Sidan 15 av 15 FörstaFörsta ... 9101112131415
Resultat 281 till 289 av 289

Ämne: Ktm 990 smt

  1. #281
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
    Inlägg
    4 667
    Citat Ursprungligen postat av Henke990 Visa inlägg
    Kanonbra info! Men en liten fråga, vill man inte att returen(rebound) ska vara så snabb som möjligt ? Alltså att man har så lite rebound som möjligt utan att den gungar eller sätter sig?
    Du har helt rätt och det är precis vad jag skriver, långsamt ut innebär den dämpning som behövs för tillfället, varken mer eller mindre. Tänk på att en fjäder som sväljer 10G i energi måste vara ganska hård. För att den inte ska skjuta ut energin igen (fjädern lagrar ingenting och omvandlar heller inte energin till värme) så måste returdämpningen vara ganska tuff, ca 5 ggr mer än kompressionen.

    Problemet med fjädring är att allting är en kompromiss, speciellt på en hoj eftersom den är lätt och för att den lutar i sväng.

    Kör du rakt fram så kan vägen vara stötig eller slät och hastigheten låg eller hög, bara det ger en ohygglig massa situationer som fjädringen ska hantera.
    Lägg sen på att du går in i en sväng, där hastigheten och lutningen ger en hel mängd nya parametrar som ska hanteras.
    Sen har du förare och last, lätt eller tung förare, lätt eller tung eller ingen passagerare, packning eller inte...
    Lägg också på förarens sätt att köra, är det en person som vrider mycket på gasen eller är det en förare som har en väldigt mjuk körstil.

    Lägg ihop alla dessa parametrar så förstår man snabbt att det inte finns en inställning som passar allting, man får försöka göra kompromisser på alla sätt.

    Det man får när man köper feta grejer från Öhlins, WP, Penkse eller någon annan tillverkare är bättre ventilsystem, bättre legeringar, mindre toleranser och icke att förglömma, man får tillgång till respektive tillverkares enorma erfarenhet av vilka inställningar som fungerar och när. Och även om jag köper fjädring för 30-80 000 så måste jag lika förb. ställa in den efter mig och mitt sätt att köra.

    ...och det svåra i det här är att de flesta som jag har träffat på kan i bästa fall säga att fjädringen känns "konstig" och någon sådan ratt finns inte. Som förare MÅSTE jag själv definiera vad som är problemet innan jag kan berätta det för en tekniker som hjälper mig att ställa in grejerna, teknikern kan omöjligt veta hur det känns för föraren.
    Visst, på en bana så kan man titta på däckslitage och man kan lyssna och se på gaskontroll och sådana saker men det är ändå svårt att avgöra vad som är galet om inte föraren kan berätta det.

    Läs manualen, testa olika inställningar, för bok över vilken inställning som ger vilken känsla och när alla möjligheter är uttömda, då först är det dags att börja byta grejer.
    Viktigt också att våga lyssna till sig själv och inte blint lita på sådana som jag som säger att det ska vara på ett visst sätt...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  2. #282
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Eftersom 99% av de som faktiskt kollar fjädringen inte gör något annat än att spänna på förspänningen för att få nånting som liknar rätt häng, så räcker det med att lyfta fram respektive bak och kolla ATT det finns ett statiskt häng. Det viktiga är bak för att skydda sig mot katapulteffekter vid en highside. Fram mest för att det inte ska bli metall mot metall när framhjulet fjädrar ut helt.
    Det bästa är ju att mäta statiskt och dynamiskt häng och sen byta fjäder som passar ens vikt, då får jag rätt på båda värdena.

    När fjädern (och hänget) är rätt så börjar jag jobba med dämpningen. Returen ska vara ungefär 5 gånger starkare än kompressionen, dvs gaffeln och stötdämparen ska gå ihop snabbt men långsamt ut. Ett bra riktvärde är att om du trycker ner bakdelen och släpper upp den så ska det ta ca en sekund, då är man ungefär i rätt kvarter. Framgaffeln måste också justeras så att när den expanderas så ska den stanna vid neutralläget, inte expandera mer för att sedan lägga sig vid utgångsläget, ingen returstuds alltså. Svårare att beskriva än att visa i verkligheten. Det här är inte så svårt faktiskt, det svåra är att läsa av däcken för att avgöra vad som är felinställt på dämpningen.

    Lite teori:

    När framhjulet kör på ett gupp med en stel gaffel så kommer hjulet att trycka upp framänden med upp till 10G. Efter guppet ska ju hjulet "falla" tillbaka ner till "markplan" igen men då kan det inte överstiga 1G, dvs 9,82 m/s.
    Vad fjädern på gaffeln då gör är att laddas med kraften från 10G för att sen trycka ner framhjulet igen, med över 1G så att hjulet kan följa vägen. Den energin måste ta vägen någonstans och då kommer dämpningen och omvandlar det hela till värme.
    Framgaffeln och stötdämparen måste egentligen vända på det hela, 10G ska bli ett G på väg upp för att sedan tryckas ner med de antal G som erfordras för att hålla hojen neutral och framhjulet i backen, dvs väghållning...
    Dämpningsjusteringen innebär att man ändrar hastigheten för in- respektive utfjädring och detta måste matchas med fjädern. Byter jag fjäder till nånting riktigt hårt för att jag väger mycket och har en tung kompis där bak så kommer fjädern att överstiga dämpningen och då måste man justera detta, med shims, olika sorters olja och/eller ventiler.

    Jag bifogar en riktigt bra blankett för detta som min salig vän Jörgen (Spiff) gjorde för en massa år sen...

    Slut teori:

    Hmm, PDF funkar dåligt så jag fick göra den med tre sidor jpeg istället

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Mätblankett häng sid 1.jpg
Visningar:	22
Storlek:	301,8 KB
Id:	454803

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Mätblankett häng sid 2.jpg
Visningar:	21
Storlek:	403,9 KB
Id:	454804
    ATTACH=CONFIG]454805[/ATTACH]
    Tack för all info i dina uttömmande svar Niklasinorr, du är en hjälte ;-) Det blir till att testa och mäta sig fram till lite siffror i ditt dokument och ta det vidare därifrån.
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

  3. #283
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    84
    En helt annan fråga, jag har börjat kolla på slip-on till SMT´n men tänker inte pröjsa 20k för Akropovic som "alla" drömmer om och tycker låter bäst... Då lutar det åt Wings som verkar vara grymt prisvärda med bra ljud men dem finns inte i svart, någon med erfarenhet av Wings? Utseendemässigt så gillar jag GPR´s svarta system men det finns en hel del olika varianter, titan, kolfiber osv. Någon som testat GPR´s burkar?
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

  4. #284
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    2 185
    Tack Niklasinorr!

  5. #285
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    401
    Citat Ursprungligen postat av snickaren73 Visa inlägg
    En helt annan fråga, jag har börjat kolla på slip-on till SMT´n men tänker inte pröjsa 20k för Akropovic som "alla" drömmer om och tycker låter bäst... Då lutar det åt Wings som verkar vara grymt prisvärda med bra ljud men dem finns inte i svart, någon med erfarenhet av Wings? Utseendemässigt så gillar jag GPR´s svarta system men det finns en hel del olika varianter, titan, kolfiber osv. Någon som testat GPR´s burkar?
    Jag har inte personligen använt Wings, men jag rekommenderar det alla dagar i veckan till de som frågar! Varför?
    Dels Gorazd, som har arbetat för Akrapovic tidigare, är en riktigt hyvens människa och dels för kostnaden.
    Han skickar snabbt och jag har inte hört om någon som har haft direkta problem med något.

    Jag har både provkört en hoj med Wings och kört bredvid och bakom SMt med Wings och det låter gött :-) Det låter dessutom MYCKET om man inte monterar dB-killers... (inte i positiv mening då alltså).

    /H

  6. #286
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
    Inlägg
    4 667
    Citat Ursprungligen postat av snickaren73 Visa inlägg
    Tack för all info i dina uttömmande svar Niklasinorr, du är en hjälte ;-) Det blir till att testa och mäta sig fram till lite siffror i ditt dokument och ta det vidare därifrån.
    Det var så lite så...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  7. #287
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Hojkul! Visa inlägg
    Jag har inte personligen använt Wings, men jag rekommenderar det alla dagar i veckan till de som frågar! Varför?
    Dels Gorazd, som har arbetat för Akrapovic tidigare, är en riktigt hyvens människa och dels för kostnaden.
    Han skickar snabbt och jag har inte hört om någon som har haft direkta problem med något.

    Jag har både provkört en hoj med Wings och kört bredvid och bakom SMt med Wings och det låter gött :-) Det låter dessutom MYCKET om man inte monterar dB-killers... (inte i positiv mening då alltså).

    /H
    Tack för omdömet H. Jag har haft lite garageloppis för att finansiera nya burkar och läser bara gott om Wings, bra med 2 olika dB-killers. Men nu hittade jag ett ytterligare möjligt alternativ i form av dessa

    https://www.roadsitalia.com/en/ktm-9...2-catalyzed-no

    https://www.roadsitalia.com/en/ktm-9...m-smr-smt.html

    https://www.roadsitalia.com/en/ktm-9...2-catalyzed-no

    Riktigt bra priser just nu... Då blir det deg över till att köpa grekens bottenplatta och ITG filter för typ samma peng som för endast Wings burkarna, inte lätt det här I-landsproblemet
    Senast redigerat av snickaren73 den 2020-06-30 klockan 12:00.
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

  8. #288
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Inlägg
    3 109
    Citat Ursprungligen postat av snickaren73 Visa inlägg
    Tack för omdömet H. Jag har haft lite garageloppis för att finansiera nya burkar och läser bara gott om Wings, bra med 2 olika dB-killers. Men nu hittade jag ett ytterligare möjligt alternativ i form av dessa

    https://www.roadsitalia.com/en/ktm-9...2-catalyzed-no

    https://www.roadsitalia.com/en/ktm-9...m-smr-smt.html

    https://www.roadsitalia.com/en/ktm-9...2-catalyzed-no

    Riktigt bra priser just nu... Då blir det deg över till att köpa grekens bottenplatta och ITG filter för typ samma peng som för endast Wings burkarna, inte lätt det här I-landsproblemet
    Nu är det såklart inte mina pengar du handlar för, men för mig hade det varit ett lätt val. Du kan iofs spara ett par tusen, men om du köper Wings så får du ett system som är väl beprövat och jag har bara hört positiva utlåtanden om det. Det andra du länkar till har jag inte hört talas om alls.

    Kortfattat handlar det om att köpa grisen i säcken för 5k, eller en bekräftad kvalitetsprodukt för 7k.

  9. #289
    Medlem snickaren73s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
    Inlägg
    84
    True that Bonzo, trist att stå där med nya burkar som jag kanske inte blir 100% nöjd med...
    Kör så det ryker...

    KTM 990 SMT 2012 Nuvarande
    Hybrid 1800 2015 Nuvarande
    Suzuki M1800 2009 Kraschad
    Ducati Diavel 2012 Såld
    Suzuki M1800 2006 Såld
    Suzuki M800 2007 Såld

Sidan 15 av 15 FörstaFörsta ... 9101112131415

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blev 47 mil enstånka i dag.

perjul
Vill du annonsera ovan? Klicka här