Ktm 990 smt

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Absolut Impact, det uppskattas. Jag har ju förstått att det går/kan/måste skojja till dem lite grann :) Lite Rottweiler prylar is the shit

Det var någon som klistrat på alla rotthwiler grejer o bänkade ett par hp mindre än original:D:D detta fenomenet är dock inte så ovanligt med köpa/skruva på grejor oavsett fabrikat. Samma med fräna helsystem bänka original före o bänka efter tuning.. Många blir väldigt besvikna. Obs jag har egen bromsbänk och har sett ett antal besvikna ögon efter bänkning.
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Kul att det blev av!:tuttar Körde du den hem så kan du väl skriva om din upplevelse?

Yes, det blev affär trots att den behöver en del TLC innan jag får upp den till min nivå på skicket...

Japp jag körde hem den från Höör till Stockholm så det blev en rejäl premiär tur på nästan 60 mil. Kanon skön hoj måste jag säga och den går riktigt bra med skönt vrid. Det satt en högre ruta än original på den som tyvärr riktade om fartvinden så att den hamnade mitt i fejjan vilket medförde rejält vindbrus i farter över 140 så det blev till att ducka lite på slutet när jag började bli lite mör i kroppen.
Ett intressant fenomen som jag upptäckte var att när jag låg i ca: 190 km/h så kände jag tendenser till ett svagt vobblande i styret och detta följde med upp till 225 km/h men det intressanta var att jag inte kände detta lika tydligt efter Jönköping där jag tankade fullt... Kan det vara så att dem extra kg soppa balanserar upp hojen på något sätt?

Ytterligare intressant fenomen var att högra backspegeln snurrade loss i 220 km/h :hihi

Satt riktigt bra i sadeln och skönt att sitta lite högre än på 1800´n. Kan säga att värmehandtagen fick gå för fullt när solen gick ned, det var riktigt kallt på lördagskvällen...

Väldig inbjudande till bakhjulskörning vilket absolut inte är min grej (än iaf) men möjligheten finns nära till hands när det räcker med att vrida till lite på gasrullen så lättar fronten.

Kommer börja sätt min prägel på den så nu är miniskylt beställd och planerar på att modda originalskylthållaren till en "semi tidytail".
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Det var någon som klistrat på alla rotthwiler grejer o bänkade ett par hp mindre än original:D:D detta fenomenet är dock inte så ovanligt med köpa/skruva på grejor oavsett fabrikat. Samma med fräna helsystem bänka original före o bänka efter tuning.. Många blir väldigt besvikna. Obs jag har egen bromsbänk och har sett ett antal besvikna ögon efter bänkning.

Intressant moddlaren, det är ju trist om det inte ger valuta för pengarna men ibland så kan du ju vara så att det är körbarheten som blir den största förändringen som t.ex. mappa om för att få bort ryckighet vid låga hastigheter osv.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Intressant moddlaren, det är ju trist om det inte ger valuta för pengarna men ibland så kan du ju vara så att det är körbarheten som blir den största förändringen som t.ex. mappa om för att få bort ryckighet vid låga hastigheter osv.

Just denna ktm med alla rotthwiler tillbehör finns i någon gammal tråd på sporthoj om just ktm
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Chopperworks verkar verkar också kunna bänka utan piggyback - via Tuneboy om jag fattar rätt.
https://www.facebook.com/ChopperWorks.se

Hmm riktigt intressant zoda men en bit att köra från Stockholm men det kan det absolut vara värt. Jag skippar också helst PC-V och istället går direkt på källan till problemet dvs. ECU mappningen och begränsningarna istället för att montera på ytterligare en gadget... Ingen som känner till någon runt Stockholm som mappar och flashar KTM?

Å andra sidan så körda jag gladligen till IBC när jag hade Diavel för att mappa den :tummenupp
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Just denna ktm med alla rotthwiler tillbehör finns i någon gammal tråd på sporthoj om just ktm

Okay, det vore intressant att hitta den tråden. Jag håller på att plöja igenom KTM trådar för glatta livet :näsblod

Jag hittade ett KTM forum på fejjan där det finns några som har uppnått typ 125 kusar på bakslangen med ganska enkla medel som Rottweiler luftburk, akrapovic och PC-V.
 

Henke990

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2018
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMT
Halloj jag har precis beställt ett TuneECU-kit från eBay, nån som vet vilken mapp man ska skjuta in om man har Leovince pipor? Jag har en 2013 årsmodell. Jag har ej behov av mer effekt men vore skönt om man med ny mapp kunde få bort den ryckiga av/på gasen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Halloj jag har precis beställt ett TuneECU-kit från eBay, nån som vet vilken mapp man ska skjuta in om man har Leovince pipor? Jag har en 2013 årsmodell. Jag har ej behov av mer effekt men vore skönt om man med ny mapp kunde få bort den ryckiga av/på gasen.

Har du moddat gasrullen något?
Finns en progressiv rulle med artikelnummer 69002021100.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Halloj jag har precis beställt ett TuneECU-kit från eBay, nån som vet vilken mapp man ska skjuta in om man har Leovince pipor? Jag har en 2013 årsmodell. Jag har ej behov av mer effekt men vore skönt om man med ny mapp kunde få bort den ryckiga av/på gasen.

Har du moddat gasrullen något?
Finns en progressiv rulle med artikelnummer 69002021100.

Skulle snarare tro att det har att göra med mappning än okänslig gasrulle. En ännu större möjlighet är att läget förbättras om SAS plockas bort. Jag upplevde att det gjorde större skillnad för av/på-känslan än eventuella justeringar i mappningen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skulle snarare tro att det har att göra med mappning än okänslig gasrulle. En ännu större möjlighet är att läget förbättras om SAS plockas bort. Jag upplevde att det gjorde större skillnad för av/på-känslan än eventuella justeringar i mappningen.

Gjorde en märkbar skillnad för mig iom att det är mycket lättare att smyga på med gasen.
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3067

SASen märkte jag nog inget av alls map ryckighet. Då tror jag att sekundärspjällen påverkar mer vid avslag iaf? De var iofs redan bortplockade då jag köpte min.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Gjorde en märkbar skillnad för mig iom att det är mycket lättare att smyga på med gasen.
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3067

SASen märkte jag nog inget av alls map ryckighet. Då tror jag att sekundärspjällen påverkar mer vid avslag iaf? De var iofs redan bortplockade då jag köpte min.

Det är möjligt att vi upplever saker olika. Hur det än är så är 990'n väldigt tacksam att modda och alla åtgärder vi nämnt bör göras förr eller senare. :tummenupp

Jag plockade också bort sekundärspjällen och monterade öppet filter och tyckte att det gjorde tydlig skillnad. Framför allt gillade jag insugsljudet som blev helt fantastiskt.
Labbade även en del med lite olika mappar, men som sagt upplevde jag att det som gjorde mest skillnad för körbarheten var demonteringen av SAS.
 

Henke990

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2018
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMT
Men om man plockar bort sas måste man mappa om också eller räcker det med att klicka ur den i TuneECU eller måste man mekaniskt plocka bort den?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du måste inte plocka bort SAS men om du gör det och vill slippa felmeddelanden så kan du bocka ur SAI i tuneecu alt. pilla dit en dongle som brukar följa med i kitten man kan köpa.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Gör gasrullemodden istället för att köpa ny rulle! Superenkelt med ett lagom tjockt borr.

Kolla TPS också, och slack i kedjan.

Om du inte hill byta luftburken kan du skriva kort locken på sidan, det har jag gjort. Mer luft, mer poweeeeer

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Henke990

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2018
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMT
Gör gasrullemodden istället för att köpa ny rulle! Superenkelt med ett lagom tjockt borr.

Kolla TPS också, och slack i kedjan.

Om du inte hill byta luftburken kan du skriva kort locken på sidan, det har jag gjort. Mer luft, mer poweeeeer

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Okey vad är TPS och vad ska man kolla med den? Har beställt ett TuneEcu-kit finns det nått man kan stänga av med det som får den att gå bättre?
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Hur många av er kör med PC-V VS flash och mappning med egen kabel?

Eller kör ni med både och...?

Tänkte åka förbi Turbo Andersson en sväng och diskutera lite men vad jag har hört så förespråkar han gammal hederlig PowerComander
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Halloj jag har precis beställt ett TuneECU-kit från eBay, nån som vet vilken mapp man ska skjuta in om man har Leovince pipor? Jag har en 2013 årsmodell. Jag har ej behov av mer effekt men vore skönt om man med ny mapp kunde få bort den ryckiga av/på gasen.

Tjena Henke990.

Vilken kabel köpte du?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top