Ktm 990 smt

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Mitt originalbatteri ledsnade efter 7 år så det blev ett litium - shorai lfx19.
Original upplever jag som betydligt bättre när det är kallt ute, nu under våren krävs det allt som oftast några försök med startknappen innan den vill igång. Varmare ute och när motorn är varm är det inga problen.
Underlättar om den får stå med tändning/belysning på men hur länge vågar man stå så innan startförsök utan att batteriet ist då laddas ur och tappar kraft?

https://www.shoraidirect.com/dl-200889/TopTipsSheet(sd)032015.pdf

Se "cold weather starting".
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag har också problem med mitt batteri. Verkar ok men när som helst (ibland dagen efter) knappt orka dra runt motorn för att sen behöva starthjälp.

Hur har ditt funkat?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Det står tydligt i instruktionen till Biltema's batteri att det fungerar bäst i +15°C.
Kallare än så - då vill det inte fungera bra. Det nöter på några varv men motorn startar inte.
Man ska lära sig hur ett Litium-Ionbatteri fungerar;
Antingen vrider man om tändningsnyckeln och låter halvljuset stå på någon minut, eller så nöter man på med startmotorn 5 sek - väntar 30 sek - nöter på igen... upprepa tills motorn startar...(!)
Heelt jäkla knasigt om du frågar mig.
Fan, jag vill kunna vrida om nyckeln och starta motorn på 0,5 sek. SÅ.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tjena!
Går detta kedjerasslet att bli av med över huvud taget?

På depåstöd, tomgång i ettan.

Det är en rejsmotor, den ska inte köras på låga varv. Allting under 3000 är tomgång och då rycker det och skakar, bara att leva med och varva mer,,, :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det är en rejsmotor, den ska inte köras på låga varv. Allting under 3000 är tomgång och då rycker det och skakar, bara att leva med och varva mer,,, :)
Väl medveten om det, men jag tycker det rycker och har sig en hel del vid högre varvtal också! Går det tuna bort allt eller det mesta av detta motorfenomen?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Väl medveten om det, men jag tycker det rycker och har sig en hel del vid högre varvtal också! Går det tuna bort allt eller det mesta av detta motorfenomen?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Öppna pipor, akramappen alt TuneECU så kan du stänga av lågfartslambdan (som är huvudorsaken till ryckandet) plus att du får en hoj som går mycket roligare!

Finns väldigt mycket om TuneECU och TuneBoy på nätet:

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3505
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Öppna pipor, akramappen alt TuneECU så kan du stänga av lågfartslambdan (som är huvudorsaken till ryckandet) plus att du får en hoj som går mycket roligare!

Finns väldigt mycket om TuneECU och TuneBoy på nätet:

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3505
Redan gjort allt det, men jag har inte kört den i dyno, utan laddat en mapp som boost3 har gjort. Kan jag få det avsevärt bättre med en dyno så ska jag fundera på det... :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Redan gjort allt det, men jag har inte kört den i dyno, utan laddat en mapp som boost3 har gjort. Kan jag få det avsevärt bättre med en dyno så ska jag fundera på det... :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Använder du Boosts map och har gjort allting och du fortfarande inte är nöjd så måste du nog köpa en hoj med rad 4:a eller varför inte en GoldWing? :-D
Nya 790:n har för övrigt en mycket mjukare gång men det är fortfarande en KTM så den går bäst med kite varv :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Använder du Boosts map och har gjort allting och du fortfarande inte är nöjd så måste du nog köpa en hoj med rad 4:a eller varför inte en GoldWing? :-D
Nya 790:n har för övrigt en mycket mjukare gång men det är fortfarande en KTM så den går bäst med kite varv :)
Twin for life. Tack för svaren!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Redan gjort allt det, men jag har inte kört den i dyno, utan laddat en mapp som boost3 har gjort. Kan jag få det avsevärt bättre med en dyno så ska jag fundera på det... :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Tror bagingperformance.se bänkar direkt via Tuneecu, om du vill slippa en PCV vill säga.
Jag är själv lite småsugen och vill helst slippa montera PCV/piggyback.

Någon som har erfarenhet av båging? Triumphägare såväl som ktmägare?
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Tjena på er.

Jag har fått upp ögonen för KTM och i det första skedet Superduke GT 1290 men har insett att de ligger lite högre i pris än vad jag är villig att pröjsa i detta nu och då blir alternativet 990 SMT men det finns inte supermånga till salu i vårt avlånga land. Någon som känner någon som kan tänkas gå i säljtankar? Söker 2011 som äldst då jag vill har ABS
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Bra val! Du får slänga in en bevakning på blocket och hoppa på en bra deal så fort den dyker upp! Återkom om du får tag på en så ska du få lite tips för ägandet.
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Bra val! Du får slänga in en bevakning på blocket och hoppa på en bra deal så fort den dyker upp! Återkom om du får tag på en så ska du få lite tips för ägandet.

Absolut Impact, det uppskattas. Jag har ju förstått att det går/kan/måste skojja till dem lite grann :) Lite Rottweiler prylar is the shit
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Kev har flyttat sina filer till ett annat ställe så så du får scrolla ner i tråden en bit så finns det en fungerande länk :)

Ja jag blev lite orolig när jag upptäckte att filen inte fanns men sedan scrollade jag ned och vips så uppenbarade den levande länken sig :tummenupp
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kul att det blev av!:tuttar Körde du den hem så kan du väl skriva om din upplevelse?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top