Bonzos Nostagitripp

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ääähhh, du ska ju ändå byta till USD för den där biffiga känsla väll?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ääähhh, du ska ju ändå byta till USD för den där biffiga känsla väll?

Det vore såklart rätt tufft, men ett par hjul med riktiga trådekrar ligger högre på önskelistan.
Jag kommer nog aldrig bli helt färdig med den här hojen. :rolleyes:
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inte ens LTD 750 CSR har väl dubbla skivor fram och enkel bak? Trådekrar har modellen dock. :tummenupp
Det är coolast.
Helst en mindre skiva bak än jättepizzan till skiva som 750 B-modellen hade runt 77-78. Dubbla skivor fram och gärna 18" och 110-120 i bredd.
17-18" bak är ok vilket som, runt 140 i bredd räcker för mig... när jag sitter å drömmer.

Annars tror jag att det blir kanon om du byter till den kortare framgaffeln. Du har ju redan dubbla skivor fram. Trumbroms bak är ok med tanke på hur omständligt det är att byta till skiva, bygga om och regbesiktiga. Man vill ju åka också :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Fick ett par bilder från morsan, ser lovande ut. Dessvärre har jag troligtvis inte tid att åka och hämta sadeln förrän nästa vecka.

2015-03-23 17.48.43.jpg

Sadel.jpg

2015-03-23 17.48.47.jpg
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Fick äntligen tid att montera ihop sadeln.


Fäste överdraget med popnit i plåten, satte nitarna med 5 cm mellanrum så det borde hålla.

2015-04-11 11.48.13.jpg


Blev riktigt nöjd med resultatet, nu ska jag ta mig ner till garaget och se om gammeln vill starta så jag kan åka en sväng i vårvädret.

2015-04-11 12.18.12.jpg2015-04-11 12.18.17.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Fick fart på hojen och var ute och svängde i några timmar. Riktigt trevligt.

2015-04-11 16.29.06.jpg2015-04-11 16.29.26.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
En väldigt liten uppdatering;
Efter många svordomar så fick jag på nya puckarna igår. Om du ska kränga däck själv för första gången så är ett tips att inte vara trött och hungrig redan när du börjar. :hihi

Dåliga garagebilder, det var för mörkt utomhus när jag väl blev klar.2015-04-18 20.46.47.jpg2015-04-18 20.45.51.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Däcken blev skitsnygga!
Men Stannar hojen med de där skivorna? De ser otroligt små ut, även för en 80-talare. Vad är det för dimension?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Däcken blev skitsnygga!
Men Stannar hojen med de där skivorna? De ser otroligt små ut, även för en 80-talare. Vad är det för dimension?

Pfft, brakes are for pussies! :hihi


Nej då, man får faktiskt stopp på hojen hyfsat, men man får såklart planera stoppen lite mer i förväg. Det var lite spännande de första vändorna innan jag vant mig, jag har ju mest kört hojar med överdimensionerade bromsar de senaste åren.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Sicken morsa du har!

Jo, jag har fostrat henne väl. :D

Det roliga är att hon var orolig att överdraget inte blev fint nog. Men då förklarade jag att "resten av hojen ser ut som om den legat i ett dike i 20 år, så hur du än gör så kommer det bli den finaste delen".
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
grymt kul bygge :tummenupp är det norge åket?:banana

Vore lite kul, men jag tror att det får bli KTM'en i år också. Tror det är bäst för allas skull, så vi inte blir stående halvvägs längs Trollstigen.

Däremot finns det planer på att ta den här hojen upp till Piteå i sommar. Har en kompis som ska köra på sin CB500 med stelsvetsad bakram och jag vill ju inte framstå som en fegis. :D
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Blir ju kalas detta, gött o kunna åka lite oxå :tummenupp Min är helt klar så en blandad glädje och tomhet har infunnit sig nu :rolleyes:

Får jag se smr:en på nån bandag i vår/sommar? Själv har jag packat för licenskurs på Gelleråsen nu till helgen :yoparty
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Blir ju kalas detta, gött o kunna åka lite oxå :tummenupp Min är helt klar så en blandad glädje och tomhet har infunnit sig nu :rolleyes:

Får jag se smr:en på nån bandag i vår/sommar? Själv har jag packat för licenskurs på Gelleråsen nu till helgen :yoparty

Det är alltid lite bitterljuvt när man blir klar. Jag har några små planer kvar för min hoj, men jag har ingen brådska att göra verklighet av dem. Dessutom jobbar jag ju lite långsammare än dig, så jag har nog att göra ett tag till. :hihi

Det som står på listan är att lacka ytterbenen och fixa till sänkningen på gaffeln, snygga till bakskärm och eventuellt lacka den och framskärmen också. Ska givetvis göra något skoj med tanken också, är fortfarande inne på att slipa fram en "spökskalle" som jag yrade om i din tråd.
Sedan har jag ett par passande clip-on som jag tänkt montera och se hur det känns. Även om det troligtvis bara kommer bli tillfälligt kan det vara kul att se hur det ändrar stuket.

Jag misstänker dock att det enda som kommer hända den närmaste tiden är att jag ska byta handtag, har redan ett par vita Coke Bottle Grips liggande i garaget. :yoparty

----
Jag skulle tro att det är ytterst tveksamt att jag kommer köra några bandagar i år. Jag vet att det är som att svära i kyrkan, men jag har aldrig riktigt fastnat för banåkning. Har kört några dagar genom åren, men jag har på något vis lyckats missa det fantastiska med det.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Var ute och svängde lite i söndags.

Kwackisacki.jpg

Jag kommer nog inte ifrån det faktum att jag behöver se över och justera förgasarna lite, för den gick jäkligt bluddrigt på gaspådrag när han var kall, men när han väl fått upp tempen så var det ren gubbanjutning. :kär
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har du kvar denna Bonzo??

Hojen eller mätaren? Jag har kvar bådadera, men mätaren på bilden har aldrig blivit inkopplad. Jag körde med en vajerstyrd kinamätare, men visaren lossnade efter ca 100 mils användning så den har blivit förpassad till sophögen. Tydligen får man ibland vad man betalar för, och för 85:- inkl frakt så får man inte så mycket kvalitet.

Har planer att montera mätaren på bilden, men inspirationen och meklusten har inte riktigt infunnit sig i år så det har inte blivit av ännu.

Jag har dock testat att montera clip-on i år, bara för skojs skul. Blev rätt tufft, men gjorde inga underverk för körställningen. :hihi

Här syns också den lösa visaren i botten av hastighetsmätaren. :D
Kwack Clip 1.jpg

Kwack Clip 2.jpg
 

karldennis

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2016
Ort
BOLLNÄS
Hoj
Honda CB400n 1981 fiskeräcer
Hojen eller mätaren? Jag har kvar bådadera, men mätaren på bilden har aldrig blivit inkopplad. Jag körde med en vajerstyrd kinamätare, men visaren lossnade efter ca 100 mils användning så den har blivit förpassad till sophögen. Tydligen får man ibland vad man betalar för, och för 85:- inkl frakt så får man inte så mycket kvalitet.

Har planer att montera mätaren på bilden, men inspirationen och meklusten har inte riktigt infunnit sig i år så det har inte blivit av ännu.

Jag har dock testat att montera clip-on i år, bara för skojs skul. Blev rätt tufft, men gjorde inga underverk för körställningen. :hihi

Här syns också den lösa visaren i botten av hastighetsmätaren. :D
View attachment 432644

View attachment 432645

Ser bra ut minsann :)
Jag är på jakt efter en liten hastighetsmätare nämligen, men då vet ja att de inte blir nå från kina :D

- - - Updated - - -

Du vill inte sälja den lilla som du aldrig kopplat i då?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ser bra ut minsann :)
Jag är på jakt efter en liten hastighetsmätare nämligen, men då vet ja att de inte blir nå från kina :D

Du vill inte sälja den lilla som du aldrig kopplat i då?

Det finns säkert kinamätare som håller bättre, men då kanske man får gå upp någon hundring i pris. Den jag hade höll ju åtminstone genom besiktningen så jag är rätt nöjd med det. :hihi

Tanken är att den andra mätaren ska monteras framöver så den är tyvärr inte till salu. Har för mig att den var rätt dyr så det vore dumt att inte använda den.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top