Skadlig programvara har upptäckts!

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kör Mac och Safari, har testat att klicka på alla annonser jag hittar och alla dessa länkar funkar bra. SH går i nuläget fortfarande riktigt snabbt...:tummenupp
Testar även att klicka en massa forumlänkar, SH loggan och garage/annonsbilder, funkar kanon!
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Kan nån som det händer för gärna en skärmdump över alla för stunden aktiva annonser som var / är på sidan när popupen / nedladdning av filen uppstår. Eller på något sätt lista alla annonser som just nu visas.

Det måste vara nån speciell annons som skickar den skadliga koden.

Jag får inte själv upp nedladdningsfilen hur jag än gör...

nu vet ja inte men det känns lite halv random det där.. har fått den 2 gånger än sålänge på 3 eller 4 dar och då har jag tryckt en hel del.. och på första tillfället hade ja ingen adblock på men vid andra gången så hade jag det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade det 1 gång på laptopen, men aldrig på stationära.
Laptopen hade inte använt på ett tag och har inte uppdaterat med alla senaste säkerhetsuppdateringarna, medans stationära alltid är uppdaterad.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
spam.jpg

Precis nu!
Fockkuking jeffla spam! :mad:

Gick automatiskt över till att ladda ner och köra exe-fil! :näsblod
Tur att man har antivirusprogram! :gnissla
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
netstat -a i cmd när det händer och en print screen på det också kanske ?

jag kör chrome med adblock plus, har inte haft något problem. hade adblock avstängt för sh fram tills denna tråden dök upp. den stannar på i nuläget......
 
Last edited:

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Tror inte det är något fel på SportHoj.
Hur många/vilka Har problem? Hur många är på sporthoj dagligen?
Själv kör jag 2 st datorer hemma och 1 st på arbetet och är inne minst 6-7 ggr per dygn och har inte fått detta att uppstå en endaste gång! har inte ens något virus-skydd på den ena datorn.
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Jag har problem på Sporthoj dagligen. Dock var det mycket bättre när annonserna var inaktiverade. Fick även download sidan igen och detta var för 8 min sedan. Får ominstallera om windows igen för jag vill ha en ren dator.
Tar minst 4 min att öppna forumet och minst lika lång tid för att hoppa till startsidan igen.
Jag åker på 100/100 lina har inga problem på youtube, aftonbladet, maskinisten eller någon annan sida. Datorn är topp, explorer fungerar toppen men inte på Sporthoj. Varför är det så att det bara drabbar vissa? Sporthoj är segare än sirap. Nu skulle det ju sitta fint om någon kunde hjälpa Swedie att fixa detta problem.

God Morgon:rock
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag fortsätter arbeta på detta med stöd av Egmont idag. Vi ska prova stänga av vissa annonser inom adtech-nätverket.

Jag hoppas innerligen ni inte fortsätter köra adblock, då det tyvärr inte är bra alls för någon part. Och effekten blir inte vad ni hoppas (att blinkade annonser försvinner eller att det blir färre).

Jag kommer skriva ett nytt inlägg snart, när en viss grupp av annonser deaktiverats. Får ni då fortfarande samma virus / nedladdning på skärmen, skriv här! Snälla! :) Så vi får detta problem ur världen!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Börja med att uppdatera; Windows, ditt antivirusprogram och java.
Ren gissning så kommer detta göra att problemen försvinner för den enskilde användaren.

Om det nu vore i t.ex Java (sjukt kasst det där), så måste ju grundorsaken ligga i att en massa datorer är infekteraed med skadliga cookies som aktiveras på begäran av vissa script. Det kan som sagt eventuellt inte ha något alls med annonserna på SH att göra, utan att malmwareviruset triggas av vissa s.k "keywords" på skärmen.

Jag har varit i kontakt med juicyads (porrannonsnätverk). De har besvarat mitt första mail om att de tar sådant här mycket allvarligt. De har dock inte återkommit ännu med hur de ska hantera problemet. Jag kan tycka att de bara kan stänga av användaren, då URL:en som filen laddas ner via avslöjar vem affiliaten är. Och därigenom borde man kunna spåra hur detta går till.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nu är den enda Google-serverade annonsen som SH haft, deaktiverad. Se om problemet uppstår FRÅN OCH MED NU enbart. Tack återigen för att ni är så hjälpsamma!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Just ja, det glömde jag:

Jag har haft Java avaktiverat sedan de gick ut och varnade för att det har säkerhetsbrister.
Har som sagt inte haft några problem i win XP, Vist eller 7 :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
I med att ingen sagt något sen i morse verkar det som att det inte längre uppstår?
Du får nog vänta tills ikväll innan du ropar faran över :hej
Själv så har jag varit lyckligt förskonad från elaka saker från SH (flashblocker är ett fint tillägg) , Firefox som läsare och uppdaterad java, Trend Micro antivirus.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Min mail har ganska så länge sagt
"Var försiktig! Den här avsändaren godkändes inte i vår bedrägerikontroll.
Visa innehåll"

Men det kanske är nåt helt annat...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Min mail har ganska så länge sagt
"Var försiktig! Den här avsändaren godkändes inte i vår bedrägerikontroll.
Visa innehåll"

Men det kanske är nåt helt annat...

Tack det där är ett fel som en annan oxå hörde av sig om tidigare här. Tror jag hittar varför det där uppstår. hostname för SH:s mail är "sporthoj.com" men sporthoj.com är bara en redirect och har inte samma IP som www.sporthoj.com. Detta triggar nog säkerhetsvarningar hos ett antal ISP:s.

Har ändrat hostname till www.sporthoj.com ihop om att det fixar problemet. Har även begärt ändring av hur sporthoj.com redirectar.
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
I med att ingen sagt något sen i morse verkar det som att det inte längre uppstår?

Jag har inte java installerat på datorn inget är infekterat den är helt ren nu. SH fungerar bättre just nu skulle bli riktigt arg om jag får samma skit igen då jag nu bara använder SH på denna dator. Får jag virus igen åker AdBlock på permanent och jag sparar tid och hälsa på det.
Hoppas det löser sig Swedie.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag har inte java installerat på datorn inget är infekterat den är helt ren nu. SH fungerar bättre just nu skulle bli riktigt arg om jag får samma skit igen då jag nu bara använder SH på denna dator. Får jag virus igen åker AdBlock på permanent och jag sparar tid och hälsa på det.
Hoppas det löser sig Swedie.

Det intressanta är ju att medlemmar tycker att sajten går snabbare nu, även fast samma annonser fortfarande är inaktiverade. Dock har jag tagit bort ett par script som är till för "runt om" annonserna. Men säger Egmont inget, kan de får vara inaktiverade ett tag till... :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top