RSV4 -Tråden

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
har en RSV4R underbar maskin :tummenupp

Hur är RSV´n i storlek? Har ju en Street Triple R idag (2013 modellen). Har läst att RSV´n är nätt och smidig, tänkte om de är ett jätte steg att gå till en RSV från en mellan hoj gällande chassi osv.?!
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
Det låter ju bra! Hur är kvaliteten på hojen, någon specifik sjukdom dem har?

/Daniel

jag känner inte till några sjukdomar på dom det verkar vara kvalitet rakt igenom men visst saker kan hända
beror nog hur man kör å sköter sin mc
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Här varit strul med Throttle position sensor på de tidigare års modellerna.

Här även rapporterats om svällande tankar (,tror detta verkar gäller varma länder då som Australien och USA).

Luftburken är något otät men avhjälps med eftermarknads filter.
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Här varit strul med Throttle position sensor på de tidigare års modellerna.

Här även rapporterats om svällande tankar (,tror detta verkar gäller varma länder då som Australien och USA).

Luftburken är något otät men avhjälps med eftermarknads filter.

SVällande tankar har väl Ducati också haft problem med?! Hur är den i stadstrafik? Lätt överhettad? Funkar krypkörning?

//Daniel
 

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
SVällande tankar har väl Ducati också haft problem med?! Hur är den i stadstrafik? Lätt överhettad? Funkar krypkörning?

//Daniel

Stadstrafik eller krypkörning? absolut inte, helst kurvig bana. fjädringen är stenhård så inte ens på vanlig lansdväg gör den sig rätt.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
SVällande tankar har väl Ducati också haft problem med?! Hur är den i stadstrafik? Lätt överhettad? Funkar krypkörning?

//Daniel

Nä som tidigare sagt så blir den varm fort om man kör under 50. Sen är utväxlingen helt fel för stadskörning ... Men PERFEKT FÖR bansmisk och aktiv landsvägskörning :):)
 

Hudik

Guest
Nä som tidigare sagt så blir den varm fort om man kör under 50. Sen är utväxlingen helt fel för stadskörning ... Men PERFEKT FÖR bansmisk och aktiv landsvägskörning :):)

Det funkar visst, dreva ner en kugg fram så blir den mycket lugnare i stadskörning + att du kör på "R" mappen, alltså regnläge, sen på väg så är det "T" mapp som gäller roligare i lekfart och acceleration, på med ett 16 kugg bara, blir en jäkla skillnad.

Funkar kylfläkten så går ju den in om den blir varm, tror att den startar på 103 grader och jag var aldrig med om att min gick över 106 grader och det är ju helt normalt.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Kör redan 15t och ja det blir bättre men den är fortfarande knölig i stan, men det kan man igentelligen skita i .. finns inga roliga vägar i city ändå
 
Last edited:

chorda

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2014, Kawasaki Z800
Hej på Er allihopa! Jag är ny här på forumet som medlem, men har läst Era bidrag en längre tid.

Jag skulle vilja fråga Er om lite info, tips och fakta gällande RSV4'n.
Jag har tittat runt lite och det verkar som att prisspannet ligger på 90-150' ungefär (rätta mig om jag har fel) för en begagnad RSV4 från 10-13.

Vad är det som motiverar skillnaderna i pris förutom miltalet?
Vissa modeller har APRC, vilket såklart kostar lite extra. Sen har 2010'an en äldre dämpare har jag läst. Är den äldre dålig, eller bara "den förra" så att säga?

Såg en 2010'a med 470 mil för ca 90' och undrar då, förutom det jag nämnt, vad som kan skilja om man jämför mot en 2012'a för 145'?

Jag vill verkligen ha APRC och är det standard från någon årsmodell, eller ett tillval? Från vilket år fans det som tillval?
Att växla utan gassläpp och koppling är en funktion jag gärna har då jag kommer köra 4-6 bandagar/säsong. Denna funktion "kommer med" APRC paketet (tror jag)?

Tacksam för svar. :)
 

chorda

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2014, Kawasaki Z800
Underbar länk! Precis det jag sökte. Tack!

Hur upplever du att växla genom att enbart peta i utan koppling/gassläpp?
Jag inbillar mig att det är en rätt så grym funktion. Jag har kört hyfsat med bana med bil där de sekventiella lådorna gör mycket, men tror att skillnaden är än större på båge. Har inte haft möjlighet att testa den typen av växellåda på hoj ännu.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Min är en 2010 så jag har inte aprc paket, men funderar på att köpa en HM Quickshift.

Www.hmquickshifter.com

Sen vet jag inte om det gör så stor skillnad rent tidsmässigt. ( finns nog mer tid att hämta på andra ställen, däck fjädring & skulle)
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag inbillar mig att det är en rätt så grym funktion.
Helt klart! Man blir dock lite lat och ibland försöker iaf jag använda QS även när jag inte ligger på gas, vilket inte är så lyckat... :rolleyes:

Men ut på rakor på full rulle eller för att kortväxla är det guld. Använder det mindre på vägen, omkörningar blir lite väl plötsliga... :D
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja Aprc paketet är guld värt :yoparty.

Har för mig det blev std 2011.

Finns liter mer att leka med i Aprc paketet , qs som sagt men Tc värderas mest av mig..sedan kan wheelie och launch kontroll vara skoj ibland.
 

chorda

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2014, Kawasaki Z800
Ja, jag kan tänka mig att man måste ligga på fullt för att använda QS. Som i sekventiell låda på bil (alltså ej de moderna DKG'erna) så måste man ha "spänning" på drivlinan för att det ska funka optimalt. Släpper man gasen så ligger ju varven på däck/motor inte i fas, och det lär ju inte bli så bra på en hoj nej. ;) Känns spontant som att en motor som "forceras" upp i varv av momentet i cykeln inte är så önskvärt.
Vet inte hur pass avancerat systemet är, men det borde väl vara någon sorts databox/motorstyrning som justerar motorvarv elektroniskt för att matcha varven på nästa växel (ren spekulation från min sida). Men om man slår av på gasen så blir skillnaderna kanske för stora för elektroniken att sköta för att växlingen ska bli bra.
Givetvis välkomnar jag alla de funktioner som kommer med APRC-elektroniken men QS är den funktion jag verkligen fastnat för.

Med sekventiell låda på bil så tjänar man en del tid på bana. Visst, det är ju inte sekunder, men kanske några tiondelar. Men kör man många varv så blir det sekunder så småningom.
Men QS är "bara" uppväxlingar (rätta mig om jag har fel), så då blir kanske skillnaden på varvtiderna mindre än för manuell kontra sekventiell bil?
Att missa en växel är ju också en faktor i en manuell bil medan det på hoj är svårare att missa nästa växel så att säga. Kul att snacka av sig lite. Ni får ursäkta mig. Kul att läsa era inlägg på ämnet! :)
Mycket av det jag skriver är högst mina egna subjektiva erfarenheter och tankar.

Nu är ju det här ett RSV forum, men tänkte kasta ut en frågor om hur ni klassar en MV Agusta F3800/675 eller en Ducati 899 Panigale i jämförelse? Det är ju mindre motorer såklart, men bortsett från det, så undrar jag lite över balansen och känslan.
Kollade en vit 899 idag på AVA MC i Alby och den är riktigt fet. Ligger på 153 hk vilket såklart rör på sig duktigt. Jag är mest ute efter en balanserad sporthoj, med balans och känsla som prio 1 före ren kraft.
MV Agustas 675 kubikare har ju 126 hk (800'an ligger nog runt 140 tror jag) vilket nog är i underkant, sedan Ducatin på ca 150 och slutligen Aprilian på 184 hk.
Dessa skillnader är ju uppenbara, men får jag likvärdig balans och kontroll när det svänger, samt QS-funktion och ställbara dämpare så är jag nöjd. Lutar mer och mer mot mittenalternativet, dvs 899'an. Kan nog få en ny för strax under 150' skulle jag tro.
Har även hört positiva röster gällande service på nya Ducati's.. Tar det med en skopa salt tills vidare dock. ;)

Tack så mycket till den hjälp och feedback ni bidragit med hittills. :tummenupp

EDIT: Höftade lite med effektuppgifterna, så för att klargöra:
MV Agusta F3675: 126 hk
MV Agusta F3800: 140 hk
Ducati 899 Panigale: 148 hk
Aprilia RSV4: 184 hk

Det är alltså de två hojarna i 140 hk segmentet jag nog först och främst siktar på i dagsläget. Fås nya för ~150'.
Vill ju verkligen ha Italienskt. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top