RSV4 -Tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Beror på vad du ska ha den till. För gata, det är bara bling. Bygg om isf.

Burk spelar ingen roll efter kat. Det sitter lambda på, den lilla skillnaden kompenseras.

Osäker på vad mer som skiljer om något. Möjlighet till geometriändringar?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Största skillnaden är nog styrdämparen, fälgarna samt stötdämparna.

Styrdämparen på RR:n kan ju liknas åt en cykel pump.. Helt värdelös då du inte kan justera den och i mitt tycke alldeles för svag.

Hjulen på Factoryn är löjligt lätta vilket har stor påverkan på gyrokrafterna när du lägger över från sida till sida.

Och om man lägger lite tid och kunskap på att justera in fjädringen på sin hoj så märker man att öhlinarna är lättare att hitta rätt inställning på och de är också sjukt enkla att utföra service på.
 
Last edited:

Decoy

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10R -04
Nån som vet om 2011 RSV4 såldes med APRC på den vanliga (ej factory)
Och om man har kransen på bakbromsskivan innebär det då att det är APRC?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Nån som vet om 2011 RSV4 såldes med APRC på den vanliga (ej factory)
Och om man har kransen på bakbromsskivan innebär det då att det är APRC?

Nej det gjorde den inte utan ändas som Factory SE

kransen på bakhjulet är för hastighetsavläsnnig
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
När är stor service med ventiler på v4:an ?kikat på en som gått strax 1000 mil och vill ju helst inte börja med en sån
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hoppsan ,minskar spelet såpass fort att du tycker det bör kollas på halva tiden ?
Hur djävliga är dom att skruva i v4:eek:rna ? Känns betydligt bökigare än en radfyra där det är lättåtkomligt att kolla
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hoppsan ,minskar spelet såpass fort att du tycker det bör kollas på halva tiden ?
Hur djävliga är dom att skruva i v4:eek:rna ? Känns betydligt bökigare än en radfyra där det är lättåtkomligt att kolla

För att kolla är det inte bökigare.
Vill mest kolla då man inte har gjort nån koll efter inkörningen. Det borde i mitt tycke vara obligatorisk koll efter 100mil, på alla hojar. Största rörelserna sker tidigt när säten sätter sig/slits in.
 

GixxerHenke

Jag försökte iallafall.
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Nårrje
Hoj
Ducati 999S
Hej!

Jag överväger en 2011 APRC Factory, är det något jag bör veta om den, eller bör avstå från just en 2011? Det är väl den första APRC Factory?

Den har Öhlins, Quickshift, traction control, Wheelie control, ABS, Launch control och har gått ca 3500 mil.

Tacksam för alla svar :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Borttaget
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej!

Jag överväger en 2011 APRC Factory, är det något jag bör veta om den, eller bör avstå från just en 2011? Det är väl den första APRC Factory?

Den har Öhlins, Quickshift, traction control, Wheelie control, ABS, Launch control och har gått ca 3500 mil.

Tacksam för alla svar :)

Ska du serva den själv eller ska du låta en verkstad göra sånt som ventilkontroll, shimsbyte, byta toppar osv.
I så fall vilken verkstad ska du lämna in den till ?
Hur långt bort ligger verkstaden ?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ska du serva den själv eller ska du låta en verkstad göra sånt som ventilkontroll, shimsbyte, byta toppar osv.
I så fall vilken verkstad ska du lämna in den till ?
Hur långt bort ligger verkstaden ?
Behöver man byta topplock på en service?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Behöver man byta topplock på en service?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nej inte på vanlig service men RSV4 ska vara känsliga för övervarvning
och då kan det tydligen bli aktuellt byta toppar efter "några" tusen mil.

Och tydligen ingen större kostnad byta toppar på en RSV4 (har sett ca 30000kr för nya toppar) om man ser på vad racing kostar.

Jämför Honda CBR600RR, vid racing måste vevaxeln bytas efter ca 500 mil för då är drevet på vevaxeln som driver kopplingen utslitet.
Jamför BMW S1000RR, vid racing ska växelådan ses över efter 400 km (40 mil).
Jamför Kawasaki ZX-10R, vid racing ska ramen bytas efter ett år.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nej inte på vanlig service men RSV4 ska vara känsliga för övervarvning
och då kan det tydligen bli aktuellt byta toppar efter "några" tusen mil.

Och tydligen ingen större kostnad byta toppar på en RSV4 (har sett ca 30000kr för nya toppar) om man ser på vad racing kostar.

Jämför Honda CBR600RR, vid racing måste vevaxeln bytas efter ca 500 mil för då är drevet på vevaxeln som driver kopplingen utslitet.
Jamför BMW S1000RR, vid racing ska växelådan ses över efter 400 km (40 mil).
Jamför Kawasaki ZX-10R, vid racing ska ramen bytas efter ett år.
Intressant! Jag var tvungen att kolla upp detta. Tydligen var det årsmodell -16(släpptes -15) som hade problem med toppar. Så en 2011 borde vara lugn.

Källa:internet :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant! Jag var tvungen att kolla upp detta. Tydligen var det årsmodell -16(släpptes -15) som hade problem med toppar. Så en 2011 borde vara lugn.

Källa:internet :)

Har du någon länk ?

Har själv varit intresserad av en RSV4 men efter hört om hög ljudnivå frågade jag en RSV4 förare på Racingwords bandag i söndags (2 august) på Kinnekulle hur han klarade ljudet och lösningen var en extra "mini" ljudfälla på avgasröret före det stora sliponet.
Det var i samband med detta (eftersom jag sade jag var intresserad köpa en RSV4) som han nämnde att RSV4 var känsliga för övervarvning. Vilket ju bara är en kostnad om man tänker räjsa för effekt finns det ju så det räcker i trafiken och på bandagar...
Utan behov av övervarvning.....
Själv har jag fått för mig att de här problemen bara finns i 1000cc motorn, av någon anledning inte i den nyare 1100cc motorn.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har du någon länk ?

Har själv varit intresserad av en RSV4 men efter hört om hög ljudnivå frågade jag en RSV4 förare på Racingwords bandag i söndags (2 august) på Kinnekulle hur han klarade ljudet och lösningen var en extra "mini" ljudfälla på avgasröret före det stora sliponet.
Det var i samband med detta (eftersom jag sade jag var intresserad köpa en RSV4) som han nämnde att RSV4 var känsliga för övervarvning. Vilket ju bara är en kostnad om man tänker räjsa för effekt finns det ju så det räcker i trafiken och på bandagar...
Utan behov av övervarvning.....
Själv har jag fått för mig att de här problemen bara finns i 1000cc motorn, av någon anledning inte i den nyare 1100cc motorn.
Jag har tyvärr ingen länk, men det var på något engelskspråkigt forum som detta diskuterades. Om man kollar lite spec bakåt i tiden så ser det ut som att rsv4an fick 20 hästar till 2016. Jag gissar att det var detta som gjorde att topparna tog stryk.
Det kostar att ligga på topp helt enkelt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

GixxerHenke

Jag försökte iallafall.
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Nårrje
Hoj
Ducati 999S
Ska du serva den själv eller ska du låta en verkstad göra sånt som ventilkontroll, shimsbyte, byta toppar osv.
I så fall vilken verkstad ska du lämna in den till ?
Hur långt bort ligger verkstaden ?

Nej, hade inte tänkt ta mer än oljeservice själv. Men efter att ha provkört hojen i fråga så är jag inte längre intresserad av att köpa en RSV4. Tyckte den kändes bred och tung. Jag med mina 173cm nådde inte ned med fötterna på bägge sidor. Jämfört med en panigale 1199 så var det som att köra runt med en husbil, enligt min mening. Nu kan det naturligtvis vara så att just denna cykel inte var välskött och därför inte funkade så bra. Men jag håller mig nog till ducati som är en del mindre.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Funderar igen till hoj för nästa år och oftast suger det mest för en RSV4a :)

Jag hade första generationen en kort tid och undrar vad för kända problem, om det finns några, som är på dessa?

Tittar på första generationen då de bör prismässigt ligga mest rätt till. Kommer inte spendera några 150-200k på en hoj man kör alldeles för sällan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, hade inte tänkt ta mer än oljeservice själv. Men efter att ha provkört hojen i fråga så är jag inte längre intresserad av att köpa en RSV4. Tyckte den kändes bred och tung. Jag med mina 173cm nådde inte ned med fötterna på bägge sidor. Jämfört med en panigale 1199 så var det som att köra runt med en husbil, enligt min mening. Nu kan det naturligtvis vara så att just denna cykel inte var välskött och därför inte funkade så bra. Men jag håller mig nog till ducati som är en del mindre.

Intressant. Jag 172 cm lång provsatt några olika sporthojar på MC-mässan 2020.
Bla Kawa ZX-6R och nedan
som jag satt bäst på
Aprilia RSV4
samt
Yamaha YZF-R6
Hade inte en tanke på RSV4 förrän efter den provsittningen.
Så nu velar jag mellan
RSV4 för ungefär samma effekt som GSX1300R och
R6 för den lägre vikten, lägre priset samt stor service hos Yamaha i Mölndal.
Yamaha i Mölndal som jag har god erfarenhet av. :)
Kompisen Tobbe, 150cm lång, kör en Suzuki GSX-R600 och är därför en inspiration.
Klarar Tobbe en Sukka som har ca 810 mm hög sadel ska väl jag som är 220mm längre än Tobbe klara en hoj med ca 845 mm hög sadel.
Sätta ner fötterna ? Får duga med tårna ! :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top