RSV4 -Tråden

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Guzzidiag någon?

Hej, har haft ur motorn på min rsv4 Factory (APRC) 2013 för storservice . Nu är allt i toppskick men ATC-triangeln lyser konstant och det går inte att kalibrera... Allt basic som att hålla in + osv provat. Hastighetsmätaren funkar fint. (Den går väl på bakhjulet?).
Frågan är om ngn kabel är ur eller om ngn av hjulsensorerna bråkar.
Finns det ngn i Sthlm som har diagnoskabel och program för att läsa felkoder? Jag vore mkt tacksam!

Mvh
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Hej!

Jag har en RSV4 som jag funderar på att montera skydd i kolfiber på ramen och svingen. Har läst att många använder silikon för att montera dessa. Vanligast verkar vara att man applicerar silikon på skydden och fäster dessa direkt på ram och sving. Vissa använder dock silvertejp på ram och sving (för att lättare få bort skydden) och fäster sedan skydden med silikon på tejpen. Undrar nu följande:

Vilken typ av silikon är bäst?
Ska man köra med silvertejp som skydd?
Sitter silvertejpen verkligen fast?
Hur svårt är det att få bort silikon och blir det märken på ram och sving?

Ngn som har erfarenhet av detta?

Ska också förtydliga att hojen körs på gata och att detta enbart handlar om styling :kär
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Det finns ett uttryck, "Less is more"



Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hej!

Jag har en RSV4 som jag funderar på att montera skydd i kolfiber på ramen och svingen. Har läst att många använder silikon för att montera dessa. Vanligast verkar vara att man applicerar silikon på skydden och fäster dessa direkt på ram och sving. Vissa använder dock silvertejp på ram och sving (för att lättare få bort skydden) och fäster sedan skydden med silikon på tejpen. Undrar nu följande:

Vilken typ av silikon är bäst?
Ska man köra med silvertejp som skydd?
Sitter silvertejpen verkligen fast?
Hur svårt är det att få bort silikon och blir det märken på ram och sving?

Ngn som har erfarenhet av detta?

Ska också förtydliga att hojen körs på gata och att detta enbart handlar om styling :kär

Silikon sitter som helvete så använd sparsamt oavsett , jobbar i byggbranschen och fäster saker dom inte finns nåt att skruva fast i med silikon ibland och ska det bort blir det skit av allt innan det lossnar :gnissla
Strök nyss en 1000rr jag kollade på när ram/sving var gömt av fastsilikonade ramskydd och inte går att få bort då jag ville se ramen bakom oavsett skydd eller ej.
Prova med silvertejp på ramen där du duttar silikon så har du inte besudlat ramen med mer än klister från tejpen iallafall:)
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Silikon sitter som helvete så använd sparsamt oavsett , jobbar i byggbranschen och fäster saker dom inte finns nåt att skruva fast i med silikon ibland och ska det bort blir det skit av allt innan det lossnar :gnissla
Strök nyss en 1000rr jag kollade på när ram/sving var gömt av fastsilikonade ramskydd och inte går att få bort då jag ville se ramen bakom oavsett skydd eller ej.
Prova med silvertejp på ramen där du duttar silikon så har du inte besudlat ramen med mer än klister från tejpen iallafall:)

Ska man använda ngn speciell typ av silikon? Är helt oinsatt i detta :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ska man använda ngn speciell typ av silikon? Är helt oinsatt i detta :)

Alla sorter funkar garanterat , ta nåt vanligt i bygghandelns tuber till spruta bara ,kläm dit och fixera med tejp eller tryck tills det härdat,tejp är lättare än tex en tving då du ska fästa på ramen
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Helt sjukt att du bara överväger klibba fast något på en högglanspolerad ram.

Men ett tips är nog ändå att inte fästa med silikon, jävla helvete att få bort sen när du sansat dig och inser att det vart snyggare utan.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lägg på en vinylfolie (med kolfibermönster) först, lättare att få bort än silvertejp.:tummenupp
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Lägg på en vinylfolie (med kolfibermönster) först, lättare att få bort än silvertejp.:tummenupp

Tack för tipset! Kollade med en reklamfirma och de hade folie med bra kvalité som de folierar bilar med så den hoppas jag ska funka för mig också. :) Har beställt skydd i satin twill, borde se riktigt bra ut till mattsvart lack. Den polerade ramen är riktigt snygg mot silver, men jag tycker inte att den riktigt matchar en mattsvart lack. Bara att hålla tummarna för att man blir nöjd med grejorna :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tack för tipset! Kollade med en reklamfirma och de hade folie med bra kvalité som de folierar bilar med så den hoppas jag ska funka för mig också. :) Har beställt skydd i satin twill, borde se riktigt bra ut till mattsvart lack. Den polerade ramen är riktigt snygg mot silver, men jag tycker inte att den riktigt matchar en mattsvart lack. Bara att hålla tummarna för att man blir nöjd med grejorna :tummenupp

Dekalfolie (typ Oracal 651) är lite tjockare och bättre för ändamålet, finns i mattsvart också förutom alla andra färger.
Lycka till
(folien tas bort med enklast med hjälp av värmepicka)
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Dekalfolie (typ Oracal 651) är lite tjockare och bättre för ändamålet, finns i mattsvart också förutom alla andra färger.
Lycka till
(folien tas bort med enklast med hjälp av värmepicka)

Är det ngn skillnad mellan vinylfolie och dekalfolie? Folien måste tåla både väta och värme (från motorn) men det kanske alla dessa gör? Och jisses vad många olika typer det finns...

Det är alltså denna som du menar https://www.scandraft.se/artikel/16/oracal-651-ekonomi.html

Hur tjock är den?
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det ngn skillnad mellan vinylfolie och dekalfolie? Folien måste tåla både väta och värme (från motorn) men det kanske alla dessa gör? Och jisses vad många olika typer det finns...

Det är alltså denna som du menar https://www.scandraft.se/artikel/16/oracal-651-ekonomi.html

Hur tjock är den?

0,07mm dvs skarv känns.
Dekalfolie är starkare än wrapfolie ( som man helfolierar bilar med).
651 används bl.a till motordekaler (jag har nån kåpa med vinyllogga som är från 90' talet)

Men du ska ju täcka med kolfiber som reflekterar strålvärme så det är ju bättre (och vinylen tål def mer än silvertape).
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
0,07mm dvs skarv känns.
Dekalfolie är starkare än wrapfolie ( som man helfolierar bilar med).
651 används bl.a till motordekaler (jag har nån kåpa med vinyllogga som är från 90' talet)

Men du ska ju täcka med kolfiber som reflekterar strålvärme så det är ju bättre (och vinylen tål def mer än silvertape).

Oj, den var tunn! Det jag menar med värme, är värmen från motorn. Ramen blir ganska varm.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är factoryn så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden ?
Är lite sugen på en rsv4 och var in i tuonotråden och kikade , verkade som några tyckte prisskillnaden vs Öhlins/sachs/funktion gjorde det mer värt att bygga om sachsen på RR:en .
Vad skiljer mer än fjädring/fälgar ? Årsmodell 17-18 det rör sig om , är rsv4 kinkig med bara bullerburksbyte och katten kvar ? Sett flera mappade med katt kvar och det ska väl inte behövas ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top