Gnistor från minuspol vid montering av MC batteri

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har ni jord på era hojar, det har inte jag! Men det är kanske för att jag ogillar att det pirrar i hela kroppen...

Lär er skilja på jord och minus för guds skull! :fakta :huvet

Edit: Nu såg jag att Klubba nämnde detta i sitt inlägg men för att göra ett förytligande så postar jag detta ändå!

Blir ju lätt så att man skriver jord iom att det oftast står så i verkstadshandböckerna, typ: kolla jordpunkterna och "jordsymbolen" som avslutar en minusledning. Jorda i chassit etc etc.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Bra skrivet och korrekt!
Synnerligen viktigt om man råkar glömma att ta av sig förlovningsringen när man meckar, eller den fina Rolex klockan. Inte kul när det går 300Amper genom ringen.

Brukar inte orka ge mig in i sånnahär trådar men får väl backa upp slowmotion lite som har helt rätt.

Den med erfarenhet OCH kunskap ska svara står det, altså räcker det inte med bara erfarenhet eller endast kunskap. SKriver nu inte bara till dig ankan utan även de som tidigare svarat att man ska koppla in jord först och plus sen. Ni har uppenbart erfarenhet men saknar troligtvis det sistnämnda ;)

För det första, om ni inte åker runt med en fet wire kopplat till ett 2 meter långt jordspett som ni hamrar ner i marken varje gång ni stannat så har ni inte ens riktig jord på hojen, utan vi har endast plus och minus.

Vilken som ansluts först har ingen som helst elektrisk betydelse, ingenting händer nånstans innan du har en sluten krets och både + och minus är anslutna. MEN i 99.9% av fallen är minus är ansluten till ramen på motorcykeln (undantag nån enstaka gammel engelsk 60-talsdynga) så därför ska man ALLTID koppla på plus först och minus sen när du kopplar in ett batteri, och tvärtom när du kopplar bort, altså koppla bort minus först och plus sen när du kopplar ifrån.

Enda anledningen till dethär är att om du först skruvat på minus och sen ska skruva på plus, och råkar komma emot ramen med något som samtidigt nuddar plus, ett verktyg eller en kabelsko så smäller det. Kopplar du däremot på plus först kan du komma åt ramen hur mycket du vill dte händer endå inget för minus inte är ansluten, och sne när du kopplar minus kan du också komma emot hur mycket du vill för den ska endå kopplas in i ramen så inget händer.

Så som sagt, det har ingen elektrisk betydelse alls vilken du kopplar in först, däremot är det säkrare att börja med plus.

Om du fått elfel när du kopplat in batteriet ankan, så är det av nån helt annan anledning, kanske att du varit "på av" för mycket med polerna så det glappat och gnistrat, men mer troligt är att elfelet var där redan innan och dte kanske var dina elfel som fick ditt gamla batteri att ge upp.

Var ju nån som skrev i göteborgsforumet kring nyår "somna inte med skorna på för då har man en jävla huvudvärk när man vaknar" och tycker dte är riktigt skönt skrivet, för det är oftast så vi resonerar som människor, vi drar slutsatser av det senaste informationen vi har och ser inte till helheten.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har ni jord på era hojar, det har inte jag! Men det är kanske för att jag ogillar att det pirrar i hela kroppen...

Lär er skilja på jord och minus för guds skull! :fakta :huvet

Edit: Nu såg jag att Klubba nämnde detta i sitt inlägg men för att göra ett förytligande så postar jag detta ändå!

Fast det är en jord, batteriet har en minus och så länge den leds till ett större stycke metall i avsikt att återleda flera punkter, är det i benämning en jord. Även ett litet kretskort har ofta en jord,

Så även om den nu är galvansikt frånskild själva jordklotet betyder inte att användandet av namnet, i den avsikten som menas, är fel.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Bra skrivet och korrekt!
Synnerligen viktigt om man råkar glömma att ta av sig förlovningsringen när man meckar, eller den fina Rolex klockan. Inte kul när det går 300Amper genom ringen.

Mycket bra råd, hade en kollega som fick lära sig det den hårda vägen.

Det regnade dagen efter, helt klart.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Brukar inte orka ge mig in i sånnahär trådar men får väl backa upp slowmotion lite som har helt rätt.

Den med erfarenhet OCH kunskap ska svara står det, altså räcker det inte med bara erfarenhet eller endast kunskap. SKriver nu inte bara till dig ankan utan även de som tidigare svarat att man ska koppla in jord först och plus sen. Ni har uppenbart erfarenhet men saknar troligtvis det sistnämnda ;)

För det första, om ni inte åker runt med en fet wire kopplat till ett 2 meter långt jordspett som ni hamrar ner i marken varje gång ni stannat så har ni inte ens riktig jord på hojen, utan vi har endast plus och minus.



"Elektroniska styrsystem kan använda "Jord" eller "GND" (Ground). Som beteckning på dom ledare som återför elströmmar så att kretsen blir komplett. Den kan också användas som chassijord för att minimera utsänd och mottagen elektromagnetisk störning."

Visst kan man prata om jordpunkter utan att mena återkoppling till mark.


Chassiejord:
40px-Chassis_Ground.svg.png

Signaljord:
30px-Signal_Ground.svg.png

Markjord:
25px-Earth_Ground.svg.png


Även om symbylen för markjord är mest förekommande i samtliga fall.

Edit:

Om vi skall vara riktigt anala så är jorden relativ men det är den punkt där vi sätter potentialen till noll, så det är batteriets minuspol som kopplas till motorcykelns relativa jordpunkt(ev. signaljord). Så man kan med korrekthet säga att motorcykeln har en jord.

Det finns även likströmsystem som måste ha en potentialen fastställd innan påkopplad spänning (signaljordad) och inte oändlig men det handlar oftast om att dela samma jordpunkt, inte att den måste vara kopplad mot ett batteri.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top