Gnistor från minuspol vid montering av MC batteri

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hej, vill börja med att säga att jag är väldigt ny gällande batteri och sådant.

När jag monterat mitt mc batteri och kopplat in pluspolen så börjar jag få gnistor från minuspolen då jag försöker koppla ihop den. Vad beror detta på?

Jag är iallafall ganska säker på att man först kopplar in pluspolen och sist minuspolen men som sagt så får jag gnistor då jag försöker koppla in minuspolen. Jag hör även något konstigt "elektriskt" ljud från intrumentbrädan.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle göra tvärtom, se till att minuspolen är ansuten innan plus kopplas på. Det är också så tändninglås m.m fungerar, det är +12V som bryts och inte jorden. En glapp jord kan lätt förstöra diverse saker och det är precis den situationen du genererar när det sprakar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Pluskabeln brukar vara röd och minuskabel svart (bara för att vara säker här).

Jag brukar koppla in minus först och sen plus.
Visst hoppar den någon gnista mellan ifall man håller på att fippla och polerna inte direkt får kontakt med kablarna. Men så fort de har kontakt så skall det inte låta något.
Det skall definitivt inte spraka (?) från instrumenteringen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alltid + först vid montering, tvärtom vid demontering, om jorden är borta kan du inte kortsluta när du fipplar med en metallnyckel på +polen. :)

Gnista blir det när du ansluter om något drar ström, startspärr?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En förutsättning för att det ska gnistra när man kopplar in batteriet är att hojen drar ström.
Har man tändningen avslagen, ljuset avslaget, tändnyckeln står inte i parkeringsbelysningsläge,
så dra mina hojar mycket lite ström eller ingen alls
Suzukin 0,0 mA, förgasare.
Triumphen 2,8mA insprutning, det går tydligen lite ström till elektroniken 2,8mA.
Gemensamt är att jag inte sett några spår av gnistor när jag kopplar in batteriet.
Som jämförelse drar en 10W blinkerslampa ca 0,7A = ca 700mA

Så om det gnistrar när du kopplar in batteriet så har du
A) kondensatorer i elektroniken som laddas upp precis när batteriet ansluts
B) nånting på hojen som drar ström, mycket ström. annars blir det inga gnistor
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Då har jag ingen aning om vad som skulle kunna dra ström från hojen då allt var "avstängt", så det kan då kanske bero på punkt A, eller tänker jag fel :/ ?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Inget fel

Instrumentpanelen kör alltid nått kontrollsvep när man kopplar in strömen , Helt i sin ordning
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
Jag skulle göra tvärtom, se till att minuspolen är ansuten innan plus kopplas på. Det är också så tändninglås m.m fungerar, det är +12V som bryts och inte jorden. En glapp jord kan lätt förstöra diverse saker och det är precis den situationen du genererar när det sprakar.

Det här svaret är så fel att enl REGLER FÖR TEKNIKFORUMET borde man bli bannad.

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.

Denåterfödde har däremot gett ett mycket bra svar.
/
M
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det här svaret är så fel att enl REGLER FÖR TEKNIKFORUMET borde man bli bannad.

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.

Denåterfödde har däremot gett ett mycket bra svar.
/
M

Jag föreslår att du förklarar vad som är fel och hur det ligger till.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det här svaret är så fel att enl REGLER FÖR TEKNIKFORUMET borde man bli bannad.

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.

Denåterfödde har däremot gett ett mycket bra svar.
/
M

Är du en hemlig moderator eller du sitter inne på ett svar som vi andra inte känner till. :dummer

För övrigt är det helt riktigt enligt tidigare inlägg att koppla in (JORDEN) först. :fakta
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja jag har då alltid llärt mig att plus ska på först. Detta skriver alla sidor som ängnar sig åt batterier.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ja jag har då alltid llärt mig att plus ska på först. Detta skriver alla sidor som ängnar sig åt batterier.

Och nackdelen med den proceduren är att om det elektriska är känsligt och får det minsta fel i strömledningen av fordonet utan tillkopplad jordledning så har du framställt ytterligare andra fel.Vad andra sedan skriver får stå för dom, min erfarenhet av brända elprodukter utan ordentlig jordning är goda nog för att inse att jorden ska på (FÖRST).Men var och en gör som den vill.Så blir alla glada, eller strömförande. :crash
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Och nackdelen med den proceduren är att om det elektriska är känsligt och får det minsta fel i strömledningen av fordonet utan tillkopplad jordledning så har du framställt ytterligare andra fel.Vad andra sedan skriver får stå för dom, min erfarenhet av brända elprodukter utan ordentlig jordning är goda nog för att inse att jorden ska på (FÖRST).Men var och en gör som den vill.Så blir alla glada, eller strömförande. :crash


Brukar inte orka ge mig in i sånnahär trådar men får väl backa upp slowmotion lite som har helt rätt.

Den med erfarenhet OCH kunskap ska svara står det, altså räcker det inte med bara erfarenhet eller endast kunskap. SKriver nu inte bara till dig ankan utan även de som tidigare svarat att man ska koppla in jord först och plus sen. Ni har uppenbart erfarenhet men saknar troligtvis det sistnämnda ;)

För det första, om ni inte åker runt med en fet wire kopplat till ett 2 meter långt jordspett som ni hamrar ner i marken varje gång ni stannat så har ni inte ens riktig jord på hojen, utan vi har endast plus och minus.

Vilken som ansluts först har ingen som helst elektrisk betydelse, ingenting händer nånstans innan du har en sluten krets och både + och minus är anslutna. MEN i 99.9% av fallen är minus är ansluten till ramen på motorcykeln (undantag nån enstaka gammel engelsk 60-talsdynga) så därför ska man ALLTID koppla på plus först och minus sen när du kopplar in ett batteri, och tvärtom när du kopplar bort, altså koppla bort minus först och plus sen när du kopplar ifrån.

Enda anledningen till dethär är att om du först skruvat på minus och sen ska skruva på plus, och råkar komma emot ramen med något som samtidigt nuddar plus, ett verktyg eller en kabelsko så smäller det. Kopplar du däremot på plus först kan du komma åt ramen hur mycket du vill dte händer endå inget för minus inte är ansluten, och sne när du kopplar minus kan du också komma emot hur mycket du vill för den ska endå kopplas in i ramen så inget händer.

Så som sagt, det har ingen elektrisk betydelse alls vilken du kopplar in först, däremot är det säkrare att börja med plus.

Om du fått elfel när du kopplat in batteriet ankan, så är det av nån helt annan anledning, kanske att du varit "på av" för mycket med polerna så det glappat och gnistrat, men mer troligt är att elfelet var där redan innan och dte kanske var dina elfel som fick ditt gamla batteri att ge upp.

Var ju nån som skrev i göteborgsforumet kring nyår "somna inte med skorna på för då har man en jävla huvudvärk när man vaknar" och tycker dte är riktigt skönt skrivet, för det är oftast så vi resonerar som människor, vi drar slutsatser av det senaste informationen vi har och ser inte till helheten.
 
Last edited:

asb

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
ZX10R XTZ750 VF750F KTM300tpi
Och nackdelen med den proceduren är att om det elektriska är känsligt och får det minsta fel i strömledningen av fordonet utan tillkopplad jordledning så har du framställt ytterligare andra fel.Vad andra sedan skriver får stå för dom, min erfarenhet av brända elprodukter utan ordentlig jordning är goda nog för att inse att jorden ska på (FÖRST).Men var och en gör som den vill.Så blir alla glada, eller strömförande. :crash

Ehhhee :confused: :va
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Som vana efter att ha bränt diverse elprylar så brukar jag numera koppla in minuspolen först.Anledningen är att ström utan riktig jordning i värsta fall kan leda till svåra elfel. :fakta

Uhm, utan minuspol har du ingen jordning alls.

Anledning till att man ska koppla loss jorden först är som nämnts tidigare att risken för kortslutning av batteriet med verktyg mellan plusspolen och chassikomponenter minskas avsevärt.

Modern elektronik innehåller även ofta kondensatorer för glättning av matningsspänning, om man kopplar loss pluspolen först och anslutningskabeln råkar få kontakt med chassit när man viker undan den kan man få onödiga kortslutningsurladdningar av kondensatorer som i värsta fall kan skada dom eller elektronik runt om.

Ditkoppling bör altså ske i omvänd ordning, pluspolen först och minuspolen sist för att unvika kortslutningar mot chassi med verktyg.

edit:tvåa på den då...
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Jag kan inte låta bli: skillnaden mellan + 12 volt och - 12 volt är 24 volt, dvs mellan + och jord är det 12 volt och mellan jord och - är det 12 volt. Överkurs, ursäkta. :D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har ni jord på era hojar, det har inte jag! Men det är kanske för att jag ogillar att det pirrar i hela kroppen...

Lär er skilja på jord och minus för guds skull! :fakta :huvet

Edit: Nu såg jag att Klubba nämnde detta i sitt inlägg men för att göra ett förytligande så postar jag detta ändå!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top