REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
    Medlem jonaska80s avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Hoj
    Ducati Monster 620s -03

Gnistor från minuspol vid montering av MC batteri

Hej, vill börja med att säga att jag är väldigt ny gällande batteri och sådant.

När jag monterat mitt mc batteri och kopplat in pluspolen så börjar jag få gnistor från minuspolen då jag försöker koppla ihop den. Vad beror detta på?

Jag är iallafall ganska säker på att man först kopplar in pluspolen och sist minuspolen men som sagt så får jag gnistor då jag försöker koppla in minuspolen. Jag hör även något konstigt "elektriskt" ljud från intrumentbrädan.

Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    H1
    Jag skulle göra tvärtom, se till att minuspolen är ansuten innan plus kopplas på. Det är också så tändninglås m.m fungerar, det är +12V som bryts och inte jorden. En glapp jord kan lätt förstöra diverse saker och det är precis den situationen du genererar när det sprakar.

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Yamaha XTZ660 Tenere, Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Pluskabeln brukar vara röd och minuskabel svart (bara för att vara säker här).

Jag brukar koppla in minus först och sen plus.
    Visst hoppar den någon gnista mellan ifall man håller på att fippla och polerna inte direkt får kontakt med kablarna. Men så fort de har kontakt så skall det inte låta något.
    Det skall definitivt inte spraka (?) från instrumenteringen.

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Alltid + först vid montering, tvärtom vid demontering, om jorden är borta kan du inte kortsluta när du fipplar med en metallnyckel på +polen.

Gnista blir det när du ansluter om något drar ström, startspärr?
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Medlem jonaska80s avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Hoj
    Ducati Monster 620s -03
    Tack så mycket för hjälpen. Att koppla i minuspolen först löste problemet

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    En förutsättning för att det ska gnistra när man kopplar in batteriet är att hojen drar ström.
    Har man tändningen avslagen, ljuset avslaget, tändnyckeln står inte i parkeringsbelysningsläge,
    så dra mina hojar mycket lite ström eller ingen alls
    Suzukin 0,0 mA, förgasare.
    Triumphen 2,8mA insprutning, det går tydligen lite ström till elektroniken 2,8mA.
    Gemensamt är att jag inte sett några spår av gnistor när jag kopplar in batteriet.
    Som jämförelse drar en 10W blinkerslampa ca 0,7A = ca 700mA

Så om det gnistrar när du kopplar in batteriet så har du
    A) kondensatorer i elektroniken som laddas upp precis när batteriet ansluts
    B) nånting på hojen som drar ström, mycket ström. annars blir det inga gnistor

Medlem jonaska80s avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Hoj
    Ducati Monster 620s -03
    Då har jag ingen aning om vad som skulle kunna dra ström från hojen då allt var "avstängt", så det kan då kanske bero på punkt A, eller tänker jag fel :/ ?

Turbotok Andersson turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
    Inget fel

Instrumentpanelen kör alltid nått kontrollsvep när man kopplar in strömen , Helt i sin ordning
    http://www.turbo-bike.com/

JAG har orginalet ( kinakopior börjar dyka upp )

Kör så de ryyker , Fast man inte får

Numera Dynobänksinnehavare

???? slowmotions avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Ténéré 700
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Jag skulle göra tvärtom, se till att minuspolen är ansuten innan plus kopplas på. Det är också så tändninglås m.m fungerar, det är +12V som bryts och inte jorden. En glapp jord kan lätt förstöra diverse saker och det är precis den situationen du genererar när det sprakar.
    Det här svaret är så fel att enl REGLER FÖR TEKNIKFORUMET borde man bli bannad.

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
    - Undersök ämnet väl, svara utförligt

VARFÖR DESSA REGLER?

Denåterfödde har däremot gett ett mycket bra svar.
    /
    M
    Light travels faster than sound, that`s why some people seem bright until you hear them speak.

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Citat Ursprungligen postat av slowmotion Visa inlägg

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?

VARFÖR DESSA REGLER?

/
    M
    Jag föreslår att du förklarar vad som är fel och hur det ligger till.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Medlem Ankan1s avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
    Hoj
    Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
    Blogginlägg
    164
    Som vana efter att ha bränt diverse elprylar så brukar jag numera koppla in minuspolen först.Anledningen är att ström utan riktig jordning i värsta fall kan leda till svåra elfel.
    (Feel the force, use the power, ride the bike, everything else is of no importance).
    https://www.youtube.com/watch?v=JLgBPhJkYsg

(I wanna be a president.I wanna be a Kennedy).
    http://www.youtube.com/watch?v=09ARJL_nS7Y

Medlem Ankan1s avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Hoj
    Blogginlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av slowmotion Visa inlägg

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?

VARFÖR DESSA REGLER?

/
    M
    Är du en hemlig moderator eller du sitter inne på ett svar som vi andra inte känner till.

För övrigt är det helt riktigt enligt tidigare inlägg att koppla in (JORDEN) först.
    (Feel the force, use the power, ride the bike, everything else is of no importance).

Medlem Mjölnaren75s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    Sym 200 Yoyride
    Ja jag har då alltid llärt mig att plus ska på först. Detta skriver alla sidor som ängnar sig åt batterier.
    fgfgfgf

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Andersson turbo Visa inlägg
    Inget fel

Instrumentpanelen kör alltid nått kontrollsvep när man kopplar in strömen , Helt i sin ordning
    Ja då har vi en rimlig förklaring. Elektroniken gör ett ryck när batteriet kopplas in.

Medlem Ankan1s avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Hoj
    Blogginlägg
    164
    Citat Ursprungligen postat av Mjölnaren75 Visa inlägg
    Ja jag har då alltid llärt mig att plus ska på först. Detta skriver alla sidor som ängnar sig åt batterier.
    Och nackdelen med den proceduren är att om det elektriska är känsligt och får det minsta fel i strömledningen av fordonet utan tillkopplad jordledning så har du framställt ytterligare andra fel.Vad andra sedan skriver får stå för dom, min erfarenhet av brända elprodukter utan ordentlig jordning är goda nog för att inse att jorden ska på (FÖRST).Men var och en gör som den vill.Så blir alla glada, eller strömförande.

Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    K1200S, FE450
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Och nackdelen med den proceduren är att om det elektriska är känsligt och får det minsta fel i strömledningen av fordonet utan tillkopplad jordledning så har du framställt ytterligare andra fel.Vad andra sedan skriver får stå för dom, min erfarenhet av brända elprodukter utan ordentlig jordning är goda nog för att inse att jorden ska på (FÖRST).Men var och en gör som den vill.Så blir alla glada, eller strömförande.

Brukar inte orka ge mig in i sånnahär trådar men får väl backa upp slowmotion lite som har helt rätt.

Den med erfarenhet OCH kunskap ska svara står det, altså räcker det inte med bara erfarenhet eller endast kunskap. SKriver nu inte bara till dig ankan utan även de som tidigare svarat att man ska koppla in jord först och plus sen. Ni har uppenbart erfarenhet men saknar troligtvis det sistnämnda

För det första, om ni inte åker runt med en fet wire kopplat till ett 2 meter långt jordspett som ni hamrar ner i marken varje gång ni stannat så har ni inte ens riktig jord på hojen, utan vi har endast plus och minus.

Vilken som ansluts först har ingen som helst elektrisk betydelse, ingenting händer nånstans innan du har en sluten krets och både + och minus är anslutna. MEN i 99.9% av fallen är minus är ansluten till ramen på motorcykeln (undantag nån enstaka gammel engelsk 60-talsdynga) så därför ska man ALLTID koppla på plus först och minus sen när du kopplar in ett batteri, och tvärtom när du kopplar bort, altså koppla bort minus först och plus sen när du kopplar ifrån.

Enda anledningen till dethär är att om du först skruvat på minus och sen ska skruva på plus, och råkar komma emot ramen med något som samtidigt nuddar plus, ett verktyg eller en kabelsko så smäller det. Kopplar du däremot på plus först kan du komma åt ramen hur mycket du vill dte händer endå inget för minus inte är ansluten, och sne när du kopplar minus kan du också komma emot hur mycket du vill för den ska endå kopplas in i ramen så inget händer.

Så som sagt, det har ingen elektrisk betydelse alls vilken du kopplar in först, däremot är det säkrare att börja med plus.

Om du fått elfel när du kopplat in batteriet ankan, så är det av nån helt annan anledning, kanske att du varit "på av" för mycket med polerna så det glappat och gnistrat, men mer troligt är att elfelet var där redan innan och dte kanske var dina elfel som fick ditt gamla batteri att ge upp.

Var ju nån som skrev i göteborgsforumet kring nyår "somna inte med skorna på för då har man en jävla huvudvärk när man vaknar" och tycker dte är riktigt skönt skrivet, för det är oftast så vi resonerar som människor, vi drar slutsatser av det senaste informationen vi har och ser inte till helheten.
    Senast redigerat av Klubba den 2013-01-21 klockan 10:21.
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

Medlem asbs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Hoj
    ZX10R X 2 Husa570
    Ehhhee

same same but same ulfljs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
    Som vana efter att ha bränt diverse elprylar så brukar jag numera koppla in minuspolen först.Anledningen är att ström utan riktig jordning i värsta fall kan leda till svåra elfel.
    Uhm, utan minuspol har du ingen jordning alls.

Anledning till att man ska koppla loss jorden först är som nämnts tidigare att risken för kortslutning av batteriet med verktyg mellan plusspolen och chassikomponenter minskas avsevärt.

Modern elektronik innehåller även ofta kondensatorer för glättning av matningsspänning, om man kopplar loss pluspolen först och anslutningskabeln råkar få kontakt med chassit när man viker undan den kan man få onödiga kortslutningsurladdningar av kondensatorer som i värsta fall kan skada dom eller elektronik runt om.

Ditkoppling bör altså ske i omvänd ordning, pluspolen först och minuspolen sist för att unvika kortslutningar mot chassi med verktyg.

edit:tvåa på den då...
    Problem med ACn i bilen? PMa mig.

#2752 SoXs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    KTM520EXC
    Jag kan inte låta bli: skillnaden mellan + 12 volt och - 12 volt är 24 volt, dvs mellan + och jord är det 12 volt och mellan jord och - är det 12 volt. Överkurs, ursäkta.

Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    Ingen...
    Har ni jord på era hojar, det har inte jag! Men det är kanske för att jag ogillar att det pirrar i hela kroppen...

Lär er skilja på jord och minus för guds skull!

Edit: Nu såg jag att Klubba nämnde detta i sitt inlägg men för att göra ett förytligande så postar jag detta ändå!
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag brukar rycka slangen som går in i förgasaren eller insuget, motorn på tomgång. Kolla om det pytsar fram oljedroppar = klart.

Chronic
Vill du annonsera ovan? Klicka här