Bästa träningen för en RR-förare?

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Tänkte höra om det finns någon som är insatt i ämnet, om vilken träningsform som är bäst för en RR-förare?

Jag har googlat men hittar inte speciellt mycket och generellt känns det svårt att hitta information om hur RR-förare på högre nivå tränar. Det jag hittade var lite om MotoGP förarna som tydligen har mycket fokus på cykling och simning. Desamma gäller när jag kollade lite om RedBull Rookies Cup förarna. Varför? Jag tycker jag får inte ut speciellt mycket konditionsmässigt av cykling, känns inte som simning ger så mycket styrka.

Just nu kör jag löpning, 5km och intervallträning. Styrketräning på gym och försöker simma 1 gång i veckan men som sagt känns inte som simningen ger något.

Så vad är bästa träningen för en RR-förare? Varför är det mycket fokus på cykling/simning? Angående cyklingen, har det något att göra med att man anstränger sig i ungefär samma sittposition som när man kör hojen?

Tacksam för svar :tummenupp
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
När jag tränar så är det mycket löpning och cykling, styrketräning med vikter tycker jag är bortkastat eftersom man lägger på sig volym och vikt som du inte har någon nytta av när du kör
Cykling är bra för att det bygger sega och uthålliga benmuskler
Är det annars flås du behöver så är du väl rätt ute med intervall träning osv

Det viktigaste är ändå att hitta en träningsform som funkar för dig och hålla igång kroppen, sedan finns det alltid "motorcykel muskler" som jag inte tror går att träna upp utan som kommer bara av att köra

Det var kanske inte mycket till tips, men jag tror inte det finns något direkt facit
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har en HRC manual där det sägs att en rr-förare ska inte träna (bygga) muskler.

Uthållighet och smidighet ska man träna. Öva hjärtat till att arbeta under samma puls som när man kör hoj är viktigt.

Skulle gissa att japansk kampsport som tex jiu jutsi är bra för att öka sin rörlighet, smidighet, kroppskontroll och ha bra kondition ihop med hög koncentration. Sen kan man även gå på typ friskis och svettis. All träning som gör att du blir lätt och uthållig och kan hålla hög koncentration samtidigt ska du kolla efter.

Träning för rr är inte innom matcho-områden direkt om man säger så.. Lyfta vikter tex är mest för kriminella på fängelserna.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Bra svar som fan! Tack!!

Fick mig att tänka om lite angående styrketräningen, och förklarar ju anledningen till mycket simning.

Angående "motorcykel-muskler" så har jag några som jag ofta blir trött i när jag kör hoj, dessa hade man ju kunnat fortsätta träna på gymmet. För mig gäller det underarmar, innerlår och nedre rygg.

Men annars får det bli fler besök till simhallen. Bra förslag med kampsport Axxexs!
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Cykla är nog bra för lite balans och känsla på två hjul och ger grym kondis men man måste ju ha evigheters evigheter i tid. Annars tror jag nog köra cross är bästa träningen, både uthållighet, smidighet och styrka.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Cykla är nog bra för lite balans och känsla på två hjul och ger grym kondis men man måste ju ha evigheters evigheter i tid. Annars tror jag nog köra cross är bästa träningen, både uthållighet, smidighet och styrka.

Ja cykling är ju inte den snabba träningen, men 1 eller 2 gånger i veckan bör man nog ta sig tiden.

Cross är jättebra, tyvärr är den såld då det blev för mycket tvättning och jobb :död
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Vad du håller på med för typ av träning är helt klart underordnad. Men du bör helt klart träna en massa. Varje dag. Sedan måste återhämtningen skötas annars är det totalt meningslöst. Får du det att klaffa så blir du starkare och klarar dig att hålla mer fokus under racen. Att styrketräning som Mr Axxexs påstår är för mest för fängelsekunder är ett bevis på hur lite han vet. Styrke och tyngdlyftare han mycket bra kroppskontroll och reflexer. Muskler ger dig ett extra skydd vid vurpor. Kör hårt!!
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vad du håller på med för typ av träning är helt klart underordnad. Men du bör helt klart träna en massa. Varje dag. Sedan måste återhämtningen skötas annars är det totalt meningslöst. Får du det att klaffa så blir du starkare och klarar dig att hålla mer fokus under racen. Att styrketräning som Mr Axxexs påstår är för mest för fängelsekunder är ett bevis på hur lite han vet. Styrke och tyngdlyftare han mycket bra kroppskontroll och reflexer. Muskler ger dig ett extra skydd vid vurpor. Kör hårt!!

Du verkar ha koll på läget!:tummenupp
Rossi, Pedrosa, Lorre och Stoner är ju typiska muskelbyggare. Biffigare killar får man leta efter. Rykten säger att oxå att både Max och Cappirossi kandiderade för Mr Italia i bodybuilding innan de plockade sina första pallplatser på elitnivå i RR.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
5km och intervallträning är inte riktigt bra fördelning när det gäller löpträning.
Du bör lägga in pass där du jobbar på ca 65% av maxpuls i över en timme för att öka syreupptagningsförmågan i musklerna.

Cykling är som redan nämnt väldigt tidskrävande och löpning sliter mkt på kroppen vilket inte är ett problem för "hela" individer men RR-piloter med gamla/läkande frakturer kan nog ha problem med det.

Vill du ha en träningsform som både är skonsam samt tränar hela kroppen så råder jag dig till att träna längdåkning/rullskidor. Simning är lika skonsamt och tränar hela kroppen men är inte alltid tillgängligt.

Vill man hålla på med styrketräning bör det vara med den egna kroppen som enda belastning då regelrätt korrekt styrketräning bygger för mkt muskler och baserar sig på kortvarigt anaerobt arbete vilket du har noll användning av i RR.

Ju hårdare pass du kör desto längre måste du även vila vilket är bra att tänka på.

Väg sen in att du skall äta och vila rätt så kommer din träning ge väldigt bra resultat OCH tänk på att även fast du tappar vikt och blir starkare så tar det närmare 3mån för kroppens metabolism att ställa om sig till en annan aktivitetsnivå.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
5km och intervallträning är inte riktigt bra fördelning när det gäller löpträning.
Du bör lägga in pass där du jobbar på ca 65% av maxpuls i över en timme för att öka syreupptagningsförmågan i musklerna.

Cykling är som redan nämnt väldigt tidskrävande och löpning sliter mkt på kroppen vilket inte är ett problem för "hela" individer men RR-piloter med gamla/läkande frakturer kan nog ha problem med det.

Vill du ha en träningsform som både är skonsam samt tränar hela kroppen så råder jag dig till att träna längdåkning/rullskidor. Simning är lika skonsamt och tränar hela kroppen men är inte alltid tillgängligt.

Vill man hålla på med styrketräning bör det vara med den egna kroppen som enda belastning då regelrätt korrekt styrketräning bygger för mkt muskler och baserar sig på kortvarigt anaerobt arbete vilket du har noll användning av i RR.

Ju hårdare pass du kör desto längre måste du även vila vilket är bra att tänka på.

Väg sen in att du skall äta och vila rätt så kommer din träning ge väldigt bra resultat OCH tänk på att även fast du tappar vikt och blir starkare så tar det närmare 3mån för kroppens metabolism att ställa om sig till en annan aktivitetsnivå.

Tack för ett bra svar! :)

Jag tänkte lägga till cykling 1 gång i veckan där jag ska köra på ungefär 65% i en timme. Sen har jag kvar mina 5km 1 gång i veckan, tar mig ungefär 20-21 min. Kör Tabata intervallträning 2 gånger i veckan, endast den träningen dem 2 dagarna då det är väldigt påfrestande för kroppen. Simning tänkte jag öka på till 2 dagar i veckan, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp simningen. Är det bra att simma 1000m i sträck?
 
Last edited:

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
All form av kampsport är bra träning. Du blir stark i hela kroppen
Samt får grym kondition
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tack för ett bra svar! :)

Jag tänkte lägga till cykling 1 gång i veckan där jag ska köra på ungefär 65% i en timme. Sen har jag kvar mina 5km 1 gång i veckan, tar mig ungefär 20-21 min. Kör Tabata intervallträning 2 gånger i veckan, endast den träningen dem 2 dagarna då det är väldigt påfrestande för kroppen. Simning tänkte jag öka på till 2 dagar i veckan, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp simningen. Är det bra att simma 1000m i sträck?

Vill du få så bra resultat som möjligt så bör du hålla dig få idrotter som inte "korsar" varandra.
Välj att hålla dig till endast en konditionsform dvs löpning eller cykel eller simning så att du blir bra på den och får bättre resultat.

Det är inte sträckan utan tiden och pulsen du skall gå efter när du tränar kondition dvs tar det 1,5h att simma 1000m så är du rätt eller springa 15km.

När du säger tabata menar du då styrketräningsintervaller eller rena löpningsintervaller?
Löpning i intervallform är en förutsättning för att utvecklas inom just löpning men ska du köra RR så är nog inte ett riktigt gympass fel 1-2 ggr/v!

Kampsport som flera pratar om är helt riktigt bra träning för hela kroppen men fortfarande intensivt anaerobt arbete och kan inte ses som konditionsträning.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Vill du få så bra resultat som möjligt så bör du hålla dig få idrotter som inte "korsar" varandra.
Välj att hålla dig till endast en konditionsform dvs löpning eller cykel eller simning så att du blir bra på den och får bättre resultat.

Det är inte sträckan utan tiden och pulsen du skall gå efter när du tränar kondition dvs tar det 1,5h att simma 1000m så är du rätt eller springa 15km.

När du säger tabata menar du då styrketräningsintervaller eller rena löpningsintervaller?
Löpning i intervallform är en förutsättning för att utvecklas inom just löpning men ska du köra RR så är nog inte ett riktigt gympass fel 1-2 ggr/v!

Kampsport som flera pratar om är helt riktigt bra träning för hela kroppen men fortfarande intensivt anaerobt arbete och kan inte ses som konditionsträning.

Angående simningen, så dem få gångerna jag simmade 1000m i sträck gick det på under 1h.

Jag menar löpningsintervaller.

Jag testade att cykla på en spinningcykel igår kväll och körde på i 60 min med runt 65% i puls, kom 34km och kändes jävligt smidigt i ben och stark i knäna efteråt. Så det var ett stort plus! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vill du få så bra resultat som möjligt så bör du hålla dig få idrotter som inte "korsar" varandra.
Välj att hålla dig till endast en konditionsform dvs löpning eller cykel eller simning så att du blir bra på den och får bättre resultat.

Det är inte sträckan utan tiden och pulsen du skall gå efter när du tränar kondition dvs tar det 1,5h att simma 1000m så är du rätt eller springa 15km.

När du säger tabata menar du då styrketräningsintervaller eller rena löpningsintervaller?
Löpning i intervallform är en förutsättning för att utvecklas inom just löpning men ska du köra RR så är nog inte ett riktigt gympass fel 1-2 ggr/v!

Kampsport som flera pratar om är helt riktigt bra träning för hela kroppen men fortfarande intensivt anaerobt arbete och kan inte ses som konditionsträning.

Jag hävdar tvärtom att desto mer man alternerar sin träning desto mer (kondtions-)träning tål kroppen och psyket. Visst, blir löpträningen lidande om man cyklar men om syftet är att god allmän kondition för sin r-karriär så är inte bara maratontider huvudsyftet.

Kör jag bara löpning så hindras min träningsmängd fort av stumma ben.
Alternerar jag löpning, cykel, simning, skidor, rodd osv så tål kroppen otroligt stora träningsmängder för alla muskler får vila ofta men hjärta och lungor för massor av träning.

Sen så blir jag ju inte en bra maratonlöpare på det viset men det är inte heller syftet. För mig har var syftet alltid att få bra kondition för min crossåkning.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag hävdar tvärtom att desto mer man alternerar sin träning desto mer (kondtions-)träning tål kroppen och psyket. Visst, blir löpträningen lidande om man cyklar men om syftet är att god allmän kondition för sin r-karriär så är inte bara maratontider huvudsyftet.

Kör jag bara löpning så hindras min träningsmängd fort av stumma ben.
Alternerar jag löpning, cykel, simning, skidor, rodd osv så tål kroppen otroligt stora träningsmängder för alla muskler får vila ofta men hjärta och lungor för massor av träning.

Sen så blir jag ju inte en bra maratonlöpare på det viset men det är inte heller syftet. För mig har var syftet alltid att få bra kondition för min crossåkning.

En varierad träning är helt klart bra för kroppen men om man är ute efter att utveckla en bättre grund och syreupptagningsförmåga så krävs det nästan att du gör det inom samma träningsform under en längre tid. Detta har ffa att göra med att det inte finns tid till att lägga in alla pass du behöver. Det är först efter du gjort detta ordentligt som du kan blanda idrotter lite som du vill.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En varierad träning är helt klart bra för kroppen men om man är ute efter att utveckla en bättre grund och syreupptagningsförmåga så krävs det nästan att du gör det inom samma träningsform under en längre tid. Detta har ffa att göra med att det inte finns tid till att lägga in alla pass du behöver. Det är först efter du gjort detta ordentligt som du kan blanda idrotter lite som du vill.

Jag tror inte på det oavsett konditionsnivå.

Har aldrig sett en människa på någon nivå i någon konditionsidrott som inte kommer upp i sådan puls att inte syreupptagningsförmågan tränas. Enda exemplet jag kan komma på mot det är när jag var väldigt tränad och satt på cykel utan klips i pedalerna. Jag fick bara mjölksyra i benen men fick knappt upp pulsen över 150.

Är man dåligt tränad så får man ju hög puls av promenadtempo i valfri idrott. Så att en dåligt tränad skulle behöva träna en specifik gren för att kunna få konditionsträning låter ju helt befängt.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
När jag ska konditionsträna så kommer jag fortsätta med löpningen, cykling för styrka och smidighet i benen + att man skulle träna något där man har ungefär samma puls som när man kör hoj. Simning för att bli smidig och rörlig i hela kroppen. Låter det som en plan? :tungan
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top