Vad är baksidan med fordonshandel.se?

Hudik

Guest
Momsen är prydligt specat på kvittot så det lär inte bli några problem för köparna.

Återstår att se, beror på hur staten ser på det.
Dom ska ha sina pengar, sen vem som betalar bryr dom sej inte om..

Nu vet vi ju inte om det är det här som det handlar om, detta är bara spekulationer.
Dom är anhållna för skattebrott och vilken typ av skattebrott framgår inte av tidningsartikeln, så dra inga slutsatser innan vi vet mer. :fakta
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Jag hade samma bekymmer med dem. Beställde en tuono 12:a aprc svart slutet av april skulle ta max 15 dagar, hörde inget från dem så ringde efter ca 1,5 vecka fick svar att den var slut och att det fanns bara gul och grå kvar. Så då ändrade jag beställningen till en gul. gick kanske 2 veckor hörde inget varken mail el telefon ang något datum så fick ringa inge och maila, (ringa då menar jag jaga på telefon dem svara ju inte överdrivet mkt) fick ett datum 23 maj börja närma mig det då fick ja ett nytt datum innan 28 maj. närmar mig 28:e Fortsätter jag på mail och telefon med fläckvis svar till o från. Då skulle den komma en vecka senare, när ja var inne i den vecka så hade den heller inte kommit, sen fick ja svar att den skulle komma 4 juni sen skulle den inte göra det pga av transport bolaget bla bla bla, hade då hunnit hyrt släpvagn innan fick av boka. på morgonen 4 juni fick jag ett mail att han skulle ha den på förmiddagen. Fick boka om släp sätta mig o dunka 40mil enkel. Kommer får ingen ursäkt att den vart sen, fick visserligen några lappar rabatt pga av lång lev tid för att jag frågade, så det kändes bra iaf. NU nästa strul, reg papprena följde inte med hojen utan skickade några dagar senare till honom, han sa att han ha de skicka in dem till transport:s och början på veckan efter hade ja inte blivit reggad, då visa de sig att han var tvungen att kompitera coc papprena men fick ur honom att han hade ändå skickat in uppgifterna från början till transport:s två dagar senare än vad han hade sagt. Så jag sa vad jag tyckte att de sköts dåligt och ville ha det reg så fort som möjligt, då skulle allt vara klart måndag el tisdag 19 juni alltså idag. Men då har fordonshandel lyckats blanda ihop mina personuppgifter med någon annan så nu tar det ytligare 2-3 dagar innan reggningen är klar med plåt. Detta sett att hantera kunder är under all kritik när det står på hemsidan att VI STRÄVAR EFTER NÖJDA KUNDER men det skiter i kunderna totalt. Jag har jobbat i 12år än så länge inom kundservice och det är A-O om man vill ha ett bra ryckte om sitt företag oavsett vad det är. Bästa reklamen för marknadsföring är NÖJDA KUNDER!! Och inte änns en ursäkt att dem att det tagit lång tid eller erbjuder någon typ av kompensation. Man som kund får typ göra halva jobbet själv och ringa transport:s o kolla upp själv om allt stämmer osv. Säkert nån som det gått smärt fritt för men för mig har det vart ett rent helvete. Hade jag vetat att det skulle ta 8 veckor hade jag inte beställt!!!!

Jag skulle kunna skicka upp en enterknapp till dig. Jag har ett tangentbord jag inte använder. Helt övertygad om att läsfrekvensen för inläggen ökar med hundratals procent.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Använder man snabbsvarsrutan funkar inte enter (inte för mig med IE i alla fall), brukar få använda avancerad innan allt lirar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det visar sig vara korrekt att det fifflar, är det än grisigare då de kan ha bidragit till att vita firmor fått lägga ner.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Återstår att se, beror på hur staten ser på det.
Dom ska ha sina pengar, sen vem som betalar bryr dom sej inte om..

Nu vet vi ju inte om det är det här som det handlar om, detta är bara spekulationer.
Dom är anhållna för skattebrott och vilken typ av skattebrott framgår inte av tidningsartikeln, så dra inga slutsatser innan vi vet mer. :fakta

Nej, det stammer inte. Det är bolaget som har en skuld till skattmasen eftersom deras kunder betalat in moms till bolaget. Pengarna kan bara krävas in från bolaget och inte dess kunder. Om bolaget inte betalar kan även dess styrelseledamöter bli personligt ansvariga för skatteskulden.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Nej Det är helt klart Fordonshandel ... jag känner igen det på bilden i tidningen!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nej, det stammer inte. Det är bolaget som har en skuld till skattmasen eftersom deras kunder betalat in moms till bolaget. Pengarna kan bara krävas in från bolaget och inte dess kunder. Om bolaget inte betalar kan även dess styrelseledamöter bli personligt ansvariga för skatteskulden.
Beror väl lite på vilken skatt i vilket land det gäller.
Är det momsen i ursprungslandet så beror det väl lite på vem som importerat fordonet.
Är förste ägaren firman så torde det ju vara självklart att de skall stå för allt, men är förste ägaren "köparen" så öppnas väl dörren till att få tag i skattepengar där.

Är ingen expert på ämnet alltså så jag kan ha fel där.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Beror väl lite på vilken skatt det gäller.
Är det införselskatten så beror det väl lite på vem som importerat fordonet.
Är förste ägaren firman så torde det ju vara självklart att de skall stå för allt, men är förste ägaren "köparen" så öppnas väl dörren till att få tag i skattepengar där.

Är ingen expert på ämnet alltså så jag kan ha fel där.

det låter inte alls osannolikt
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Dom hade ju ingen (redovisad) hårig omsättning, så det låter högst troligt att det är do
:)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Beror väl lite på vilken skatt det gäller.
Är det införselskatten så beror det väl lite på vem som importerat fordonet.
Är förste ägaren firman så torde det ju vara självklart att de skall stå för allt, men är förste ägaren "köparen" så öppnas väl dörren till att få tag i skattepengar där.

Är ingen expert på ämnet alltså så jag kan ha fel där.


var har du fått detta ifrån ?? :rofl:rofl:rofl
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
var har du fått detta ifrån ?? :rofl:rofl:rofl
Nu är jag som sagt var inte insatt i vad Fordonshandel är misstänkta för. Kan ju vara annan form av skattebrott också.

Men det som cirkulerat tidigare, mest gällande bilimport, är att företaget endast stått som förmedlare av fordonen. Dvs. de har köpt in fordon utan moms i EU och sedan sålt dessa billigt i Sverige till oförstående köpare som inte fattat att momsen inte betalats.
Det som händer då är att förr eller senare, ifall det upptäcks, är att staten vill ha sina pengar. (företag kan ju köpa saker utan moms i andra EU-länder ifall de sedan skattar för sakerna i hemlandet)
Är det nu köparen som står för importen och firman bara förmedlat denna så är det även köparen som skall stå för pengarna.
Är det firman som importerat fordonet och de sedan sålt det vidare så är det firman som skall stå för momsen.

(och som sagt var så är jag ingen expert i ämnet)
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
De har inte förmedlat utan sålt mc. Om en firma säljer saker med kvitto där momsen står, kan kunden aldrig straffas. Sen om firman själv fifflar med bokföring och inte betalar in momsen är det en grej mellan firman och staten och inget annat.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top