V twin vs rak fyra

hudiksvall

www.hmck.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki zx-6r 2015
Hej hopp! Någon som gott från rak fyra till v twin?
Jag har alltid åkt raka fyror men funderar på och prova twin.
Någon som har erfarenhet? Kanske lätt å ledsna när det inte varvar nånting.
Funderar på en Aprilia rsv 1000 eller Ktm rc8

// Magnus
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Gott om trådar på ämnet, och smaken är som bekant delad. Provkör är mitt tips. Jag har själv ägt stånka, parallel-twin, V-fyra, rad-fyra och V-twin. Rent motormässigt trivdes jag nog bäst med v-fyran om jag ska vara ärlig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har hoppat skepp från fyra till v-twin. Ångrar mig inte men med det sagt så behöver inte det ena utesluta det andra.

Fyra har sin charm med jämn och fin leverans av effekt över hela registret, twin har tvärt om sin charm eftersom inte effekten inte levereras lika jämnt och fint. Sen vet jag inte om att ledsna för att det inte varvar något... jag köpte mig förra våren en Yamaha MT-01 som är en tillfixad Customhoj i grunden. Runt 90 hästar och 150nm levererar den motorn. Varvar bara till runt 6000 innan varvstoppet slår till. Den är ändå bland de roligaste hojar jag kört. De flesta moderna sporttwinnar varvar runt 10-11000rpm.

Anledningen att jag nu äger en RC8R är för att jag lyckades skrota Yamahan i Augusti och KTM:en kändes som ett steg i rätt riktning nu när jag fastnat för twinnar. Jag tycker den är svårslagen eftersom du får så mycket för pengarna. Du har en hoj där du sitter bra, med hygglig effekt, grymt chassie, grymma bromsar, riktigt bra fjädring, lättviktsfälgar, etc. Du får mycket "på köpet" om du jämför med andra hojar i samma prisklass (70-100 000kr).

Som i alla andra trådar där folk frågar efter råd på hoj säger jag: provkör. Det är grymt svårt att köpa något baserat på andras tankar och erfarenheter. Enklast är att få känna på själv och se vad man trivs med. Med det sagt så är RC8:an skitfin i min mening. Ska du köpa en RC8 bör du satsa på R-modellen från 2009 eller 2011/2012, dom är enligt de flesta dom bästa årsmodellerna. 2009:an har fördelen med den dyrare fjädringen samt smidda alufälgar samt lite annorlunda karaktär i motorn (som byggts om på nyare årsmodeller en aning).

Som sagt, prova och se!

RSV:n har jag dessvärre inga erfarenheter utav. Grannen har en och han verkar väldigt nöjd men utöver det har jag varken hört bu eller bä om den. :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
RSV och Twin i allmänhet har ett kortare register, men istället händer saker mycket snabbare än på en 4a. Den långa startsträckan upp till det höga varvet finns liksom inte utan den klappar till dig ganska omgående. Sen tar det såklart slut tidigare. Twin är generellt en smalare och mer lättvänd hoj, vissa hatar andra gör det inte.

Du bör testa, jag har lånat ut min förra Aprilia till rad4chaufförer som nästan skitit på sig för hojen stuckit iväg och inte alls gillat, och andra som bara älskat det.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag körde mycket R4 i början, testat R3 ett tag och en hel del stånka senaste åren. Men inget går upp emot en V-twin enligt mig. Älskar V-twin i allmänhet och Millen i synnerhet. Effekten kommer redan vid 3000 rpm, istället för vid 8000 rpm, och håller i hela vägen upp till varvstoppet.

Men testa du, det är ju inte alls säkert att du tycker som jag.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Som sagt: testa noga. Åkt rad4 hela karriären men är nu i mogen ålder :gnissla torsk på twin (V, liter, Honda) för ljudet och gångkulturen. Det blir inte lika hetsigt och det passar mig perfekt på gatan.

Men jag har full förståelse för dem som saknar den kraftexplosion som en literfyra levererar....om jag inte minns fel så var det den sugande, förföriska "hoooooooly shit" känslan bakom styret på kusinens gsxr 1100 -89 som fick mig att börja åka hoj.....:D

Som tur är behöver jag inte välja:banana:banana
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Du måste prova en twinn! Själv har jag mest kört rad fyror men har nu en RSV mille -2002. Den är riktigt rolig och känns riktigt lätthanterlig tycker jag. Registret är ju som sagt lite annorlunda med mindre topp effekt men känns brutal redan på låga varv. Även motorgången känns också råare på ett bra sätt. Tar du dessutom RC8án så går ju den nästan lika bra som fyrorna. Det bästa är dock ljudet!!!! oslagbart!!!
Hade även en TL 1000r som inte var lika imponerade tycker jag.
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Som alla andra säger jag: Provkör!

Jag har kört motard sen jag tog kortet ända fram till i våras då jag kom över en rc8 till bra pris. För mig var det inget svårt val, twin var det naturliga valet för mig efter stånka. Jag har aldrig varit ett fan av extremt varvande. Jag har alltid gillat bra bottendrag både när det gäller bil och mc.
Jag hade en gsxr 750 ett kort tag men ketchupeffekt och ylande motorer var inte riktigt min grej.
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag har rätt sparsamt med erfarenhet av radfyror. Men däremot har jag suttit några år på en Yamaha Bulldog. 1100 cc v-twin. När jag köpte den var twin det enda tänkbara, och sen helt sonika så tröttnade jag. Jag hörde ylande fyror och treor överallt, och det enda jag ville göra var att byta. Jag ville åt det där ylandet, och det längre registret. Tilläggas bör, att Bulldogen maxvarvade vid 7.000 om jag inte minns fel. Så jag bytte till radtrea, och nu är det radtrea som är det enda tänkbara. Så det kan ändra sig plötsligt, det där.

Och för att dra en liten snabb jämförelse mellan Bulldog och Mt-01 så vibrerar Mt-01:an bra mycket mer. Bulldogen var en dröm i jämförelse.

Men som tidigare nämnt, prova, och hitta din karaktär. Lågvarvig eller lite mera högvarvig. Jag har aldrig testat någon högvarvig twin, men jag kan tänka mig att det är en trevlig upplevelse.

Lycka Till.

Med vänlig hälsning, Tompten
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Jag hade en RSV Mille -03 och älskade den hojen! O ljudet!! Visst, hade en förmåga att "stånka" under 3000varv om man gasade för mkt. Men från 3000varv och uppåt helv*te va de går. Vrid som en tjur! Men kort register. Känns ungefär som en övertrimmad cummins diesel i jämförelse mot rad4.

Sålde den och köpte r1, visst den har trevligare register. Men gu va tråkigt. Saknar Millen nått förbannat! Nästa hoj blir garanterat en -04-06 rsv factory!

Men smaken är som baken.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Har haft cbr900 och r1. Testat några andra r4 sporthojar. Sedan testade jag en 990smr och insåg hur jäkla roligt det kunde vara att köra mc på allmän väg. Det var ju förstört efter man vart på banan med r1:an, ingen kurva man kan ligga på gränsen och då försvinner det roliga. Ktm990sm blev det, stort smile varje gång man vrider på rullen med 'leovince one' och öppet luftfilter, mappning mm :) (Eller har jag gått och blivit gubbe kanske)

På önskelistan står dock en r4 banhoj.
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Jag har kört Honda VTR som första hoj i en hel säsong. Fastnade för motorljudet och att den är lite mer ruffig, passar min personlighet också :)

Sen har jag testkört ninja, yamaha fzr fazer m.m men äh vet inte, dom känns lite tråkiga med sina symaskiner :D hör ju knappt om dom varvar bredvid min tomgång typ ;D

Det är mer man att köra twin helt klart ;) och mer ladyz!

Har kört på bana 2 omgånger med SMC, och 2 omgångar själv. Kan ju inte jämföra bankörning med rad4a eftersom jag inte testat men det är rätt gött att kunna ligga på en, kanske två växlar runt hela banan ( om man inte ska upp i 200kmh+ på någon fet raka ). Tog dock hela säsongen att vänja sig vad den enorma motorbromsen, UGH!
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Började med tl1000s, rolig, stark och varvvillig . Sen testade jag en kompis sv650 och förstod varför folk klagade på twinnar, vilken tråkig jävla maskin.. Så twin kan vara bu och bä imo.
Att ingen nämnt nån ducce ännu är pga att det stod V och inte L? ^^ petiteser?
Övningskörde sen lite till på en cbr600 och fick flera gånger skrattanfall medans jag körde pga hur jävla menlöst slö den är på låga varv. Avbrutna omkörningsförsök på 70väg etc, men så går det väl när man förväntar sig kraften. Lånade senare en zx10 och fick känna på den berömda "Nu-djävlar-ska-du-dö"karaktären som jag hade lite svårt att tygla annat än på raksträckor.

Tl1000 har ju anti slip så jag har aldrig känt av den berömda motorbromsen, men den måste ju finnas där då många nämner den.

Kvar i mitt anti-rad-4 tänk så fanns det inte så många hojjar kvar när jag väl skulle ha nåt nytt i våras, och efter en besviken provkörning av Tuonon så slog jag ändå till och är idag rätt nöjd v4 ägare :)

Instämmer väl med dom andra, testa själv e nog det ända rätta. (Men var lite rättvis o testa nåt med lite sportiga ambitioner ^^ )
 

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Du får jobba lite mer med kopplingen på en Mille jämfört med en R4, inget och rekommendera om du ska puttra runt i innerstaden. Fast motorkaraktären är helt underbar samt ljudet finns ingen skönare sång. Själv kör jag V4 nånting mitt i mellan funkar lite bättre för mig som har ledbesvär i fingrarna. R4 är mainstream = tråkig unna dig nåt udda som sticker ut en Aprilia
RSV Mille dock ej första generationen. Svårt med reserv delar till dem. De är bara och åka till
närmsta handlare och prova så fort snön har smält. Mvh Frysarn
 

Hudik

Guest
Men va fan, Magnus.... Du har väl klämt på alla hojar som finns att klämma på?
Jag säjer som jag alltid sagt till dej, köp en 750 så kommer du nog bli nöjd.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jo V4 är det fina mellantinget .. Den har själ och karaktär liknande en V-2 a och är likaså Mjuk och varvillig åt rad-4 hållet samt Ett Ljud som är på samma nivå som en Twin :banana :tummenupp .

Iofs så handlade det on V2 Vs I-4 såklart Ktm rc8 om jag skulle välja .
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Fyra har sin charm med jämn och fin leverans av effekt över hela registret, twin har tvärt om sin charm eftersom inte effekten inte levereras lika jämnt och fint....
Tänk, jag tycker att det är precis tvärt om, att radfyran har en brant och toppig effektkurva och twinnar har en flackare och jämnare :)

Jag som gillar 'top end rush' har inte fastnat för twin. Har provat RSV Mille, RC8, Ducce 916 och 1098s, KTM 990-modeller m.fl och för mig är de som traktorer och känns slöare pga registret. Lite svårkört dessutom pga kraftiga motorbromsen (framförallt KTM SD-R) Den enda som hade pulver nog för mig var 1098'an men det chassit var svårt att leva med på allmän väg (för att inte tala om priset).

Som andra sagt, provkör och se om det är nåt för dig. Just de två modellerna du nämner ger ju mycket hoj för pengarna :tummenupp Att bara sitta på en i en mässhall räcker inte ens halvvägs för de har så väldigt olika karaktärer, även inom R4 respektive V2.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top