Vilka däck ska man köra på

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Jag undrar helt sonika vilka däck man ska köra på, skiljer det mycket mellan olika tillverkare på slicksen? Någon med erfarenhet som kan svara på detta. Kommer att köra 17" både fram och bak.

/MVH Mikael A
 

trädgårdsola

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda 450
Jag tycker det fungerar bra med Michelin medium , SMR 14 , bak till träning eftersom de slits långsamt och räcker länge , till tävling Michelin soft , SMR 29B , riktigt bra fäste men slits ganska mycket vid hård körning , håller max i två heat om du går på sladd in i kurvorna och har tidiga påslag ut ur kurvorna . Det är bara att prova .
Fram kör jag med Dunlop soft till både träning och tävling , ett framdäck håller länge .
1.65 kg lufttryck både fram och bak som mätes på kalla däck .
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Köp bättre begagnade om du hittar till bra pris. märke/modell spelar mindre roll. Det finns säkert förare som har däck liggandes. Tror jag gav ca 500-600kr för däck som gått ett heat förra säsongen. Kolla med Biffensmc.se (Fredrik Eriksson) Tror även Ken Svanberg hade en annons på beg däck ute för ett tag sen. Torbjörn Fagré brukar även ha däck till salu. Hittar du dom inte på Facebook så kan jag förmedla kontakt.

Sedan när du blir "snabb" har du kanske hittat en favorit. Har du skitmycket pengar köp ett nytt av varje o testa ;)

Du har däckvärmare va?
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Precis, börja med att köp begagnat. Kom till Valborgslägret i Örebro sista helgen i April. Där hittar du allt av det du behöver.
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Det blir nya däck som ska inhandlas. Inget fel med beggade men jag tar allt via mitt företag så det blir billigare att köpa nya för 1700/ däck än att ge 500-600 surt skattade pengar för dem. Kör med värmare. Erfarenhet från RR är att däck oavsett fabrikat håller ungefär ett race. Mycket gummi finns kvar men den sista udden i greppet är borta... Kanske fungerar på annat sätt med motard sulor?
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Fråga tre olika personer så får du tre olika svar.. :) bättre beg duger för top tio i open :) bara att vända däcket o köra på "andra" sidan.

Men eftersom du vill köpa nya så säger jag Bridgestone soft fram och soft eller medium bak beroende på temp och bana.
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
vilket underbart vårtecken!! "Vad för däck tråd". mee like! nästan licka vackert som sopbilen...:banana
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Tack för alla svar. Skulle tro att jag går på din linje med soft fram o Medium bak.

Är det "kallt" och skitigt på tex grusdelen så däcket kyls ner och det blir extra skitigt på asfalten eller tex banan i Örebro som är "långsam" kan soft bak vara att rekommendera.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag personligen gillar Dunlop soft fram och Michelin 14/medium bak. Eventuellt man kränger på ett 29/Supersoft bak om det är kallt och ovanligt skitigt...
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Däckleverantörerna har lite olika målsättning och ingen kan säga att de har fel i sin filosofi. Michelin*anser att svänghastighet (°/s) är avgörande och gör allt för att skapa ett lätt däck. I synnerhet är deras stomme lätt varför de är känsligare för punktering. De är dessutom känsliga för däcktrycket och du kan således inte påverka däcktemperaturen så mycket genom att reglera däcktrycket. 29B som det populära bakäcket heter överhettas lätt. Bridgestone har kanske något stadigare stomme men betydligt mindre gummi. De försöker få ner priset på däcket mot att du oftare kan byta och gå ut på nya. Dunlop har en mycket stadig stomme och anser att du har bra grepp och ekonomi om du alltid ser till att ha rätt temperatur. Däcket klarar väldigt lågt tryck vilket man bör nyttja kallare dagar eller om det är lång grusdel.
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
En till sak som är bra att veta är att Michelin har en konstig kant på sidan av däcket så det kan vara svårt att få plats med det i svingen. Likaså om du vill köra med kort cykel kan det ta i där svingen börjar går ihop varför du tvingas köra med hjulet längre bak än du vill. Kedjan tar ofta i vilket taggar av däcket och kedjan slår då mot fälgen så se till att det är aluminium och inte magnesium/kolfiber. Ljuddämparen tar också ofta i dessa däck i landningarna.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Dunlop har överlägset bäst framdäck. Men du borde överväga att fixa en 16,5" framfälg för det är få som kör 17 fram av en anledning. Är löjligt stor skillnad hur däcket sätter sig i backen. Dunlop bak är dock vaken ett bra eller ekonomiskt val. Skulle välja Michelin där 7 dagar i veckan.

Lycka till och köp mer än en uppsättning. Framdäcken håller mycket längre än bakdäcken.
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Michelin 29B med rekomenderat däcktryck kan överhettas och gå av på bara tre varv, så det är en god idé att prova det hårdare enl tidigare rekomendationer. Jag vet inte men Munken, är det kanske så att det är 29A du kört? Det finns tyvärr inte längre och då är det gammal information du ger. Kör du Dunlop på samma däcktryck som Michelin (vilket inte är ovanligt) så kan det vara en förklaring varför du inte gillar det. Rätt tryck så är det kanonfint och odramatiskt att köra på och det håller längst men är sannolikt dyrast.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Michelin 29B med rekomenderat däcktryck kan överhettas och gå av på bara tre varv, så det är en god idé att prova det hårdare enl tidigare rekomendationer. Jag vet inte men Munken, är det kanske så att det är 29A du kört? Det finns tyvärr inte längre och då är det gammal information du ger. Kör du Dunlop på samma däcktryck som Michelin (vilket inte är ovanligt) så kan det vara en förklaring varför du inte gillar det. Rätt tryck så är det kanonfint och odramatiskt att köra på och det håller längst men är sannolikt dyrast.

Jo 29Avar ju bäst men skulle hellre köra ett 14a bak än ett Dunlop. Trist att Michelin levererar ett sämre däck nu än för några år sedan. Jag är säkert lite ouppdaterad med..

Kör hårt Boys :yoparty
 

hamer

Hamer
Gick med
15 Aug 2006
Ort
HUDDINGE
Hoj
KTM
?HELLO MR HUSABERG :rock

ang DÄCK så tycker inte jag att ni ska prata om vad som är bästa MÄRKET utan kör och ha kul istället , ANG 16,5 vs 17 känner jag ingen skillnad och jag har ändå åkt MOTARD i några år,för jag tror att säkert 60- 70 % är fjädringen, och om däcken brinner upp på 2 ,3 varv så kanske man ska kolla upp det istället för att klaga på matrialet. ELLER VAD TYCKER MUNKEN I DEN HÄR FRÅGAN för jag vet att munken är en riktig fjädrings guru
på sin storhetstid:tummenupp

// HAMMER
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top