Dragkrokställ? Att skaffa en eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tro mig, jag har också funderat på detta. Men jag, ta i trä, har aldrig behövt ta denna diskussion med farbror blå. Men så som jag resonerar (samma resonemang här, https://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=100849) är att max kultryck är ”max tryck på bakaxel - full lastad bil = kultryck”. I så fall finns det utrymme för att köra en enduro på dragkroken om man inte har så mycket last i bilen. Men som sagt, denna teori har jag inte prövat i verkligheten….

Nja. Det är inte riktigt så enkelt även om det ligger lite grund för det.
Maxlasten är både passagerare och packning. Och man måste räkna med vart lasten hamnar.

Om man antar en bil som har en hjulbas på 3 m (vilket är lite större än en Audi A6) för enkelhetens skull.
En 100 kg:s passagerare i framsätet kommer att belasta fram och bak lika mycket. Dvs 50kg fram och 50 kg bak.
Om du istället ställer en 100 kg tung hoj på ett ställ på dragkroken som i praktiken är nästan 1m bakom bakaxeln så kommer den inte bara att lägga vikt på bakaxeln utan den har även en hävstång och flyttar tyngdpunkten.

Måtten man får räkna med då blir avstånd framhjul - dragkrok = 4m
Avstånd bakhjul - ställ= 1m
Avstånd framhjul - Bakhjul 3m-.

För att hållas upplyft så måste hojen belasta bakhjulen med sin vikt multiplicerat med totala avståndet från framaxeln delat med avståndet mellan axlarna (eftersom det är bakhjulen som skall lyfta hojen och hjulaxlarna är kontaktpunkterna med underlaget.

Det betyder att en 100 kg tung hoj kommer att belasta bakhjulet med 100 * 4 / 3 = 125 kg samtidigt som den kommer att lyfta framhjulen med 25 kg.

50 - 50 är enormt mycket bättre för köregenskaperna än -25 - +125.
Väger hojen mer så blir det snabbt ännu sämre.
Dvs 100 kg på dragkroken försämrar köregenskaperna rejält mycket mer än 100 kg i kupén.

Om vi fortsätter att räkna på exemplet Audi A6 så har den tjänstevikt 1850kg. Max last ca 475kg. Max totalvikt 2325kg. Dom har max kultryck på 70 kg om jag inte missminner mig och det är oavsett om bilen är tom eller fullpackad.

Max axeltryck är 1350 fram och 1335 bak.
Dom är ju något framtunga men hyfsat nära 50-50 i viktfördelning så räkna med att tom så ligger 875 kg per axel.
Det innebär att teoretiskt sett kan du lasta i 475kg förutsatt att du inte lägger på mer än 460 kg tryck på bakaxeln. Vilket i praktiken innebär att du lastar uteslutande i bagaget. I normalfallet så fördelar sig lasten betydlig mer framåt.

För att komma upp i dom 460 kg genom att ställa en hoj på draget så blir det 460*3/4 = 345 kg hoj. Den skulle då belasta bakaxeln med 460 kg och lyfta framaxeln med 115 kg.
Det får en horribel påverkan på köregenskaperna.

Så nej. Det är sant att du kan räkna på tillåtna laster och liknande om du tar hänsyn till axeltryck och hävarmar.
Men i praktiken så är det fortfarande max tillåtet axeltryck som gäller oavsett om du i praktiken inte överskrider axeltrycken eftersom det handlar om vikt som handlar lågt ifrån centrum på bilen. (Till viss del jömförbart med att sätta en vikt på en stång rakt upp från hojen och det inser alla att det skulle påverka köregenskaperna högst avsevärt.)

Dvs du kan räkna på vikterna och försöka avgöra hur stor påverkan det har på egenskaperna men det gör det inte lagligt. Det gör bara att du kan avgöra hur mycket sämre bilen blir av vikt så långt bak.

Så det går som sagt men det är inte lagligt och påverkar köregenskaperna negativt.
Dvs jag skulle inte säga att man är en korkskalle om man gör så. Bara att man ska vara medveten om vad man gör och att man vet att det finns en liten risk för böter om man blir stoppad.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Nja. Det är inte riktigt så enkelt även om det ligger lite grund för det.
Maxlasten är både passagerare och packning. Och man måste räkna med vart lasten hamnar.

Om man antar en bil som har en hjulbas på 3 m (vilket är lite större än en Audi A6) för enkelhetens skull.
En 100 kg:s passagerare i framsätet kommer att belasta fram och bak lika mycket. Dvs 50kg fram och 50 kg bak.
Om du istället ställer en 100 kg tung hoj på ett ställ på dragkroken som i praktiken är nästan 1m bakom bakaxeln så kommer den inte bara att lägga vikt på bakaxeln utan den har även en hävstång och flyttar tyngdpunkten.

Måtten man får räkna med då blir avstånd framhjul - dragkrok = 4m
Avstånd bakhjul - ställ= 1m
Avstånd framhjul - Bakhjul 3m-.

För att hållas upplyft så måste hojen belasta bakhjulen med sin vikt multiplicerat med totala avståndet från framaxeln delat med avståndet mellan axlarna (eftersom det är bakhjulen som skall lyfta hojen och hjulaxlarna är kontaktpunkterna med underlaget.

Det betyder att en 100 kg tung hoj kommer att belasta bakhjulet med 100 * 4 / 3 = 125 kg samtidigt som den kommer att lyfta framhjulen med 25 kg.

50 - 50 är enormt mycket bättre för köregenskaperna än -25 - +125.
Väger hojen mer så blir det snabbt ännu sämre.
Dvs 100 kg på dragkroken försämrar köregenskaperna rejält mycket mer än 100 kg i kupén.

Om vi fortsätter att räkna på exemplet Audi A6 så har den tjänstevikt 1850kg. Max last ca 475kg. Max totalvikt 2325kg. Dom har max kultryck på 70 kg om jag inte missminner mig och det är oavsett om bilen är tom eller fullpackad.

Max axeltryck är 1350 fram och 1335 bak.
Dom är ju något framtunga men hyfsat nära 50-50 i viktfördelning så räkna med att tom så ligger 875 kg per axel.
Det innebär att teoretiskt sett kan du lasta i 475kg förutsatt att du inte lägger på mer än 460 kg tryck på bakaxeln. Vilket i praktiken innebär att du lastar uteslutande i bagaget. I normalfallet så fördelar sig lasten betydlig mer framåt.

För att komma upp i dom 460 kg genom att ställa en hoj på draget så blir det 460*3/4 = 345 kg hoj. Den skulle då belasta bakaxeln med 460 kg och lyfta framaxeln med 115 kg.
Det får en horribel påverkan på köregenskaperna.

Så nej. Det är sant att du kan räkna på tillåtna laster och liknande om du tar hänsyn till axeltryck och hävarmar.
Men i praktiken så är det fortfarande max tillåtet axeltryck som gäller oavsett om du i praktiken inte överskrider axeltrycken eftersom det handlar om vikt som handlar lågt ifrån centrum på bilen. (Till viss del jömförbart med att sätta en vikt på en stång rakt upp från hojen och det inser alla att det skulle påverka köregenskaperna högst avsevärt.)

Dvs du kan räkna på vikterna och försöka avgöra hur stor påverkan det har på egenskaperna men det gör det inte lagligt. Det gör bara att du kan avgöra hur mycket sämre bilen blir av vikt så långt bak.

Så det går som sagt men det är inte lagligt och påverkar köregenskaperna negativt.
Dvs jag skulle inte säga att man är en korkskalle om man gör så. Bara att man ska vara medveten om vad man gör och att man vet att det finns en liten risk för böter om man blir stoppad.

Grymt förtydligande! :Bugar

Jag håller med dig helt och hållet och vet hur hävstångsprincipen fungerar. Jag orkade inte att göra en sådan gedigen förklaring som du gjort, utan gjorde ett förenklat antagande om möjligheten att köra med ett dragkroksställ med hänsyn på bakaxeltrycket som är viktigt för bilens väghållning. Därför skrev jag ”i så fall finns det utrymme för att köra en enduro på dragkroken om man inte har så mycket last i bilen”, för belysa att det endast gäller ett fordon av låg vikt och mängden last i bilen.

En liten OT fråga är viktuppgifterna som du angav på Audi A6 som jag antar är fakta. Får sammanlagda axeltryck vara högre än totalvikten? 1350+1335= 2685kg.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag skulle ta steffos antagande med en nypa salt ...
Det beror lite på vilken bil du har, men min slutsats är att det går utmärkt att
Ta enduron på dragkroken
Det är inte ens olagligt
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Grymt förtydligande! :Bugar

Jag håller med dig helt och hållet och vet hur hävstångsprincipen fungerar. Jag orkade inte att göra en sådan gedigen förklaring som du gjort, utan gjorde ett förenklat antagande om möjligheten att köra med ett dragkroksställ med hänsyn på bakaxeltrycket som är viktigt för bilens väghållning. Därför skrev jag ”i så fall finns det utrymme för att köra en enduro på dragkroken om man inte har så mycket last i bilen”, för belysa att det endast gäller ett fordon av låg vikt och mängden last i bilen.

En liten OT fråga är viktuppgifterna som du angav på Audi A6 som jag antar är fakta. Får sammanlagda axeltryck vara högre än totalvikten? 1350+1335= 2685kg.

Ja. Sammanlagt max tillåtet axeltryck får vara högre än max totalvikt. Anledningen är att man lämnar lite marginal för att det kan variera något exakt vart vikten hamnar när man lastar. Dvs om man lastar bilen så får man i praktiken lasta tills man når antingen max totalvikt eller max axeltryck på någon av axlarna (Vanligen bakaxeln) beroende på vilket som är lägst.
Siffrorna för Audi A6 är korrekta ja. Dom gäller för modellgenerationen kring 2005 års modell men det är inte några större skillnader mot tidigare eller senare generationer. Det är i stort sett samma siffror med mindre variationer.

Ingen vettig människa kommer att räkna på laster på det sätt som jag gjorde. Det är förmodligen ungefär ingen som har koll på hur mycket man lastar i bilen heller utan man lastar tills utrymmet är slut och har ingen aning om vikten vilket förmodligen betyder att under semestertider när folk ofta har bilen full med passagerare och bagage och eventuell takbox full så är det antagligen en hyfsad andel som egentligen kör med överlast.
Undantaget är väl om man kör med något som är väldigt tungt. Typ om man ska frakta stenplattor till trädgården där man förmodligen märker att det blir enormt tungt långt innan utrymmet är fullt. Men även det lär troligen leda till överlast för dom flesta för det går fort med stenplattor.

Men du har helt rätt i ditt antagande oavsett matematik kring fördelningar av laster och liknande att om man har en relativt lätt lastad bil och hänger på en enduro på dragkroken så är det troligen inte katastrof.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle ta steffos antagande med en nypa salt ...
Det beror lite på vilken bil du har, men min slutsats är att det går utmärkt att
Ta enduron på dragkroken
Det är inte ens olagligt

Det var inga antaganden i mina uträkningar förutom max kultryck eftersom jag inte hade siffran framme.
Det enda jag gjorde för att förenkla var att räkna på 3 m axelavstånd istället för 2924 mm för att förenkla.
Likaså räknade jag på 1m överhäng bak istället för 1095mm. Också det för att förenkla.

Det betyder att i praktiken så blir siffrorna ännu lite sämre än mina beräkningar eftersom axelavståndet i praktiken är något kortare än jag räknade på och överhänget är något större. Men det felet som blir på grund av det är så litet att det inte har någon större betydelse.

Visst. Du får ta enduron på dragkroken under förutsättning att du inte överskrider max kultryck.
Audi har relativt höga värden på max kultryck. En ny Audi A6 från 2005 - 2011 har 90 kg max kultryck.
Dragkroksstället väger några kilo. Exempelvis det här som väger 17 kg.
http://www.jgstrading.com/produkt/mc-stall-for-dragkrok-60-450cc-2t-4t/

Det betyder att du får lasta på en enduro som väger 90-17kg = 73kg.
Dvs väger din enduro max 73 kg så får du lasta den lagligt. Men så lätt är inte en genomsnittlig endurohoj. redan en 125cc väger 100 kg torrvikt. En 650 väger ca 120-130 kg torrvikt.
Väger den mer än 73kg så kommer det fortfarande inte att braka men du kommer att överskrida max tillåtet kultryck och det är därigenom inte lagligt. Det är inte krångligare än så.
Redan en 125cc cross som väger 100 kg blir 117 kg tillsammans med stället vilket betyder att det inte är lagligt på någon personbil eftersom i stort sett inga personbilar får ha mer än max 100 (dom flesta ligger kring 75kg)
Exempelvis Volvo V70 T4 ligger på 75 kg vilket begränsar hojens vikt till max 58 kg innan det blir olagligt.

Min poäng är inte att man ska låta bli. Jag ser inte att det skulle vara ett stort problem om man överskrider kultrycket litegrann och samtidigt är medveten om vad man håller på med och att det finns en liten, liten risk för böter om polisen kollar.
Dvs har du en cross och inte vill hålla på med släp och grejor när du ska till banan och köra så använd dragkroksställ. Du påverkar vägegenskaperna men det är ju troligen medveten om och så länge som det inte är toktungt lastat så är sannolikheten för att polisen ska bry sig ungefär 0.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Max kultryck gäller om du hänger på en släpvagn, -inte om du lastar något på kroken..
(En vanlig missuppfattning).
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur mycket får man lasta på kroken ? Var står det ?

Det beror antagligen på kroken och hur den är infäst.
Man kan antagligen räkna ut hur mycket den bör tåla . tex hur mycket bultarna tar som kroken är infäst med.
Den tål ganska stora krafter, betydligt mer än en motorcykel.

Betänk bara de dynamiska krafter som uppstår när man drar ett släp på 2 ton uppför en brant backe med lite ojämnheter i vägen, eller ett obromsat släp på 750 kg , eller en båt på en långsamtgående trailer, en fet gubbe packar en skidbox stående på draget etc.


Det står nog ingenstans hur mycket man får lasta på en dragkrok ....

:fakta
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Varför inte lägga på några tusenlappar och köpa ett släp? Både Jula och Bauhaus har från ca 6-7000kr, och då behöver man inte fundera på maxvikter eller hur bilen kommer bete sig. Det finns också en stor begagnatmarknad och då kan man komma ned ytterligare i pris. Ett släp kan ju också användas till mycket annat.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur mycket får man lasta på kroken ? Var står det ?

Jag skulle inte bekymra mig för mycket.



Det går att trava på en hel del.


Detta är ett av få kvarvarande områden där sunt förnuft inom vissa satta ramar tillåts råda.

En Landcruiser klarar vad som helst, nästan.
En Yaris inte fullt lika mycket.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Varför inte lägga på några tusenlappar och köpa ett släp? Både Jula och Bauhaus har från ca 6-7000kr, och då behöver man inte fundera på maxvikter eller hur bilen kommer bete sig. Det finns också en stor begagnatmarknad och då kan man komma ned ytterligare i pris. Ett släp kan ju också användas till mycket annat.

Anledningen till att jag skaffade ett dragkroksställ är av utrymmesskäl, inte alla som bor på landet med 3000m2 tomt. Jag får inte in en släpvagn på tomten på grund av en gjuten mur, infarten till carport och garage är en bil bred. Det har sina nackdelar med att köpa ett 50-tals hus mitt inne i stan.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Anledningen till att jag skaffade ett dragkroksställ är av utrymmesskäl, inte alla som bor på landet med 3000m2 tomt. Jag får inte in en släpvagn på tomten på grund av en gjuten mur, infarten till carport och garage är en bil bred. Det har sina nackdelar med att köpa ett 50-tals hus mitt inne i stan.

Samma anledning som jag har till dragkroksställning. Är från landet, hade jag bott kvar hos föräldrarna hade jag kunnat ha släp. Men nu bor jag mitt i centrala Stockholm och utan dragkroksställning blir det inte lika mycket enduroåkande. Köpte faktiskt enbart bilen för att kunna göra detta.
Drar till en svetsare om 1h och ska ordna det. :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade till exempel en Audi A6 -15 ( ny då ) och körde bland annat en Yamaha XT600 och en Yamaha SR400 på skenan.

Gick hur bra som helst, provade inga hastiga undanmanövrar men jag har iaf kört en stor drös hojar 80-180 kilo på skenan och med olika medelstora bilar, till och med V60!

Aldrig hänt något oväntat. Hatar att köra med släp.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det någon skillnad på om det är fast krok eller avtagbar tro? Min avtagbara förs in uppåt..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det någon skillnad på om det är fast krok eller avtagbar tro? Min avtagbara förs in uppåt..

Vad gäller lagligheten är det förmodligen inte någon skillnad. Det känns rent logiskt som att en fast borde tåla mer men samtidigt så är det ju samma krav på hållfastheten i drag och infästning oavsett det är fast eller avtagbart.
Faktum är att för en av mina tidigare bilar. (Audi S6 2,2t -95) så fick man bara dra 1800 om man satte på fast drag medan det avtagbara fick man dra 2 ton med. (Om man hade E behörighet)
Så det kan uppenbarligen vara så att vissa löstagbara tål mer än dom fast monterade.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hur mycket får man lasta på kroken ? Var står det ?

Det ska stå på dokumenten som följer med dragkroken, finns väl ofta en skylt på kroken också.
På volvon och passaten står 100kg och på fiaten 150kg.
Sedan har väl biltillverkaren synpunkter på infästning, väghållning och annat.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
24mx dragkrokställ har jag haft och sålt. Funkar nog på rätt bil men en Volvo V50 1,8f funkade det inte på. Med en exc300 bakpå så packade fjädringen helt ihop innan man ens satt sig i bilen. Såg ut som att fjädringen bottnade helt. Vågade inte ens köra ut från garaget då det garanterat inte slutat väl. Så mitt råd är prova en kompis ställ innan ni köper.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Egenskaperna påverkar en hel del på bilen egen vikt samt avståndet mellan dragkroken å bakaxeln..
Vissa bilar blir då klart ostadiga, medans andra modeller märks knappt av att man har någe på kroken..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top