Dragkrokställ? Att skaffa en eller inte?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Känns spånigt att svetsa dit en platta på dragkulan om du skall nyttja kulan till något annat än att köra crossen på. Det bästa vore en del man kunde skruva bort och sedan montera av vid behov. Har fnulat som fan på detta, men inte hittat någon gångbar lösning. Skavningen kommer ifrån att ställningen vickar från sida, mindre bra.

Okej jag gör ett försök till att förklara vad jag menar. De verkar inte riktigt gått hem.

Just där skruvarna skaver skulle man kunna "bygga på" med lite material (2 mm plattjärn kanske?) så saker inte skaver direkt mot dragkroken utan att de skaver mot de platjärn man svetsat fast.

Inte lätt att förklara. Jag behöver powerpoint och bilder :crash Jag får testar jag lite själv och fotograferar i sommar och visa vad jag menar :tummenupp Om de ens går att göra de jag menar...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
max kulvikt är när man hänger på en kärra. den skall funka ihop med en kärra . egenskaper för hela ekipaget med dynamiska laster mm
Du får i princip lasta på hur mycket du vill bara kroken håller.
 

Rgv250se

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Gränna
Hoj
KX500SM, VOR530SM, RGV250, RGV500
Kör med en dito ställning på min 240. Lastar på min 426:a utan problem. Det som dock är ett problem är att bultarna som låser fast ställningen i kulan "gnager" in i godset i kulan. 3 st. m12 om jag inte minns fel skaver som fan in i kulan. Har inte hittat någon bra lösning på detta ännu, men är tacksam för tips om någon annan har löst det.

Tänk på att det är ett gympass att lyfta av och på hojen själv om du inte har hjälp.

Jag byggde ett ställ för många år sedan men tyvärr var det någon som tyckte att han behövde det bättre och snådde det för mig.
Men jag hade en optimal lösning för dragkroken. Det bestod av två plattor där den ena var fastsvetsad i stället och den andra drogs fast med 3 bultar och där i mellan var dragkroken. I dessa plattor var utsvarvat samma radie som kulan på krogen så den klämde jämt över hela kulan. Inga skador på kulan och stället satt stenhårt. På den tiden hade jag tillgång av mekanisk verkstad så det underlättade tillverkningen.

Lyfta på är inte så tungt när man kommit på tricket! Ställ hojen parallellt med stället och lyft framhjul (frammifrån) i spåret för framhjulet. Sedan ställer man sig bakom hojen och lyfter upp bakdelen i det bakre spåret. Ett stöd under ramen håller hojen stadig på stället.

Jag hade stället på en Audi A4 och åkte mellan Jönköping och Stockholm med en 140kg hoj flertal gånger. Behövde bara justera ner ljuset sen var det bara att åka! Körde även om en polisbil i dryga 110km/h utan att få arga blickar på mig. :smasha

Saknar mitt stöd då det är perfekt då man kan köra betydligt fortare än med kärra. saen ser det rätt ballt ut att ha en motadhoj på kroken! :yoparty
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Ja de blev en dragkroks ställning. Jag får vänta till våren innan jag börjar kolla på lösningar för att motverka skavningar på dragkroken och hur trygg jag känner mig med att köra hojen på en sån här.

Om de inte funkar så har jag en utmärkt anledning till att skaffa en WV Taro pick up :rolleyes: Synd bara att de ska vara så dyra :gråta
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag byggde ett ställ för många år sedan men tyvärr var det någon som tyckte att han behövde det bättre och snådde det för mig.
Men jag hade en optimal lösning för dragkroken. Det bestod av två plattor där den ena var fastsvetsad i stället och den andra drogs fast med 3 bultar och där i mellan var dragkroken. I dessa plattor var utsvarvat samma radie som kulan på krogen så den klämde jämt över hela kulan. Inga skador på kulan och stället satt stenhårt. På den tiden hade jag tillgång av mekanisk verkstad så det underlättade tillverkningen.

Lyfta på är inte så tungt när man kommit på tricket! Ställ hojen parallellt med stället och lyft framhjul (frammifrån) i spåret för framhjulet. Sedan ställer man sig bakom hojen och lyfter upp bakdelen i det bakre spåret. Ett stöd under ramen håller hojen stadig på stället.

Jag hade stället på en Audi A4 och åkte mellan Jönköping och Stockholm med en 140kg hoj flertal gånger. Behövde bara justera ner ljuset sen var det bara att åka! Körde även om en polisbil i dryga 110km/h utan att få arga blickar på mig. :smasha

Saknar mitt stöd då det är perfekt då man kan köra betydligt fortare än med kärra. saen ser det rätt ballt ut att ha en motadhoj på kroken! :yoparty

Låter kalas! Du orkar inte göra en enkel paintskiss på infästningen?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser ju för jävla smidig ut! Lätt värt varenda spänn om den funkar. Hur klämmer den ihop låsningen?
Med ett enhandsgrepp står det, men kan inte utläsa av bilderna hur. Torde vara skitsmidigt istället för att hålla på med bultarna som man skruvar idag.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man drar bara i spaken och det sitter.
Man bultar fast en balk i kopplingen .
Kompletterar med två vantskruvar som som du fäster i fotpinnarna så är det färdigt :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sjukt smidigt. Skall maila dem idag. Blir Till att modda den rampen jag har. Fimpa av det värdelösa originalfästet och köra på denna istället. Återkommer med lite bilder på projektet när jag fått alla delar.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sådär!

Då har fästet anlänt.
Kvalitén ser vid första anblicken bra ut. Var ute och testmonterade det på bilen och den verkar sitta riktigt stabilt. Ikväll blir det att kapa sönder original 24MX infästningen på rampen och svetsa dit en fästplatta för detta fäste. Verkar även bli så att jag får skifta sida på infästningen av armen som håller fast hojen då denna krockar med hävarmen till Heck Pack fästet.
Mer bilder kommer.
 

Bifogat

  • IMAG1681.jpg
    IMAG1681.jpg
    147.4 KB · Visningar: 2,035
  • IMAG1684.jpg
    IMAG1684.jpg
    124.2 KB · Visningar: 729

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
för er som tycker det är tungt och jobbigt att lyfta på hojjarna va har ni för hojjar egentligen? och varför börjar ni med fram hjulet? så här gör jag ( suzuki rmz 250) ställ hojjen parallellt med stället, luta hojjen gaska mycket mot dig och ta ett bra grepp i sidan på hojjen bak typ i bakramen, lyft och ställ bakhjulet på någorlunda plats, håll i styret tills du fått grepp om framhjulet, ta tag och lyft ( bakhjulet kommer nu glida på plats) och ställ ner i spåret, hojjen står nu på plats och bara spänna fast aset. jäkligt svårt att förklara men en film kommer så fort jag får tillbaka hojjen.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skitinfästningen på ställningen bortkapad.
Nya delarna tillverkade och klara för svets ikväll. Har inte löst infästningen av sjävla armen ännu.
 

Mr Asb

Racing a honda is like competing in the
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Saknas
max kulvikt är när man hänger på en kärra. den skall funka ihop med en kärra . egenskaper för hela ekipaget med dynamiska laster mm
Du får i princip lasta på hur mycket du vill bara kroken håller.

Gäller detsamma för Maxlasten (80-100kg) på taket med takräcke med??
Tror biltillverkarna har tänkt steget längre än många i detta fall när det gäller kultryck och vägegenskaper. En dragkrok är inte designad att ha vikt på sig utan att dra något. Många bilar har dessutom en avtagbart drag vilket gör att dom absolut inte är lämpliga att belasta mer än rekommenderat.
Är inte meningen att låta dissande men tycker att man bör tänka till en gång innan man lastar på en hoj på ett drag.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Man får inte köra över angiven hastighetsbegränsning heller, köra på sjöis utan tillstånd, pissa offentligt eller ha kul i största allmänhet. Släpp denna diskussion om lagligt eller ej. Fungerar hur bra.som helst om man har en fullstor bil. Punkt.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
vad blir kultrycket när man kopplar på en husvagn? borde ju va ungefär samma eller? inget jag vet men borde väl va runt 100 pannor?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
vad blir kultrycket när man kopplar på en husvagn? borde ju va ungefär samma eller? inget jag vet men borde väl va runt 100 pannor?

Kulttrycket från en husvagn är nog rimligtvis kring 50-75 kg statiskt. Men de dynamiska effekterna från en gungande 1500 kg tung husvagn blir ju betydligt större krafter än vad en + 100 kg hoj kan åstadkomma.

Jämförelsen ovan med takräcke haltar också eftersom maxlast på takräcket är begränsat pga den höga tyngdpunkt det skapar. Jag har kört med en 110-120 kg tung MC på takräcket en gång, och jag kan säga att den bilen skulle nog ha vält om jag skulle ha gjort en hastig undanmanöver typ det sk älgtestet.
Åtminstone om jag hade gjort slalommanövern i fel frekvens.

Att lasta 100 kg extra längst bak är ju inte idealt men det känns betydligt mindre än överlast på taket.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
ja jag tror också det är safe med ett dragkroksställ. jag har aldrig kännt nåt obehag el dyl iaf.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Gäller detsamma för Maxlasten (80-100kg) på taket med takräcke med??
Tror biltillverkarna har tänkt steget längre än många i detta fall när det gäller kultryck och vägegenskaper. En dragkrok är inte designad att ha vikt på sig utan att dra något. Många bilar har dessutom en avtagbart drag vilket gör att dom absolut inte är lämpliga att belasta mer än rekommenderat.
Är inte meningen att låta dissande men tycker att man bör tänka till en gång innan man lastar på en hoj på ett drag.

Jag upprepar: "Du får i princip lasta på hur mycket du vill, bara kroken håller" .
Du använder inte kroken som draganordning, men den måste givetvis tåla lasten, :hej
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Heck Pack konverteringen funkade skitbra!
Lite justeringar nu första resan, men en ocean skillnad mot originalinfästningen.
En hel del jobb att svetsa om allt, men värt varenda spänn. Infästningen till armen eller armen måste jag dock modda då denna tokglappar i sitt fäste. Fattar inte hur fan de tänkte när de konstruerade denna ramp..
Postar ett par bilder senare.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top