Välja familjebil, sjukt tråkigt!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, den går nog så det räcker..:banana trots att det är en pre-facelift men "bara" 272hk flyttar på den fullt tillräckligt för att ta sig om..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lotto med DSG, folkvagn har råd att bygga dåliga bilar. Klart den kan ha blivit bättre om vi talar om ny bil modellår 14-15, lådan alltså, fast hade de varit smartare än en femteklassare hade de valt ett annat namn/förkortning.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ser ju iaf bättre ut än föregångaren som var för lik golf.
190hk, tvåliters? Borde väl vara samma motor som audi kallar tdi ultra?

Nu borde väl snart dsg vara ikapp utveckling och fungera utan större knot. Iaf första tre åren

Passat är ju väldigt populär och är väl i kamp med v70 om mest sålda vilket kan vara både bra och dåligt för andrahandsvärde. Med vag gäller väl fortfarande att bara hitta en bra verkstad då mycket av deras kritik ligger just där.
Vad jag däremot upplever är att de (vag) gärna skjuter på fel tills garantin går ut så det tas på försäkringen istället. Lite småfult.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Visst är det så, problemet är att de inte lär sig. Runt -00 var det ett jefla liv om serviceverksamheten = de hade mer eller mindre sålt fler bilar än de kunde hantera. MEN hade de fungerat bra hade den "lilla" detaljen med service varit ett mindre problem.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag kommer ta den som tjänstebil. Har idag en golf kombi dsg. Tog en billig bil bara för jag skulle vara föräldraledig m.m. Men nu är det slut på det och sugen på en finare bil.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Som tjänstebil är det inga problem alls med en VAG. Se bara till att det är ganska nära till en VAG-verkstad för det kommer komma till nytta.
Men att köpa och äga en privat är ingen höjdare, speciellt inte med DSG.
En bekant kollade på en Golf plus och skulle ha automat. Han köpte begagnat från VAG, jag varnade flera gånger om att inte köpa med DSG men det blev så ändå.
Nu är han förbannad för att ha fått lämna in bilen 2ggr på drygt ett år och nu kommer en tredje gång där lådan ska bytas ut. Givetvis strular VAG och vill att kunden ska betala men då det är ett fel som han har dragits med sedan start i stort sett så hävdar jag att det ska vara förlängd garanti på just den delen.
Och då ska vi inte nämna 1.4 gjord för gas/bensin :D
Någon sa att de har råd att tillverka dåliga bilar och det är huvudet på spiken. Frågan är bara hur länge...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur är det med torrkopplings DSGn som kom 2009 om jag inte minns fel, samma promblem med den som den tidigare våtkopplingsvsrianten? Och hur är det med Audis varianter, samma problem? Har inte dom en annan våtkopplingsvariant för längsmonterad spis?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har en vw touran från 2005 som lådan har fungerat fint på, tyvärr så har jag fått byta ett sprucket svänghjul och bilen rostar som om den hade varit tvättad i saltvatten sedan den var ny. Touranen är annars en fantastisk familjebil, massor av plats.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att vara 8år gammal känns den tyska kälken mer solid, välbyggd om en så vill än den helt nya v70 tjänstebilen jag har på jobbet.

Däremot lär den kosta i underhåll men turligt nog är det mesta nyss gjort så jag chansar att den håller ut det året jag tänkt behålla den
:smasha
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Som tjänstebil är det inga problem alls med en VAG. Se bara till att det är ganska nära till en VAG-verkstad för det kommer komma till nytta.
Men att köpa och äga en privat är ingen höjdare, speciellt inte med DSG.
En bekant kollade på en Golf plus och skulle ha automat. Han köpte begagnat från VAG, jag varnade flera gånger om att inte köpa med DSG men det blev så ändå.
Nu är han förbannad för att ha fått lämna in bilen 2ggr på drygt ett år och nu kommer en tredje gång där lådan ska bytas ut. Givetvis strular VAG och vill att kunden ska betala men då det är ett fel som han har dragits med sedan start i stort sett så hävdar jag att det ska vara förlängd garanti på just den delen.
Och då ska vi inte nämna 1.4 gjord för gas/bensin :D
Någon sa att de har råd att tillverka dåliga bilar och det är huvudet på spiken. Frågan är bara hur länge...

Har haft en VW Jetta i tre år och 7500 mil och den har fungerat felfritt än så länge. Jag kanske bara har haft tur, men jag har faktiskt ingenting att klaga på.

Det är alltså årsmodell 2011, 2.0 diesel med manuell låda.
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
VAG köper man inte! Så är vi klara med det.
Som tjänstepulka... Jo det går, men man ska veta att man bor på en verkstad.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, egentligen är det nog mycket skit samma vad en köper idag.

Finns gott om modellrelaterade fel på nära nog alla bilar.
Räcker med att ange sin bilmodell och "problem" på nån sökmotor så blir du mörkrädd.
Men å andra sidan finns det sannolikt fler solskenshistorier men de får vi aldrig till livs.
Vem bemödar sig att dela med sig av beröm eller positiva händelser i samma omfattning som de negativa...

Det är nog mycket "skit samma" vad du köper många gånger. Eller är det bara jag?

Har själv mest kört saab och aldrig haft större problem än vanlig service. Tydligen verkar jag unik. Det får jag väl igen nu med BMW??
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Den glömde jag. En Honda hade varit roligt att testa. Hur är bagaget? Ser ut att luta väl mycket?

Den lastar galet bra. Vi har en 1.8 och den lastar tillräckligt för en familj (2 vuxna + 2 barn) på fjällsemester en vecka eller en sommarsemester till öland inkl vagn.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Eller så kör man Civic Tourer med världens tredje största bagageutrymme (efter Merca E-klass och Skoda Superb). Här är vår i semesterkläder.
 

Bifogat

  • Tourer Semester.jpg
    Tourer Semester.jpg
    411.2 KB · Visningar: 124

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hehe.... När vi fick vårat första barn bytte vi ut en Ford mondeo diesel kombi. Mot en Volvo c70 :D

Nu har vi två barn..... Och en Volvo V40 (jäkligt rolig att köra). Tycker det funkar helt ok.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Eller så kör man Civic Tourer med världens tredje största bagageutrymme (efter Merca E-klass och Skoda Superb). Här är vår i semesterkläder.

Är den så stor i bagaget? Det var som faan.
Jag tyckte den såg liten ut när jag tittade in i den. :va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top