Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Vill du ha enorm komfort, bra utrymmen och låga driftskostnader men står ut med enklare småfel? Citroën C5 HDi 200.

Enklare småfel?

Har två bekanta som ägt en C3 resp. C4, maken till skitbilar har jag aldrig varit med om.
Växelspak som lossnar på en bil som har gått 300 mil, fjädrar som går av, det mesta inom el utrustningen som strular, oljekylare som de har placerat så korkat att det är bara är en tidsfråga innan det blir hål pga stenskott, inredningsdetaljer som börjar lossna efter bara nått år..osv osv..

Att köpa franskt generellt är ett dumt val om man vill slippa problem.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Köpte en -11 Avensis. Med lilla bensinmotorn så ere ingen räser, men drar bara ca 0,62 blandat. En "lagom" bil. Mycket nöjd med den.:tummenupp
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Teknik och design har ingenting med saken att göra, det finns helt enkelt ingen ekonomi i att tillverka en bil som håller för evigt. Man vill ju att den ska gå sönder så att man kan få sälja en ny. (för att inte prata om reservdelar & verkstadskostnader). Till på det så är det billigare att fuska.
Tragiskt men sant, extra tragiskt när man betalar 3-4 årslöner för skiten.

Lever på att panta flaskor eller kör du inget annat än ferrari och rolls? :rolleyes:
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kastar mig in med då bakfull och jävlig.... Står själv inför byte av bulkbilen.

Köpte en ny Opel Vectra OPC-optik diesel 2008. Jag vet, ni kan bespara både mig och omvärlden kommentarena, har hört alla redan. Det var sista året på modellen och faktum är att det har inte varit mycket strul som kostat pengar. Däremot totalhaveri påstyrservot/växeln efter 5 månader som gick på garantin.

Men bilen var billig, fanns ingen billigare fullstor kombi diesel att hitta ny 2008. Har rullat 13000 ganska trista men jävligt funktionella mil. Det finns ingen som uppvisar större baksäte och bagage sen att bilen är ful som fan, har en inredning som måste varit designad av en Ryss och är lite för törstig är en annan sak.

Men nu skall den bort. Hade önskat mig en BMW 520 xDrive eller uppåt och det hade varit lösbart rent ekonomiskt men fullständigt idiotiskt då jag avskyr allt med bulkbilar, kapitalförstöringen, tvätta, tanka, serva mm. Inget av det är kul.

Så jag funderar på nåt i andra ändan av näringskedjan och då landade jag på en 1-2år gammal Hyundai i40 diesel med 1500-3000mil på mätarn. Verkar vara ruskigt billiga i Tyskland.

Mycket korean för pengarna eller suger det?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Först:

Vill du ha stark motor och flashiga finesser, men också svindyr service, vansinnig värdeminskning och ständiga, ännu dyrare reparationer? Då köper du Audi eller BMW.

Hahah vad yrar du om?
Jag har kört 12tusen mil med våran bmw 530d e60
Bytt olja och filter och lite bromsar och skit annars har den bara rullat.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lever på att panta flaskor eller kör du inget annat än ferrari och rolls? :rolleyes:

Min bil gör ju inte det, då den är lika gammal som jag. Men handlar man en flång ny V70/Passat/liknande bilar som vi pratar om här med lite motor & utrustning hamnar den ditåt.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Jag gick för en SUV. Iofs när jag fick tredje ungen och efter att frugan lurat till sig en jycke.

Men en Tahoe Hybrid bidde det. Grym bil, självklart ingen räjser men maken till plats får du leta efter.
Förhållandevis snål också med tanke på att bilen väger närapå 3ton.

inte över 1,2l/mil å då spelar det ingen roll om den är fullastad eller tom, det som kan spela in lite är om du kör med 4x4 i konstant, då får man lägga på nån dl.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tröstar nu runt i en Civic tourer -14 ett par veckor som test.
Än sålänge är jag förvånad (positivt) över vad den lilla 1.6 dieseln kan göra.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tröstar nu runt i en Civic tourer -14 ett par veckor som test.
Än sålänge är jag förvånad (positivt) över vad den lilla 1.6 dieseln kan göra.

Kul! Jag och frugan slog till på en sådan (fast bensinaren) i våras och vi är väldigt nöjda. Omdömet i korthet:
Snygg bil (givetvis i betraktarens öga), grymma lastmöjligheter, smarta lösningar (magic seats tex), skapligt bensinsnål och riktigt sjysst att köra (vi har adaptiva stötdämparna). Ett par minus är att jag helst hade haft lite mer krut i motorn, och att den är lurig att parkera eftersom man har svårt att "känna" var hörnen är, så man blir liksom tvingad att gå efter parkeringsvarnare och kamera.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Skulle kollat på en HONDA CR-V eller kanske en bättre beggad Lexus RX400 eller 450h.
Gott om plats. 4x4 (nåja, bättre grepp från rödljus och i snöstorm), helt okej att åka i, billiga att äga.
Jag och frugan tittade på Lexusen och den hade väll allt vi ville ha. Problemfritt ägande är det ju också. En Accord kombi testade vi också och det blir min nästa tjänstebil om jag inte kan få in en CR-V excecutive diesel.

Typ: http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_RX_450h_COMFORT_SV_SALD_2_ARS_GARANTI_55643772.htm?ca=11&w=3

eller
http://www.blocket.se/vastmanland/H...Executive_Automat__crv_51967407.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mhmmm
Nu har jag tröskat runt lite i Civic tourern.
Kan vara just detta ex, men jag behöver hela tiden "vakta" styrningen. Den är inte kursstabil. Inte mycket mer högljudd än Peugeot 508sw (som jag avskydde att köra i övrigt). 1,6 dieseln sköter sig trots att den får gå under för den storleken ogynsamma förhållande. Motorväg med moms. Men löser det på halvlitern (verklig). Borde vara ypperlig i närheten av städer mm.

Näfan, det får allt vara nåt grövre, känns läskigt att tassa runt bland lastbilar.:gnissla
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kursstabiliteten beror säkert på hjulinställningen. Den ska vara 0 toe både bak och fram, troligen för att minska rullmotstånd. Detta gör den lite nervös på våra spåriga vägbanor.
Jag har det tre gånger värre i min bil, så det är inget som bekommer mig när jag kör frugans, men det är ju enkelt åtgärdat med en framvagnsinställning.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Misstänkte detta faktum. Nåväl, den sköter sig klanderfritt och även när det var is på rutan fick man väck det snabbt. Helt ok för ett icke-nordiskt standardval.

Fast en S8 vore nog en bra och trevlig familjebil va? :banana
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Ägde en Passat 2.0tdi 140hk -11 från Aug 2012 till Aug 2014, och jag har inget ont att säga om den, inget strul iaf, gott om utrymmen att stuva undan prylar, drog 0,52 blandad å låga 0,4 långkörning, skattefri.
Saknade 4hjulsdrift och lite mer krut i motorn så jag kikade på Passat 170hk 4x4 och Audi A6 3.0tdi men det slutade med en Bmw 535d xdrive. (Pga fruktansvärt dåligt bemötande av säljare på bilmetro)

Blev då lite mer än det dubbla i motoreffekt mot min passat, och ändå under 0,7 soppaförbrukning, helt okej.
Men inte lika lätt att gömma undan en ikeas barnmatstol, spännband, extra kläder, fälgkors och fiskespö + draglåda, och annat som kan vara bra att ha, som bara försvann under bagageutrymmet i passaten.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Enklare småfel?

Har två bekanta som ägt en C3 resp. C4, maken till skitbilar har jag aldrig varit med om.
Växelspak som lossnar på en bil som har gått 300 mil, fjädrar som går av, det mesta inom el utrustningen som strular, oljekylare som de har placerat så korkat att det är bara är en tidsfråga innan det blir hål pga stenskott, inredningsdetaljer som börjar lossna efter bara nått år..osv osv..

Att köpa franskt generellt är ett dumt val om man vill slippa problem.
ägde en ny c5 i 4 år. jah sålde den för mindre än halva värdet.
jag hade några småfel: ac gick sönder inom 8ķ mil , automatlådan vid 9k.

bra komfort men litet baksäte. materialkvaliten är lite sådär. men den var 150k billigare i nypris än den jag ville ha - en 520d
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Misstänkte detta faktum. Nåväl, den sköter sig klanderfritt och även när det var is på rutan fick man väck det snabbt. Helt ok för ett icke-nordiskt standardval.

Fast en S8 vore nog en bra och trevlig familjebil va? :banana

Jag överväger en Cheva Caprice Hgv från 70-talet. borde det inte funka även för dig?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top