Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
De krimskramset sitter redan på. Efter en kväll på Google har jag kommit fram till att 19" verkar se bäst ut på bild, då slipper man sänka den också. På en gammal bil håller jag dock med om jeTTefälgar i krom, men dagens bilar ser för taskiga ut med original 16/17 fälgar. Original design men större storlek är snyggast. Jag har bildbevis! 17 vs 19, den vänstra är fulast :fakta

View attachment 376247 View attachment 376248

Det är däcken som är för klena, inte fälgarna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Självklart ska det fylla ut hjulhusen, men att fylla med stora fälgar och inga bromsar blir inte schysst. images.jpgok.jpg :fakta
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skakar liv i liket.

Jag undvek nyss en praktnit.

Var ute på shoppinghumör och av och an suktat efter en Honda accord typ 2010.
Men för att vara på säkra sidan tog jag med mig måttbandet.
Lätt snopen konstatera jag inte bara att den var för kort för att ha en bakvänd barnstol bak, Civic var större
Rejält större.

Måttet ryggstöd till ryggstöd behöver vara 76cm när du sitter bekvämt fram
Accord blev 64..
Jakten gick vidare.
C-klass, nej
A4, icke
9-3, glöm det.
V50, icke


Nå, hur göra nu då?
Kom inte med v70, jag går hellre.
Och för att vara på säkra sidan, inga vag produkter. Rena parodin på kvalitet.

Auris?
Avensis?(finns det nån hygglig motor i dem?)

Annars blir det nog en Civic och slantarna som inte går åt blir ett turbokit och en bänkning. Ger ju bara sådär 250hk vid 0,5bar en sån liten spis. :yoparty

:smasha
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Först:

Vill du ha stark motor och flashiga finesser, men också svindyr service, vansinnig värdeminskning och ständiga, ännu dyrare reparationer? Då köper du Audi eller BMW.

Vill du ha hyfsad komfort, skapliga driftskostnader men står ut med småfel? Välj Volvo.

Vill du ha problemfrihet, skaplig till godtagbar komfort och låga driftskostnader samt slippa småfel? Toyota eller Honda (Kolla CRV om Accord är för liten).

Vill du ha enorm komfort, bra utrymmen och låga driftskostnader men står ut med enklare småfel? Citroën C5 HDi 200.

"Mycket motor" i en familjebil är helt bortkastat, höga kostnader i onödan eftersom man aldrig kan använda effekten...
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Har själv en xc60. Värdelös om ungarna ska sitta bakvända. C5 som Brooklyn här ovan tipsade om är vettig och billig. Vilken budget har du? Xc90 ser fin ut, men är dyr.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om jag hade valt suv hade det varit endera Cayenne Turbo eller en escalade. Alternativt som jag hade tidigare en dodge ram 2500(ypperlig till allt).
Men, jag har varit där och inte sugen just nu.

Franskbröd alltså? Har en arbetskamrat som sunkar runt i c5or och är skitnöjd. Får ta mig en titt
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skakar liv i liket.

Jag undvek nyss en praktnit.

Var ute på shoppinghumör och av och an suktat efter en Honda accord typ 2010.
Men för att vara på säkra sidan tog jag med mig måttbandet.
Lätt snopen konstatera jag inte bara att den var för kort för att ha en bakvänd barnstol bak, Civic var större
Rejält större.

Måttet ryggstöd till ryggstöd behöver vara 76cm när du sitter bekvämt fram
Accord blev 64..
Jakten gick vidare.
C-klass, nej
A4, icke
9-3, glöm det.
V50, icke


Nå, hur göra nu då?
Kom inte med v70, jag går hellre.
Och för att vara på säkra sidan, inga vag produkter. Rena parodin på kvalitet.

Auris?
Avensis?(finns det nån hygglig motor i dem?)

Annars blir det nog en Civic och slantarna som inte går åt blir ett turbokit och en bänkning. Ger ju bara sådär 250hk vid 0,5bar en sån liten spis. :yoparty

:smasha

Du går hellre än att åka V70, men ändå tyckte du det vara värt att titta på V50? :dummer

Nåja, morsan tjackade en flång ny mitt i raden Opel Insignia för inte länge sedan, verkar vara rysligt mycket bil framförallt om man faktorerar in priset, en helt annan bil än gamla vectra. Riktigt bra komfort, mer gadgets än mitt lilla huve orkar med, och stor i baksätet. Dock löjligt liten öppning till skuffen, så några tvillingvagnar tror jag inte på.

Men, man är ju lite orolig över hur kvalitén visar sig, är lite för ny att uttala sig om det än.

Däremot är 1.6 (180hk) turbon för liten med slirautomatlådan i mitt tycke, det är en bil man åker, inte kör. Opc lär fixa det, men till och med lillturbon dricker rätt mycket, även när morsan kör...
 
Last edited:

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Om jag hade valt suv hade det varit endera Cayenne Turbo eller en escalade. Alternativt som jag hade tidigare en dodge ram 2500(ypperlig till allt).
Men, jag har varit där och inte sugen just nu.

Franskbröd alltså? Har en arbetskamrat som sunkar runt i c5or och är skitnöjd. Får ta mig en titt

Kom just på att jag i någon tidigare liknande tråd tipsat om Golf Cross 1.4 tsi. Jag köpte en sådan till mina föräldrar typ 2009. Den är fantastisk. Bagageutrymmet är inte jättestort men har en lucka som sväljer en hel del, och så kan man dra baksätet fram och tillbaka (om man inte kan/vill fälla det). Asbra utrymme i baksätet. Tusen fack (jag menar tusen) för alla pryttlar som ungarna drar med sig. Kommer med 215 lågprofildäck. Dessa gör bilen något bullrig, byt till mycket smalare med bredare ET och den går tyst.
Visserligen en VAG men en bra sådan, om du skulle kunna överväga. Dessutom med en motor som går asbilligt och är kul (kompressor och turbo). Köp en fullutrustad, dvd i taket, nav, värme på framrutan och ratten, USB, bluetooth... Köp inte med DSG (de pajar). Mycket rymlig och bra familjebil. Känns betydligt större än vad den ger sken av. Tyvärr har de oftast/(endast?) ljus inredning...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag är äckligt kategorisk
Undviker vag. PunGt

Golf plus är funktionell helt klart men består av för mycket tveksamma komponenter. Ac kompressor, växellåda, kolvringar, kamkedja, styrenheter...
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Bekymmersfritt ägande försvann sent 80 tal / tidigt 90.
Sorry.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bekymmersfritt ägande försvann sent 80 tal / tidigt 90.
Sorry.

Helt enig
Allt eftersom teknik och design blev viktigare än hållbarhet så har det konstant dykt. En 10år gammal bil för 10år sen var mer pålitlig än en 10år gammal bil idag.
Fast jag håller fortfarande tre japanska relativt högt. Subaru, Honda Toyota. Där honda står för lite mer fantasi och Subaru för mer järnspett. Toyota utmärker sig inte alls, bara finns och gör
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Helt enig
Allt eftersom teknik och design blev viktigare än hållbarhet så har det konstant dykt. En 10år gammal bil för 10år sen var mer pålitlig än en 10år gammal bil idag.
Fast jag håller fortfarande tre japanska relativt högt. Subaru, Honda Toyota. Där honda står för lite mer fantasi och Subaru för mer järnspett. Toyota utmärker sig inte alls, bara finns och gör
Teknik och design har ingenting med saken att göra, det finns helt enkelt ingen ekonomi i att tillverka en bil som håller för evigt. Man vill ju att den ska gå sönder så att man kan få sälja en ny. (för att inte prata om reservdelar & verkstadskostnader). Till på det så är det billigare att fuska.
Tragiskt men sant, extra tragiskt när man betalar 3-4 årslöner för skiten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man blir ju misstänksam när vissa märken gör allt för att dra ut på tiden så bilen får repareras med försäkring istället för garanti...:gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top