Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jo, ungefär så. Men det var lite av tanken också. Att få lite nya synvinklar på det hela. Man fastar ju så himla lätt på Blocket tittandes på samma modeller hela tiden. Vare sig i40 eller Alfa 159 hade jag ens haft en tanke på. Dock går i40 bort. 250k är den billigaste 2.0'an på Blocket med automat & kombi. Visserligen en nästan ny bil men om tre år ska man nog va glad om man får mer än skrothandlaren erbjuder vid ev. försäljning. Lite det som skrämmer mig med Superb'en också. Fantastiskt trevlig bil, men förmodligen värd skit & ingenting om 3 år.

Skälet till att jag vill ha kombi är just lastutrymmet. En valfri sedan eller halvkombi funkar ju de också, men då tycker jag att det är lika bra att köpa en större, men lika tråkig, bil av samma modell istället. Tycker ofta man ser folk på diverse parkeringar som bänglar in tvillingvagnar i vanliga sedan A4'or, men det ser bara hälften så smidigt ut som de som lastar i A6 kombi. Ska de va tråkigt så kan det ju iaf. vara lättlastat. Dock får det inte vara fööör tråkigt. Avensis är nog ett riktigt säkert kort att satsa på men dom måste ju vunnit nån form av pris för världens tråkigaste bil, tätt följd av övriga Japaner?

Men det är ingen som nämner Mercedes C/E? Är dom fortf. helt hopplöst värdelösa? BMW E61 är ju stor, rymlig & helt ok att köra. Men jag personligen tycker dom känns så sjukt omoderna. Det är ju samma ratt nu som 1987.. Men nånting positivt måste det väl va med tanke på att dom är så pass vanliga? Peugeot 508(!)? Opel Insignia? Det lutar åt en V70 D5 men det är ju så förbannat tråkigt att välja en sån, Volvo V70.. För samma pengar får man en 1199 Panigale S :4skrika Volvo V70.. Panigale S.. Volvo V70.. Panigale S..

Fast om det inte gör något om de är tråkiga så titta på ägarekonomin... för oss t.ex. som kör ca 1500mil/år med bilen så vart det en hyffsad skillnad att gå från Honda Accord till Honda Civic.
Vi sparar ca 5000:- i soppakostnad per år på det bytet, och då är utrymmet i bilen i stort sett lika som accorden, det är just bagaget som är mindre men satan vad den sväljer mycket ändå, blir lika imponerad varje gång vi toklastar för semester eller dylikt.

Visst, broken record med att prata Civic hela tiden men det känns som att du snöat in dig på stora kombis rakt av bara för att ni skall få knodd.

Sen vet jag inte hur relevant det är i er sits men om gumman kör också så se till att hon är med och väljer bil, när jag kom hem med Accorden hade inte frugan provkört någon och det blev problematiskt när hon avskydde att parkera med den för att den var för stor (förra modellen är i storlek som en A6:a).
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Förstår inte vad du menar :D

Jag var likadan, när vi fick vår första så sa jag direkt att då MÅSTE vi ha en kombi och då köpte vi Accorden... när nummer två kom så bytte vi till Civicen och det har funkat kalas i de 2,5år vi haft den nu med två ungar, hund och fru samt storhandel.
Det är till och med så att vi får in en brio liggvagn och en brio sittvagn ovanpå den i bagageluckan utan problem. Det är inte ens meckigt att lasta i den.
Utrymmesmässigt så är den större inuti än en SAAB 9-3 enligt polarn som bytte från 9-3 till Civic, fick mycket bättre plats med bakåtvänd barnstol i baksätet i Civicen.

Som sagt, menar nu inte att spamma sönder tråden om civic, utan resonemanget funkar säkert lika bra med Golf, A3, osv osv osv. :)

Och sen som vissa redan skrivit, kör du inte >3000mil så blir det inte så billigt med en diesel.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
men förhelvete .... ingen SaaB jävel .... vadsomhelst utom en saab
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har 3 kids och avverkat 3 Volvo V70 (01, 04 och 08). Det är ingen sexig bil (som mellanmjölk, man vet vad man får...) men när det gäller utrymmen, komfort och driftsäkerhet (förutom deras spagettiframvagnar...) så är den svårslagen som familjebil. Driftkostnaderna är rimliga, trygg och varm på vintern och den står sig bra som beggad.

A6 är också ett alternativ men ligger ju generellt högre i pris. Mondeo är mkt bil för pengarna, likaså Superben och Passat. Avensis är säkert en sjukt bra bil men lastar mindre än V70 och är så jäääävla trist så klockorna stannar. BMW 520 kan vara ett alternativ men då har du inte samma utrymmen.

Kör fn en Passat -12 med 4motion, dsg och 170 hästars dieseln. En otroligt mkt rappare bil än V70 men inte lika fluffigt ombonad och avsevärt trängre. Kollar man specarna så ska det inte skilja så mkt men det känns med tre pers där bak och full packning, tro mig.

Lycka till:tummenupp
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Vi fick barn för knappt två år sedan. Bestämde oss då för att byta till en bil med följande kriterier:

-Max 200´ kr

-Rejält tilltagna utrymmen

-Hög komfort

-Bra kvalitet

-Hög säkerhet

-Någorlunda vettig totalekonomi(om man nu kan säga det i denna prisklass/värdeminskning..)

Vi testade en massa kombibilar som Mercedes E200, BMW 520, Audi A6 2.0T, VW Passat 1.8 TFSI, SAAB 9-5 2.3t, Volvo V70 170 och några motsvarande japanska från Subaru, Honda och Mazda.

Valet föll på mercan som har överlägset bäst utrymmen. Samt bra komfort, kvalitet och säkerhet. Värdeminskningen är relativt hanterbar som några år begagnad, även om det är den överlägset största posten i den ekonomiska kalkylen. Helförsäkring/helår 2870 kr, skatt 2300 kr, uppmätt bränsleförbrukning 0.66 l/mil och uppåt, service och underhållskostnader på rimlig nivå(mycket lägre än med de större motorerna!).

Våren 2011 köpte vi en -07 E200 kompressor kombi som rullat 2500 mil för 198´kr. Idag kan man hitta en -08 under 10000 mil för en bra bit under 200´ kr. Bilen har idag rullat 5000 mil helt utan problem. Det enda vi kostat på är en storservice enligt serviceschemat. Den kostade 5200 kr hos märkesverkstad. Vi är helnöjda med bilen, rekommenderas varmt!

I vanlig ordning gäller att Mercedes är för de som vill ÅKA bil, vill man KÖRA bil köper man något annat. Undvik dock bilar före faceliften som kom i juni 2006 då dessa håller en lägre kvalitet. Och de fyrventilade V6:eek:rna(E280/E350) som är dyrare att äga och inte minst har ett allvarligt konstruktionsfel på balansaxeln som kan kosta sexsiffriga belopp!

Det bör vara automatlåda då detta går hand i hand med mercans övriga egenskaper. Ju mer utrustning desto trevligare bil, och som några år begagnad får man det mesta av utrustningen på köpet. Tyvärr är välutrustade E200 rätt ovanliga i Sverige men om man ids engagera sig så finns välutrustade bilar hos tyska återförsäljare. De är mer serviceminded än många av de svenska och fixar också med alla papper, bara att betala och köra hem. Numera är det en barnlek att handla och importera inom EU, det gjorde vi. Men ids man inte det vill man i alla fall gärna ha åtminstone Avantgarde- eller Elegancepaket.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Lite OT:
Sen är det en sak jag inte begriper och troligtvis inte kommer göra nånsin. Varför i hela helsike ska "alla" ha en kombi så fort det tillkommer en liten blöjvätare? Jag har hellre en lagom sedan för att slippa allt förbannat oväsen som _alla_ kombimodeller för.. Dessutom tar det två gånger så lång tid att få värme i skiten.

Jag uppskattar en 3-sitssoffa fram så ungen kan sitta emellan mig och frugan. Bakom sätet ligger 34 matkassar och på flaket ligger vagnen...

Förbannat synd att inte Civic type-r finns med bakdörrar :dummer

I Sverige normaliseras man fullt ut när man blir förälder och följer den svenska standardmallen: kombi, radhus/villa och oftast en hund. Fy den som inte gör detta, den som glider upp med en flashig sportbil till dagiset, då får man den onda blicken från resten av föräldrarna och du blir utfryst från diverse parmiddagar, gemensamma utflykter, begränsad att lära känna andra föräldrar och det allra allvarligaste: elakartade rykten kommer att cirkulera om dig att du inte bryr dig om ditt barn i och med ditt bilval! :gnissla :gnissla :gnissla

Att köpa en kombi när man blir förälder är likadant som varför man har en källare eller en bod någonstans full med saker man inte behöver: utifall att. Glöm för tusan inte bort toppboxen så man kan lasta de där skidorna man aldrig kommer använda! Men det ger ju ändå sken av att man är en aktiv förälder som gör det man borde göra men inte gör :tungan
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Gissa hur det snackas om mig som köpte hoj ist för att renovera köket .. Och bränner gummi utanför dagiset så mina barn kan säga "min pappa e cool"
 

tkdrille

Guest
Var inte en svensson. Köp en hummer så kan du tränga dig fram över alla. Du har dessutom plats till normallånga passagerare bak.

V70 är inte till för normallånga passagerare bak bara så du tänker på det. Volvo tyckte att instrumentpanel var ju kul att använda för att ge ett trångt baksäte.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Volkswagen Passat 2,0TDI 170HK DSG R-line
169.000 kr (135.200 ex moms) kr

2010 | 8.179 mil | Automatisk | Diesel | Kombi


Hur låter det?
Eller denna.

Audi A6 2,0 TFSI Avant Proline Multitr (Xenon)
169.000 kr (135.200 ex moms) kr

2008 | 4.840 mil | Automatisk | Bensin | Kombi
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och sen som vissa redan skrivit, kör du inte >3000mil så blir det inte så billigt med en diesel.

Fast det där stämmer inte. Jag har suttit och knappat siffror och jämfört många olika modeller och brytpunkten går betydligt lägre ner numera när du köper en skapligt ny dieselbil med låga utsläpp.

Och angående värdeminskningen så är den ganska lika procentuellt sett mellan A6 och Superb, åtminstone det jag har kunnat jämföra men det finns inte jättemånga superb på begagnatmarknaden då den är ganska ny.
Då kollar jag bara diesel/automat då manuell bil känns så 80-tal det bara kan bli.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fast det där stämmer inte. Jag har suttit och knappat siffror...

Det du räknat fram stämmer i sak, så länge du har garanti.. Variabeln "reparationskostnader" är det som ställer det på ända.

Partikelfilter
Differenstryckgivare
Spridare,
för att nämna några saker som kan ställa kalkylen på ända.

Differenstryckgivare dödar partikelfilter, partikelfilterbyte börjar på 15000.

Alla bilmärken skall ha 5års avgasgaranti /10000mil (om minnet inte sviker.) men en 2008 är ju redan den 5år.

Samt 2014 ska hela fartygsvärlden gå på lågsvavelbränslet diesel. Det lär inte göra gott på priset...

edit; vafan, det var ju du själv som svor över dessa jävla oljebrännare?? http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?255841-F%F6rbannade-dieselbilar! :fniss
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
edit; vafan, det var ju du själv som svor över dessa jävla oljebrännare?? http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?255841-F%F6rbannade-dieselbilar! :fniss

Ja men för helvete, det var ju en FOOOOOORD! :mad:

Jag talar mest av egen erfarenhet, har ganska många mil i ryggen med VAG´s Dieslar. När jag hade hand om alla bilar på företaget jag jobbade åt förut så fanns det ca 10 bilar i den egna vagnsparken och ytterligare 10 i företaget vi var placerade på.
80% dieslar. Antal partikelfilter bytta under min tid= 1. Antal spridare= 0. Antal dieselkylare= 4-5 st.
Vi hade inte större kostnad per mil på dieslarna kontra bensinarna, tvärtom. Dock var ju dessa bilar aldrig äldre än 3 år MEN några av dem rullade över 20k mil/år och då kan man se ganska fort hur kvalitén är.

Men visst, det finns många faktorer att ta med i beräkningarna och det kan ju vara så att jag har fel. Men jag skulle bli mäkta förvånad :3freak
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ta en titt på Citroen DS5, en begagnad alfa romeo är jäkligt rolig och billig. Såg en passat dag 170 för 170k häromdan, ganska trevlig bil. Personligen skulle jag köpa en nyare bmw 525d om jag hade fått hillbaka mina 300 lax. Nu köpte jag en Citroen C5 kombi. Skön och snygg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top