Välja familjebil, sjukt tråkigt!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Blev en v70 för mig med.
Gen 3 2,5'a flexifuel turbo.
Astråkigt, egentligen, men det verkar finnas en anledning till att alla och deras mormors mops har en.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Haaahahaha! Nu har man totalt underkänt sig själv men det är som det är. Beställt ny familjebil. Byggs nästa vecka. Vad blev det då? En BMW :skrika

 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Haaahahaha! Nu har man totalt underkänt sig själv men det är som det är. Beställt ny familjebil. Byggs nästa vecka. Vad blev det då? En BMW :skrika

Får man vara elak och fråga vad fordonsskatten landar på? :tungan :hihi

.

.

Var och provkörde en Cupra Ateca med en kompis idag.
Tanken var den nya Formentor, men den var ute på andra äventyr just idag, otur.

VW's 2-liters 4-cylindriga turbo-motor på 300 hästar... det är fan fart i den :D samt dubbelkopplingslåda med sju växlar och diverse körlägen.

Tyst, bekväm och smidig SUV, jag blev imponerad.
Kompisen med "villa, vovve, volvo" livet blev rejält överraskad, kan tänka mig att deras antingen BMW X1 eller Audi A4 kan komma att ersättas med en Cupra Formentor om 2-3 år :)

Men med en fordonskatt på ca 10 400 kr om året... inte en chans att det blir ett köp, men kanske när Plug-in hybriden kommer i början av 2021, dock "bara" ca 240 hästar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Får man vara elak och fråga vad fordonsskatten landar på? :tungan :hihi

.

.

Var och provkörde en Cupra Ateca med en kompis idag.
Tanken var den nya Formentor, men den var ute på andra äventyr just idag, otur.

VW's 2-liters 4-cylindriga turbo-motor på 300 hästar... det är fan fart i den :D samt dubbelkopplingslåda med sju växlar och diverse körlägen.

Tyst, bekväm och smidig SUV, jag blev imponerad.
Kompisen med "villa, vovve, volvo" livet blev rejält överraskad, kan tänka mig att deras antingen BMW X1 eller Audi A4 kan komma att ersättas med en Cupra Formentor om 2-3 år :)

Men med en fordonskatt på ca 10 400 kr om året... inte en chans att det blir ett köp, men kanske när Plug-in hybriden kommer i början av 2021, dock "bara" ca 240 hästar.


Heh. Knappt en tiondel mot i Sverige. Fniss fniss. Men om den skulle ha svenska plåtar hade det varit exakt så som Formentorn. (Detta är en X3 20d) Men då går den iaf på dieselbrännolja och ”sparar” in på milkostnader.. men det är oaktat val av bil en veritabel ekonomisk katastrof. Tur man har det som hobby, allt är förlåtet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Får man vara elak och fråga vad fordonsskatten landar på? :tungan :hihi

.

.

Var och provkörde en Cupra Ateca med en kompis idag.
Tanken var den nya Formentor, men den var ute på andra äventyr just idag, otur.

VW's 2-liters 4-cylindriga turbo-motor på 300 hästar... det är fan fart i den :D samt dubbelkopplingslåda med sju växlar och diverse körlägen.

Tyst, bekväm och smidig SUV, jag blev imponerad.
Kompisen med "villa, vovve, volvo" livet blev rejält överraskad, kan tänka mig att deras antingen BMW X1 eller Audi A4 kan komma att ersättas med en Cupra Formentor om 2-3 år :)

Men med en fordonskatt på ca 10 400 kr om året... inte en chans att det blir ett köp, men kanske när Plug-in hybriden kommer i början av 2021, dock "bara" ca 240 hästar.

Jag var också ute en tur med en Ateca Cupra.
Gick som ett skållat troll men var lite könlös?
Mycket (mest?) bil för pengen i det segmentet.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Heh. Knappt en tiondel mot i Sverige. Fniss fniss. Men om den skulle ha svenska plåtar hade det varit exakt så som Formentorn. (Detta är en X3 20d) Men då går den iaf på dieselbrännolja och ”sparar” in på milkostnader.. men det är oaktat val av bil en veritabel ekonomisk katastrof. Tur man har det som hobby, allt är förlåtet.

Åh fan, bara att gratulera, du får ha kul medan vi tvingas "rädda miljön" :hihi

Ja fan, fordon är aldrig roligt för plånboken, men bra för själen :)

Jag var också ute en tur med en Ateca Cupra.
Gick som ett skållat troll men var lite könlös?
Mycket (mest?) bil för pengen i det segmentet.

Mmm, tror jag vet vad du menar, men mer eller mindre alla bilar blir väl bara mer och mer könlösa?
Alla verkar sträva åt att klumpas ihop på samma punkt av tråkighet i någon matris.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Heh. Knappt en tiondel mot i Sverige. Fniss fniss. Men om den skulle ha svenska plåtar hade det varit exakt så som Formentorn. (Detta är en X3 20d) Men då går den iaf på dieselbrännolja och ”sparar” in på milkostnader.. men det är oaktat val av bil en veritabel ekonomisk katastrof. Tur man har det som hobby, allt är förlåtet.

Det är den motorn som kan rasa när som helst från det den lämnar fabriken.

Kamkedjan ryker av o BMW tar inte detta på garanti eller godvill.

Är plast i suget utbytt, det är därför just den motorn börjar brinna alla 1,8-2,0 är återkallade worldwide, vill jag minnas.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Köpte min första familjebil 1995, en 300TD 1980 Mercedes Benz. Det är fortfarande min enda bil, jah är helt nöjd, dock har jag ännu ingen familj. Skit i familjerunket.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är den motorn som kan rasa när som helst från det den lämnar fabriken.

Kamkedjan ryker av o BMW tar inte detta på garanti eller godvill.

Är plast i suget utbytt, det är därför just den motorn börjar brinna alla 1,8-2,0 är återkallade worldwide, vill jag minnas.

Öhm. Du tänker nog på N47 motorn, no? Det var för övrigt EGR-kylaren som började brinna på dem. Och kedjan mådde inte särskilt bra av BMW-s idiotiska idé om långa oljeintervall (för att kunna kränga skiten som låg servicekostnad över 6000mil eller vad det var som var jämförelsen för alla tjänstebils-arslen). Tokigt nog har de flesta europeiska biltillverkare provat den niten, med långa oljeintervall ihop med euro5. Nu tror jag, med euro6 intåg att man i de flesta märken backat på den punkten.

Nej, det är inte N47 i denna...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dåligt tryck i tråden. Bytte bort X3an mot en tesla model 3. Kanske inte så mycket familjebil med sedan men duger åt oss 4 utan barnvagnar. Två framåtvända har gott om plats.

Men! Nu har kombi-djävulen bitit mig igen efter att ha sett bilder p BMW M3 Competition Touring. Som en RS4 eller C63S fast med hyvelbänk under locket.

YOLO?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag kan meddela - efter att ha lånat en av föräldrarnas gamla kärra någon månad - att Audi A4 1.8T (avant/kombi) är den perfekta familjebilen.
Mjuk gång, vettigt drag, rejält lastutrymme, snygga rails, snål, lättrimmad om man vill.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kan meddela - efter att ha lånat en av föräldrarnas gamla kärra någon månad - att Audi A4 1.8T (avant/kombi) är den perfekta familjebilen.
Mjuk gång, vettigt drag, rejält lastutrymme, snygga rails, snål, lättrimmad om man vill.
Jag har haft några sådana. B5-chassit. Bra bilar, men efter några år är det mycket som börjar gå sönder och man får meka *en del*... Jag bytte fanemig allt på en av bilarna och köpte en till bara för reservdelar. Men billiga delar och hyfsat lätt att fixa med när man lärt sig modellen. Motorn tål mycket stryk.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har haft några sådana. B5-chassit. Bra bilar, men efter några år är det mycket som börjar gå sönder och man får meka *en del*... Jag bytte fanemig allt på en av bilarna och köpte en till bara för reservdelar. Men billiga delar och hyfsat lätt att fixa med när man lärt sig modellen. Motorn tål mycket stryk.
Håller med Tomk

Var beredd på att du får meka som fan.

Annars rolig bil på vägen o 1,8,n tål 300 hp.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Håller med Tomk

Var beredd på att du får meka som fan.

Annars rolig bil på vägen o 1,8,n tål 300 hp.
- Meka med vad? Något du upplevt varit "typiskt" problem?
Iallafall har den här bilen gått igenom bilprovningen rent år efter år.
Lite rost i dörrkanter och baklucka har jag hittat iof.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
- Meka med vad? Något du upplevt varit "typiskt" problem?
Iallafall har den här bilen gått igenom bilprovningen rent år efter år.
Lite rost i dörrkanter och baklucka har jag hittat iof.

Det är bra kvalitet generellt, men när bilarna nått en viss ålder och miltal, så börjar ju felen komma och så är det för alla fordon. De jag höll på med var sena 90-talare och hade gått 25-30 tusen mil och mer. Fjädring, stötdämpare, styrservo, vattenpump, bromsok bak, turboslangar, termostat, diverse givare, lambdasonder, handbromsvajrar, spolpump för torkare, insugsspjäll, topplockspackning osv. Det var mycket som byttes för att hålla bilen i bra skick. Frugans som var en diesel (inte 1.8T) var det bara fjädringen som byttes och en stänkskärm som var sönderrostad och så ursotning av EGR mm - den hade rullat nästan 50 tusen mil och väldigt lite fel (jo, ett hjullager fick bytas också).

Hade det varit vilken japsbil eller fransos som helst, så hade den nog varit skrotad vid det laget...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är bra kvalitet generellt, men när bilarna nått en viss ålder och miltal, så börjar ju felen komma och så är det för alla fordon. De jag höll på med var sena 90-talare och hade gått 25-30 tusen mil och mer. Fjädring, stötdämpare, styrservo, vattenpump, bromsok bak, turboslangar, termostat, diverse givare, lambdasonder, handbromsvajrar, spolpump för torkare, insugsspjäll, topplockspackning osv. Det var mycket som byttes för att hålla bilen i bra skick. Frugans som var en diesel (inte 1.8T) var det bara fjädringen som byttes och en stänkskärm som var sönderrostad och så ursotning av EGR mm - den hade rullat nästan 50 tusen mil och väldigt lite fel (jo, ett hjullager fick bytas också).

Hade det varit vilken japsbil eller fransos som helst, så hade den nog varit skrotad vid det laget...
- Okey ja den här har gått ca 13000 mil och är en B7, har jag för mig.

Men som sagt - en riktigt bra familjebil enligt min mening. Saknar bara backvarnare och dragkrok.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Meka med vad? Något du upplevt varit "typiskt" problem?
Iallafall har den här bilen gått igenom bilprovningen rent år efter år.
Lite rost i dörrkanter och baklucka har jag hittat iof.
Tja min fick byta allt utom kaross o dörrar innan 20,000 mil o då menar jag Allt verkligen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top