Välja familjebil, sjukt tråkigt!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är lite det jag tänker, väldans användbar bil.
Hur mycket sås får man trycka i en sån best då? :va
Folk som säljer dem säger ju 1.2, men dem brukar man ju inte kunna lita på.

Jag har en 01 med 3,4 liters bensinV6 och automatlåda. Den har dragit 1,33 liter/mil blandat på snart 15.000 mil. Som minst 1,05 på tyska Autobahn i 110 km/h jämn hastighet, som mest... tja kortkörning med kallstart i -30 och in till stan och tillbaka utan vidare över 2 liter milen. 120 med tungt kåpsläp vintertid 1,8 l/mil. Sänker man till 85-90 är det 1,3. Jag tror att fyraliterssexan är snålare, räkna med dryga litern vid "normal" körning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tyckte det stod välta familjebil; lät sjukt kul.
/Singel
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har en 01 med 3,4 liters bensinV6 och automatlåda. Den har dragit 1,33 liter/mil blandat på snart 15.000 mil. Som minst 1,05 på tyska Autobahn i 110 km/h jämn hastighet, som mest... tja kortkörning med kallstart i -30 och in till stan och tillbaka utan vidare över 2 liter milen. 120 med tungt kåpsläp vintertid 1,8 l/mil. Sänker man till 85-90 är det 1,3. Jag tror att fyraliterssexan är snålare, räkna med dryga litern vid "normal" körning.

Ja, stämmer det så är det ju en no-brainer att det är importera en sådan som är lösningen.
Jag kör mest lite kortare landsvägsturer. Att ha en rambil man kan montera vinsch och plog på, samt vettig fyrhjulsdrift att köra ris i leran med, hade varit mumma hemma på går'n.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hmm, har varit och provåkt en del.
Skulle testa en merca, men den visade det sig att inte ens bilnasaren själv fick igång på gården, så det kändes sisådär. :näsblod Fick prova en passatkombi '13 istället, och skön bil men nja, dyr dåligt med utrustning och diesel, till på vw's rykte för total avsaknad av byggkvalitét.
Har testat lite allt möjligt, lite nya snik-kombis bland annat (corolla var faktiskt rätt najs, men för liten).
Enda som riktigt varit intressant var en 10'ans V70 2,5ft med 18k mil. Visst tråkigare bil med 200 häst kan man få leta efter, men någon anledning till att de är så vanliga finns det, asskön bil egentligen.
Tillräckligt med motor, utrymme, dragkrok, automat. Och komforten är ju svårslagen av något under en S-klass.
Enda som håller mig från att handla nu är att det är så förbannat trist med framhjulsdrift. Och att blåtanden bara fungerar för samtal och inte media, vem fan tänkte att det var klokt? Och ingen parkeringsvärmare heller, hur man nu beställer en så dyr bil utan ny, i norden... :gnissla
Småsaker egentligen, men för de pengarna borde man ju kunna få allt, eller? :rodnar

Subaru.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
I mitt tycke förefaller det vara ett enkelt val - BMW 5-serie touring (främst för körglädjen och "känslan"). Med en takbox till så är kan man få med sig det mesta.

Finns möjligheten föreslår jag gärna xDrive (fyrhjulsdrift) samt vilken bensinmotor som helst, och har man råd självfallet den raka sexan på tre liter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I mitt tycke förefaller det vara ett enkelt val - BMW 5-serie touring (främst för körglädjen och "känslan"). Med en takbox till så är kan man få med sig det mesta.

Finns möjligheten föreslår jag gärna xDrive (fyrhjulsdrift) samt vilken bensinmotor som helst, och har man råd självfallet den raka sexan på tre liter.


Som en kompis till mig sade (liksom alla andra jag känner som köpt en BMW 5-serie): "-SÄMSTA jävla bilen jag haft!"

Inte nog med att den är dyr i inköp, den går också sönder, har massor av småfel och är snordyr att serva. Om man nu inte bor i förort, varför skulle man vilja ha en?
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Som en kompis till mig sade (liksom alla andra jag känner som köpt en BMW 5-serie): "-SÄMSTA jävla bilen jag haft!"

Inte nog med att den är dyr i inköp, den går också sönder, har massor av småfel och är snordyr att serva. Om man nu inte bor i förort, varför skulle man vilja ha en?

Precis "alla" jag känner, även ett par jag inte känner på rak arm, säger raka motsatsen. Så det så.

Fast om vi ska försöka vara konstruktiva. Jag är inne på min fjärde BMW - "nya" 5-serien. Dessförinnan har jag ägt en 3-serie, en äldre 5-serie samt X4, jag har aldrig haft några som helst problem med mina bilar. Förvisso dyra att underhålla, men det stämmer att de är generellt dyra i inköp. Men å andra sidan, som en tangentbordskrigare en gång skrev, köp kvalité för du får det du betalar för.

Vilket märke och bilmodell föreslår du själv? Varför?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Precis "alla" jag känner, även ett par jag inte känner på rak arm, säger raka motsatsen. Så det så.

Fast om vi ska försöka vara konstruktiva. Jag är inne på min fjärde BMW - "nya" 5-serien. Dessförinnan har jag ägt en 3-serie, en äldre 5-serie samt X4, jag har aldrig haft några som helst problem med mina bilar. Förvisso dyra att underhålla, men det stämmer att de är generellt dyra i inköp. Men å andra sidan, som en tangentbordskrigare en gång skrev, köp kvalité för du får det du betalar för.

Vilket märke och bilmodell föreslår du själv? Varför?

Läs tidigare inlägg i tråden.

Om man behöver fråga så skall man köpa Toyota eller Honda.Det är oftast ett bra råd och väldigt sällan blir någon missnöjd eller blåst på pengarna.

Hade BMW osv dyra bilar haft någon kvalitet att skryta över hade jag hållit med. Men de har ju inte det.




Buy quality, cry once
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som en kompis till mig sade (liksom alla andra jag känner som köpt en BMW 5-serie): "-SÄMSTA jävla bilen jag haft!"

Inte nog med att den är dyr i inköp, den går också sönder, har massor av småfel och är snordyr att serva. Om man nu inte bor i förort, varför skulle man vilja ha en?

Då är vi två. Enda kompisen som är lite smånöjd är en äldre jugoslav som tycker om bilen 3-4 månader om året.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har iaf rejsat med snuten denna vecka med familjebil , biljakt - fan va dom fick gasa med V90an och nöjda var dom som fan - frånkörda och så väntade jag på dom :)

Gillar snutens kommentar "Fan va det luktar brända lameller"...


Jag handbromsade och motorbromsade genom rondeller och korsningar så dom inte skulle få
förvarning om vad jag bromsade..

Handbromsen som nästan brann luktade lameller :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Då är vi två. Enda kompisen som är lite smånöjd är en äldre jugoslav som tycker om bilen 3-4 månader om året.

Haft några 5-serie med, E39, E61, F11. Alla har haft samma fel; kablage i bakluckan som ryker av, kortsluter och skapar följdskador. Nivåreglering som packar ihop (kompressor och bälgar), nav-system som är minst sagt stenålder, turboaggregat som läcker, växellåda som slirar på lock-up, missljud från bakvagn. Samt el del övriga små el-fel som irriterar, exempelvis ”shoppingluckan” och nivåsensorer för ljusviddsregleringen. Men byter man innan de gått 5000mil klarar man sig hyggligt. Kvalité? Ha...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Haft några 5-serie med, E39, E61, F11. Alla har haft samma fel; kablage i bakluckan som ryker av, kortsluter och skapar följdskador. Nivåreglering som packar ihop (kompressor och bälgar), nav-system som är minst sagt stenålder, turboaggregat som läcker, växellåda som slirar på lock-up, missljud från bakvagn. Samt el del övriga små el-fel som irriterar, exempelvis ”shoppingluckan” och nivåsensorer för ljusviddsregleringen. Men byter man innan de gått 5000mil klarar man sig hyggligt. Kvalité? Ha...
En polare har en 5-serie touring med konstant påslagna backlampor, troligen en kabelstam som har gått på semester någonstans :huvet

En annan polare köpte en 3-serie Ti för en massa år sen, den gick motorn på semester i, den överlägset dyraste bil i drift han har haft, den spöade tom hans Volvo 960 :gnissla
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En polare har en 5-serie touring med konstant påslagna backlampor, troligen en kabelstam som har gått på semester någonstans :huvet

Hög sannolikhet på kablage vid bakluckans gångjärn. Ett slitgöra att fixa. BMW verkstaden ”fixade” min med Abiko-skarvar. Vilket såklart höll inte alls. :huvet
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Funderar eller skall köpa en VW Multivan hyfsat ny för att kunna ha som som mix mellan
vanlig bil och campingbil.

Nån DSG(4M) med 204 pållar - nån som har åsikter om den , vet om att vissa årsmdl och
vissa användare haft trubbel men rent generellt - all fakta är väkommet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför just Multivan?

Beroende på vad du menar med ”camping” så finns det ju massor av lösningar. Hur många är ni, ändamål, hur sova osv?


Buy quality, cry once
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Multivan har snabblås i golvet för stolar och lite lyx - det gör den lite flexibel för olika ändamål.Tar man en med lite pulver i motorn så är dom helt ok även till vardags - frånsett skatten(rövhög 8000) och lite mer soppa per mil i jmf mot en Xc70.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jaha, nähe.. Återkopplingen, sju år senare. Som ni har väntat, jag förstår!

Volvon var en Volvo. Klart slut.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top