Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Lägger min röst på bmw 5-serie. Mindre lastutrymme än v70, piskar v70 på allt annat. Trevliga att köra med bra komfort. Att de är dyra att äga är en myt, enda som kan vara lite dyrare är försäkring. Har själv en 525d med automat. 4280kr i skatt och drar sällan över 0.7 vid snäll körning.

Inköpet då för en motsvarande mil/år .... nä hellre en billigare familjetraktor och en Superduke :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ett par välmenande råd/ord/synpunkter

1. En modern bil är sällan driftsäker/bekymmerfri. Oavsett om den har manssymbol, fyra ringar eller stjärna i grillen...

2. Ska du ha automat, skaffa en med riktig sådan och inte en datoriserad manuell låda typ DSG, S-tronic, SMG eller vad de nu väljer att kalla den, inte heller remdrivna, steglösa, linjära mm växellåder är nåt under av stabilitet (Lineartronic, multitronic osv.) . Orsak, se 1.

3. Kör du mer än 3000mil/år? Annars kan du hålla dig till bensin. Bensinbilar är billigare i inköp och har lägre reparationskostnader, för... se punkt 1.

4. Long-life är av ondo, kom ihåg det!


Lite OT:
Sen är det en sak jag inte begriper och troligtvis inte kommer göra nånsin. Varför i hela helsike ska "alla" ha en kombi så fort det tillkommer en liten blöjvätare? Jag har hellre en lagom sedan för att slippa allt förbannat oväsen som _alla_ kombimodeller för.. Dessutom tar det två gånger så lång tid att få värme i skiten.

Jag uppskattar en 3-sitssoffa fram så ungen kan sitta emellan mig och frugan. Bakom sätet ligger 34 matkassar och på flaket ligger vagnen...

Förbannat synd att inte Civic type-r finns med bakdörrar :dummer
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag bytte från en Audi A6 till en VW Touran när vi fick unge nummer två, går inte att ha barnstol bakom förarplatsen i en Audi A6 om man är längre än 175cm. Vi har alltid haft ungarna bak, då slipper man fundera på om airbagen verkligen kopplas ur när man vrider om nyckeln...
Touranen må vara lite tråkigare men den sväljer massor av folk och prylar till och med jag som är 195 kan ha någon bakom mig utan att dom avlider efter tio minuter.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
När jag och brorsan var små så hade familjen en tvådörrars Saab 900, det var aldrig några problem att få plats i den.
Förstår inte varför det är ett krav med kombi så fort man blir fler än två i familjen nuförtiden.

Samma sak som alla trådar man har sett om folk som ska åka Sthlm-Gbg och undrar vad dom ska köpa för hoj, eller dom som ska en helg till Norrland och undrar vilken 4wd dom ska köpa.
Men för att återgå till ämnet så tycker jag att Hyundai i40 verkar som en jävligt vettig bil.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag bytte från en Audi A6 till en VW Touran när vi fick unge nummer två, går inte att ha barnstol bakom förarplatsen i en Audi A6 om man är längre än 175cm. Vi har alltid haft ungarna bak, då slipper man fundera på om airbagen verkligen kopplas ur när man vrider om nyckeln...
Touranen må vara lite tråkigare men den sväljer massor av folk och prylar till och med jag som är 195 kan ha någon bakom mig utan att dom avlider efter tio minuter.

Funkar bra för svågern som är nära 2m...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Avensis. Tråkigaste bilen ever men inget att klaga på. Octavia? Bagagen är inte mkt mindre. Största skillnaden är baksätet om du jämför med superb.

Kia och hundai (stavning) har ju riktigt bra garantier och är inte helt tokiga.

V70 är väl inte helt fel heller.

Ford, opel, audi mfl. Nej nej nej. Orkar inte rabbla upp varför.

Sjukt nöjd med min egna octavia. 105 hästar e segt i den lilla bluemotion dieseln när man skall köra om men den gör sitt jobb väldigt bra förövrigt.

Passat? Dyrt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Min pappa måste alltid påpeka när nångon säger att dom måste ha större bil.Att dom hade en saab V4 när dom fick min storebror och åkte på tältsemester.:)

Men en stor bil som måste vara mycket bil för pengarna är en saab95 combi.
Har en kompis som har en nyare mondeo combi och är jätte nöjd.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
satt å sneglade lite på blocket på just i40 ... dom e rätt dyra änsålänge... men fan gå ner till i30 med aut så får du en 1-2 år gammal för bra under 150k (finns tydligen bara med diesel+aut,därav att dom e dyrare )
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
V70 kanske det hadde jag en 2010 som hadde rullat 9k sålde den privat för 150k en 2,4 diesel. Va riktigt bra bil. Enda anledningen till att jag sålde den va att jag inte kör lika mycket längre så jag käna på köra bensin igen. Om man inte då väljer o köpa diesel bilar med partikelfilter så man slipper den höga skatten! Men sen va det ju nåt snack om att dom skulle höjja alla disel bilar som inte höll sig inom nån ny regel för utsläpp o där av va dom flesta disel bilar som byggs idag boom. Värt o kolla upp först om du tänkt köpa diesel.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag har två "små" och ser inget behov av kombi...
Körde yaris verso när första kom och köpte sedan en urban cruiser.

När andra var på väg tänkte jag som du, men såg fort att det fanns inget behov alls för det.

Nu när den stora vagnen åkt ut köper vi en Golf '13.
Kombi är onödigt stort om du inte sitter med villa hund och byggprojekt.

Privatleasa en passat ecofuel annars 2600:- /mån :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Superben är så sjukt mycket bil för pengarna, köper du den så kommer du inte bli besviken.
Kollar själv på Superb eller A6 Avant och sistnämnda ligger närmare hjärtat bara för utseendets skull, utrustningsmässigt och komfort vinner superben.
Jag har kört båda ganska mycket i jobbet och Superben vinner på i stort sett alla punkter och priset är det som avgör.
Kombi är ett måste, jag förstår inte ens varför man skulle vilja ha en Sedan om man inte sitter och plöjer 500 mil/månad och vill ha något tystare kupé :va

Edit/ Avensis om man vill ha det mest ekonomiska men den är FÖÖÖÖÖR tråkig och motorns karaktär gör att man somnar av uttråkning. Men det är en riktig spargris.
V70'n kan du stryka direkt, tråkig bil att köra och inte speciellt billig och kvalitén är inte bättre än ovan nämnda bilar.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Bifogat

  • V70_MCDÄCK.jpg
    V70_MCDÄCK.jpg
    240.5 KB · Visningar: 168
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Audi och Volvo går bort då du lika gärna kan välja en Subaru istället, de e ganska dyra när de kommer till lite större servicear men det är de två tidigare nämnda också med tillägget att kvaliteten är högst sporadisk för dem. Skodan är förvånansvärt fin men kolla upp hur DSG lådan står sig om den är intressant, faktiskt hört att den ska klara sig bättre än på VW bilarna (borde vara samma skit) men kan ju ha att göra med att Superben inte är lika vanlig.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA

Bifogat

  • image1_400.jpg
    image1_400.jpg
    44.2 KB · Visningar: 210

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Hehe, hur går det med valen?
Det verkar som att nästan alla har gett dig olika råd nu :)
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Vadar det for fordel med att INTE kopa kombi? Nej precis, ingen.

Snackar man bil for 250k ar ju bransleforbrukningen ganska forumbar da vardeminskning lar vara den storsta kostnaden, om man inte kor en javla massa mil.

Kop inte liten bil, speciellt om ni planerar fler barn, da far du bara byta igen.
Jag kor c class som vi kopte nar vi fick forst ungen. Har funkat skitbra sa lange vi bara hade en men ar for liten nu nar vi har tva pagar med stora bilstolar. Ingen sitter bekvamt forrutom dom tva sma.

Av dom du namner hade jag latt kort Volvo, aven om deras motorer ar antingen javligt trakiga eller javligt torstiga

Men ar du inte miljonar med avbetald bostad varfor lagga sa mycket som 250k? Crazy!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hehe, hur går det med valen?
Det verkar som att nästan alla har gett dig olika råd nu :)

Jo, ungefär så. Men det var lite av tanken också. Att få lite nya synvinklar på det hela. Man fastar ju så himla lätt på Blocket tittandes på samma modeller hela tiden. Vare sig i40 eller Alfa 159 hade jag ens haft en tanke på. Dock går i40 bort. 250k är den billigaste 2.0'an på Blocket med automat & kombi. Visserligen en nästan ny bil men om tre år ska man nog va glad om man får mer än skrothandlaren erbjuder vid ev. försäljning. Lite det som skrämmer mig med Superb'en också. Fantastiskt trevlig bil, men förmodligen värd skit & ingenting om 3 år.

Skälet till att jag vill ha kombi är just lastutrymmet. En valfri sedan eller halvkombi funkar ju de också, men då tycker jag att det är lika bra att köpa en större, men lika tråkig, bil av samma modell istället. Tycker ofta man ser folk på diverse parkeringar som bänglar in tvillingvagnar i vanliga sedan A4'or, men det ser bara hälften så smidigt ut som de som lastar i A6 kombi. Ska de va tråkigt så kan det ju iaf. vara lättlastat. Dock får det inte vara fööör tråkigt. Avensis är nog ett riktigt säkert kort att satsa på men dom måste ju vunnit nån form av pris för världens tråkigaste bil, tätt följd av övriga Japaner?

Men det är ingen som nämner Mercedes C/E? Är dom fortf. helt hopplöst värdelösa? BMW E61 är ju stor, rymlig & helt ok att köra. Men jag personligen tycker dom känns så sjukt omoderna. Det är ju samma ratt nu som 1987.. Men nånting positivt måste det väl va med tanke på att dom är så pass vanliga? Peugeot 508(!)? Opel Insignia? Det lutar åt en V70 D5 men det är ju så förbannat tråkigt att välja en sån, Volvo V70.. För samma pengar får man en 1199 Panigale S :4skrika Volvo V70.. Panigale S.. Volvo V70.. Panigale S..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top