Välja familjebil, sjukt tråkigt!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Köp en ML63AMG. Det är en grym bil :). Fast soppasnål är den inte.
En kollega har en 2007 som han är andra ägaren på. Han är väldigt noggrann. Han hade den till försäljning för ett tag sedan, men tröttnade på att mycket av klientelet som var intresserade. Var alltid "bästa pris kompis" men inga seriösa köpare. Hittar du en fin så slå till.
De är oförtjänt billiga och har en grym motor.

2007 borde vara en 63 va? :va
ML 55 är ju de facto nästan gratis, får slå till på två ifall något går snett. :banana

Var och okynnesprovkörde en 300c med hemi i eftermiddags, hos ett företag dådå.
Fi fanken vilken pråm. Man vet ju hur en 350hk 5-serie känns rätt smidig ändå bara man inte håller på att perkera i en trång ficka...? Nä, inte denna, vilken jävla buss. :rofl
Tyst och skön dock.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Du borde kunna hitta en fin ML63AMG för ca 150´. Fast en ML55AMG borde ju gå att får för runt 50´... Sjukt lite pengar för grymma bilar.
Båda borde vara kap enligt mig. 63ans ljud vid 7000rpm är dock väldigt trevligt :). Jag älskar den motorn sedan jag åkte runt i en C63 i 2 månader :D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Kebab = BlatteMotorWagen
Zigenarsoffa = Mörcedes
:hej

- Sååååja, nu tar vi det lite lugnt här. Inte förknippas väl svarta 323:eek:r från -95 med utländska skäggiga pojkmän?
..med tonade rutor runt om och ett radband i backspegeln?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Sååååja, nu tar vi det lite lugnt här. Inte förknippas väl svarta 323:eek:r från -95 med utländska skäggiga pojkmän?
..med tonade rutor runt om och ett radband i backspegeln?

Jag drev ett raceteam i SLC och vi hette KebabRacing, vi körde en (åt gången iallafall totalt 3karosser) E30.......
Rinkebyamazon även kallad :brynad
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Fffffttttt! Benz var måhända gubbiga men det försvann för 5år sen när designern la vinkelhaken på hyllan.:7peta

- Äh, jag ser iallafall bara gubbar eller förortsorienterade Imamer i mercor. Okey att BMW är kebab:ska, men de är ju åtminstone någorlunda sportiga i sin karaktär. Vad har du att säga om det va..va?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Slipper ju till stor del de stämplarna här som tur är. :yoparty
Värsta med att köpa Merca är väl att de här fortfarande har någonslags bankirstämpel på dem.
Köper man en merca för 50k får man höra; "Jaha, chefen kråsar me pängar han, ajaj" och allehanda gnäll. Köper man en flång focus för 200 papp så låter det; "De e synd om poichin, fattig och lealös..."

:dummer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Slipper ju till stor del de stämplarna här som tur är. :yoparty
Värsta med att köpa Merca är väl att de här fortfarande har någonslags bankirstämpel på dem.
Köper man en merca för 50k får man höra; "Jaha, chefen kråsar me pängar han, ajaj" och allehanda gnäll. Köper man en flång focus för 200 papp så låter det; "De e synd om poichin, fattig och lealös..."

:dummer

Köper man en MB med stor motor 55 eller 63 så blåser man lätt hela den budgeten varje år bara i service... och bränsle.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
- Äh, jag ser iallafall bara gubbar eller förortsorienterade Imamer i mercor. Okey att BMW är kebab:ska, men de är ju åtminstone någorlunda sportiga i sin karaktär. Vad har du att säga om det va..va?

Bor inte i Sverige, din uppfattning är bias.

BMW sportiga? Gapflabb. De ser ju ut som 1999 inuti. De var halvsnygga med förra designern som gav oss E6x. Sen gick det åt fanders. Nu lika ”kul” att titta på som Toyota eller Kia :hihi
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Köper man en MB med stor motor 55 eller 63 så blåser man lätt hela den budgeten varje år bara i service... och bränsle.

Ja det är ju servicen som är frågetecknet på dessa. Tror inte att det blir någon ml för mig, men väl c/e 55 är intressanta.
Bränsle är väl meh, kör landsväg. Försäkring i min håla är ingen stor sak. Finska skatteregler gör att det är betydligt billigare att skatta en 55 amg än en 200 cdi.
Men rasar skiten stup i kvarten och delar kostar multum så blir det fort värre.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ett år går fort!

Nu dags igen och andra hälften i familjen har börjat avisera att SUV vore nice.

Så; Mercedes GLC 350d. Eller Porsche Macan GTS. Eller BMW X3 30d. Så långt har jag kommit i mina provkörningar.

Alla 3.0, en V6 diesel, en bensin och en I6 diesel.

Nån som haft?


Edit: detta blir förmodligen sista som tankas med vätska i hopp om att Cybertruck håller va den lovar.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hmm, har varit och provåkt en del.
Skulle testa en merca, men den visade det sig att inte ens bilnasaren själv fick igång på gården, så det kändes sisådär. :näsblod Fick prova en passatkombi '13 istället, och skön bil men nja, dyr dåligt med utrustning och diesel, till på vw's rykte för total avsaknad av byggkvalitét.
Har testat lite allt möjligt, lite nya snik-kombis bland annat (corolla var faktiskt rätt najs, men för liten).
Enda som riktigt varit intressant var en 10'ans V70 2,5ft med 18k mil. Visst tråkigare bil med 200 häst kan man få leta efter, men någon anledning till att de är så vanliga finns det, asskön bil egentligen.
Tillräckligt med motor, utrymme, dragkrok, automat. Och komforten är ju svårslagen av något under en S-klass.
Enda som håller mig från att handla nu är att det är så förbannat trist med framhjulsdrift. Och att blåtanden bara fungerar för samtal och inte media, vem fan tänkte att det var klokt? Och ingen parkeringsvärmare heller, hur man nu beställer en så dyr bil utan ny, i norden... :gnissla
Småsaker egentligen, men för de pengarna borde man ju kunna få allt, eller? :rodnar
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Lägg till lite till och köp en E220D från 2010, eller om du gillar Volvo en V70 D4/D5 AWD av de sista classic (hade en som förra tjänstebilen). Dock kom jag aldrig riktigt överens med förarstolen i årsmodell 2016.
Mitt val av privatbil för mellan 100-200k skulle vara en E-klass kombi. Bilen är gammal och traditionell, men sjukt bra. Mercedes med motsvarande motor/drivlina drar ca 1dl mindre enligt mig. Men det är ju bara min åsikt...
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lägg till lite till och köp en E220D från 2010, eller om du gillar Volvo en V70 D4/D5 AWD av de sista classic (hade en som förra tjänstebilen). Dock koma jag aldrig riktigt överens med förarstolen i årsmodell 2016.
Mitt val av privatbil för mellan 100-200k skulle vara en E-klass kombi. Bilen är gammal och traditionell, men sjukt bra. Mercedes med motsvarande motor/drivlina drar ca 1dl mindre enligt mig. Men det är ju bara min åsikt...

Möjligt, finns inte någon lokalt att titta på. Diesel går dock bort om det inte finns någon asbra anledning till att lägga en månadslön (brutto) i bilskatt.
Förbrukning är inte så noga på en deciliter hit eller dit.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Toyota Land Cruiser med 4 liter vvti då? :va

Edit: fula modellen.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Toyota Land Cruiser med 4 liter vvti då? :va

Typ den bästa bilen du kan köpa men ingen sparbössa annat än på mycket lång sikt givet att bensinen inte blir dyrare. Jag skulle väl kanske inte tro just det, men annars är det väldigt få nackdelar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Typ den bästa bilen du kan köpa men ingen sparbössa annat än på mycket lång sikt givet att bensinen inte blir dyrare. Jag skulle väl kanske inte tro just det, men annars är det väldigt få nackdelar.

Är lite det jag tänker, väldans användbar bil.
Hur mycket sås får man trycka i en sån best då? :va
Folk som säljer dem säger ju 1.2, men dem brukar man ju inte kunna lita på.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top