Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är det nån här som har ägt en jeep grand Cherokee årsmodell 2012-2013 med CRD 3.0. Hur är dom? Vad racklar och hur mycket bränsle vill dom ha? Frugans passat 4m DSG bla bla bla 2014 ska bytas ut inom en snar framtid.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
VM-motori 3,0 V6? Samma typ som i Dodge EcoDiesel? Trevlig maskin, vet inte mycket mer om dem tyvärr. Tycker den generationen Grand Cherokee verkar mest välbyggd. Hade vågat prova!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är du ute efter innerutrymmen så skulle jag säga att Legacy eller Outback är bra bilar. Rymliga och bekväma. L-tronic är kanske lite tråkig enligt många tester men samtidigt så har det som jag fattat det inte varit skitmycket problem med dom. Och enligt min upplevelse så är Subaru superbra på garanti. Jag fick ut ett brev gällande min Outback -10 så sent som i våras att dom ville byta ut en kåpa till torkarmotorn och passagerarairbagen utan kostnad för mig. På en bil som då var 9 år gammal.
Nackdelen är väl att dom har väldigt dåligt med roliga motorer i sortimentet i europa. Delvis misstänker jag för att dom är dåliga på att ljuga om förbrukningen.
På papperet drar den mer än snittet men i praktiken så är den en av få bilar som faktiskt går att köra på exakt den specade bränsleförbrukningen.
Nu är min en 3,6R så den är ännu lite törstigare än snittet men håller jag igen lite så är det inga problem att köra den på dom 0,75 som subaru uppger som förbrukning.
andrahandsvärdet är väldigt högt på dom också. Både för och nackdel. Men min egen upplevelse efter att ha haft den i 2 år är att det finns en anledning till att dom hamnat i toppen bland nöjdast bilägare flera år i rad.

Lineartronic har det ju skrivits mycket illa om, tidiga modeller verkar ha dragits med totalhaverier. :va
Men en outback med H6'a är klart intressant, annars.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lineartronic har det ju skrivits mycket illa om, tidiga modeller verkar ha dragits med totalhaverier. :va
Men en outback med H6'a är klart intressant, annars.

Det var en del haverier på lineartronicen tidigt. Men jag vet inte om det var haverier i högre grad än vad man sett på andra bilmärken när dom stoppat in nya lådor och liknande. Men jag misstänker i alla fall att Subaru i relativt hög grad avhjälpt problemen för dom som fått problem.

Anledningen till att jag valde bort lineartronic när jag letade var dels att den stora motorn som jag helst ville ha inte fanns med den i Europa. Och dels att jag kände en viss skepsis till att det funkade eftersom det var rätt nytt.
Med facit på hand och efter min egen erfarenhet av Subarus omhändertagande av sina bilägare så är jag inte så säker på att jag väljer bort den av den anledningen nästa gång. Dom verkar ha fått den att funka rätt bra och dom tar rätt bra hand om sina kunder vad gäller garantiåtaganden vad det verkar som.

H6:an är en sjukt trevlig motor. Tyvärr så tar automatlådan bort en del av det roliga med den men den går sjukt mjukt och tyst och har skapligt klipp. (Landsväg i 110 ligger jag på ca 2000 rpm) Dock suger den i sig en hel del bränsle när man gasar. Jag tror att den skulle vara supertrevlig parad med en manuell låda. Tyvärr så är den väldigt ovanlig. I synnerhet senare årsmodeller. Jag kan inte påminna mig att jag sett någon annons på någon sådan nyare än 2010.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De är lätt räknade...

Synd. Det hade varit intressant att få lite bredare information om dem. Inte bara sånt som man läser på märkesforum från de som redan är fan till märket eller sådana som läst och hört men inte vet något egentligen. Som alltid med udda bilar och märken tyvärr.

Man undrar om det finns skäl. Vissa märken får oförtjänt dåligt rykte som de aldrig reser sig från riktigt. Jag hade t ex en Alfa för massor med år sedan nu. Jag tror inte de har rest sig från sitt rykte som uppstod på 70-talet någon gång. Ägde bilen i fråga under 8 år och hade inga bekymmer alls. Rutinmässig service förutom att man kanske var lite mer noga eftersom man är bilentusiast. Där spelar det ingen roll vad det är för bil.

Hur som helst. Man kanske kan förlåta en del brister i kvalitén och högre ägandekostnader bara för att få lyssna på den där motorn.

Om man nu har barn och ska köra dem till dagis hade man haft ett brett flin varje morgon så länge bilen inte krånglar det vill säga. Man måste ju inte välja en tråkig familjebil egentligen vilket man får känslan av när tråden skapades en dag.

https://www.youtube.com/watch?v=6O8YonhQ-1Q

https://www.youtube.com/watch?v=LJx1csOALac

Grym film för övrigt om man inte har sett den. Oväntad vänskap på Svenska.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
C R V, men det har säkert alla redan skrivit, då det är världens bästa allround-bil

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
W203 för liten? :va
Ingen dragkrok med vettig motor heller? :va
Alfa 159 sw, liten? Pålitlig? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
C R V, men det har säkert alla redan skrivit, då det är världens bästa allround-bil

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Du har ju typ rätt...

Möjligen, men tråkigare bil kan man få leta länge efter.
Eller talrikare farthinder. Kanske är mer ett problem med typen av människor som köper dem, men jag och farsgubben har en teori om att det är världens långsammaste bil. I nosen på varje bilkö är det alltid en Crv, är det någon som inte kör in i en rondell för att där är någon på helt andra sidan 70m bort så sitter denne i en Crv.
Om plötsligt på en 50-väg trafikflödet bromsats ner till 23km/h så ser man alltid vid omkörning av 15 bilar, att ja, längst fram ligger det en Crv och slickar mittlinjen som både tutar och blinkar och halvt kör i dike när man kommer förbi...
Det har helt enkelt hänt för många gånger för att vara en slump.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
159 med diesel är tämligen stabil.
W203 är väl inget fel på? Välj automat så kan du dra upp det mesta från sjökanten

Nej tusan 3.2:a och fyrkrafs i så fall.

Hade hoppats på en c55'a med krok verkar inte finnas. Westfalia verkar laga ett kit dock, men frågan är vad besiktningsman tycker om det. :va
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej tusan 3.2:a och fyrkrafs i så fall.

Hade hoppats på en c55'a med krok verkar inte finnas. Westfalia verkar laga ett kit dock, men frågan är vad besiktningsman tycker om det. :va

Tja, den är väl lite skum med kamkedjan den där 3.2an..

Gör Westfalia krok, finns intyg i min värld. 55an VARJE dag i veckan framför 3.2an
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tja, den är väl lite skum med kamkedjan den där 3.2an..

Gör Westfalia krok, finns intyg i min värld. 55an VARJE dag i veckan framför 3.2an

Alltså alfa 3.2 Q4 då, eller merca 55'an.
Håller med om att mercan är mer bil, även om alfan ör fördjävla vacker. Dubbla pengarna dock också.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Alltså alfa 3.2 Q4 då, eller merca 55'an.
Håller med om att mercan är mer bil, även om alfan ör fördjävla vacker. Dubbla pengarna dock också.

Ja alfas 3.2 har samma ”bekymmer” som Saabs 2.8t V6 (efter 2006, innan hade Saab dubbelkedja på HFV6an, inga konstigheter)

Benzens 55AMG maskin är som odödlig. En magnifik pryl.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
3,6l passat, lika hopplös kvalitet som andra vag? :va

Varför skulle det skilja menar du? Förutom att det är mer som kan gå sönder?


Det är sedan många år känt att VAG är bättre ju billigare de är från början, tex Skoda Fabia är betydligt mer felfri än Audi A8. För att inte tala om billigare i längden.


Buy quality, cry once
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför skulle det skilja menar du? Förutom att det är mer som kan gå sönder?


Det är sedan många år känt att VAG är bättre ju billigare de är från början, tex Skoda Fabia är betydligt mer felfri än Audi A8. För att inte tala om billigare i längden.


Buy quality, cry once

Hoppet är det sista som överger? :näsblod
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Köp en ML63AMG. Det är en grym bil :). Fast soppasnål är den inte.
En kollega har en 2007 som han är andra ägaren på. Han är väldigt noggrann. Han hade den till försäljning för ett tag sedan, men tröttnade på att mycket av klientelet som var intresserade. Var alltid "bästa pris kompis" men inga seriösa köpare. Hittar du en fin så slå till.
De är oförtjänt billiga och har en grym motor.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top