Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Då var det dags.
Själv hade jag gärna fortsatt kört min odödliga Suzuki tills motorn går i bitar men den är dessvärre odödlig.
Kanske behåller den som andrabil, men vi behöver något större.

Det är alltså 7-sits som är kravet.
Inget amrekanks, ingen BMW, Merca eller VAG, inget svenskt.
Inga långmilare.
Bensin eller diesel spelar ingen roll, så länge det är vettig skatt.
Klenast möjliga motor.
Dragkrok såklart.
Gärna automat, men inget krav.
20-50 kkr.

Tittar bl.a. på Opel Zafira B, Citroen C4 Grand picasso, Toyota Verso, Renault Grand Scenic.
Japsen är förmodligen skottsäker, men ligger oftast 10-15 kkr över de andra i pris för motsvarande årsmodell och mil. Tyvärr verkar den också snäppet mindre än de andra.

Generella köpråd? Någon som kan något om de specifika modellerna?
Hur mycket kan jag pruta om jag kliver in hos en handlare?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror att minibussar generellt ägs av personer utan passion för bilar och därför är de dåligt underhållna. Jag tror att prutmån hos handlare är god eftersom folk vill köra SUV.
Två av mina syskon kör Verso och det verkar problemfritt, men sjukt tråkigt att köra.
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Då var det dags.
Själv hade jag gärna fortsatt kört min odödliga Suzuki tills motorn går i bitar men den är dessvärre odödlig.
Kanske behåller den som andrabil, men vi behöver något större.

Det är alltså 7-sits som är kravet.
Inget amrekanks, ingen BMW, Merca eller VAG, inget svenskt.
Inga långmilare.
Bensin eller diesel spelar ingen roll, så länge det är vettig skatt.
Klenast möjliga motor.
Dragkrok såklart.
Gärna automat, men inget krav.
20-50 kkr.

Tittar bl.a. på Opel Zafira B, Citroen C4 Grand picasso, Toyota Verso, Renault Grand Scenic.
Japsen är förmodligen skottsäker, men ligger oftast 10-15 kkr över de andra i pris för motsvarande årsmodell och mil. Tyvärr verkar den också snäppet mindre än de andra.

Generella köpråd? Någon som kan något om de specifika modellerna?
Hur mycket kan jag pruta om jag kliver in hos en handlare?

Jag är i samma sits, letar 7-sits då unge nummer 4 kommer inom 1 månad.

Hatar minivans men hittar få alternativ. Har kikat på Nissan Qashqai +2. Funderar dock på att köpa riktig bensinslukande Tahoe eller liknande för att sen försöka använda den så lite som möjligt. Har svårt att förutspå hur ofta vi kommer åka hela familjen i en bil
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då var det dags.
Själv hade jag gärna fortsatt kört min odödliga Suzuki tills motorn går i bitar men den är dessvärre odödlig.
Kanske behåller den som andrabil, men vi behöver något större.

Det är alltså 7-sits som är kravet.
Inget amrekanks, ingen BMW, Merca eller VAG, inget svenskt.
Inga långmilare.
Bensin eller diesel spelar ingen roll, så länge det är vettig skatt.
Klenast möjliga motor.
Dragkrok såklart.
Gärna automat, men inget krav.
20-50 kkr.

Tittar bl.a. på Opel Zafira B, Citroen C4 Grand picasso, Toyota Verso, Renault Grand Scenic.
Japsen är förmodligen skottsäker, men ligger oftast 10-15 kkr över de andra i pris för motsvarande årsmodell och mil. Tyvärr verkar den också snäppet mindre än de andra.

Generella köpråd? Någon som kan något om de specifika modellerna?
Hur mycket kan jag pruta om jag kliver in hos en handlare?

Verso är såklart bästa alternativet om man vill ha problemfritt. Annars har jag haft Zafira (underskattad och bra bil), Grand Picasso (rymlig, modern och komfortabel) och haft kamrater med Scenic (irriterande småfel när milen kommer och blir sliten inuti).

Det man kan säga är att Zafiran ligger jäkligt bra på vägen och är mest lik en vanlig bil att köra. Opel är ett underskattat märke i Sverige och betydligt trevligare än VAG-produkter. Har 4500 problemfria mil i Zafira, bytte pga behov av 4wd.

Grand Picasso har ofta luftfjädring som kan krångla, annars är det en magisk bil som andas rymdskepp och är full av smarta detaljer och har bra stolar dessutom. 1,6HDi med EGS-lådan är bekväm, tillräckligt snabb och snål. Har 12000 problemfria mil i en sådan. Bytte pga tjänstebilsavtal.


Buy quality, cry once
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Då var det dags.
Själv hade jag gärna fortsatt kört min odödliga Suzuki tills motorn går i bitar men den är dessvärre odödlig.
Kanske behåller den som andrabil, men vi behöver något större.

Det är alltså 7-sits som är kravet.
Inget amrekanks, ingen BMW, Merca eller VAG, inget svenskt.
Inga långmilare.
Bensin eller diesel spelar ingen roll, så länge det är vettig skatt.
Klenast möjliga motor.
Dragkrok såklart.
Gärna automat, men inget krav.
20-50 kkr.

Tittar bl.a. på Opel Zafira B, Citroen C4 Grand picasso, Toyota Verso, Renault Grand Scenic.
Japsen är förmodligen skottsäker, men ligger oftast 10-15 kkr över de andra i pris för motsvarande årsmodell och mil. Tyvärr verkar den också snäppet mindre än de andra.

Generella köpråd? Någon som kan något om de specifika modellerna?
Hur mycket kan jag pruta om jag kliver in hos en handlare?

Mazda mpv / 5 är svåruttröttliga billiga alternativ till toyotan. Rostar och är svåra att hitta med automat. Tysta lär de inte vara heller. Hade även tittat på galaxy över fransmännen, även om den är tveksam på en par punkter.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag tror att minibussar generellt ägs av personer utan passion för bilar och därför är de dåligt underhållna. Jag tror att prutmån hos handlare är god eftersom folk vill köra SUV.
Två av mina syskon kör Verso och det verkar problemfritt, men sjukt tråkigt att köra.
Tråkigt är bra. Vill jag ha kul på vägen kör jag något på två hjul.

Mazda mpv / 5 är svåruttröttliga billiga alternativ till toyotan. Rostar och är svåra att hitta med automat. Tysta lär de inte vara heller. Hade även tittat på galaxy över fransmännen, även om den är tveksam på en par punkter.
Ford verkar vara så jävla usla. Alla jag tittat på ser ut att ha varit testmål för granatattacker, trots att de bara är några år gamla. Kollar man begagnatmarknaden tycks de även ha mycket problem. Många vill bara bli av med dem.

Hade gärna köpt Mazda men de har så stora motorer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ford blir gamla fort, tom snabbare än småfrallorna. Mycket för pengarna dock och jag skulle inte undvika tex Focus om jag var ute efter billiga mil. Men minibuss då krävs lite mer eftertanke när det gäller framvagn, hjullager osv och där straffar VAG och Ford ut sig big time... och barnfamiljer är ju det som sliter absolut mest på en bil förutom hästfolk och bönder.

Hade förresten en sprojjlans Zafira som hyrbil (ca 40 mil över alperna) för någon vecka sedan i Österrike. Praktisk och rätt bekväm trots svag snik-bensin-turbo...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad tänkte du ha på kroken med klenast möjliga motor och automat? Cykelställ?

Finns ett antal grand Picasso i gemenskapen, de är nöjda och klarat sig utan allvarliga fel.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Då var det dags.
Själv hade jag gärna fortsatt kört min odödliga Suzuki tills motorn går i bitar men den är dessvärre odödlig.
Kanske behåller den som andrabil, men vi behöver något större.

Det är alltså 7-sits som är kravet.
Inget amrekanks, ingen BMW, Merca eller VAG, inget svenskt.
Inga långmilare.
Bensin eller diesel spelar ingen roll, så länge det är vettig skatt.
Klenast möjliga motor.
Dragkrok såklart.
Gärna automat, men inget krav.
20-50 kkr.

Tittar bl.a. på Opel Zafira B, Citroen C4 Grand picasso, Toyota Verso, Renault Grand Scenic.
Japsen är förmodligen skottsäker, men ligger oftast 10-15 kkr över de andra i pris för motsvarande årsmodell och mil. Tyvärr verkar den också snäppet mindre än de andra.

Generella köpråd? Någon som kan något om de specifika modellerna?
Hur mycket kan jag pruta om jag kliver in hos en handlare?

Jag har en Opel Movano (Renault Master) med 9-platser och gott om bagageutrymme plus en liten skitbil som gör det mesta av milen. Ser inte fördelen med att köpa en bil med 7-platser och inget bagageutrymme för hur ofta åker hela familjen en så kort sträcka att inget bagage behövs?
Movanon har dräglig förarkomfort, är piggare än jag behöver och drar 0,7 vilket gör att den är helt rimlig att köra till vardags så länge man inte behöver in i låga parkeringsgarage.

Du kanske inte behöver gå på något så stort som en Master men jag hade iaf valt en riktig van framför en uppblåst personbil.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad tänkte du ha på kroken med klenast möjliga motor och automat? Cykelställ?
Klen motor går snålt och ger låg skatt.
Alla klarar ändå att dra maxvikt vad biltypen tillåter utan problem.
Jag har en Opel Movano (Renault Master) med 9-platser och gott om bagageutrymme plus en liten skitbil som gör det mesta av milen. Ser inte fördelen med att köpa en bil med 7-platser och inget bagageutrymme för hur ofta åker hela familjen en så kort sträcka att inget bagage behövs?
Movanon har dräglig förarkomfort, är piggare än jag behöver och drar 0,7 vilket gör att den är helt rimlig att köra till vardags så länge man inte behöver in i låga parkeringsgarage.

Du kanske inte behöver gå på något så stort som en Master men jag hade iaf valt en riktig van framför en uppblåst personbil.
Något så stort som minibuss behövs inte. Därtill dyr skatt och hög förbrukning för vardagsåka. Dessutom är det garanterat omöjligt att hitta en minibuss i vettigt skick eftersom ALLA gått som taxi/färdtjänst/yrkestrafik och blivit hårt buskörda med minimal service.

Letandet fortsätter.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Klen motor går snålt och ger låg skatt.
Alla klarar ändå att dra maxvikt vad biltypen tillåter utan problem.


Letandet fortsätter.

Nja. Många automat med klen motor är klena och där har tillverkaren begränsat max släpvagnsvikt jfr med samma modell men med grövre drivlinekonstruktion. Klen motor och automat är idag ofta robotlådor eller dubbelkopplingsdito. Härsv frågan "vad ska du dra".

Klen motor går snålt i lägre hastighet.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är inte alls säkert krokvikt är samma på en bil med lilla spisen så kolla upp det

Nja. Många automat med klen motor är klena och där har tillverkaren begränsat max släpvagnsvikt jfr med samma modell men med grövre drivlinekonstruktion. Klen motor och automat är idag ofta robotlådor eller dubbelkopplingsdito. Härsv frågan "vad ska du dra".

Klen motor går snålt i lägre hastighet.
Vad jag FÅR dra och vad jag drar i verkligheten är inte så intressant annat än om man skulle bli stoppad och vägd.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad jag FÅR dra och vad jag drar i verkligheten är inte så intressant annat än om man skulle bli stoppad och vägd.

Jag omformulerar. Vad du drar i verkligheten är vad som styr om lådan går åt fanders. Tydligt nog? Mvh Växellådsekvillibrist.

Vill du ha stöd med val av bil behöver du bara bidra med erforderliga data. Du verkar nöjd med att Suzukin bara går och går så då gjorde jag det logiska att anta att hållbarhet har betydelse för dig.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vill bara slå ett slag för Skoda Kodiaq, sjukt mycket bil för pengarna.
För det första så är priset vettigt som vanligt på Skoda, låg krona per mil sett till vad man får.
Säker som få, driftsnål och stor utan att vara klumpig.

Jag har en 7-sits 1.9tdi 2018 och den är snäppet bättre än min andra bil som är en Skoda Superb som är bland det bättre man kan ha om man ska ha 5-sits.

Jag använder min som familjebil (3 ungar varav en i bakåtvänt) där man kan ha flera ungar med sig med de två bakre uppfällbara sätena. Med dessa nere så är det mycket bagageutrymme.
Men jag använder den även som arbetsbil och jaktbil, den tar sig fram förvånansvärt bra med offroaddäck och jag är inte på speciellt snälla ställen med min där jag i vanliga fall brukar köra UTV.

Har kört snart 6000mil och det enda negativa jag kan komma på är att framrutan verkar vara gjord av sockerglas för bytte jag för en vecka sedan efter otaliga stenskott samt en gigantisk spricka över hela rutan.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Bla bla bla Skoda Kodiaq.

Instämmer med Anders. Kodiaqen verkar riktigt vettig.

Jag hade mycket väl kunnat tänka mig en sådan om det inte vore för att jag lyckades få tag på en av fem Honda Pilot gen 3 som finns i landet. 8 säten (7 vuxna får plats med ordentligt med luft), bagage finns när alla säten är uppe, 280 kusar V6 som ändå inte drar mycket mer än vad min vässade Civic gjorde.

Innan jag hittade Piloten så hade jag siktet inställt på en Honda Odyssey. Den har än mer plats, men det fanns inga av den nya m,odellen att få tag på i Sverige. I Tyskland finns det dock en hel del.
https://www.autoscout24.com/offers/...a8319a9-82c1-4dcf-9791-8c85acc8924c?cldtidx=6
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det blev en sån här:
GrandScenic3.jpg
Renault Grand Scenic

20 år sedan jag ägt en fransk bil. Än så länge hyffsat nöjd, Det enda något negativa är det obefintliga benutrymmet när man skall sitta 7 personer, samt förbrukningen som gott kunde vara lite lägre.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Aj, så det kan gå, nu sitter jag här med samma problem, tantens i20 är för liten, och min skåpbil är, ja en 2 sitsig skåpbil och oftast mer trasig än hel till på köpet. Kör mycket bil nu förtiden och är lång, vill ha något som man inte behöver plocka sönder barnvagnen allt för mycket för att krångla in i bak. Samt kunna ha benutrymme framför en bilbarnstol i baksätet. Isofix är väl också snarlikt ett krav, samt dragkrok.
Bryr mig inte jättemycket om bränsleförbrukningen egentligen bara den inte går över en bit på litern långkörning iaf, diesel är dock apdyrt att skatta så om de inte är vansinnågärt (#åländska) snåla med låg co2 (skatten baseras på den, couldn't care less), så går dessa fetbort.
Komfort och inte någon asslö buss gärna heller om man ska vara fast och åka bil istället för hojen. Automat = stort plus. Vill heller inte behöva skruva på aset.
Budgeten? Nä, luspank, får sälja rumpa på bankontoret så löser det väl sig.

Har nu fått span på en 2011 Pegga 508 kombi dock. Fransk - hu! Manuell - bah. Framhjulsdrift - ve och fasa! Diesel 140hk - astrist, dessutom dyrt.
Men, som familjebil, klimat - skönt. Stora halvlädersfotöljer - bra för min breda röv. Modern säker bil - tanten är nöjd. Dragkrok - behövligt. BT-stereo & gps - fint på roadtrips. Bränslevärmare med tidur - ingen bil borde få säljas utan i norden. Ser inte ens så tokig ut. Och priset är schysst, för år utrustning och mil åtminstone, väldigt schysst.

Kluven helt enkelt.

Men, 16k mil förskonad från allt salt så rostfri (ish åtminstone) håller dessa bilar? Alltid hållt ett förakt mot franska bilar, och antalet belingos & partnerssom självantänder spontant har väl spät på det en del.
Utrymme? Borde ju vara en relativt stor bil, eller?
Andra tankar?

Tittar annars på en mazda 6 från -16, då får man ju automat, och troligen mindre bekymmer. Men fortfarande bara 165 hk och inget turbo-vrid, och så får man spä på några lappar, även om det är en ex taxi som ligger närmare 30k mil snart
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top