Välja familjebil, sjukt tråkigt!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dags för pappa att köpa ny bil.
Han är nog inställd på V60, men öppen för lite annat också.
Max 5000 mil, typ max 2år gammal, minst 150hk, automat. Storlek som V60. Kanske Golf också.

Franskt går bort, liksom amerikanskt.
Honda Civic var min idé, men går bort med sina 140hk. Han kör runt 1000mil året, så ser väl att bensin är att föredra. Han vill inte ha någon hybrid.

Golf GT DSG, Golf Sportkombi GT DSG, Volvo V40 och V60 är de val jag kan komma på.
Toyota har väll inget i klassen? Och Mazda 6 är lite stor, Mazda 3 för liten tror jag.

Alfa Romeo Giulietta såklart.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Dags för pappa att köpa ny bil.
Han är nog inställd på V60, men öppen för lite annat också.
Max 5000 mil, typ max 2år gammal, minst 150hk, automat. Storlek som V60. Kanske Golf också.

Franskt går bort, liksom amerikanskt.
Honda Civic var min idé, men går bort med sina 140hk. Han kör runt 1000mil året, så ser väl att bensin är att föredra. Han vill inte ha någon hybrid.

Golf GT DSG, Golf Sportkombi GT DSG, Volvo V40 och V60 är de val jag kan komma på.
Toyota har väll inget i klassen? Och Mazda 6 är lite stor, Mazda 3 för liten tror jag.

Jag skulle höja varningens finger för WVs DSG lådor, speciellt deras sjuväxlade lådor med torrkoppling är genuint usla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte alls.... Dq200 lådan is alive and kicking. Den är väl inne på sjunde versionen och nu skall den hålla enligt VAG. Jag är tveksam....


Det har de sagt varje gång det kommer en "ny" version... och det har inte visat sig stämma.


Regeln är ju som alltid annars: Behöver man fråga vad man skall köpa - köp japanskt.

Tror man att en Civic med 140 hk är slöare än en Volvo med 150 hk så har man ju definitivt satt sig själv under förmyndarskap och därför tycker jag att du helt enkelt köper en bil till gubben. Han får inte välja själv.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dq200 är väl då endast i lågeffektsmotorer typ 1,4tsi? I golf R mfl som har lite mer knuff har väl DQ381(våtlamell?)
Den sitter i 1.4TSI 1.8TSI 1.6TDI 2.0 TDI (vissa) och VW är allt annat än hjälpsamma att berätta vilka som har vad.

Skulle köpa mig en Skoda Superb men föll på att det var svårt att hitta en beg med rätt DSG.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Den skiten har de väl slutat med långt tidigare?

Jag vill minnas att den sexväxlade (som t.ex satt i golf GTI) ska vara hyfsad.
Det var den sjuväxlade med torrlamellkoppling som var mer eller mindre en katastrof, har hört talas om kopplingsbyte vid 6000ish mil, det är kostnad på strax under 20k.

Men även när de fungerar som de ska så tycker jag inte att dsg lådorna är så särskilt roliga, men det är min personliga smak.

Så välj en bil med manuell låda, alternativt en bil som har en riktig automatlåda, det är mitt råd.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag vill minnas att den sexväxlade (som t.ex satt i golf GTI) ska vara hyfsad.
Det var den sjuväxlade med torrlamellkoppling som var mer eller mindre en katastrof, har hört talas om kopplingsbyte vid 6000ish mil, det är kostnad på strax under 20k.

Men även när de fungerar som de ska så tycker jag inte att dsg lådorna är så särskilt roliga, men det är min personliga smak.

Så välj en bil med manuell låda, alternativt en bil som har en riktig automatlåda, det är mitt råd.

Absolut. Men med adaptiva farthållare är det fan dödsstraff med manuell låda. Hade det på en Passat, aldrig igen.

Som brukshäck som i första hand skall vara bekväm så funkar Volvos 8automat helt ok.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det har de sagt varje gång det kommer en "ny" version... och det har inte visat sig stämma.


Regeln är ju som alltid annars: Behöver man fråga vad man skall köpa - köp japanskt.

Tror man att en Civic med 140 hk är slöare än en Volvo med 150 hk så har man ju definitivt satt sig själv under förmyndarskap och därför tycker jag att du helt enkelt köper en bil till gubben. Han får inte välja själv.

Vetefan du... har alltid hållit Honda högt och fick prova en 140hk Civic fritt från Honda i tre månader. Sämsta, tröttaste jävla skit jag kört på många år. Helt jävla slapp bakvagn och det sämst avstämda chassi jag nånsin varit med om. Lämnade in biljäveln två gånger då jag var övertygad att det var nåt fel på den men det var det tydligen inte. Klart bullrigare än vad man kan förvänta sig från en helt nyutvecklad bil. Extrem besvikelse.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vetefan du... har alltid hållit Honda högt och fick prova en 140hk Civic fritt från Honda i tre månader. Sämsta, tröttaste jävla skit jag kört på många år. Helt jävla slapp bakvagn och det sämst avstämda chassi jag nånsin varit med om. Lämnade in biljäveln två gånger då jag var övertygad att det var nåt fel på den men det var det tydligen inte. Klart bullrigare än vad man kan förvänta sig från en helt nyutvecklad bil. Extrem besvikelse.

Har en sådan (touring 2014), och den är väldigt fint avstämd i chassit och går att köra riktigt fort med när det svänger utan några som helst protester. Motorn är väl godkänd, men ingen raket. Den har lite för långt mellan växlarna för att bli riktigt kul, men det är väl för att hålla nere bränslekostnaderna. Jag misstänker att det var fel på ditt exemplar på något vis.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har en sådan (touring 2014), och den är väldigt fint avstämd i chassit och går att köra riktigt fort med när det svänger utan några som helst protester. Motorn är väl godkänd, men ingen raket. Den har lite för långt mellan växlarna för att bli riktigt kul, men det är väl för att hålla nere bränslekostnaderna. Jag misstänker att det var fel på ditt exemplar på något vis.

Jag misstänkte det och tror nog fortfarande att det var så med men dom hade den som sagt inne för koll två gånger när jag gnällde på det superrisiga chassit. Framförallt så märkte man det på vinterostarna men det fanns där må bättre däck med bara man kom upp i fart men det var bättre maskerat.

Har du onormalt stor skillnad i chassiegenskaper på sommar/vinterdäck?

Jag är fullt kapabel att känna ett kasst avstämt chassi, jag har tusentals racingvarv på bana med bil och har provat ut fjädrar och kränghämmarinställningar flera gånger och känner skillanderna. Problemet med Hondan var bakvagnen, jag misstänkte då att det var torsionsfjädringen som spökade. Den började kränga och vid lite fart så släppte bakvagnen. Inte kul när det händer i 110 på en 70 väg när man kör över en mindre asfaltsskarv. Motsvarande hastighet med den Opel och Saaben jag då hade vet jag inte men +20-30km/h var odramatiskt.

Motorn kändes som en gapfiller 2013-2014 och borde enligt mig aldrig landat i en ny bil. Låter mycket och illa, den stånkar och vill inte och den är relativt törstig.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Bensin om det inte är så att de där 1000 milen är fördelat på 100 körningar.

V60, BMW 3-serie, Opel Astra, C-klass(inte många bensin på marknaden) Kia Säd...

Bra tips.
Hittar jag en 3-serie, eller C-klass med mindre än 5000 mil, 2år gammal, tomatlåda och minst 150hk?
Opel... Maybe!
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Alfa Romeo Giulietta såklart.

Vill han inte titta på franskt, så är nog Italienskt kört. :rofl

Det har de sagt varje gång det kommer en "ny" version... och det har inte visat sig stämma.


Regeln är ju som alltid annars: Behöver man fråga vad man skall köpa - köp japanskt.

Tror man att en Civic med 140 hk är slöare än en Volvo med 150 hk så har man ju definitivt satt sig själv under förmyndarskap och därför tycker jag att du helt enkelt köper en bil till gubben. Han får inte välja själv.

Hade jag bara hållit i plånboken så. :4skrika.
Hade det inte varit för att gubben säljer vidare sin gamla bil till mig när det är bilbytes dags så hade han gärna fått köpa en Volvo till. Såna problem man har... :rodnar

Får väl försöka dra med honom o titta på en Civic, men säljs inget i stan och då är det ju 3 mil extra för att köra till en Honda säljare.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vill han inte titta på franskt, så är nog Italienskt kört. :rofl

Hade jag bara hållit i plånboken så. :4skrika.
Hade det inte varit för att gubben säljer vidare sin gamla bil till mig när det är bilbytes dags så hade han gärna fått köpa en Volvo till. Såna problem man har... :rodnar

Får väl försöka dra med honom o titta på en Civic, men säljs inget i stan och då är det ju 3 mil extra för att köra till en Honda säljare.

- Men hallå whattheheck, får du betala för din egen mans avdankade bil när han skaffar ny?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vill han inte titta på franskt, så är nog Italienskt kört. :rofl



Hade jag bara hållit i plånboken så. :4skrika.
Hade det inte varit för att gubben säljer vidare sin gamla bil till mig när det är bilbytes dags så hade han gärna fått köpa en Volvo till. Såna problem man har... :rodnar

Får väl försöka dra med honom o titta på en Civic, men säljs inget i stan och då är det ju 3 mil extra för att köra till en Honda säljare.

Låt honom testa nya Civic 1,5T Prestige.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top