Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och fortsätter väl då?

Nya bud i (ja inte Mellerud) huset;

Civic kombin ska bytas, 5000mil körda helt utan bekymmer och 50% däck kvar. Ekonomisk som få.

Automat önskas. Lite körglädje iaf ert krav.
Vad göra nu då?!

Honda har ingen kombi och jag är lite skeptisk till CVTn de kör med i nya Civic (vill kunna dra) (jo CR-V men den är inte så kul)

Jag motsätter mig VAG, men nya bilar har garanti då whatever, byter ändå inom 2-3år..


Mercedes C220 (testad, kom inte överens med avsaknad feedback, hör åker man bil bara)
Bmw 420d alt 320d GT
Audi A4 avant tid s-tronic (testad ok, inget begär)
Passat GTS 4M DSG (testad, många bra punkter)
Mazda CX-5 2.2
Jaguar XE 2.0 (för liten i bagaget annars..)
Volvo (testat Xc60 v60 v90, går bort som en merca fast sämre)
Alfa Giulia Super (se Jaguar )

Börjar vela på drivmedelssidan (risken är att sitta med svarte Petter iom allt dieselsnusk)

Bensin/hybrid

Golf R SC.
Lexus NX 300h
Bmw 428i
Audi 2.0tfsi


Missat nåt?

Inspirerande trots automat, nånstans under 400

Subaru?
Inte ens jag kan påstå att de kvalar in som traditionellt körglada (förutom värstingarna), men kompetenta bilar med personlighet är det.
Har visserligen CVTlåda, men med inlagda låtsassteg.
Jag skulle ha valt en manuell diesel outback.
PS: En rolig detalj: Man skall alltid kolla bränsleförbrukningen med "Teknikens värld" eftersom de testar själva.
När Subaru Outback testades mot motsvarande Audi, Mazda, Volvo, Ford och Seat (kanske någon mer?) så hade Subarun den högsta angivna förbrukningen. I TVs test näst lägst.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har haft en Outback (2010? Nåt sånt) tyckte den var högljudd och hade ett relativt trist register(boxerdiesel). Hyggligt tung och fyrhjulsdrift ju. Har de fått mer fart i dem?

Hade de stoppat i cvt och diesel i Levorg hade det varit intressant, kanske? Provat Levorg GT-S aut. Törstig! Kunde likväl behållt 2.5T istället för att gå på downsizing där.

Oerhört förtroendeingivande bilar annars men saknar precis som du nämner känsla utöver Br-z och sti
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har haft en Outback (2010? Nåt sånt) tyckte den var högljudd och hade ett relativt trist register(boxerdiesel). Hyggligt tung och fyrhjulsdrift ju. Har de fått mer fart i dem?

Hade de stoppat i cvt och diesel i Levorg hade det varit intressant, kanske? Provat Levorg GT-S aut. Törstig! Kunde likväl behållt 2.5T istället för att gå på downsizing där.

Oerhört förtroendeingivande bilar annars men saknar precis som du nämner känsla utöver Br-z och sti

Tror inte att det hänt så mycket egentligen, men automatlådan gör förmodligen att det "trista registret" inte märks. Bränsleförbrukningen vill jag nog påstå är helt OK jämfört med liknande bilar (som jag nämnde tidigare).
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har en 2016 outback 2,5i CVT. Hade gärna köpt manuell om Subaru nordic tog in dom. CVT lådan är ganska skön, men knäpp. Ibland känns bilen pigg, ibland slö. Nu använder jag aldrig sportläget med det gör stor skillnad på hur pigg lådan är. Roligt när den låser varvtalet och bara accelererar genom att ändra utväxlingen i lådan. Plastigheten är väl det dom jobbat bort mest i den senaste generationen.

Värd en provkörning i alla fall.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Nackdelen med Golf R är att man inte kan ha dragkrok samt bränslevärmare (bara till diesel)
har själv en GTS och trivs, roligare än vanliga 190 hk från rödljus och på motorväg om man vill gasa, men annars duger 190 hk fint. Bästa tillvalet av alla var DCC (justerbar dämpning) som jag tog.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Var och kollade in en för mig okänd joker: Kia Optima.
Fanns egentligen två intressanta modeller, GT och Plug-In.
Rymlig, bra stolar, vettig känsla. Dessutom verkar de tro på sin produkt? (Något billigare än passat men 7års garanti)

Nån mer som testat, mer ingående ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
KIA tar in på service det de förlorar på garanti. Allt är billigt men förvisso hyfsat bra. Dock är sådant vi ofta förutsätter leverera även under mer påfrestande förhållanden sämre, tex stolar, värme/ventilation, strålkastare etc. Finesserna finns där, men fungerar inte särskilt effektivt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag kör Optima Plug-In. Funkar klockrent att pendla med när man som jag har 50 km till jobbet. Strömmen räcker till kontoret och där har vi också vägguttag så den är fulladdad till lunch igen. Senaste tankningen hade jag kört 323,7 mil och fick i mindre än 42 liter bensin. Skönt med en bil med adaptiv farthållare och filhållningshjälp i tråkig vardagstrafik.
Den fick 1500 milsservice för nån månad sen. Det kostade 2009 kr. Eftersom det är en tjänstebil kostar den mig ungefär 1350 kr/månad i extra skatt förutom bensin och ström.

Under sommaren har det varit riktigt skönt med fläktar i sätena så man inte blir svettig i arslet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Granne som jobbar på verkstad fick kn en Kia, två år gammal. Tanken hade ramlat av, infästningarna bortrostade. Har asienbilar generellt usel anpassning till europeiska förhållanden? "Jamen det går ju på garantin"- ja det skiter jag i för jag köper en ny bil för att inte behöva vara utan den..

Idag blir det rock-n-roll-tur på alla bilfirmor i grannbyn. Alla märken ska besökas.:banana
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Granne som jobbar på verkstad fick kn en Kia, två år gammal. Tanken hade ramlat av, infästningarna bortrostade. Har asienbilar generellt usel anpassning till europeiska förhållanden? "Jamen det går ju på garantin"- ja det skiter jag i för jag köper en ny bil för att inte behöva vara utan den..

Idag blir det rock-n-roll-tur på alla bilfirmor i grannbyn. Alla märken ska besökas.:banana

Vad var kruxet med Civic Tourern som gör att den ska bytas?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Närmar sig slutet på garantin. Finns tyvärr ingen ersättare och vill hemskt gärna ha en tomatlåda..
Samt att jag är inte en SUV människa så Cr-v utgår

Ny Tourer med bensinare och tomatlåda?
Jag är själv ingen fan av tomatlådor i allmänhet, och vi har ju en 1,8 bensin med manuell låda, men den är vi vädigt nöjda med. Vid eventuellt utökad familj så är jag inne på att försöka jaga tag i en Honda Oddesey. Fula bilar, men löjligt komfortabla och sjyssta att frakta familj i.
Jag har gått och blivit Hondafrälst efter 13 år med en Civic Type R utan problem och fånigt billiga driftkostnader.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ny Tourer med bensinare och tomatlåda?
Jag är själv ingen fan av tomatlådor i allmänhet, och vi har ju en 1,8 bensin med manuell låda, men den är vi vädigt nöjda med. Vid eventuellt utökad familj så är jag inne på att försöka jaga tag i en Honda Oddesey. Fula bilar, men löjligt komfortabla och sjyssta att frakta familj i.
Jag har gått och blivit Hondafrälst efter 13 år med en Civic Type R utan problem och fånigt billiga driftkostnader.

Finns nog ingen ny Tourer. Det är sedan eller hatchback från 2017. Synd, tyckte de va inne på rätt spår. Hade de kompletterat med 160hk dieseln och Zf lådan hade det varit ett enkelt beslut
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det blev en Mercedes S205 C220d AMG-line.
Grymt, grymt nöjd. Bra utrymme i baksätet, klart bäst i storleksklassen på att svälja bakvänd stol.

Skinn, automat, ILS-strålkastare (fantastiskt bra!), elbaklucka, navi, backkamera osv osv. Smiskade Audin som jag var helt inne på tidigare i komfort och upplevd premiumkänsla inne som ute.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det blev en Mercedes S205 C220d AMG-line.
Grymt, grymt nöjd. Bra utrymme i baksätet, klart bäst i storleksklassen på att svälja bakvänd stol.

Skinn, automat, ILS-strålkastare (fantastiskt bra!), elbaklucka, navi, backkamera osv osv. Smiskade Audin som jag var helt inne på tidigare i komfort och upplevd premiumkänsla inne som ute.
Mycket trevliga bilar. Så länge du håller dig på landsvägen.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Dags för pappa att köpa ny bil.
Han är nog inställd på V60, men öppen för lite annat också.
Max 5000 mil, typ max 2år gammal, minst 150hk, automat. Storlek som V60. Kanske Golf också.

Franskt går bort, liksom amerikanskt.
Honda Civic var min idé, men går bort med sina 140hk. Han kör runt 1000mil året, så ser väl att bensin är att föredra. Han vill inte ha någon hybrid.

Golf GT DSG, Golf Sportkombi GT DSG, Volvo V40 och V60 är de val jag kan komma på.
Toyota har väll inget i klassen? Och Mazda 6 är lite stor, Mazda 3 för liten tror jag.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dags för pappa att köpa ny bil.
Han är nog inställd på V60, men öppen för lite annat också.
Max 5000 mil, typ max 2år gammal, minst 150hk, automat. Storlek som V60. Kanske Golf också.

Franskt går bort, liksom amerikanskt.
Honda Civic var min idé, men går bort med sina 140hk. Han kör runt 1000mil året, så ser väl att bensin är att föredra. Han vill inte ha någon hybrid.

Golf GT DSG, Golf Sportkombi GT DSG, Volvo V40 och V60 är de val jag kan komma på.
Toyota har väll inget i klassen? Och Mazda 6 är lite stor, Mazda 3 för liten tror jag.

Bensin om det inte är så att de där 1000 milen är fördelat på 100 körningar.

V60, BMW 3-serie, Opel Astra, C-klass(inte många bensin på marknaden) Kia Säd...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top