Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Då kan ju jag också uppdatera.
Fortfarande samma Sharan 15000mil snitt 0,63-0,68. Tagit mej och familjen med vagn till Italien och tillbaka 3ggr.
Rullar varje dag. Dyr i service men gud va bra bil i komfort och familjevänlighet.
Nu byter jag sista paret sommar däck. Nu ska bromsar bytas fram. Rätt bra på 15kmil.
Blir nog två nya vinter i år också. Billig i däck dvs.
Inga problem att lasta i och ur ungar, skjutdörrar är var småbarnsförälders dröm.

Fyller adblue var 2-3000mil för 79kr 10L från swedol.
 
Last edited:

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Köp en Saab 9-5 Vector eller Aero.. Så har du rätt mycket deg över =)

Annars V70N eller Passat
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Köp en Saab 9-5 Vector eller Aero.. Så har du rätt mycket deg över =)

Annars V70N eller Passat

Ja, köper han en Saab så behöver han ganska mycket pengar över till alla reparationer som krävs. Dessutom svindyra i drift.
Jag vet för jag har själv haft många Saab men till slut fattade hjärnan vilken skitbil det var. Jag har dessutom kvar den senaste 9-5:an då jag inte har hjärta nog att lura på någon annan den :D
Jag köpte en Superb snål-diesel och kapade våra bilkostnader per månad med mer än 50%, och servicekostnader säkert lika mycket till. Och fick en nyare, modernare bil som går som en dröm jämfört med en Saab som går ganska illa från ny faktiskt.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Ja, köper han en Saab så behöver han ganska mycket pengar över till alla reparationer som krävs. Dessutom svindyra i drift.
Jag vet för jag har själv haft många Saab men till slut fattade hjärnan vilken skitbil det var. Jag har dessutom kvar den senaste 9-5:an då jag inte har hjärta nog att lura på någon annan den :D
Jag köpte en Superb snål-diesel och kapade våra bilkostnader per månad med mer än 50%, och servicekostnader säkert lika mycket till. Och fick en nyare, modernare bil som går som en dröm jämfört med en Saab som går ganska illa från ny faktiskt.

Kanske det med sköter man oljebytena och har koll på kamkedjan så.....

Finns MASSOR med delar till dem billigt då enda sättet att få betalt för en 9-5 är att sälja dem i delar.

En 9-5 med t7 topp och t5 botten är rätt så solid..

Man får rätt rejält med saab för pengarna när man köper.. Sälja är en annan historia dock =)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kanske det med sköter man oljebytena och har koll på kamkedjan så.....

Finns MASSOR med delar till dem billigt då enda sättet att få betalt för en 9-5 är att sälja dem i delar.

En 9-5 med t7 topp och t5 botten är rätt så solid..

Man får rätt rejält med saab för pengarna när man köper.. Sälja är en annan historia dock =)

Jag bilade ned till ringen en sommar för några år sedan.
Tre st saab 9-5 stod övergivna på olika ställen längs med motorvägen ned till malmö, inget annat fordon dock.

Tycker det är rätt talande. :hihi
 
Last edited:

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Jag bilade ned till ringen en sommar för några år sedan.
Tre st saab 9-5 stod övergivna på olika ställen längs med motorvägen ned till malmö, inget annat fordon dock.

Tycker det är rätt talande. :hihi

Behandlar man sitt fordon som en brödrost.. Dvs bara kör på utan någon som helst service då går det åt skogen fort..

t7 motorerna tål inte vanvård..

Då är det en 7leif med b230 eller busskort som gäller..

9-5 är inga dyra vagnar idag så det brukar får stå kvar om de havererar efter vägen..

Brukar se några efter vägen med när jag kör långt.


Här i göteborg står det lite av varje efter vägarna.. Oplar, Peggottar och annat mög..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Behandlar man sitt fordon som en brödrost.. Dvs bara kör på utan någon som helst service då går det åt skogen fort..

Självklart, men, då antalet bilar som inte är en 9-5 på vägen vida överstiger antalet som är det, finns det ju bara två alternativ som förklarar den höga frekvensen av dessa som havererat gentemot övriga, ett dera så är en typisk saab-ägare betydligt slarvigare med underhåll och missköter sitt fordon betydligt mer än genomsnittet, i vilket fall man verkligen inte vill köpa någon begagnad och de tillverkas inte nya. Eller också, mer troligt, så håller de ihop för en normal mängd misskötsel som de allra flesta bilar får utstå efter några år på vägen betydligt sämre än andra bilar.

I båda fallen känns det som att där finns en god anledning till att de är billiga i inköp.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hade min Saab 93 från 8000 till 14000 mil. Enda som fallerade vara lambdasonden. Billigaste mil jag åkt.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Självklart, men, då antalet bilar som inte är en 9-5 på vägen vida överstiger antalet som är det, finns det ju bara två alternativ som förklarar den höga frekvensen av dessa som havererat gentemot övriga, ett dera så är en typisk saab-ägare betydligt slarvigare med underhåll och missköter sitt fordon betydligt mer än genomsnittet, i vilket fall man verkligen inte vill köpa någon begagnad och de tillverkas inte nya. Eller också, mer troligt, så håller de ihop för en normal mängd misskötsel som de allra flesta bilar får utstå efter några år på vägen betydligt sämre än andra bilar.

I båda fallen känns det som att där finns en god anledning till att de är billiga i inköp.

Ja. Dåligt rykte.. Firman i kånken.. Oljesludge...

Sköter man servicen och köper rätt ex går de billigt..

Vinterbil i mitt fall.. Köpt billigt och funkar bra.. Lite småtrimmad nu.. Pengar man aldrig kommer få igen men......... Det är kul :huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Funderar på en saab till frun. En 9-7x närmare bestämt. Med hyvelbänk under locket, flera tons dragkapacitet och ram under karossen.

Motbud?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Föll till föga. Blev en kombi till. 2.8liter, turbo, 6vxl manuell och framkrafs. Inte till mig, till hon som är hemmets chef.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och fortsätter väl då?

Nya bud i (ja inte Mellerud) huset;

Civic kombin ska bytas, 5000mil körda helt utan bekymmer och 50% däck kvar. Ekonomisk som få.

Automat önskas. Lite körglädje iaf ert krav.
Vad göra nu då?!

Honda har ingen kombi och jag är lite skeptisk till CVTn de kör med i nya Civic (vill kunna dra) (jo CR-V men den är inte så kul)

Jag motsätter mig VAG, men nya bilar har garanti då whatever, byter ändå inom 2-3år..


Mercedes C220 (testad, kom inte överens med avsaknad feedback, hör åker man bil bara)
Bmw 420d alt 320d GT
Audi A4 avant tid s-tronic (testad ok, inget begär)
Passat GTS 4M DSG (testad, många bra punkter)
Mazda CX-5 2.2
Jaguar XE 2.0 (för liten i bagaget annars..)
Volvo (testat Xc60 v60 v90, går bort som en merca fast sämre)
Alfa Giulia Super (se Jaguar )

Börjar vela på drivmedelssidan (risken är att sitta med svarte Petter iom allt dieselsnusk)

Bensin/hybrid

Golf R SC.
Lexus NX 300h
Bmw 428i
Audi 2.0tfsi


Missat nåt?

Inspirerande trots automat, nånstans under 400
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Och fortsätter väl då?

Nya bud i (ja inte Mellerud) huset;

Civic kombin ska bytas, 5000mil körda helt utan bekymmer och 50% däck kvar. Ekonomisk som få.

Automat önskas. Lite körglädje iaf ert krav.
Vad göra nu då?!

Honda har ingen kombi och jag är lite skeptisk till CVTn de kör med i nya Civic (vill kunna dra) (jo CR-V men den är inte så kul)

Jag motsätter mig VAG, men nya bilar har garanti då whatever, byter ändå inom 2-3år..


Mercedes C220 (testad, kom inte överens med avsaknad feedback, hör åker man bil bara)
Bmw 420d alt 320d GT
Audi A4 avant tid s-tronic (testad ok, inget begär)
Passat GTS 4M DSG (testad, många bra punkter)
Mazda CX-5 2.2
Jaguar XE 2.0 (för liten i bagaget annars..)
Volvo (testat Xc60 v60 v90, går bort som en merca fast sämre)
Alfa Giulia Super (se Jaguar )

Börjar vela på drivmedelssidan (risken är att sitta med svarte Petter iom allt dieselsnusk)

Bensin/hybrid

Golf R SC.
Lexus NX 300h
Bmw 428i
Audi 2.0tfsi


Missat nåt?

Inspirerande trots automat, nånstans under 400

Passat GTE ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top