RC-bilstråden!? Vilka på SH kör?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Då jag inte har möjlighet att köra hoj på ett tag framöver så har jag valt en tillsvidarehobby... RC! :brynad

Började med en Traxxas Slash 4x4 short course i somras efter att en polare lurade in mig på det! Grymt kul. Sen kom höst / vintern, och nu kör man inomhus istället med en TLR 22:a 2WD! 1:10 Buggy alltså. Har helt klart fastnat för det! Elbil / elbilar enbart. Bara ladda och köra!

Vilka fler kör? :7peta
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Jodå vist har man pysslat en hel del med RC grejer. Har ett par bilar men nuförtiden är det mest flyg på agendan.
Vart kör ni inomhus någonstans?
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Har en Traxxas slash 4x4 som bara samlar damm.
Kanske dax att ladda och köra lite.
Den har bara provkörts i 10 minuter = nästan ny.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:) Började med en 1:10 EREVO, köpte sedan en Schumacher Cougar för att erevon var för sladdrig på bana, sen blev det ytterligare två Cougars som reservdelsbilar när dom dök upp billigt. Men jag ångrar eg bägge bilvalen. Erevon är en lekbil för sandtag mm och duger inte mycket till på bana, cougarn är svårkörd eftersom den är 2wd. Och som nybörjare blir det svårt att hänga med i tempot på en bana med 2wd. Fartskillnaden mellan duktiga och klantiga förare blir betydligt mindre med 4wd. Och åtminstone på den innebana jag körde tidigare så körde 1:10 2wd samtidigt med någon enstaka 4wd.

Funderat på att sälja allt och köpa en 1:8 el-buggy istället. Serpent BE eller möjligen en Durango pga batterikonfigurationen. Gillar inte batteriet på sidan som i de andra har.

Köpte även en 1:10 touring och testade lite asfaltbana men det var inte riktigt min grej. Blir tråkigt om jag inte får hoppa. Och andra sidan kanske touring rent tävlingsmässigt är där jag skulle passa eftersom jag gillar att laborera med olika inställningar på bilen för att få den och fungera som jag vill. Har ägnat betydligt mer tid på arbetsbordet med ombyggnationer, fjäderbyten, oljebyten mm än åt själv körningen.

Erevon funkar ju på snön men det sladdar ju mest bara och händer inte så mycket mer. Sen får man ju även på radion ställa ner gaspådraget rejält för att den ska bli någorlunda körbar.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om ni har snö, så upptäckte jag att den inte var gjorde för det. Den bara ploga och kom ingenvart :huvet

Finns ju dubbdäck till 1:8 på Conrad. Tror dom funkar på en sc också. Eller testa med Proline Badlands, dom skottar nog hyfsat om du inte har blankis. Och har du riktigt mycket lössnö så är nog paddeldäcken för sand bäst.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Haft ett gäng men nu när jag tog upp rc-hobbyn igen så blev det helikopter istället, svårare och roligare! =0) Får se bara hur den här nya lagen/regeln som trädde i kraft vid årsskiftet faller ut.. Om jag förstod det rätt så har två st Boeing 747 eller motsvarande trillat ner från skyn p.g.a. batterier i lasten som börjat brinna = nu är det väl mer eller mindre stopp med leveranser tills alla lever upp till de nya kraven. (sidospåret var att till el-rc så är man beroende av lipo)

Här kör jag också lite crawling, helsegt klipp men går ju att hoppa lite =0)

http://www.youtube.com/watch?v=52QY0zP8BH0
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om ni har snö, så upptäckte jag att den inte var gjorde för det. Den bara ploga och kom ingenvart :huvet

För länge sen när jag hade en 1:10 metanolkille så höll jag på att labba lite med att göra isdäck, visst går det säkert att göra på färdiga däck men min idé då var att limma en stump av en kamrem runt fälgen med lagom många nubbspik i =0) Nu blev jag aldrig färdig med det, tror det var limningen som strula men det borde kunna fungera, PL400/600 och ett spännband för att fixera kanske är rätt väg att gå.

Tänk bara på el vs snö, elda upp ett esc på en annan rc-kärra modell el.. men men det stod att den skulle vara "vattenskyddad" så jag spela dum och lämna in den - Gick på garanti! :tummenupp
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Var och körde igår på SE och labbade med camber men även längden på stagen till hjulupphängningen, turnbuckles. Sjukt hur så små förändringar gör så stor skillnad. Var nära o vilja sälja bilen för att köpa en RB6:a, då dom går så sjukt fint! Men nu blev jag faktiskt väldigt nöjd över min bil!

Var visst en SH gubbe på plats där som man kört med ett tag, som man inte nämnt sitt SH-nick till (då ämnet MC inte kommit upp). Kul med folk från SH som kör RC :)
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
här är en film på min hpi baja 2 takt 50 kubikare 15 hk.
tyvärr är den såld men ska bygga en ny med 70 kubikare.
just nu har jag en ombyggd hpi savage flux.....
gå in på www.rcbash.se där finns mycket galna bilar...
sveriges största och bästa forum för stOOra rc bilar.:yoparty
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag hittade min gamla trotjänare på vinden som jag hade för sisådär 25 år sen :)

65n5ew.jpg
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Klart man har RC-bilar! Var ett tag sen jag körde nu men..

En no-name 1:8 byggy, en 1:10 eltruck och en värsting extra allt MP6:a 1:8 buggy, gammal världsmästarbil. Den går bra :hihi .
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har kört en hel del ..... sista 1:5an skrotades på MonsterJam i globen å blidde aldrig lagad :(

sålde av rubbet , men liiite sugen e man allt på att köpa sig nått nytt , synd att plånboken inte riktigt tillåter det ... sjukt kul å köra å hoppa i snön med en fet bensinare :kär :tummenupp

säger som Husse... in på Rcbash å regga er ... klart bästa RC forumet
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
köpte en traxxas summit 1:16 vxl till grabben i hjulklapp, grymt kul bil i trevlig storlek, har ochså en Losi micro crawler :)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Började me att ja köpte en Losi microcrawler samt nån noname i samma skala för å plocka dodge ramkarossen ifrån :yoparty... Sen blev de å beställa en Losi compcrawler å Novak goat motor/esc, accar, radio å sesrvon från kina... Har inte kört på länge tyvärr men kul e de :banana...
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Har en Thunder Tiger EB4-S2 med sänkt motor för lådstart, slics och grusdäck. Tyvärr blev det inget körande denna sommaren :( Första tiden var det mer mekande än körande då man hade en ovana att krascha i maxfart vilket inte är direkt billigt (relaterat till priset på RC'n). Kan säga att en direktträff med en lyktstople gör ganska mycket skada... :huvet

Numer kraschar man inte så mycket längre men vill istället köra med andra på bana för att det ska vara roligt, sladda runt på grusplanen är inte så kul längre. Nästa sommar blir det köra med lillgrabben :yoparty
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nej Fredrik. Fy Fredrik. Du behöver inte en till hobby!

Jag riktigt hör tjejens stämma ljuda i mitt huvud.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top