Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
polisen.jpg


Film finns på aftonbladet.se

En rånare sköts av polis efter ett rån i Södertälje på förmiddagen idag.

Efter vild skottlossning flydde de tre andra rånarna i en Volvo som de tvingat till sig under vapenhot.

Under flykten kastade de flyende rånarna fotanglar efter sig vid påfarten till E4 i höjd med Rönninge.

Nu söker polisen med helikopter efter ytterligare en flyktbil, en röd BMW.

Det var 11.20 i förmiddags som minst fyra män, klädda i byggnadsarbetskläder och rånarluvor, och beväpnade med automatvapen gick in i Telgehusets galleria på Storgatan i centrala Södertälje.
”Två stycken hade AK 47:eek:r”

Under vapenhot rånades en guldsmedsaffär.

Ett vittne mötte två av rånarna på väg in i köpcentrat.

– Två stycken hade AK 47:eek:r . De var klädda i byggkläder, grova randiga murarskjortor och rånarluvor. Jag ringde 112 direkt, polisen var där på ett par minuter.

När polisen kom till platsen var rånarna på väg in i en flyktbil. Polisen öppnade eld mot en av rånarna som besvarade elden med en Kalasjnikov.
Träffades i huvudet

Rånaren träffades i huvudet, enligt uppgift tidigare i dag på polisens sajt.

– Jag vill inte kommentera hans tillstånd men det är klart att det inte är bra om man har blivit skjuten, säger Sven-Erik Olsson på polisens länskommunikationscentral.

Efter skottlossningen blev mannen liggande livlös, till hälften inne i den Audi som användes som en första flyktbil.

Den skjutna mannen släpades med någon meter innan han föll ur bilen som backades från platsen.

Mannen är förd till sjukhus med allvarliga skador och ligger nedsövd.

Vid Nygatan övergav rånarna Audin och kapade en silverfärgad Volvo under vapenhot.

– De bara kom fram med dragna vapen och sa till honom: ”Ut ur bilen”, säger dottern till den man som satt i bilen.
”Kom i full karriär och tvärnitade”

Fredrik som jobbar på baksidan av Telgehuset blev vittne till bilbytet:

– De kom i full karriär i en silverfärgad Audi och tvärnitade. Två personer i ljusa jackor och rånarluvor sprang in i en grå Volvo S60 eller S80. Den ena hoppade direkt in i Volvon och den andra sprang fram och tillbaka mellan bilarna ett par tre gånger och lastade in svarta väskor. Minst ett däck på Audin var sönderskjutet och det var flera kulhål i dörrarna, säger han.

Den försvann norrut och har nu påträffats i Rönninge.
Polisen söker en röd BMW

Polis på plats vid den övergivna Volvon uppger för Aftonbladets fotograf Andreas Bardell att de nu söker en röd BMW som setts tillsammans med den kapade bilen.

En polishelikopter befinner sig ovanför Rönninge med omnejd för att försöka lokalisera den misstänkta BMW:n.

Polisen har också upprättat spärrar längs E4:an i norrgående riktning där de kontrollerar bilar.
 

sportbike

Guest
Den skottskadade rånaren har avlidit av skadorna.
Enligt TV 4 News.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur än polisen agerat i det här fallet skulle de bli kritiserade. Förhoppningsvis kommer den skjutne rånaren att identifieras och då är det säkert bara en tidsfråga innan man vet vilka de övriga inblandade var.

Börjar bli rätt trött på att läsa om diverse rån utförda av tungt beväpnade personer. Även om våldsspiralen eskalerar kanske det är på tiden att rånarna får klart för sig att det är på liv och död. Tur att inga oskyldiga blev skadade. Om rånarna öppnat eld med sina automatvapen vet man aldrig hur det här hade kunnat sluta.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Så jävla rätt! Älskar att polisen äntligen sätter hårt mot hårt:D
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Håller med. Men oj vad de kommer kritiseras för övervåld mm.

Det tror inte jag, jag tror opinionen vänt.

Jag tror Svenne är ganska trött på alla "tunga" rån och börjat inse att det behövs tuffare tag för att dom blå öht skall kunna överleva sånna här situationer.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det sjuka är att de filmer jag sett på aftonbladet och expressen är folk runtomkring rätt lugna. Då går saktare än vanligt och står och glor men ingen verkar skrika och fly för livet.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det tror inte jag, jag tror opinionen vänt.

Jag tror Svenne är ganska trött på alla "tunga" rån och börjat inse att det behövs tuffare tag för att dom blå öht skall kunna överleva sånna här situationer.

Just "tunga" rån har väl minskat. Det var väl värre på 90-talet och början på 2000-talet med värdetransportrånen och bankrånen. Däremot gängrelaterat våld sinsemellan har väl ökat är känslan?!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det tror inte jag, jag tror opinionen vänt.

Jag tror Svenne är ganska trött på alla "tunga" rån och börjat inse att det behövs tuffare tag för att dom blå öht skall kunna överleva sånna här situationer.

Det är nog inte allmänheten utan de så kallade "experterna" som kommer att framföra kritiken.

Som sagt är jag rätt trött på alla grova rån. Sätt hårt mot hårt. Men det är ju lätt att säga så när man inte är den som ska stå och ta emot automatelden från rånarna och försvara sig med en i sammanhanget fjuttigt tjänstevapen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det är nog inte allmänheten utan de så kallade "experterna" som kommer att framföra kritiken.

Som sagt är jag rätt trött på alla grova rån. Sätt hårt mot hårt. Men det är ju lätt att säga så när man inte är den som ska stå och ta emot automatelden från rånarna och försvara sig med en i sammanhanget fjuttigt tjänstevapen.


Vi får se, jag tror inte det i alla fall.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Enligt FBack så ska denna guldaffär inte omsätta så mycket ens för att gå runt så det har väl varit pengar som skulle pengatvättas som rånarna varit ute efter.

Så fler lär väl åka dit eller bli inblandade i detta. Och när de går ut med namn på den döda så kommer det bli lite mer dödskjutningar i Slöddertälje
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skapligt god skytt konstapeln i fråga måste vara. Inte bara det, iskall också. Med tanke på att avståndet mellan bus och polis var ganska långt för pistol, om man ska döma av filmen på nyheterna nyss. Att besvara eld är lätt att tycka att man ska göra men att verkligen göra det när man är i underläge mot en Kalasjnikov med sin Sig-Sauer är en annan. Skattepengar väl spenderade!

Hoppas att buset blir gripet, dömt och straffat.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Håller med. Men oj vad de kommer kritiseras för övervåld mm.

Nja, brukar folk lipa när man skjuter rånare? Det är väl mer när man skjuter små stenkastande AFAgullepluttesnuttar som folk i allmänhet klagar?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Rasslar någon igång med 7'62 bland hederligt folk så gör nog ordningsmakten allt för att få ett snabbt slut på det, med all rätt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top