Hur du börjar köra SUPERMOTO - GUIDE -

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM SXF450 SM
Börja köra SUPERMOTO​


Här kommer en liten guide med tips och trix för dig som är sugen på att köra supermoto på bana.

Motorcykeln
Du behöver inte ha en raceklar hoj om du ska köra på bana. Så länge du har en supermotard av någon slag, gatuhoj eller ej. Själv började jag (säkert många flera) att köra med min gatumotard, KTM 625.

450kubik är standard men en del tävlar med 125-250cc hojar, t.o.m på SM tävlingar. Ju större hoj desto tyngre blir det, speciellt på grusdelen på banorna. KTM 690 är kanske gränsen, och med en KTM 990 tar man det väldigt lugnt i hoppen.

Har du en cross så går detta att fixa genom att byta lite delar som gör att hojen går bättre på asfalt och klarar av att bromsa i lite högre farter.
Vanliga modeller: Kawasaki KXF, Honda CRF, KTM SXF, Suzuki RMZ. Dessa är renodlade 450cc crossmaskiner som många bygger om för SM.

Fälg och däck
Har du en MX så är det enklaste att fixa ett par däck som passar dina 21/19" fälgar.
Detta är ett billigt alternativt för att snabbt och enkelt prova sporten.
Normalt är 17" fälgar bak och fram men har du tänkt tävla eller köra mycket kan det vara värt att satsa på 16,5" fram, då går det att komma över beg däck till bra priser. 16,5" fram är det många som tävlar med då man får bättre sväng.

Däcken som används är slicks som har skurits (från fabrik eller hemma med skärare) för att få bättre fäste på grus.
Exempel på däck:
Bridgestone Supermoto (Medium)
Michellin SM29B (Soft)
Det regnar en del här i sverige tyvärr, vill du köra så mycket som möjligt och kanske t.o.m börja tävla är ett set regndäck bra att ha.

Bromsar
Kör du med en gatuhoj så har du säkert bromsar som duger att börja med. Vill du har mer "bet" så finns det en del att väja mellan.
Populära märken/modeller som går att köpa på många ställen är

-Beringer 6 eller 4 cyl OK med tillhörande pump
-Magura OK med 190 eller 195 pump
-Brembo

En pumpstorlek på 12-14 mm brukar vara normalt för supermoto och ett OK.
Radiella OK är vanliga inom SM, det går att byta nedersta delen på gaffeln och få dit ett radiellt OK.
Alternativt så finns det adapter till ditt original fäste.

Fjädring
På din gatuhoj kan du behöva vrida några snäpp för att göra hojen lite styvare.
Kör du med crossfjädring så fungerar det till att börja med. Det som många gör är att lämna in dämparna till "kunniga" som anpassar fjädringen för SM utifrån din vikt/körstil.

Mycket av detta går att köpa begagnat för bra priser för den som letar. både i Sverige och utomlands.
Bra sidor med SM tillbehör.
Blocket.se
Ebay.com
Supermotojunkie.com
www.supermotoforum.co.uk
Det finns flera andra märken och modeller, jag har bara tagit ett par populära modeller som är vanliga och som går att hitta begagnat.


Fixa till hojen för banan (Regler)
För att kunna få köra din hoj på banan måste vissa saker vara uppfyllda. Detta är krav om du ska köra på visa banor eller tävla
Supermotosweden har en bra guide med bilder.
www.supermotosweden.se
Vill du prova på att köra på banan så kanske du inte behöver göra allt. Oftast kan det räcka med att du byter kylvätskan och har uppsamligskärl.
Det bästa är att höra av sig till någon ansvarig för resp bana och fråga.


Börja tävla
Lite om att ta nästa steg.
Som nybörjare så behöver du inte vara ett underbarn för att deltaga i tävlingar. Det finns idag en "Open" klass för dig som är ny inom sporten. Åk och kör på bana när det är träningstid. Lär dig känna folket och ställ dina frågor, de kommer att hjälpa dig.
Ett gott råd är att åka och träna på aktuell bana innan tävlingen går, det kommer att underlätta, tro mig:näsblod

Räkna med ca 1200kr per tävling (Pris ex: Anmälan 350kr, licens 450kr, transponder-hyra 400kr)
Tävlingar burkar vara ett eller två dygn. Dag 1 fri träning (SM+Quad) Dag 2 (Träning-kval-race)
Tävling är lite dyrare jämfört med träning, men satans roligt. Du kommer att utvecklas som förare och ha väldigt roligt.
Ovan priser är bara ett exempel, kika vidare på WWW.SUPERMOTOSWEDEN.SE För fullständig information


Tips och råd:
Börja med att prova några gånger, när du väl fastnar för sporten är det värt i att spendera i följande:

Däckvärmare
Förlänger livet på dina däck och du kan dra fullt från början.
2-4k kr
Mekpall/mc lyft
Har du en lätt hoj är mekpallen billig och enkel, hojen står stadigt.
Passa dig för billiga mclyft, de är klena och böjer sig.
Transport
Du kommer inte att orka köra till och från banan med hojen varje gång, SM körning är aktiv körning och du kommer att bli trött.
Tips är att kränga ett billigt släpp för några tusen. Alternativt hitta en prisvärd skåpbil typ VW transporter.
Elverk
Dina däckvärmare behöver el, tyvärr finns inte detta på alla banor. 2kw räcker.
Pris från 2k-16k

Är ni flera som ska börja köra, kan det löna sig att gå ihop och köpa gemensamt: transport,elverk,tryckluft,verktyg mm.
Det är lite av en investering när man börjar men det lönar sig.

//hör gärna av er om ni har andra erfarenheter som gör att guiden blir bättre.
 
Last edited:

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Riktigt bra skrivet:tummenupp

Kanske du kunde få med att det finns hobbymotard däck som passar på crossens 19-21:eek:r tror att sektionen har sådana som man kan låna. Det gör ju att det blir extremt billigt att prova.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Behöver man ta licens för att testa på en träning eller hur funkar detta? SM verkar ju vara det roligaste sättet att köra ihjäl sig på! :D
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Behöver man ta licens för att testa på en träning eller hur funkar detta? SM verkar ju vara det roligaste sättet att köra ihjäl sig på! :D

Nej, det ska räcka att du är medlem i en Svemo ansluten klubb och betalar träningsavgiften för att få vara med på en träning. Klart att du ska prova! :tummenupp
 

Runningback

Loud pipes saves lives...
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Husky
Hoj
CR500 -96
Riktigt bra guide!
Man blir mäkta sugen på att testa på bana, har en CR500.

Närmsta banan kring Huskvarna som är värd att åka till för en gasglad nybörjare på 500 2-takt?

mvh
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hittar ingenstans vilken typ av najtråd som krävs. Fått för mig att det är 0,8mm rostfri som är krav i RR. Men det är lite krångligare att hitta.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Hittar ingenstans vilken typ av najtråd som krävs. Fått för mig att det är 0,8mm rostfri som är krav i RR. Men det är lite krångligare att hitta.

Kanske krångligt att hitta, men det finns att hitta. :) Rostfri minst 0,7 mm.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Lite korta frågor då:

Uppsamlingskärl, vad är rekommendationen numer ? Vet att tidigare var det någon som svetsade såna fina i alu? Jag har dåligt med svets hemma så nån hillbilly lösning? Och det är alla slangarna från kylare och förgasare ner i burken ?

Najjning, oljepluggar/bromsar ett måste för att få träna på typ Gröndal/Örebro ?
 

miche76

Medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
kumla
Hoj
rm-z 450 -10
Lite korta frågor då:

Uppsamlingskärl, vad är rekommendationen numer ? Vet att tidigare var det någon som svetsade såna fina i alu? Jag har dåligt med svets hemma så nån hillbilly lösning? Och det är alla slangarna från kylare och förgasare ner i burken ?

Najjning, oljepluggar/bromsar ett måste för att få träna på typ Gröndal/Örebro ?

För att få träna har i alla fall vi i örebro inga krav på najning även om vi rekommenderar det, uppsamlingskärl duger en 50cc petflaska hyggligt fastsatt, husaharry brukar bygga uppsamlingskärl och sälja så snacka med honom om du kommer till valborgslägret :tummenupp
mvh miche
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Efter lite lyckat mekande så tror jag att jag bara har uppsamling, lite distanser till fälgarna och en bromsslang kvar o fixa så jag dyker nog upp på Valborgslägret ;)

Najning kommer absolut att bli ;) Men mest ute efter vad som måste fixas och vad som är 'nice to have' ;)

KOnverterar min gatreggade enduro så får ta det i etapper ;)
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Efter lite lyckat mekande så tror jag att jag bara har uppsamling, lite distanser till fälgarna och en bromsslang kvar o fixa så jag dyker nog upp på Valborgslägret ;)

Najning kommer absolut att bli ;) Men mest ute efter vad som måste fixas och vad som är 'nice to have' ;)

KOnverterar min gatreggade enduro så får ta det i etapper ;)

En sak som tål att upprepas: Glöm inte att tömma kylaren på glykol och fylla på med annat kylmedium. T.ex. destilerat vatten och Waterwetter.

Bra länkar är ju, som ovan www.supermotosweden.se men här finns även en artikel som täcker en del. http://teknismc.se/supermotard/Bomber-byggdinmotard.pdf

Det är finliret som tar tid med att säkerställa den helt för supermoto, men skönt när det är klart och man får grönt ljus:tummenupp
Kul med en till supermotopilot som kommer att köra ifrån mig:yoparty
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Bara så jag är säker innan jag åker upp. Jag har insprut och mer än kylaren är det bara vevhus jag kan hitta som ska ner i uppsamlingskärl. Men vevhusventilationen går in i luftburken bakom luftfiltret. Det finns dränering i luftburken men då ska oljan rinna över en kant och genom filtret. Har inte på 50 timmar sett någon olja där. Vad säger ni? Kan den få sitta kvar i luftburken?

Plus, om jag bara har kylvatten ner i kärlet, räcker 33 cl burk (yalla yoghurt)? Är ju bara en slang ner och nu går 25% av kylvattnet ner innan det rinner över.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top