Lackering - Industrifärg vs billackeringsfärg?

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Hej!

Är på jakt efter färg till bygget, och har lite funderingar gällande val. Är det någon som kan förklara skillnaden mellan billackeringsfärg och industrifärg, bortsett från större valmöjllighet för billackeringsfärg? Är den finare silad?

Hur ter sig skillnaderna i praktiken? Skulle det gå att lacka en del av hojen med industrifärg, och en annan del med billackeringsfärg?

Hemskt tacksam för svar.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Billack = Glansigare och dyrare. Lätt att polera men känslig mot repor etc.
Industrilack = Billig och inte samma glans oftast. Svårare att polera men mera reptålig.

Sen i dagsläget är billacker vattenbaserade o industrifärg thinnerbaserat. Går att köpa thinnerbaserad billack oxå men används inte av firmor pga miljökrav.

Går utmärkt och lacka olika delar med vise varse. Fast ska du ha samma kulör och nyans skulle jag hålla mej till en av dom.

Edit: industrifärgen är grövre så det är lite svårare att lägga en fin yta om du ska lacka själv. Men det går hyfsat smidigt med lite mera lösningsmedel än rekomenderat.

Edit2: Vetefan hur hållbar industrilacker är på flexande kåpor kom jag på. Bara lackat ramar och bilar innan med det. Håller bra på stötfångare etc men kåpor böjs ju lite mera/oftare.
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
För många år sedan lackade jag en Volvo 145 (rollermålade), med tvåkomponentfärg avsedd för ångturbiner. Finishen blev faktiskt helt ok, och hållbarheten extremt bra. Bilen fick ett hårt liv, men lacken höll sig fin :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Billack = Glansigare och dyrare. Lätt att polera men känslig mot repor etc.
Industrilack = Billig och inte samma glans oftast. Svårare att polera men mera reptålig.

Sen i dagsläget är billacker vattenbaserade o industrifärg thinnerbaserat. Går att köpa thinnerbaserad billack oxå men används inte av firmor pga miljökrav.


Fel! Det är endast basfärger som är vattenbaserade. Dvs metallicen och eller solid 1k vattenbaserad bas. Men man måste ändå använda 2k lösningsmedels baserad klarlack. Och vanliga solida färger finns i 2k lösningmedelsfärg dock har dom idag lågt VOC tal vilket gör dom aningens mer hälsosamma.

Industrifärg rekomenderar jag inte för det finns billiga lackfärger som tex standofleet som är för lastbilar men håller ungefär samma kvalite som tex standocryl som är avsedd för bil.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Fel! Det är endast basfärger som är vattenbaserade. Dvs metallicen och eller solid 1k vattenbaserad bas. Men man måste ändå använda 2k lösningsmedels baserad klarlack. Och vanliga solida färger finns i 2k lösningmedelsfärg dock har dom idag lågt VOC tal vilket gör dom aningens mer hälsosamma.
Räknar in basen i "lack", men bra påpekande. Och visst finns det vattenbaserad klarlack sen ett antal år tbx, dock inte så vanligt att den används.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har en fetish på att bara lacka med industrifärg, visst blir det bättre med bilfärg
men jag personligen tycker inte att det motiverar kostnaden.
mina två senaste hojar:
Dscn1949e.jpgDsc02722e.jpg
 

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Tack för alla svar. Lite klarare nu. Det är för ramen jag avväger industrifärg. Problemet är att jag vill ta med mig en del av denna färg upp på tanken för en cirkel på 25 cm diameter.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Sen finns det ju både hs och ms lacker. En standofleet ms kostar typ 200kr litern om ens det. Det är mitt råd.

Hör av dig via pm För priser så kan jag fixa fram färg åt dig billigt. mvh
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vad menar du med "industrifärg" ?
Allt för många menar på att solida färger dvs. utan metallic eller andra egenskaper typ brandbilsröd, postgul osv är en sorts färg och mettalic och dyl är något annat.
Rätt jävla fel faktiskt.

Precis som tidigare nämnts så är dagens bilfärger vattenbaserade.
MEN även de färger jag pekat på ovan läggs i två svängar, dvs först en enkomponents vattenbaserad baskulör och SEN en tvåkomponents klarlack.
två svängar med två olika sprutor.

Det som oftast felaktigt kallas för solida färger är en tvåkomponensts akrylbaserad färdigfärg BSB.
Enkelt förkalarat färg och glans i ett med bara härdare som tillsats.
En sväng med en spruta, klart !
Är nog detta det flesta kallar industrifärg.

Fördelen med akrylfärgen är att hela färgens tjocklek är genomfärgad till skillnad från bas och klarlacksmetoden.

Ska du lacka din ram så kan jag med fördel föreslå den för vad händer om du får en repa i en mörk kulör med bas och klarlack ?
JO du får ett vitt sträck i färgen, du har ju repat den genomskinliga klarlacken och gjort den matt.
Kan gå att polera bort men då ska den jävlar inte vara djup.

Med en repa på den solida färgen får du en något mattare yta i repan men fortfarande i samma kulör.
Syns mycket mindre.

Ett jefla svammel men hoppas att du blir lite klarare med alla begrepp !:tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Varför krångla till det,,,, vem vill inte ha glans på det som ska lackas. Lackerare som lackar tunga fordon kan lacka med 2-komp lösningsmedel baserad färg och vill du ha lite extra finish och slitstyrka så lägger man på lite extra klarlack. Industrilack blir alltid matt och disig om du frågar mig
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Man kan faktiskt lägga klarlack på "industrifärgen" om ni tycker att den saknar den där lilla extra glansen :hej
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top