Video Fetish: Uppvärmning av motorer, blippande på gasen, tvåtaktsfasoner!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förlåt en oinvigd som frågar, men vad är det som gör att yamman i översta inlägget spottar flammor och smäller när han släpper av på gasen (baktänder?)? Ser att detta inte händer på vare sig aprilian eller duccen. Är detta dåligt för motorn?

Det beror på hur den är mappad i motorbromscellerna, Om man ej mappar motorn urartat magert eller fett i dessa celler, då smäller det ofta med öppet avgassystem.

Motorn bryr sig nog inte, men det bullrar ju, sliter på avgassystemet etc. Dock kan ju vissa förare vilja ha det så, för att få mindre motorbroms. När man har helt släckt på motorbroms, så motorbromsar det mer, men ofta blir övergången från motorbroms till gaspådrag mindre abrubt om cylindrarna får hålla igång lite. Ungefär så.
Jag är ingen expert på detta. Jag kan dock tänka mig att fabriksförare kan få hojen mappad för den motorbroms de vill ha. Och att det kan skilja från hoj till annan.

Varmkörning har fö varit ett kärt trätoämne på SH genom åren, jag tror att den här filmtråden riskerar att balla ur i OT om det nu inte postas fler filmer :D
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo det är ju riktigt, men som jag beskriver i mitt inlägg ovan (du citerade inte hela) är inte ihållande låg tomgång bra på ngn motor.
Avgastemp på tomgång beror på hur den är bestyckad där.
DEt viktiga på en nystartad (även vass) 4T, som måste varmköras, och av olika anledningar inte kan köras, är att hållla upp tomgångsvarvtalet, så att man säkerställer oljecirkulation. Om det är föreståënde race så ska motorn helst få rotera bakhjulet för att snabba upp värmealstringen i trans/väcxellåda, sen få svalna några minuter fram tills det är dags för start. så att 4t-motorn är värmeinsjunken.

Ett problem vid varmkörning av alla motorcykelmotorer, är att man får en ojämn temp i motorn, 80% av värmealstringen som överförs till blocket överförs nämligen av toppen på en 4T.

4T cross och motardsmällor inte är gjorda för att ta ut kostanteffekt, det har för dålig kolvkylning, oljevolym, oljekylning etc för det. De är dimensionerade för
att avge maxeffekt i intervaller. Många av dem saknar ju piston jets trots det stora borret och höga effekten. Vid motorbroms drar man dock välkommen olja förbi ringlandet. Värmebelastningen på kolven vid körning, är dock proportionell mot effekten.

Det är dock inte samma behov av att stå och repetitivt depågasa för att testa bestyckningen som på fullblodsbanracingtvåtaktarna, Det var det jag menade.

Men det här visste du säkert redan

Du frågade om varför man står och blippar på gasen på en vråltrimmad 4T-motor vilket jag svarade på. Det är ungefär samma trimmningsgrad på en crossstånka som på en WSBK racer och också samma "problem" med överhettning på tomgång (högt komp och vassa kammar). En WSBK racer är heller inte byggd för konstant effektuttag så den behöver också "blippgaskylning" just på grund av att all värme kommer från toppen, precis som du beskriver det...:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du frågade om varför man står och blippar på gasen på en vråltrimmad 4T-motor vilket jag svarade på. Det är ungefär samma trimmningsgrad på en crossstånka som på en WSBK racer och också samma "problem" med överhettning på tomgång (högt komp och vassa kammar). En WSBK racer är heller inte byggd för konstant effektuttag så den behöver också "blippgaskylning" just på grund av att all värme kommer från toppen, precis som du beskriver det...:)

Aha, då förstår jag missförståndet. Min inledande frågeställning var till Pucken, för att göra klart att det för mig var en hypotetisk frågeställning, dvs att jag inte sett ngn varmköra sin fyrtaktare på samma sätt som tex TZ 250, 250 750 och liknande extrema förgasartvåtaktare.
Dvs att jag inte sett det i verkligenheten och ej heller i filmerna i tråden.

Det enda 4T-exempel med sådana inslag jag kan komma är denna varmkörning, med det känns inte som det räknas riktig :gnissla

http://www.youtube.com/watch?v=I9eOLLSE60U
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Aha, då förstår jag missförståndet. Min inledande frågeställning var till Pucken, för att göra klart att det för mig var en hypotetisk frågeställning, dvs att jag inte sett ngn varmköra sin fyrtaktare på samma sätt som tex TZ 250, 250 750 och liknande extrema förgasartvåtaktare.
Dvs att jag inte sett det i verkligenheten och ej heller i filmerna i tråden.

Det enda 4T-exempel med sådana inslag jag kan komma är denna varmkörning, med det känns inte som det räknas riktig :gnissla

http://www.youtube.com/watch?v=I9eOLLSE60U

:D Det där är ju en klassiker...:yoparty:)
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
grymt bra örongodis denna tråden... slår det mesta i musikväg ;o)
klar vinnare i mitt tycke är ju Duccen i klippet "Warm Up Effenbert Ducati 1198 SBK"
frågan är om man inte borde lagra och använda som väckarklockesignal :kär
helvete så "åksjuk" man blev nu :rock

ja förutom idioterna som gillar trasha R1:an nedan. bara efterblivet.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top