Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 302
    Citat Ursprungligen postat av Whiskey Visa inlägg
    Förlåt en oinvigd som frågar, men vad är det som gör att yamman i översta inlägget spottar flammor och smäller när han släpper av på gasen (baktänder?)? Ser att detta inte händer på vare sig aprilian eller duccen. Är detta dåligt för motorn?
    Det beror på hur den är mappad i motorbromscellerna, Om man ej mappar motorn urartat magert eller fett i dessa celler, då smäller det ofta med öppet avgassystem.

    Motorn bryr sig nog inte, men det bullrar ju, sliter på avgassystemet etc. Dock kan ju vissa förare vilja ha det så, för att få mindre motorbroms. När man har helt släckt på motorbroms, så motorbromsar det mer, men ofta blir övergången från motorbroms till gaspådrag mindre abrubt om cylindrarna får hålla igång lite. Ungefär så.
    Jag är ingen expert på detta. Jag kan dock tänka mig att fabriksförare kan få hojen mappad för den motorbroms de vill ha. Och att det kan skilja från hoj till annan.

    Varmkörning har fö varit ett kärt trätoämne på SH genom åren, jag tror att den här filmtråden riskerar att balla ur i OT om det nu inte postas fler filmer
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-12-29 klockan 14:20.
    Brun utan sol, tändkulesot

  2. #22
    Sporthoj Senior Member™ Johanssons avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Gôtteborg
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r
    Inlägg
    9 729
    Tack för dina expertkommentarer Jörgen! Roligt att få lära sig lite mer om motorer från en guru som dig

    Den här rullen gillar jag med, tänk om man haft en sådan raritet i garaget



    vid 4:45 börjar det göttiga..
    Senast redigerat av Johansson den 2012-12-29 klockan 18:09.
    Hedersmedlem i Josh I Mura

  3. #23
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 322
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jo det är ju riktigt, men som jag beskriver i mitt inlägg ovan (du citerade inte hela) är inte ihållande låg tomgång bra på ngn motor.
    Avgastemp på tomgång beror på hur den är bestyckad där.
    DEt viktiga på en nystartad (även vass) 4T, som måste varmköras, och av olika anledningar inte kan köras, är att hållla upp tomgångsvarvtalet, så att man säkerställer oljecirkulation. Om det är föreståënde race så ska motorn helst få rotera bakhjulet för att snabba upp värmealstringen i trans/väcxellåda, sen få svalna några minuter fram tills det är dags för start. så att 4t-motorn är värmeinsjunken.

    Ett problem vid varmkörning av alla motorcykelmotorer, är att man får en ojämn temp i motorn, 80% av värmealstringen som överförs till blocket överförs nämligen av toppen på en 4T.

    4T cross och motardsmällor inte är gjorda för att ta ut kostanteffekt, det har för dålig kolvkylning, oljevolym, oljekylning etc för det. De är dimensionerade för
    att avge maxeffekt i intervaller. Många av dem saknar ju piston jets trots det stora borret och höga effekten. Vid motorbroms drar man dock välkommen olja förbi ringlandet. Värmebelastningen på kolven vid körning, är dock proportionell mot effekten.

    Det är dock inte samma behov av att stå och repetitivt depågasa för att testa bestyckningen som på fullblodsbanracingtvåtaktarna, Det var det jag menade.

    Men det här visste du säkert redan
    Du frågade om varför man står och blippar på gasen på en vråltrimmad 4T-motor vilket jag svarade på. Det är ungefär samma trimmningsgrad på en crossstånka som på en WSBK racer och också samma "problem" med överhettning på tomgång (högt komp och vassa kammar). En WSBK racer är heller inte byggd för konstant effektuttag så den behöver också "blippgaskylning" just på grund av att all värme kommer från toppen, precis som du beskriver det...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  4. #24
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 302
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Du frågade om varför man står och blippar på gasen på en vråltrimmad 4T-motor vilket jag svarade på. Det är ungefär samma trimmningsgrad på en crossstånka som på en WSBK racer och också samma "problem" med överhettning på tomgång (högt komp och vassa kammar). En WSBK racer är heller inte byggd för konstant effektuttag så den behöver också "blippgaskylning" just på grund av att all värme kommer från toppen, precis som du beskriver det...
    Aha, då förstår jag missförståndet. Min inledande frågeställning var till Pucken, för att göra klart att det för mig var en hypotetisk frågeställning, dvs att jag inte sett ngn varmköra sin fyrtaktare på samma sätt som tex TZ 250, 250 750 och liknande extrema förgasartvåtaktare.
    Dvs att jag inte sett det i verkligenheten och ej heller i filmerna i tråden.

    Det enda 4T-exempel med sådana inslag jag kan komma är denna varmkörning, med det känns inte som det räknas riktig

    Brun utan sol, tändkulesot

  5. #25
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 322
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Aha, då förstår jag missförståndet. Min inledande frågeställning var till Pucken, för att göra klart att det för mig var en hypotetisk frågeställning, dvs att jag inte sett ngn varmköra sin fyrtaktare på samma sätt som tex TZ 250, 250 750 och liknande extrema förgasartvåtaktare.
    Dvs att jag inte sett det i verkligenheten och ej heller i filmerna i tråden.

    Det enda 4T-exempel med sådana inslag jag kan komma är denna varmkörning, med det känns inte som det räknas riktig

    Det där är ju en klassiker...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  6. #26
    Medlem mángis avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    i ett litet hus
    Hoj
    Aprilia SL Mille Falco
    Inlägg
    133
    grymt bra örongodis denna tråden... slår det mesta i musikväg ;o)
    klar vinnare i mitt tycke är ju Duccen i klippet "Warm Up Effenbert Ducati 1198 SBK"
    frågan är om man inte borde lagra och använda som väckarklockesignal
    helvete så "åksjuk" man blev nu

    ja förutom idioterna som gillar trasha R1:an nedan. bara efterblivet.
    Senast redigerat av mángi den 2012-12-30 klockan 13:18.

  7. #27
    Snabbare än fy fan jävla skit-sege! slevens avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Nybro
    Hoj
    ZX-6R SST 600
    Inlägg
    2 113
    Gud vad jag saknar denna maskinen...

    250 räser. För att du var värd det.

  8. #28
    Der zweitakt taliban #6 Kunkels avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Huddinge
    Hoj
    Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
    Inlägg
    408
    Citat Ursprungligen postat av sleven Visa inlägg
    Gud vad jag saknar denna maskinen...

    Det kan Du ha!!! Skäms på dej SVIKARE
    Gott nytt förresten
    "Ordning är för idioter, genier behärskar även kaos"

  9. #29
    hojstyling.se Niccos avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    Ducati HyMo 821 -13
    Inlägg
    1 306

    Efter 0:45 är skönsång.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här