Golden Era Superbike Formula-98

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Hej
Det blev ett en Norsk variant som du hittar på crc.no , tror att det är som förra året att dom kör som support klass på de norska tävlingarna
/Håkan
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Gissa vad??
Jag kom plötsligt på det geniala:D
Varför inte bara köra en egen cup i speedster cup precis som Kawa killarna gör med ER-6 cupen????

Alla gamla järn tex enligt brittiska reglementet och deras chaufförer skulle klassa in i Speedster utan problem.
Det skulle ju inte bli ngn officiell klass, men det kanske är ett mindre problem???
Allt körs och görs enligt Svemos speedster men det skulle bli två resultatlistor en officiell Speedster total som ju alla deltar i och en inofficiell "Golden Era" med de gamla hojarna bara med och de nya bortsållade.

Skull det vara möjligt att genomföra???

För mig ser det ut som en win-win. Vi får köra våra hojar och Svemo får en fet Speedster klass:banana

Vad tycks!!
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Gissa vad??
Jag kom plötsligt på det geniala:D
Varför inte bara köra en egen cup i speedster cup precis som Kawa killarna gör med ER-6 cupen????

Alla gamla järn tex enligt brittiska reglementet och deras chaufförer skulle klassa in i Speedster utan problem.
Det skulle ju inte bli ngn officiell klass, men det kanske är ett mindre problem???
Allt körs och görs enligt Svemos speedster men det skulle bli två resultatlistor en officiell Speedster total som ju alla deltar i och en inofficiell "Golden Era" med de gamla hojarna bara med och de nya bortsållade.

Skull det vara möjligt att genomföra???

För mig ser det ut som en win-win. Vi får köra våra hojar och Svemo får en fet Speedster klass:banana

Vad tycks!!

:banana
Kanonbra ide...
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Haha!
Då är vi lika många som ER-6 cup:D
Är ni andra på semester???? Utan uppkoppling????
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gissa vad??
Jag kom plötsligt på det geniala:D
Varför inte bara köra en egen cup i speedster cup precis som Kawa killarna gör med ER-6 cupen????

Alla gamla järn tex enligt brittiska reglementet och deras chaufförer skulle klassa in i Speedster utan problem.
Det skulle ju inte bli ngn officiell klass, men det kanske är ett mindre problem???
Allt körs och görs enligt Svemos speedster men det skulle bli två resultatlistor en officiell Speedster total som ju alla deltar i och en inofficiell "Golden Era" med de gamla hojarna bara med och de nya bortsållade.

Skull det vara möjligt att genomföra???

För mig ser det ut som en win-win. Vi får köra våra hojar och Svemo får en fet Speedster klass:banana

Vad tycks!!

Helt jäkla lysande!!!!!!! I'm ON!!! Måste bara skaffa en bike!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Vad hände med posterna på sidan 4, som nu verkar försvunnen??
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Hörde av en norrman som körde i 7C F2 (med en cbr 600 tror jag) på Gelleråsen igår att den sista classic tävlingen för året (på Gelleråsen) kommer att innehålla en Superbike klass upp tom -98.
Klassen körs tydligen redan i Norge under denna säsong.
han hade själv köpt en RSV Mille :)tungan) för den passar bra in i klassen.
Så något verkar vara på gång:)
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Nu är första uppflyttningarna "i samråd med föraren" ifrån Speedster ett faktum och med de snabbisar som lurar i garagemörkret skulle väl hela ligan bli uppflyttad efter ett eller två race. Alltså kanske inte en bra idé iaf..:(
 

Tutankhamon

Medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
I soder
Hoj
Ducati
Ont om information ang. classic superbike. Har mailar crc.no men har inte fått svar ännu. Hög tid om man ska skaffa hoj.
Tyvärr brukar det väl beslutas ganska sent på året.
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Classic superbike finns och körs på de Norsk tävlingarna om de ska köras på svenska tävlings helgerna
kan nog MCHK svara på
/Håkan
Ont om information ang. classic superbike. Har mailar crc.no men har inte fått svar ännu. Hög tid om man ska skaffa hoj.
Tyvärr brukar det väl beslutas ganska sent på året.
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Classic superbike kördes på Våler och Mo i Rana med gott resultat. Dom var 5st på Våler och ngt liknande på Mo i Rana. Dom kommer fortsätta med klassen till nästa år på sina tävlingar i Norge.
Till tävlingen på Gelleråsen har MCHK-R beslutat att ta med Classic Superbikes i startfältet för 7CF1 vilket fungerade bra i Norge (ungefär samma varvtider). Detta gör att ett antal norrmän kommer dit med sina cyklar såvitt jag vet i dagsläget. Om ngn i Sverige har en färdig cykel så är det bara att anmäla sig!
Jag har som talesperson för 7CF1 gänget bett MCHK-R ta detta som en provtävling inför nästa år. Vill ni vara med och påverka så hör av er till MCHK-R eller kom till Gelleråsen 29-31 Aug.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Classic superbike kördes på Våler och Mo i Rana med gott resultat. Dom var 5st på Våler och ngt liknande på Mo i Rana. Dom kommer fortsätta med klassen till nästa år på sina tävlingar i Norge.
Till tävlingen på Gelleråsen har MCHK-R beslutat att ta med Classic Superbikes i startfältet för 7CF1 vilket fungerade bra i Norge (ungefär samma varvtider). Detta gör att ett antal norrmän kommer dit med sina cyklar såvitt jag vet i dagsläget. Om ngn i Sverige har en färdig cykel så är det bara att anmäla sig!
Jag har som talesperson för 7CF1 gänget bett MCHK-R ta detta som en provtävling inför nästa år. Vill ni vara med och påverka så hör av er till MCHK-R eller kom till Gelleråsen 29-31 Aug.

KUL!!!
:tummenupp
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
:tummenupp Kul, men synd att SM finalen och Klassiken ska vara samma helg.
Hur tänkte dom egentligen:confused:
 

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
Classic superbike kördes på Våler och Mo i Rana med gott resultat. Dom var 5st på Våler och ngt liknande på Mo i Rana. Dom kommer fortsätta med klassen till nästa år på sina tävlingar i Norge.
Till tävlingen på Gelleråsen har MCHK-R beslutat att ta med Classic Superbikes i startfältet för 7CF1 vilket fungerade bra i Norge (ungefär samma varvtider). Detta gör att ett antal norrmän kommer dit med sina cyklar såvitt jag vet i dagsläget. Om ngn i Sverige har en färdig cykel så är det bara att anmäla sig!
Jag har som talesperson för 7CF1 gänget bett MCHK-R ta detta som en provtävling inför nästa år. Vill ni vara med och påverka så hör av er till MCHK-R eller kom till Gelleråsen 29-31 Aug.

Hittar inte Classic Superbike i tidsschemat för Gälleråsen TT ?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
hej alla racefans
jag ber att få citera ett meddelande jag fick :
Hej,

Tyvärr har vi inte tillstånd att köra Classic Superbike på Gelleråsen i år. Det finns en blandade skäl till det och jag ska försöka vara tydlig trots att bakgrunden är lite rörig:

- Beslutet att ta med klassen fattades sent, vilket gav Svemo väldigt lite tid att utvärdera vår ansökan om ändring av tilläggsreglerna.
- Varvtiderna var snabbare än för 7CF1 på Våler, och med stora hastighetsskillnader redan så finns det risk (även om ni hade bra erfarenhet hittills) för att problemen förvärras om Superbike körs samtidigt.
- Klassen är nyare än vad Svemo och FIM kallar Vintage, vilket gör att vi helst inte kör klassen tillsammans med de äldre maskinerna. Supermono och 250GP körs ihop som två moderna klasser och jag har ingen förklaring till Ducatis medverkan för ett par år sedan, men det kanske finns en anledning att vi inte gjorde om det.
- Det är relativt få förare som skulle ställa upp, så det är lite lön för mödan och osäkerheterna
- Vi har inte rum för klassen på sikt i våra program om den skulle växa, så det skulle inge falska förhoppningar hos förare i Sverige och norska förare som vill köra i Sverige.

Jag hoppas ni har förståelse för min velighet, jag ber hemskt mycket om ursäkt att vi gick ut och lovade för mycket. Vi ville från början gärna få med klassen i en önskan att ge er Superbike-förare mer körtillfälle, men att en noggrannare överläggning och med bättre insikt i hur tävlingstillståndet från Svemo fungerar så får vi tyvärr avstå från att bjuda in klassen.

Med vänliga hälsningar,
Daniel Corin Stig
Ordförande
MCHK-Racing
 

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
hej alla racefans
jag ber att få citera ett meddelande jag fick :
Hej,

Tyvärr har vi inte tillstånd att köra Classic Superbike på Gelleråsen i år. Det finns en blandade skäl till det och jag ska försöka vara tydlig trots att bakgrunden är lite rörig:

- Beslutet att ta med klassen fattades sent, vilket gav Svemo väldigt lite tid att utvärdera vår ansökan om ändring av tilläggsreglerna.
- Varvtiderna var snabbare än för 7CF1 på Våler, och med stora hastighetsskillnader redan så finns det risk (även om ni hade bra erfarenhet hittills) för att problemen förvärras om Superbike körs samtidigt.
- Klassen är nyare än vad Svemo och FIM kallar Vintage, vilket gör att vi helst inte kör klassen tillsammans med de äldre maskinerna. Supermono och 250GP körs ihop som två moderna klasser och jag har ingen förklaring till Ducatis medverkan för ett par år sedan, men det kanske finns en anledning att vi inte gjorde om det.
- Det är relativt få förare som skulle ställa upp, så det är lite lön för mödan och osäkerheterna
- Vi har inte rum för klassen på sikt i våra program om den skulle växa, så det skulle inge falska förhoppningar hos förare i Sverige och norska förare som vill köra i Sverige.

Jag hoppas ni har förståelse för min velighet, jag ber hemskt mycket om ursäkt att vi gick ut och lovade för mycket. Vi ville från början gärna få med klassen i en önskan att ge er Superbike-förare mer körtillfälle, men att en noggrannare överläggning och med bättre insikt i hur tävlingstillståndet från Svemo fungerar så får vi tyvärr avstå från att bjuda in klassen.

Med vänliga hälsningar,
Daniel Corin Stig
Ordförande
MCHK-Racing

Blir lite bekymrad för classic racingens framtid när jag läser Daniels svar. Classic Superbike är en naturlig fortsättning och frågan är inte om men när klassen skal få inträde. För dom flesta är det väl ändå så att hjärtat slår fortare för ungdomstidens hojar, och det vore synd att missa chansen att rekrytera många 70 och 80 tallister.
Tycker vissa argument mot haltar. Orsaken till att Classic superbike hadde något snabbare varvtider på Våler vs Formula F1 beror inte så mycket på materialet. Snarare 2-3 førares skicklighet och dom hade formodligen varit överlägsna på en Formulahoj med. Fartskillnader inom classic racing är där för att alla oberoende av nivå välkomnas, och gäller mer eller mindre i alla klasser. Tycker att alla skal känna sig välkomna, men att föreslå för dom långsammaste förarna att köra parad är ett bra initativ.
Att det inte skulle vara lön for mödan eftersom det i nuläget är för få förare i classic superbike håller inte. Detta är en klass som har potential att växa och attrahera både nya förare och mer publik till våra tävlingar. Daniel skulle knappast sagt att 175 klassen med sina 5 förare vore lite lön för mödan även om framtiden för 175 klassen ser något dyster ut.
Möjligen dags att tänka classic efter 1972. Måste säga att det norska förbundet leder utvecklingen med att introducera först Formulareglementet och nu Classic Superbike. Möjligheten finns ju altids att classic före 1973
"och dom andra" går skillda vägar. Är ganska säker på vem som skulle forlora i längden på det.

Hälsar
Ole-Østen Tokle
7A och F1
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top