Golden Era Superbike Formula-98

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Det engelska reglementet borde funka i norden med, att blanda in fyror över 750cc verkar dumt då det lätt blir som någon nämnt en speciell modell som blir lite för bra i detta fall Yamaha R1. Viktgränserna skulle kunna ändras så att 600cc cyklar har lägre vikt än 750cc så att de blir konkurrenskraftiga.
Man kan även diskutera om kubiken skulle vara fri så länge motorn var 750cc från början. Fördelen är att det inte behöver fuskas med större motorer och eventuella kontroller ej behöver utföras. Nackdelen är att kostnaden blir större och att det inte blir en "riktig" klass med historisk förlaga.
Detta borde kunna bli en bra klass för MCHK-Racing, återväxten skulle öka och det behövs. Om t ex 250-350cc kördes i gemensamma heat så skulle tid kunna avsättas för denna klass. Detta är endast ett förslag men med tanke på hur populär F80-87 har blivit så kan man inte skoja bort denna klass.

Jag föreslog ett snarlikt reglemente ( Golden era i england har tillkommit sedan dess och att haka på deras reglemente känns naturligt då det gett eko i övriga EU oxå) redan till förra regelrixdagen och dom var inte ens intresserade av att läsa det jag satt ihop. Inga fler klasser, vi har redan för många hette det. Därav intresset att komma in hos SM-gänget. Inget vore dock bättre än att vara med i redan befintlig cup. Föryngring och fler deltagare där är ett måste om vi ska fortsätta attrahera publik och få med nya deltagare som jag ser det. Flytande års-regel som i bilvärlden vore intressant men då med mindre än 25 års gräns då hojar mer är historia redan efter 10-15 år.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag föreslog ett snarlikt reglemente ( Golden era i england har tillkommit sedan dess och att haka på deras reglemente känns naturligt då det gett eko i övriga EU oxå) redan till förra regelrixdagen och dom var inte ens intresserade av att läsa det jag satt ihop. Inga fler klasser, vi har redan för många hette det. Därav intresset att komma in hos SM-gänget. Inget vore dock bättre än att vara med i redan befintlig cup. Föryngring och fler deltagare där är ett måste om vi ska fortsätta attrahera publik och få med nya deltagare som jag ser det. Flytande års-regel som i bilvärlden vore intressant men då med mindre än 25 års gräns då hojar mer är historia redan efter 10-15 år.

Flytande åldersgräns är ingen bra idé, då blir knarrarna omoderna, igen. Bästa grejen med classic racing är att cyklarna funkar år ut och år in så att lägga en slant extra på något fränt kan man slå ut på flera år.
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Golden era sbk, MCHK-R och framtiden.

Flytande åldersgräns är ingen bra idé, då blir knarrarna omoderna, igen. Bästa grejen med classic racing är att cyklarna funkar år ut och år in så att lägga en slant extra på något fränt kan man slå ut på flera år.

Bra synpunkt! Den köper jag, men nog börjar det bli dags för en ny klass. De hojar vi pratar om i den här tråden är ju klassiker sedan länge för de ngt yngre generationerna. Och det är ju dom vi vill ha in i vår racing på sikt. Så vad göra ? Köra med SM eller peta ut/slå ihop ngn av de klasserna som har halvdant deltagande år efter år?
Vill inte att detta ska komma att handla om vi (japs) och dom (engelskt) som så ofta blir fallet i Sverige. En grundtanke är väl i alla fall att så många som möjligt ska vara med på så många olika maskiner som möjligt? Det handlar enligt min mening om att ha kul, visa upp gamla hojar och vad dom forfarande kan samt mångfald i startleden. Svensk roadracing är för liten för detta ankdammstjafsande.
Ursäkta mitt predikande men faktum kvarstår att det inte finns ngt gehör inom våra egna led att lägga till fler klasser eller slå ihop mindre klasser vilket jag tycker hämmar vår egen series utveckling.
Är INTE ute efter att slå ner på ngn (du råkade bara stå för senaste inlägget i debatten herr Grandell) men saknar lite utvecklingsvilja för vår series framtida bästa.
Säg gärna att jag har fel och tala om varför. Jag skulle så gärna se lite nya ansikten i vår roliga serie för att fortsätta ha tilltro till den på sikt. Och då tror jag vi behöver en ny lite yngre klass som fler kan relatera till.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Nytt folk behövs inom all road racing och inom classic racing finns alla förutsättningar för rolig och någorlunda billig racing. Att köra med nittiotalare är en utmärkt idé som nog ska gå att få igenom. Ska starta lite lobbying angående detta inom MCHK så kanske det skulle kunna startas en serie till 2014.
Tror även att vi skulle kunna tänka oss att sponsra en sådan serie då cyklarna är nära relaterade till vår verksamhet.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Tillegg:
"5-ventilers motorer over 850cc icke tillåten"....
Og plutselig blir det en helt åpen klasse :)
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Nytt folk behövs inom all road racing och inom classic racing finns alla förutsättningar för rolig och någorlunda billig racing. Att köra med nittiotalare är en utmärkt idé som nog ska gå att få igenom. Ska starta lite lobbying angående detta inom MCHK så kanske det skulle kunna startas en serie till 2014.
Tror även att vi skulle kunna tänka oss att sponsra en sådan serie då cyklarna är nära relaterade till vår verksamhet.

Härligt! Mer engagemang ute i stugorna är nog vad som behövs. Jag hugger gärna i om så behövs för att få igång en ny serie. Har tagit kontakt med arrangörerna i England för att få höra deras syn på hur deras första år fungerat med denna serie.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
2. Motor.
Överborrning till 1000cc tillåten. Fri trimning.

2 cylindrig hoj får borras till max?, har en gamel Millle men den är lite störe än 998cc tyvärr :gnissla
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tycker det låter skitspännande, definitivt något som skulle kunna få mig att börja köra racing. Har alltid eftersökt en klass där man kan köra allt ifrån gammalt till modernt där det bara är fantasin som sätter stopp för vad maskinen kan prestera och resten är upp till föraren.

Några frågor om förtydliganden dock.

Tillåtet att byta från konventionell sving till enkelsving?

Hur pass fritt är det med fjädringskomponenter? Är det fritt på så sätt att delar kan lånas från vilken hoj som helst (upp till dagens maskiner) eller ska det hållas inom ramen -88 till -98?
 
Last edited:

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Svar från Brittiska arrangören:

The regulations have been accepted by everyone as fair and easy to enforce. I attach a copy of our 2013 Technical Regulations for your info (in Word format so you can amend them for your own purposes if you wish).
To be honest, if someone brought out a properly kitted Yamaha R7 with the factory kit, it would be the best bike. Thus far, nobody has entered one and I don't anticipate anyone doing so in the near future. The other bikes are all equally competitive.
I do not expect to put in any special restrictions for any model.
The bikes have actually become slightly cheaper to run, as many of the competitors find parts on e-bay that are suitable for other riders and let them know where to find them. The riders themselves have helped each other out enormously in this respect.
The only issue we have had, is getting all of the bikes out at the same event. Many have just entered 2 meetings, but I believe that most of the 47 riders who competed in 2012 will do many more events in 2013. We already have another 12 riders registered who did not compete last year.
I hope you have success with a series in Norway/Sweden.

Ska se om jag kan kopiera över reglemntet på ngt vis senare.

God jul allihop!
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Brittiskt reglemente:

1. ELIGIBLE MACHINES
In principle, all 4-stroke machines of the following ages are eligible:-
4 cylinder machines up to 750cc built before 1st January 2000
3 cylinder machines up to 950cc built before 1st January 2000
2 cylinder machines up to 1010cc built before 1st January 2000
Plus the following models that were basically unchanged from that period until they ceased production:-
Kawasaki ZX7R and RR up to 2003
Aprilia RSV Mille & Mille R up to 2003 (not later model RSV 1000 with central air intake)
Suzuki TL1000S & TL1000R up to 2003
Triumph T595 up to 2001
MV Augusta F4 750 Oro & S models to 2002
Honda RC51 (SP1 & SP2)
Ducati 916 – 996 (not 998 models)
Yamaha OWO1 (to 861cc)
Yamaha YZF 750 (all models)
Yamaha R7 (750cc only no conversions)
“Specials” from in period accepted on a case by case specific basis.

All motorcycles must comply in every respect with all requirements for Road Racing as specified in the ACU regulations.

2. DISPLACEMENT CAPACITY
The displacement must remain within 15cc of the original design for the engine concerned allowing for rebore repairs. Four cylinder machines built before 1st January 1998 may be overbored to a maximum of 861cc and the smaller capacity twins & triples from the same period may be updated with the later parts to bring the capacity up to the class limits. Machines built after 1st January 1998 may not exceed the cc limits as listed above for the relevant year of manufacture.

3. MINIMUM WEIGHTS
The minimum machine weight at post race control must not be less than:-
Up to 750cc – 160kg (4 cylinder)
Up to 750cc – 145kg (2 & 3 cylinder)
Up to 950cc – 162kg (2 & 3 cylinder)
Up to 1010cc – 165kg (2 cylinder)

4. NUMBER PLATE COLOURS
Front number colours are:-
As per the current ACU Handbook, or in the original colours from the period.

Side number colours are free.

5. CARBURATION INSTRUMENTS
Carburation instruments are free within the constraints of equipment freely available within the up to 2003 period.

6. FUEL
All machines must function on fuel in conformity with current ACU Regulations. E85 Bio Fuel is also permitted. 100LL (avgas) is permitted in accordance with the current regulations.

7. FRAME BODY AND REAR SUBFRAME
For all machines, the engine and frame must be from the same model unless an older engine is married to a frame made within the period restraints listed above. (TT Formula 1 machines excepted)

8. FRONT FORKS
Front fork fitment is free.
A steering damper may be added but may not act as a steering lock device.

9. REAR FORK (Swing Arm)
The rear fork unit is free.

10. REAR SUSPENSION UNITS
Rear suspension units, including all linkages and mounting points, are free.

11. WHEELS
Wheels are free, provided they remain within the minimum size range for the machine capacity as listed in the current ACU Handbook.

12. BRAKES
Brakes are free, but no carbon or ceramic units are permitted.

13. TYRES
Any tyre, slick, treaded or full wet may be used by all machines.
The use of tyre warmers is allowed.

14. WIRING HARNESS
The wiring harness is free.

15. IGNITION / ENGINE CONTROL SYSTEM (Cdi)
In principal the ignition control system is free, but may not contain any traction control or launch control functions not associated with the machine periods as listed above. Power Commanders and the like are permitted for altering fuelling etc.

16. OTHER NON-PERIOD MODIFICATIONS
There are numerous non-period modifications made to certain types of racing machinery, some of which are safety related and others which are performance related. In principal any safety related modification will be permitted, whereas performance related modifications not listed above will not be permitted. This does not include tuning of barrels, porting, polishing or changing any component in line with what was considered acceptable ‘in period’.
Data acquisition sensors other than for road speed are not permitted.
Any disputes in this area will be adjudicated upon by the series eligibility officers.


THE FOLLOWING ITEMS MUST BE REMOVED FROM ALL MACHINES
Headlamp, rear lamp and turn signal indicators.
Rear view mirrors.
Horn.
License plate bracket.
Tool box.
Helmet hooks and luggage carrier hooks.
Passenger foot rests.
Passenger grab rails.
Safety bars, centre and side stands (fixed frame brackets may remain).
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Brittiska Golden eras reglemente

1. ELIGIBLE MACHINES
In principle, all 4-stroke machines of the following ages are eligible:-
4 cylinder machines up to 750cc built before 1st January 2000
3 cylinder machines up to 950cc built before 1st January 2000
2 cylinder machines up to 1010cc built before 1st January 2000
Plus the following models that were basically unchanged from that period until they ceased production:-
Kawasaki ZX7R and RR up to 2003
Aprilia RSV Mille & Mille R up to 2003 (not later model RSV 1000 with central air intake)
Suzuki TL1000S & TL1000R up to 2003
Triumph T595 up to 2001
MV Augusta F4 750 Oro & S models to 2002
Honda RC51 (SP1 & SP2)
Ducati 916 – 996 (not 998 models)
Yamaha OWO1 (to 861cc)
Yamaha YZF 750 (all models)
Yamaha R7 (750cc only no conversions)
“Specials” from in period accepted on a case by case specific basis.

All motorcycles must comply in every respect with all requirements for Road Racing as specified in the ACU regulations.

2. DISPLACEMENT CAPACITY
The displacement must remain within 15cc of the original design for the engine concerned allowing for rebore repairs. Four cylinder machines built before 1st January 1998 may be overbored to a maximum of 861cc and the smaller capacity twins & triples from the same period may be updated with the later parts to bring the capacity up to the class limits. Machines built after 1st January 1998 may not exceed the cc limits as listed above for the relevant year of manufacture.

3. MINIMUM WEIGHTS
The minimum machine weight at post race control must not be less than:-
Up to 750cc – 160kg (4 cylinder)
Up to 750cc – 145kg (2 & 3 cylinder)
Up to 950cc – 162kg (2 & 3 cylinder)
Up to 1010cc – 165kg (2 cylinder)

4. NUMBER PLATE COLOURS
Front number colours are:-
As per the current ACU Handbook, or in the original colours from the period.

Side number colours are free.

5. CARBURATION INSTRUMENTS
Carburation instruments are free within the constraints of equipment freely available within the up to 2003 period.

6. FUEL
All machines must function on fuel in conformity with current ACU Regulations. E85 Bio Fuel is also permitted. 100LL (avgas) is permitted in accordance with the current regulations.

7. FRAME BODY AND REAR SUBFRAME
For all machines, the engine and frame must be from the same model unless an older engine is married to a frame made within the period restraints listed above. (TT Formula 1 machines excepted)

8. FRONT FORKS
Front fork fitment is free.
A steering damper may be added but may not act as a steering lock device.

9. REAR FORK (Swing Arm)
The rear fork unit is free.

10. REAR SUSPENSION UNITS
Rear suspension units, including all linkages and mounting points, are free.

11. WHEELS
Wheels are free, provided they remain within the minimum size range for the machine capacity as listed in the current ACU Handbook.

12. BRAKES
Brakes are free, but no carbon or ceramic units are permitted.

13. TYRES
Any tyre, slick, treaded or full wet may be used by all machines.
The use of tyre warmers is allowed.

14. WIRING HARNESS
The wiring harness is free.

15. IGNITION / ENGINE CONTROL SYSTEM (Cdi)
In principal the ignition control system is free, but may not contain any traction control or launch control functions not associated with the machine periods as listed above. Power Commanders and the like are permitted for altering fuelling etc.

16. OTHER NON-PERIOD MODIFICATIONS
There are numerous non-period modifications made to certain types of racing machinery, some of which are safety related and others which are performance related. In principal any safety related modification will be permitted, whereas performance related modifications not listed above will not be permitted. This does not include tuning of barrels, porting, polishing or changing any component in line with what was considered acceptable ‘in period’.
Data acquisition sensors other than for road speed are not permitted.
Any disputes in this area will be adjudicated upon by the series eligibility officers.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jepp, outstanding och nyktra intressanta påpekanden från många håll.
VI VILL INTE HA EN R1-CUP!!
Och inte vill vi ha enhetsdäck heller, så fick jag det sagt.
Jag skaffar nog en ZX7 för det här!

Och vi kan ju stryka 175cc och sidvagnarna från Classic så får vi nog plats ska du se.
Eller så tar vi Formula 87 med till SM-serien...
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vad händer med reglementet?
Det vore kul om det togs ett beslut hyggligt snart om man ska kunna få ihop en hoj.
Det engelska reglementet ser ju fint ut men det kanske vore bra att utöka det lite för att få lite mer hojar att välja på. T.ex. Fireblade fram till -99 kanske. Tror dock att det är bra om man utesluter R1:an då den blir rätt överlägsen.
 

baccullus

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Danmark
Hoj
Ducati 996 1999
Enig med bearfoot og andre.

Klassen bør køres efter det engelske Golden Era Superbike reglement.
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Vad händer med reglementet?
Det vore kul om det togs ett beslut hyggligt snart om man ska kunna få ihop en hoj.
Det engelska reglementet ser ju fint ut men det kanske vore bra att utöka det lite för att få lite mer hojar att välja på. T.ex. Fireblade fram till -99 kanske. Tror dock att det är bra om man utesluter R1:an då den blir rätt överlägsen.

Har varit i kontakt med våra norska grannar vilka även dom verkar luta ngt åt det engelska reglementet. Tror dock att vi får rikta in oss på 2014. Det är tråkigt med realism ibland............
Men ta gärna ut din GSXR 750 och åk med oss i Formula så länge. Det är minst sgat kul det också.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har varit i kontakt med våra norska grannar vilka även dom verkar luta ngt åt det engelska reglementet. Tror dock att vi får rikta in oss på 2014. Det är tråkigt med realism ibland............
Men ta gärna ut din GSXR 750 och åk med oss i Formula så länge. Det är minst sgat kul det också.

Jag har planer på att köra formula i år. Får se om det med min gsxr750 eller en fzr1000 jag precis inhandlat. Men som sagt, det vore fint om man kan spika ett reglemente då det tar tid att bygga ihop en bra hoj.
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Tror det här kan bli en riktig höjdare :tummenupp
 

El-Dano

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Ort
Norrhult
Hoj
CBR 1000F-93. Mille-99
:tummenupp hej på er,detta är mitt första inlägg på SH. instämmer med övriga.
4cyl 750cc= inga R1or då kör jag också ,med min gammal Mille,
Skall ta licens i år.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
2. DISPLACEMENT CAPACITY
The displacement must remain within 15cc of the original design for the engine concerned allowing for rebore repairs. Four cylinder machines built before 1st January 1998 may be overbored to a maximum of 861cc and the smaller capacity twins & triples from the same period may be updated with the later parts to bring the capacity up to the class limits. Machines built after 1st January 1998 may not exceed the cc limits as listed above for the relevant year of manufacture.

Är inte detta en mysko och onödigt fördyrande regel? Varför ska en GSXR 97:a kunna borras 110 cc? Vad är fördelen? Varför har de denna regeln?
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Intressant.Man kanske skulle få tummen ur och ta den där licensen och göra om tillern till banhoj.. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top