Golden Era Superbike Formula-98

Mats Winberg

Matte
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki m.fler
Nu har jag arbetat fram ett förslag till Formula-98.
Tanken är att det ska ta vid efter den oerhört poppulära Formula-87.
Helst köras på SM datum då Classic serien är mer än full.
Svemo har utryckt sig possitivt. Det vi behöver är 15 förare minst för att få möjlighet att få köra igång. Jag tar emot namninsamling till intresserade förare.
Maila mats.winberg1@tele2.se

NYHET.Dom som vill köra finns nu en möjlighet på Ring Knutstorp 25:e Maj. Dom har tagit Norska reglementet av någon anledning som inte jag vet. Dom Norrmän jag talat med tycker inte om deras förslag. Stöt på Hyllinge att ni vill åka enligt det svenska förslaget.
/ Matte


Golden Era Superbikes svenska reglementet.
Officiellt namn: Formula 88-98



TEKNISKA BESTÄMMELSER
Golden Era Superbikes Formula 88-98
2013 reglemente.
30 dec -12 Utgåva 3 2012

Golden Era Superbikes (2012)

1. BERÄTTIGADE MASKINER byggda mellan 1988-1998
I princip är alla 4-takts maskiner av följande åldrar berättigade.
Alla från 1988 årsmodell till 1998 med vissa undantag.
4 cylindriga maskiner upp till 1000cc byggda före 31 dec. 1998
3 cylindriga maskiner upp till 950cc byggda före 31 dec. 1998
2 cylinder maskiner upp till 1010cc byggda före 31 dec. 1998
Plus följande modeller som var i stort sett oförändrade jämfört med samma period tills de upphörde.
produktion: -
Kawasaki ZX7R och RR fram till 2003
Aprilia RSV Mille & Mille R upp till 2003 (inte senare modell RSV 1000 med central luftintag)
Suzuki TL1000S & TL1000R upp till 2003
Suzuki GSXR750 SRAD till 1999
Triumph T595 fram till 2001
MV Augusta F4 750 Oro & S modeller till 2002
Honda RC51 (SP1 och SP2)
Ducati 916 till 996 (ej 998 modeller)
Yamaha OWO1
Yamaha YZF 750 (alla modeller)
Yamaha R7
Yamaha R1 till 1999.
"Special" från i period accepteras från fall till fall.
Alla motorcyklar måste uppfylla i alla avseenden med alla krav för Road Racing enligt
Svemos special reglemente.

2. Motor.
Överborrning till 1000cc tillåten. Fri trimning. Ingen turbo eller kompressor matning.

3. Minsta vikt, ingen vikt begränsning.

4. Siffer botten vit med svarta siffror. Placering, 1 fram och båda sidor på MC.

5. Förgasare och insprutning.
Förgasare och insprutning är fria inom ramarna för utrustning fritt tillgänglig i upp
till 2003 period.

6. BRÄNSLE
Endast handelsbränsle tillåtet max 99oktan. (Shell V power)
7. RAM OCH BAKRAM
För alla maskiner måste motorn och ramen vara från samma modell inte en äldre motor än 1988 eller nyare än 1998. Modifiering tillåtet. Bakram får bytas till annan.
(TT Formel 1-maskiner undantagna)

8.Tank
Original tank får bytas till annan lättare, tillverkad i aluminium, kolfiber eller stål.

9. FRAMGAFFEL
Framgaffel är fri. Uppside down tilllåtet. Styrdämpare tillåtet.

10. Swing Arm
Swingarm tillåtet att modifiera och byta till annan.

11. Bak fjädring
Bakre fjädring får bytas till eftermarknad.

12. Fälgar.
Fälgar är fria. Dimensioner Fram 3,5x17 Bak 5,5-6x17 Material: Aluminium och magnesium. Inga kolfiber.

12. BROMSAR
Bromsar är fria, men ingen kol eller keramiska enheter är tillåtna. 6-kolvsok tillåtna. Inga radial monterade broms ok tillåtna om inte det fanns på den aktuella maskinen original.

14. DÄCK
Slicks, mönstrade eller regn kan användas av alla maskiner.
Användningen av däck värmare tillåts.

15. KABLAGET
Elsystemet fritt att modifiera eller byta ut. Startmotor och generator får demonteras.

16. Tändning / motorns styrsystem (CDI)
I princip tändningen styrsystemet är fritt, men får inte innehålla antispinnsystem eller någon telemetri. Quick shifter tillåtet.

17. ÖVRIGA ICKE-PERIOD ÄNDRINGAR
Det finns många icke-period ändringar som gjorts på vissa typer av racing maskiner, några av som är säkerhetsrelaterade och andra som är resultatbaserad. I princip varje relaterad säkerhet
modifiering kommer att tillåtas, medan prestationsrelaterade modifieringar som inte anges ovan kommer inte tillåtas.
Datainsamling sensorer annat än hastigheten är inte tillåtna.

Följande delar ska tas bort från alla MASKINER
Strålkastare, baklykta och blinkers.
Backspeglar. Sidostöd
Tuta.
Registrerings skyltfäste.
Verktygslåda.
Hjälmkrokar och bagage krokar.
Passagerare fotstöd.

Förslag av Mats Winberg mats.winberg1@tele2.se

Viktigt!!!
Ni som vill köra men inte har någon färdig byggd racer, kör med den som den är så vi kommer i gång i år.
Jag vill att intresserade mailar mig och meddelar ditt intresse. Som sagt vi behöver 15 namn för att det ska bli verklighet. För närvarande så har jag ett.
Minst sagt dåligt, så sätt fart.
/Mats

Till er som tror att R1 från 98 var så värst så stämmer det inte. Jag och många andra åkte med 750 tom 2002 i Superbike, inga problem i och med att vi hade trimmat. Kolla upp vad en sådan lämnade på bakhjulet ärliga hästar så ser ni själva att det inte är något att oroa er för. Dessutom behövs dessa för att det ska bli ett skapligt startfält.
/ Mats


Lista på anmält intresse.
1. Oscar Winberg Suzuki GSXR750SPR-94
2. Pelle Jansson Ducati 916 SP3-97
3. Håkan Rudenvik Yamaha R6-98
4. Kjell Larsson 54år Aprilia Mille
5. Michael Ziraschi Kawasaki ZXR7R-95
6. Benny Lindström Ej anmäld hoj ännu
7. Timo Andersson Ducati 916-95 2-cyl.
8. Anders Jangby Aprilia RSV Mille
9. Leif Hederström Honda CBR 600-97 t.v
10. Magnus Mozz Ej anmäld hoj ännu
11. Daniel Blomqvist Honda SP1
12. Henrik Roos Diverse riktiga superbikes från den gyllene eran
 
Last edited:

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
R6 väger pyttelite mindre... Jag hade nog kört ungefär samma på båda, ligger inte på banrekord med mina tider :hihi
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vilka årsmodeller av R1 skulle vara tillåtna? 99:an är samma som 98:an. 2000-01 skiljer ju sig nästan inget från 98:an även om det ändrades en del?
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Du har nog rätt... Men i många specar när man kollar delar osv. så skriver dom 98-02? Mysko
En tidig R6 1999 lär väl vara tillvekad på hösten 1998

1.BERÄTTIGADE MASKINER byggda mellan 1988-1998
I princip är alla 4-takts maskiner av följande åldrar berättigade.
Alla från 1988 årsmodell till 1998 med vissa undantag.
4 cylindriga maskiner upp till 1000cc byggda före 31 dec. 1998
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Bra förslag Mats. Men jag är rädd att om du inte gör klassen till Formula 88-97 och kör på gamla superbike reglementet med 750cc fyrcyl. och 1000cc tvåcyl. så kommer det här att bli R1 cup. Då kan vi dessutom åka över och tävla i den brittiska motsvarigheten. Dessutom vore det trevligt att åka på övriga svenska banor som SM gör ngn gång.:tummenupp
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Bra förslag Mats. Men jag är rädd att om du inte gör klassen till Formula 88-97 och kör på gamla superbike reglementet med 750cc fyrcyl. och 1000cc tvåcyl. så kommer det här att bli R1 cup. Då kan vi dessutom åka över och tävla i den brittiska motsvarigheten. Dessutom vore det trevligt att åka på övriga svenska banor som SM gör ngn gång.:tummenupp

Jag kan oxå hålla med om att dra gränsen innan 98 då risken är att det blir en R1-cup då den är totalt överlägsen både i motor och chassie. Den är ju en milstolpe i 1000 cc klassen. Utan den kan det bli ganska jämt. Fireblade till -97 är väl sen det näst bästa om man inte är entusiast med stor plånbok och kan kitta upp en RC30 å köra med.
Låter annars som en skitkul klass.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Sånt här är ju perfekt när det körs med riktiga hojar. Lär ju bli billigt och jämna race
 

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
Bra förslag Mats. Men jag är rädd att om du inte gör klassen till Formula 88-97 och kör på gamla superbike reglementet med 750cc fyrcyl. och 1000cc tvåcyl. så kommer det här att bli R1 cup. Då kan vi dessutom åka över och tävla i den brittiska motsvarigheten. Dessutom vore det trevligt att åka på övriga svenska banor som SM gör ngn gång.:tummenupp

Är ochså rädd för att det blir en ren fyrcylindrig cup dominerat av R1. Et bredare spectra av hojar gör det hela roligare. Känns lite märkligt att köra en classic serie vid sidan om den ordinära. Behövs det inte stöd från classicklubbarna för att gjenomföra en detta? Eller finns det et konkret intresse från andra att arrangera?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det engelska reglementet borde funka i norden med, att blanda in fyror över 750cc verkar dumt då det lätt blir som någon nämnt en speciell modell som blir lite för bra i detta fall Yamaha R1. Viktgränserna skulle kunna ändras så att 600cc cyklar har lägre vikt än 750cc så att de blir konkurrenskraftiga.
Man kan även diskutera om kubiken skulle vara fri så länge motorn var 750cc från början. Fördelen är att det inte behöver fuskas med större motorer och eventuella kontroller ej behöver utföras. Nackdelen är att kostnaden blir större och att det inte blir en "riktig" klass med historisk förlaga.
Detta borde kunna bli en bra klass för MCHK-Racing, återväxten skulle öka och det behövs. Om t ex 250-350cc kördes i gemensamma heat så skulle tid kunna avsättas för denna klass. Detta är endast ett förslag men med tanke på hur populär F80-87 har blivit så kan man inte skoja bort denna klass.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ska bli spännande att följa! Gamla Superbikes moddade till perfektion! Härligt!:yoparty
 

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Fan vad kul det skulle vara....
Kanske man kunde få tummen ur så att säga och fixa till min RC51a.
Den står bara och förfaller nu.
GOD JUL
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top