Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det första parti som tar tag i den verkliga orsaken till problemen (nä, det är iinte och kan aldrig bli invandrarnas fel) kommer få min röst. Men det lär aldrig ske.... sätt ansvarsplikt på beslutsfattarna. Börja med att sätta Maud i buren för grov trolöshet mot huvudman för nuon affären. Låt Bildt och Friggebo ta ansvar för underlåtenhet till visumtvång, på det glada 90-talet... listan kan göras lång, men någon invandrares fel är det inte.

Kan dock tycka det är jäkligt skitnödigt att förringa felet med brottsligt beteende bara för man inte har nåt jobb... det ansvaret kan och skall aldrig tas från den enskilde. Oavsett samhällsskikt och arbetssituation.
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Jag förstår inte riktigt vad du menar med orsak-verkan i att rösta på SD.

Men hur många av de andra partierna än SD har tänkt på orsak-verkan (konsikvenserna) i att vi har öppna gränser för arbetskaftsinvandring och flyktingar samtidigt som folk som redan bor här är arbetslösa?

Så i min värld är de inte så konstigt att folk röstar SD när de flesta bara vill ha ett jobb att gå till och få varadagen att gå runt. När det är fixat så kan man börja breda blicken på andra saker man vill äga/göra. Det är svårt att göra de när de är svårt att få jobb.
Så du menar att det är främst arbetslösa som röstar på SD?

För övrigt, fenomenet arbetskraftsinvandring kan inte ens SD komma på något bra argument emot eftersom det inte finns något. De positiva effekterna av arbetskraftsinvandring är dokumenterade. Ditt resonemang visar dock tydligt hur lätt SDs röstfiskare har det. Det är inte så att vi har ett fixt antal jobb här i landet, vilket skulle innebära att för varje utlänning som får ett jobb här så får en helyllesvensk gå arbetslös. Tyvärr så ligger nästan 10% av den röstande befolkningen på den nivån av konsekvensanalys och det är ju helt klart ett underbetyg till grundskolan.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Finns det någon undersökning på korrelation utbildning/sd-röstare?

Den hade varit underhållande.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Så du menar att det är främst arbetslösa som röstar på SD?

För övrigt, fenomenet arbetskraftsinvandring kan inte ens SD komma på något bra argument emot eftersom det inte finns något. De positiva effekterna av arbetskraftsinvandring är dokumenterade. Ditt resonemang visar dock tydligt hur lätt SDs röstfiskare har det. Det är inte så att vi har ett fixt antal jobb här i landet, vilket skulle innebära att för varje utlänning som får ett jobb här så får en helyllesvensk gå arbetslös. Tyvärr så ligger nästan 10% av den röstande befolkningen på den nivån av konsekvensanalys och det är ju helt klart ett underbetyg till grundskolan.

Nej vi har inte ett fast antal jobb i här i landet men de blir knappast flera i hårda tider (lågkonjunktur) de hjälper inte de mäniskor vi har här genom att släppa in mera folk från öst som tar jobb från de som redan bor här. I högkonjunktur så tjänar säkert länder på att ta in arbetskraft som det är brist på men jag tror inte de funkar så bra i lågkonjuktor i samband med att arbetslösheten ökar.

Och jo dom tar jobb, där en polsk lastbilschaffisk kör för ett svenskt företag kunde en svensk lastbilschaffis jobba. Där en polsk trädgårdsarbetare jobbar skulle en svensk kunna jobba etc etc.

För övrigt så dumpar de lönerna för de folk som redan jobbar och bor i det här landet och på de långa sikten ger de mindre skatteintäkter.

Fast vad vet jag, jag har ju inte gåt på universitetet. Därför måste jag vara outbildad.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Fast vad vet jag, jag har ju inte gåt på universitetet. Därför måste jag vara outbildad.

Det finns ingen korrelation mellan hög invandring och arbetslöshet. Tvärtom finns det studier, bl.a. inom EU, som snarare visar på en negativ korrelation. M.a.o. Mer invandring, lägre arbestslöshet! Udda och oväntat kanske men tydligen fortfarande sant. Vad som sedan är hönan och ägget är en annan sak.

Nu vet jag att alla sådana studier som inte bekräftar det som folk redan vet givetvis är behäftade med en massa fel, har en dold agenda, bara är PK och aldrig kan komma upp i samma bevisvärde som det som du och många andra själv har räknat ut men i alla fall...

http://www.migrationpolicycentre.eu/migration-myths-migration-unemployment/

För säkerhets skull: Jag påstår inte, vilket stuiderna inte heller gör, att den bästa medicinen mot arbetslöshet skulle vara fri invandring, jag påstår bara att ditt påstående inte är så väl underbyggt!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej vi har inte ett fast antal jobb i här i landet men de blir knappast flera i hårda tider (lågkonjunktur) de hjälper inte de mäniskor vi har här genom att släppa in mera folk från öst som tar jobb från de som redan bor här. I högkonjunktur så tjänar säkert länder på att ta in arbetskraft som det är brist på men jag tror inte de funkar så bra i lågkonjuktor i samband med att arbetslösheten ökar.

Och jo dom tar jobb, där en polsk lastbilschaffisk kör för ett svenskt företag kunde en svensk lastbilschaffis jobba. Där en polsk trädgårdsarbetare jobbar skulle en svensk kunna jobba etc etc.

För övrigt så dumpar de lönerna för de folk som redan jobbar och bor i det här landet och på de långa sikten ger de mindre skatteintäkter.

Fast vad vet jag, jag har ju inte gåt på universitetet. Därför måste jag vara outbildad.

Blandar du inte ihop eu med invandring nu?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Finns det någon undersökning på korrelation utbildning/sd-röstare?

Den hade varit underhållande.

Hur menar du? Menar du den ekonomiska aspekten att välutbildade är mer avlönade och därför kan bosätta sig i de mer homogena och exklusiva områdena?

Eller är det att sd-röstare är mer svagsinta och tack vara brist på akademisk utbildning inte klarar av att använda logik och rationellt tänk när dem postar sin valsedel?

Om fallet är det sistnämnda får du gärna förklara när du i skolan lärde dig att tänka logiskt. Skolan lärde mig vad jag skulle tänka, inte hur. Skolan lärde mig inte ifrågasätta saker. Skolans syfte är snarare att forma fria unga individer att passa in i kollektivet/centraliserat system.

SD är ett symptom på en ansvarslös migrationspolitik som i sin tur är ett symptom på ett större problem. SD kanske kan utmana detta symptom. Men orsaken till problemet kommer fortfarande kvarstå.

Det som är mer underhållande, enligt mig, är att folk fortfarande ställer upp på dagens form av demokrati.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur menar du? Menar du den ekonomiska aspekten att välutbildade är mer avlönade och därför kan bosätta sig i de mer homogena och exklusiva områdena?

Eller är det att sd-röstare är mer svagsinta och tack vara brist på akademisk utbildning inte klarar av att använda logik och rationellt tänk när dem postar sin valsedel?

Om fallet är det sistnämnda får du gärna förklara när du i skolan lärde dig att tänka logiskt. Skolan lärde mig vad jag skulle tänka, inte hur. Skolan lärde mig inte ifrågasätta saker. Skolans syfte är snarare att forma fria unga individer att passa in i kollektivet/centraliserat system.

SD är ett symptom på en ansvarslös migrationspolitik som i sin tur är ett symptom på ett större problem. SD kanske kan utmana detta symptom. Men orsaken till problemet kommer fortfarande kvarstå.

Det som är mer underhållande, enligt mig, är att folk fortfarande ställer upp på dagens form av demokrati.

Ställ dig frågan, hade sd funnits i riksdagen om alla hade haft ett jobb oavsett antal utlänningar som kommer hit?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Ställ dig frågan, hade sd funnits i riksdagen om alla hade haft ett jobb oavsett antal utlänningar som kommer hit?

Ja det vågar jag absolut tro. Som vår härskare själv sade: Arbetslösheten för svenskar mitt i livet är låg. Självklart röstar många SD p.g.a. den demografiska förändring som sker. Den ekonomiska biten är nog knappast det viktigaste för alla anhängare.

Jag hade önskat om svarade på min första fråga i mitt tidigare inlägg.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag fick lära mig kritiskt tänkande i grundskolan. Ensidig historieundervisning förstås. Ändå röstar jag inte SD.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja det vågar jag absolut tro. Som vår härskare själv sade: Arbetslösheten för svenskar mitt i livet är låg. Självklart röstar många SD p.g.a. den demografiska förändring som sker. Den ekonomiska biten är nog knappast det viktigaste för alla anhängare.

Jag hade önskat om svarade på min första fråga i mitt tidigare inlägg.

Det var mer en reflektion som kom av stavningsfel i inläggen från anhängarna, tänkte jag skulle slippa skriva det men då du envisas så...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns ingen korrelation mellan hög invandring och arbetslöshet. Tvärtom finns det studier, bl.a. inom EU, som snarare visar på en negativ korrelation. M.a.o. Mer invandring, lägre arbestslöshet! Udda och oväntat kanske men tydligen fortfarande sant. Vad som sedan är hönan och ägget är en annan sak.

Nu vet jag att alla sådana studier som inte bekräftar det som folk redan vet givetvis är behäftade med en massa fel, har en dold agenda, bara är PK och aldrig kan komma upp i samma bevisvärde som det som du och många andra själv har räknat ut men i alla fall...

http://www.migrationpolicycentre.eu/migration-myths-migration-unemployment/

För säkerhets skull: Jag påstår inte, vilket stuiderna inte heller gör, att den bästa medicinen mot arbetslöshet skulle vara fri invandring, jag påstår bara att ditt påstående inte är så väl underbyggt!

Texten anger att man bör öka invandringen vid tider av hög sysselsättning. Ursäktar min uppenbara dryghet men det kan väl knappast komma som nåt banbrytande, för någon part? En del "studier" är så fulla med uppenbara självklarheter att man börjar undra vad de vill bidra med. Man släcker törsten genom att dricka..
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Texten anger att man bör öka invandringen vid tider av hög sysselsättning. Ursäktar min uppenbara dryghet men det kan väl knappast komma som nåt banbrytande, för någon part? En del "studier" är så fulla med uppenbara självklarheter att man börjar undra vad de vill bidra med. Man släcker törsten genom att dricka..

Var det specifikt invandring av analfabeter från Mogadishu och afghanska landsbygden som det syftades på eller gick det även bra med annan invandring? Typ danska sjuksköterskor.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Var det specifikt invandring av analfabeter från Mogadishu och afghanska landsbygden som det syftades på eller gick det även bra med annan invandring? Typ danska sjuksköterskor.

F'låt men det är ju inte alls så det ligger till, de är raketkirurger och hjärnforskare allihopa och är rena vinstaffären. Tänk bara all gratiskompetens vi roffar åt oss, vi svenskar borde ha dåligt samvete.

Danskar vill vi inte ha hit de är alkoholister hela bunter och man hör inte vad de säger, dessutom är de vita och har ingen kultur alls, barbarer! :mad:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det finns ingen korrelation mellan hög invandring och arbetslöshet. Tvärtom finns det studier, bl.a. inom EU, som snarare visar på en negativ korrelation. M.a.o. Mer invandring, lägre arbestslöshet! Udda och oväntat kanske men tydligen fortfarande sant. Vad som sedan är hönan och ägget är en annan sak.

Nu vet jag att alla sådana studier som inte bekräftar det som folk redan vet givetvis är behäftade med en massa fel, har en dold agenda, bara är PK och aldrig kan komma upp i samma bevisvärde som det som du och många andra själv har räknat ut men i alla fall...

http://www.migrationpolicycentre.eu/migration-myths-migration-unemployment/

För säkerhets skull: Jag påstår inte, vilket stuiderna inte heller gör, att den bästa medicinen mot arbetslöshet skulle vara fri invandring, jag påstår bara att ditt påstående inte är så väl underbyggt!

Sedär.
Slutsats:
Invandrare skapar mer arbete än de utför.
Eller:
Man skall endast ta emot invandrare om man har jobb åt dem.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Ursäktar min uppenbara dryghet men det kan väl knappast komma som nåt banbrytande, för någon part? En del "studier" är så fulla med uppenbara självklarheter att man börjar undra vad de vill bidra med.
Kan jag tolka det som att du anser att det är så självklart att hög invandring inte bidrar till högre arbetslöshet? Och att det är så självklart att alla borde fatta det? För om du menar det så fattar jag inte hur jag ska tolka ditt inlägg 137...

För mig är det faktiskt ganska kontraintuitivt. Jag hade i alla fall gissat att högre invandring medförde högre arbetslöshet vilket ju flera på detta forum har framfört, t.ex. antar ju Green Lime att det är så och att detta är en viktig faktor för att rösta på SD. Men som sagt ser den anledningen ut till att vara dåligt underbyggd. Sedan kan ju folk få rösta på SD ändå...

(I exemplet som du antagligen tänker på står det dessutom "unemplyment rates are lowering", inte "unemployment rates are low". I din första mening, som jag inte citerade, har du i alla fall översatt på det viset...)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det jag menar är precis kopplat till det som slutsatsen i din tidigare länkade artikel angav:
"Unemployment and immigration are complex phenomena but it looks like the relationship between the two has a simple rule of thumb – low levels of unemployment create higher levels of immigration." Det står även (fritt översatt) att "vid sjunkande arbetslöshet, bör man öka sin immigration." Det stämmer väl i sak? Tyvärr har vi inte en sjunkande trend i arbetslösheten idag

Låg arbetslöshet skapar ökad immigration. Inte hög immigration skapar låg arbetslöshet. Eller läser jag fel? Och härmed kanske du kan tolka inlägg 137 för vad det faktiskt står.

Det var inte så länge sen (50-60.tal) när Sverige hade låg arbetslöshet som genererade ökad immigration till landet, från Polen och Grekland bland annat. Men jag kan inte erinra att dessa immigranter kom till Sverige när det rådde en 8,5%-ig arbetslöshet och sen på något sätt skapades det jobb. Men jag kanske misstog mig i din frågeställning?
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Det finns ingen korrelation mellan hög invandring och arbetslöshet. Tvärtom finns det studier, bl.a. inom EU, som snarare visar på en negativ korrelation. M.a.o. Mer invandring, lägre arbestslöshet! Udda och oväntat kanske men tydligen fortfarande sant. Vad som sedan är hönan och ägget är en annan sak.

Nu vet jag att alla sådana studier som inte bekräftar det som folk redan vet givetvis är behäftade med en massa fel, har en dold agenda, bara är PK och aldrig kan komma upp i samma bevisvärde som det som du och många andra själv har räknat ut men i alla fall...

http://www.migrationpolicycentre.eu/migration-myths-migration-unemployment/

För säkerhets skull: Jag påstår inte, vilket stuiderna inte heller gör, att den bästa medicinen mot arbetslöshet skulle vara fri invandring, jag påstår bara att ditt påstående inte är så väl underbyggt!

På exakt samma sätt kan en uppdragsgivare som inte uppmuntrar migrationspolitiken publicera statistik som pekar åt motsatt håll. Qué Bono...

Så jag anser (i allmänhet) att vifta med statistik hit eller dit är ett ganska värdelöst sätt att bekräfta att ens egna åsikter skulle vara någon slags sanning.

Sen är det skillnad på arbete och arbete. Majoriteten måste faktiskt ha ett arbete som är produktivt och inte en belastning för samhället.

Sen skulle jag vilja fråga de personer som försvarar dagens (i stora drag) migrationspolitik. Ni vet att det är en väldigt stor kostnad. Anser ni att det är värt att andra offentliga kostnader, så som sjukvård, skola, äldreomsorg, försvaret m.m. blir lidande.

Jag påstår inte att dessa områdena är lidande endast p.g.a. migrationspolitiken, utan att det inte finns tillräckligt med skatteintäckter att täcka alla poster.

Man kan inte både ha och äta kakan sägs det. Sverigedemokrater har ju tagit ställning till detta. Men ni som försvarar dagens migrationspolitik och samtidigt vill upprätthålla välfärdsstaten. Har ni någon tanke hur det ska vara möjligt?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top