Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Man undrar vad det är för folk du umgås med, jag har en satans brokig skara bekanta och aldrig hört något om att invandrare/flyktingar tar några jobb, kvinnor kanske, men aldrig jobb.

Ang. sjukförsäkring, är det inte jävligt lustigt att vi ens har företag i landet som kan tjäna pengar på att sälja en försäkring för en vara som i princip är gratis?
De tar våra kvinnor kan inte ha yttrats sedan 70-talet nån gång när nån liten italienare lyckades charma blusen av både Barbro och Maggan. Nu är det väl snarare "De (våld)tar våra kvinnor" som känns lite mer up to date.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nu blev jag lite osäker om du syftade på mig, i och med att de jag nämnde inte är vänner. Det var ett exempel från verkligheten, det finns ingen som kan räkna ut vilka personer det handlade om utifrån det jag skrev. :)

Verkligheten. Tja, det var åtminstone en påstådd händelse som vi får berättat för oss av en okänd person som i sin tur fått uppgifterna, i bästa fall, i andra hand. Det jag syftade på var förövrigt vad dina föräldrar har för anledning att sprida vidare vad folk röstar på till dig. Känns typiskt den sedvanliga politiska förföljelsen av dem som står utanför åsiktskorridoren.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Verkligheten. Tja, det var åtminstone en påstådd händelse som vi får berättat för oss av en okänd person som i sin tur fått uppgifterna, i bästa fall, i andra hand. Det jag syftade på var förövrigt vad dina föräldrar har för anledning att sprida vidare vad folk röstar på till dig. Känns typiskt den sedvanliga politiska förföljelsen av dem som står utanför åsiktskorridoren.

Det hade väl dock inte så mycket att göra med vad de röstade på, utan anledningen som uppgavs. Personerna i fråga var inte deras vänner heller. Men visst, informationen kan aldrig bli något annat än andrahandsinformation från en okänd för er del.

Det är visserligen en annan diskussion, men jag kan tycka att sån information är ganska intressant, sett till huruvida folk som flyttat utomlands bör behålla sin rösträtt i Sverige.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nära 30% enligt yougov senaste.

Det är ett hyggligt underbetyg till de andra 7.
Om SD stödet är såpass högt är de andra riktigt jävla dåliga.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
De tar våra kvinnor kan inte ha yttrats sedan 70-talet nån gång när nån liten italienare lyckades charma blusen av både Barbro och Maggan. Nu är det väl snarare "De (våld)tar våra kvinnor" som känns lite mer up to date.

Ja, alltså, det uttrycktes mer som att det inte var frågan om ett ömsesidigt beslut...

- - - Updated - - -

Det hade väl dock inte så mycket att göra med vad de röstade på, utan anledningen som uppgavs. Personerna i fråga var inte deras vänner heller. Men visst, informationen kan aldrig bli något annat än andrahandsinformation från en okänd för er del.

Det är visserligen en annan diskussion, men jag kan tycka att sån information är ganska intressant, sett till huruvida folk som flyttat utomlands bör behålla sin rösträtt i Sverige.

Dom kommer ju att flytta hem så fort dom blir gamla och behöver vård, så visst bör dom få behålla rösträtten.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tycker snarare att de kan få tillbaka rösträtten den dag de flyttar tillbaka, i så fall. Men efter fyra år utomlands borde den pausas.

Fast är man medborgare så är man, som medborgare så har man skyldigheten att påverka i en demokrati, oavsett var man befinner sig. Visst kan man tycka att det inte borde vara så om man vill, med demokrati förutsätter att medborgarna röstar även om man befinner sig utomlands.

Eller borde man inte längre ha rätten att se åt sina barns/barnbarns framtid, bara för att man är utom landets gränser x antal år?
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Fast är man medborgare så är man, som medborgare så har man skyldigheten att påverka i en demokrati, oavsett var man befinner sig. Visst kan man tycka att det inte borde vara så om man vill, med demokrati förutsätter att medborgarna röstar även om man befinner sig utomlands.

Eller borde man inte längre ha rätten att se åt sina barns/barnbarns framtid, bara för att man är utom landets gränser x antal år?

Jag förstår principen, men nej, jag kan inte riktig se att man ska ha rätt till att påverka ett land man valt att flytta ifrån. Har man flyttat men har barn som bor kvar har ju barnen med största sannolikhet rösträtt själva.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag förstår principen, men nej, jag kan inte riktig se att man ska ha rätt till att påverka ett land man valt att flytta ifrån. Har man flyttat men har barn som bor kvar har ju barnen med största sannolikhet rösträtt själva.

Så länge man inte har medborgarskap och rösträtt i det landet man befinner sig ser jag inget problem i det. Ser det som självklart att man skall ha rätten att påverka situationen i ett land man med största sannolikhet kommer att flytta tillbaka till.

För nog fasen petalar dom skatt fortfarande, det slipper dom ju inte ifrån så lätt.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Så länge man inte har medborgarskap och rösträtt i det landet man befinner sig ser jag inget problem i det. Ser det som självklart att man skall ha rätten att påverka situationen i ett land man med största sannolikhet kommer att flytta tillbaka till.

För nog fasen petalar dom skatt fortfarande, det slipper dom ju inte ifrån så lätt.

Nja, inte på inkomsten från arbetet. Det är väl bara eventuella inkomster i Sverige som det skattas för.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det hade väl dock inte så mycket att göra med vad de röstade på, utan anledningen som uppgavs. Personerna i fråga var inte deras vänner heller. Men visst, informationen kan aldrig bli något annat än andrahandsinformation från en okänd för er del.

Det är visserligen en annan diskussion, men jag kan tycka att sån information är ganska intressant, sett till huruvida folk som flyttat utomlands bör behålla sin rösträtt i Sverige.
Det är sannerligen inte mer upprörande att svenska medborgare får rösta i Sverige än att icke dito får göra det i alla fall.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Det är sannerligen inte mer upprörande att svenska medborgare får rösta i Sverige än att icke dito får göra det i alla fall.

Det får de ju dock bara i kommun- och landstingsval, efter en tid som folkbokförda där. Det tycker jag personligen är fullt rimligt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nja, inte på inkomsten från arbetet. Det är väl bara eventuella inkomster i Sverige som det skattas för.

De kommer ju med all säkerhet lyfta pension från sverige, så nog fasen kommer de att behöva skatta, skatt vill sverige nog allt ha.:mad:

Men då kunde vi ju istället se till att man får röstandelar utefter skatten som erläggs i sverige, då får både du och jag som vi vill.:banana
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
De kommer ju med all säkerhet lyfta pension från sverige, så nog fasen kommer de att behöva skatta, skatt vill sverige nog allt ha.:mad:

Men då kunde vi ju istället se till att man får röstandelar utefter skatten som erläggs i sverige, då får både du och jag som vi vill.:banana

Inte för de åren det inte skattas i Sverige. Men ja, har de jobbat i Sverige tidigare får de ju pension för det.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ökade kostnader för bidrag med ca 3.5mdr år 2020 pga invandring. Då är det inte inkluderat bostadsbidrag.

Men det är ju flera år framåt. Vart tog vinsten vägen?
Huvudvärk

Källa försäkringskassan/ SVT
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tror mer och mer att vi kommer uppleva ett krig i vår generation.
I vår absoluta närhet.

Det kan vi nog kallt räkna med, men detta kommer att pågå i generationer.

Edit. Fast fan vet, européer kan vara rätt elaka och effektiva om det anses finnas behov.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top