Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag undrar om man är rädd för rättsliga repressalier och/eller skampåle eller vad denna plötsliga kappvändning beror på. Allt skylls på polisen men att media är orsaken till polisens agerande är väl knappast särskilt långsökt (samt en SD-hatande rikspolischef då förstås).

https://www.youtube.com/watch?v=YMULeMFIpJA

Jag tror det är så enkelt att media är vana att själva sköta censuren, nu har de en konkurrent inom polisen och det irriterar dem.

Att DN, SvD, SVT, SR, Aftonbladet, Expressen med mera skulle vara ett dugg intresserade av att sanningen om det mångkulturella totala haveri vi nu står inför publiceras är förstås en lika löjeväckande som hisnande hypotes.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är oftast positiv (naiv ibland) men nu är det saker jag undrat länge om Dan Eliasson:

Hur många myndigheter får en person förstöra? :3freak
Hur i h-vete kan han få bli chef för den ena myndigheten efter den andra? :dummer
Vad har han för hållhake på dem som utnämner honom? :va
Vilken är nästa myndighet han skall försätta i kaos? :huvet
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Vet inte om denna postats. Men som svar på trådens imbecilla titel:

https://www.youtube.com/watch?v=5yvSL0OWm5Q

Notera det fjärde inlägget på första sidan i den här tråden. Arroganta användaren Korvgubbe raljerar och förlöjligar och det var väl den sjuka inställningen som fortfarande var norm då. Mycket har hänt i debatten på 3 år :)
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vet inte om denna postats. Men som svar på trådens imbecilla titel:

https://www.youtube.com/watch?v=5yvSL0OWm5Q

Notera det fjärde inlägget på första sidan i den här tråden. Arroganta användaren Korvgubbe raljerar och förlöjligar och det var väl den sjuka inställningen som fortfarande var norm då. Mycket har hänt i debatten på 3 år :)
Det finns nog en anledning att alla de rösterna tystnat, det skulle vara omöjligt med facit i hand för dem att debattera här med hedern i behåll.
 

Smagatusk

Guest
Det finns nog en anledning att alla de rösterna tystnat, det skulle vara omöjligt med facit i hand för dem att debattera här med hedern i behåll.

Kul att titta tillbaka på de första sidorna. Korvgubbe och Bonny har ju lika kloka argument att inte rösta på SD som debattinlägget som gav upphov till den där andra SD-tråden som stängdes - "funderar du på att rösta på SD" - eller vad den nu hette.

Men ok... Att tro att man bara röstar på SD för att få kalla den för en negerboll känns ju lite 2010...
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Kul att titta tillbaka på de första sidorna. Korvgubbe och Bonny har ju lika kloka argument att inte rösta på SD som debattinlägget som gav upphov till den där andra SD-tråden som stängdes - "funderar du på att rösta på SD" - eller vad den nu hette.

Men ok... Att tro att man bara röstar på SD för att få kalla den för en negerboll känns ju lite 2010...

Det är väl som med det mesta, det är de personerna som hörs och märks mest. Det finns väl folk av alla slag. Mina föräldrar bor utomlands och stötte vid ett tillfälle på några andra svenskar som bott där i 10+ år (och fortfarande hade rösträtt i Sverige). De röstade på SD med argumentet att det är för jäkligt att det kommer utlänningar och tar svenskarnas jobb.

Jag tycker det är ganska fascinerande att man kan ha så dålig självinsikt. :)

Men det är ju inte heller något som är unikt bland folk som röstar på just SD.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är väl som med det mesta, det är de personerna som hörs och märks mest. Det finns väl folk av alla slag. Mina föräldrar bor utomlands och stötte vid ett tillfälle på några andra svenskar som bott där i 10+ år (och fortfarande hade rösträtt i Sverige). De röstade på SD med argumentet att det är för jäkligt att det kommer utlänningar och tar svenskarnas jobb.

Jag tycker det är ganska fascinerande att man kan ha så dålig självinsikt. :)

Men det är ju inte heller något som är unikt bland folk som röstar på just SD.

Du menar att det är bättre självinsikt att rösta på MP för miljöns skull eller S för jobbens, eller M för försvarets? :banana
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Du menar att det är bättre självinsikt att rösta på MP för miljöns skull eller S för jobbens, eller M för försvarets? :banana
Det anmärkningsvärda är ju att någon verkligen tror att vi lyckas sätta dem i jobb. Sen att diskutera (gola) sina vänners politiska värderingar med andra känns ju "sådär".
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Du menar att det är bättre självinsikt att rösta på MP för miljöns skull eller S för jobbens, eller M för försvarets? :banana

Absolut inte, därav sista meningen. ;)

Dock vore väl det mer jämförbart med någon som åtminstone sitter i Sverige och gnäller över att utlänningar tar jobben, inte någon som själv flyttat utomlands, till ett land där västerlänningarna dessutom får chefsjobben.

Min poäng var oavsett att det finns de som röstar på den typen utav grunder, och att det är de som hörs mest, oavsett hur liten del de är.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är väl som med det mesta, det är de personerna som hörs och märks mest. Det finns väl folk av alla slag. Mina föräldrar bor utomlands och stötte vid ett tillfälle på några andra svenskar som bott där i 10+ år (och fortfarande hade rösträtt i Sverige). De röstade på SD med argumentet att det är för jäkligt att det kommer utlänningar och tar svenskarnas jobb.

Jag tycker det är ganska fascinerande att man kan ha så dålig självinsikt. :)

Men det är ju inte heller något som är unikt bland folk som röstar på just SD.
Känns som en lite sliten kliché alternativt något som inträffade på 80-talet.

Men att alla kommentarer som påpekar att invandrare efter åtta år bara uppnår 50% sysselsättningsgrad skall förlöjligas är tyvärr inget anmärkningsvärt.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Känns som en lite sliten kliché alternativt något som inträffade på 80-talet.

Men att alla kommentarer som påpekar att invandrare efter åtta år bara uppnår 50% sysselsättningsgrad skall förlöjligas är tyvärr inget anmärkningsvärt.

Nu tycker jag visserligen att det är onödigt att förlöjliga åsikter oavsett vad de handlar om, men det där är ju en bra indikation på att dagens system inte är hållbart.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I
Absolut inte, därav sista meningen. ;)

Dock vore väl det mer jämförbart med någon som åtminstone sitter i Sverige och gnäller över att utlänningar tar jobben, inte någon som själv flyttat utomlands, till ett land där västerlänningarna dessutom får chefsjobben.

Min poäng var oavsett att det finns de som röstar på den typen utav grunder, och att det är de som hörs mest, oavsett hur liten del de är.

Tiderna förändras, nu skulle folk ljubla om dom hade ett jobb.:D
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Det anmärkningsvärda är ju att någon verkligen tror att vi lyckas sätta dem i jobb. Sen att diskutera (gola) sina vänners politiska värderingar med andra känns ju "sådär".

Nu blev jag lite osäker om du syftade på mig, i och med att de jag nämnde inte är vänner. Det var ett exempel från verkligheten, det finns ingen som kan räkna ut vilka personer det handlade om utifrån det jag skrev. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu blev jag lite osäker om du syftade på mig, i och med att de jag nämnde inte är vänner. Det var ett exempel från verkligheten, det finns ingen som kan räkna ut vilka personer det handlade om utifrån det jag skrev. :)

Syftade på den gamla klyschan "dom tar våra jobb", ingen har nog sagt så de senaste 20 åren.

Har iof aldrig hört någon använda just det som ett argument, någonsin.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Syftade på den gamla klyschan "dom tar våra jobb", ingen har nog sagt så de senaste 20 åren.

Har iof aldrig hört någon använda just det som ett argument, någonsin.

Det här var dock mindre än 20 år sen, och jag har tyvärr hört det på andra håll också, om än i andra formuleringar. Men så har jag också fått höra att det är idiotiskt med privat sjukvård för att "en vanlig Svensson inte har råd med sjukförsäkring". Så jag blir väl inte så förvånad över så mycket längre.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det här var dock mindre än 20 år sen, och jag har tyvärr hört det på andra håll också, om än i andra formuleringar. Men så har jag också fått höra att det är idiotiskt med privat sjukvård för att "en vanlig Svensson inte har råd med sjukförsäkring". Så jag blir väl inte så förvånad över så mycket längre.

Man undrar vad det är för folk du umgås med, jag har en satans brokig skara bekanta och aldrig hört något om att invandrare/flyktingar tar några jobb, kvinnor kanske, men aldrig jobb.

Ang. sjukförsäkring, är det inte jävligt lustigt att vi ens har företag i landet som kan tjäna pengar på att sälja en försäkring för en vara som i princip är gratis?
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Man undrar vad det är för folk du umgås med, jag har en satans brokig skara bekanta och aldrig hört något om att invandrare/flyktingar tar några jobb, kvinnor kanske, men aldrig jobb.

Ang. sjukförsäkring, är det inte jävligt lustigt att vi ens har företag i landet som kan tjäna pengar på att sälja en försäkring för en vara som i princip är gratis?

Det har jag också funderat på emellanåt! :D

Beror väl på hur man ser det, åker man utomlands är det en klar fördel med en sån försäkring. Sen kan väl jag tycka att det är rätt trevligt att få tillbaka den där tusenlappen som krävs innan man får frikort, även om det brukar gå på olycksfallsförsäkringen. :hihi
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det har jag också funderat på emellanåt! :D

Beror väl på hur man ser det, åker man utomlands är det en klar fördel med en sån försäkring. Sen kan väl jag tycka att det är rätt trevligt att få tillbaka den där tusenlappen som krävs innan man får frikort, även om det brukar gå på olycksfallsförsäkringen. :hihi

Ah, sorry, du syftade på vid utlandsvistelse. Tänkte mer högt i banorna privatsjukförsäkring som boende i sverige.:rodnar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top