Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du förstår väl att du på sociala medier endast får se åsikter från de som du godkänt som vänner eller som algoritmen räknat ut att du skall gilla?
Skaffa ett "bluffkonto"/"stalkerkonto" och gilla lite sidor som du egentligen inte sympatiserar med, så kommer du att få en helt annan bild.
Jag förstår det, Twitter bekräftar i alla fall min världsbild dagligen. Man får en kombination av SD, GOP och NRA. Räcker ganska bra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Problemet är ju just det att åsikter som inte har med rasism att göra etiketteras som just rasistiska....

Håller med om att det begreppet kastas runt lite för ofta och åt fel håll.
Att säga att en idiot är en idiot om han så råkar vara från USA, Finland eller Somalia är inte rasistiskt.
Att säga att ALLA från USA, Finland eller Somalia är idioter för att man träffat en som är idiot blir rasistiskt.
Ganska stor distinktion där.
Dessutom har jag hört rasist ropas som till försvar för idiotiska handlingar vilket absolut inte är OK.
En äldre herre bad några ungdomar sluta kasta snöboll varvid de ropade rasist åt honom.

...Om någon säger att den ogillar islam kommer rasismstämpeln upp, om någon däremot säger att den ogillar kristendom så hummas det instämmande från Tantolunden...

Här är nog lite problemet att när man går vidare i frågan VARFÖR någon säger sig ogilla islam kommer ofta svaret att det är pga av islamister/al quaida/talibaner/IS.
Dvs islamister = islam = muslimer = idioter går ungefär tankekedjan.
Då blir det, iaf i mina ögon, rasistiskt.

Viktigt att skilja på person och sak samt att inte döma alla för vad några gjort.
Något som jag faktiskt försöker göra vad gäller SD anhängare.
Vi måste sluta döma hela SD-kollektivet pga några få idioter.
Det bara polariseras saken in absurdum och gör samtalsklimatet omöjligt.
För samtal måste börja startas upp (kanske redan gjorts i smyg?).
13% av väljarkåren är en sak men 20-27% en helt annan.

Bara mina två cent...
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Problemet är att rasist även tillämpas om någon motsätter sig vissa gruppers moral eller beteende, att döma individer utefter deras ras är mycket riktigt rasistiskt och bör så även kallas.
Jag är enig med dig om att det sällan (aldrig?) är konstruktivt att beskylla någon för att vara rasist, men å andra sidan gäller det väl även om man kallar folk med annan åsikt för snällister, PK eller något annat.

Personligen har jag inget problem med om någon skulle vara rasist. Ser inte att det finns något krav på att gilla allt och alla vare sig på individ- eller gruppnivå men om man nu är det hade det för mig känts friskare (som i "frisk fläkt" inte som i "psykiskt frisk") om man dessutom vågade stå för det.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Håller med om att det begreppet kastas runt lite för ofta och åt fel håll.
Att säga att en idiot är en idiot om han så råkar vara från USA, Finland eller Somalia är inte rasistiskt.
Att säga att ALLA från USA, Finland eller Somalia är idioter för att man träffat en som är idiot blir rasistiskt.
Ganska stor distinktion där.

Fast när blev Finnar en ras? Tycker man att finnar rent generellt är dumma i huvudet är det i så fall deras nationella kultur man stör sig på, och det måste man väl få göra utan att bli anklagad för att vara rasist?

Jag har för övrigt jävligt svårt för pedofiler, är jag rasist på grund av det?
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Fast när blev Finnar en ras? Tycker man att finnar rent generellt är dumma i huvudet är det i så fall deras nationella kultur man stör sig på, och det måste man väl få göra utan att bli anklagad för att vara rasist?

Jag har för övrigt jävligt svårt för pedofiler, är jag rasist på grund av det?

Just finnar är väl förvisso mongoler (Dna-mässigt) eller nåt har jag för mig jag har hört nån gång så då kanske de är det? Fast säkerheten på den "källan" som jag inte ens kommer ihåg är väl sådär... :D
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Du förstår väl att du på sociala medier endast får se åsikter från de som du godkänt som vänner eller som algoritmen räknat ut att du skall gilla?
Skaffa ett "bluffkonto"/"stalkerkonto" och gilla lite sidor som du egentligen inte sympatiserar med, så kommer du att få en helt annan bild.

Ja det förstår jag mycket väl. Jobbar rätt mycket med sånt där så jag vet hur olika algoritmer styr vad som ska visas upp för dig online. Vad jag menar är att det hos FB-användare visas upp åsikter som folk vet ska falla i god jord och gillas. Sen vet jag hur snacket går irl så att säga. Twitter har jag inte så det var kanske dumt att ta upp men det känns som att det ryggdunkas otroligt friskt där men det kanske gäller båda läger.

Jag tror dock att det ser olika ut beroende på var du bor och därmed har de flesta av dina FB-bekanta. I Gbg råder någon slags konstant Hellström/Andra lång-anda som förtrycker den fria viljan och lägger en otäck censurdimma över vad man skriver.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Finnar är fränt folk oavsett DNA:n. :)

Tycker någon att negrer är skit oavsett om det är Obama eller en bongospelande stäppneger så är personen i mina ögon en tvättäkta rasist.

Tycker någon att våldsförhärligande och kvinnoförtryckande religioner är skit är personen i mina ögon en sunt tänkande människa.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Finnar är fränt folk oavsett DNA:n. :)

Tycker någon att negrer är skit oavsett om det är Obama eller en bongospelande stäppneger så är personen i mina ögon en tvättäkta rasist.

Tycker någon att våldsförhärligande och kvinnoförtryckande religioner är skit är personen i mina ögon en sunt tänkande människa.

Jag gillar också finnar. Osjåpigt folk. Undrar om det kan klassas som rasistiskt även om det är positivt. Man får ju inte säga att svarta springer fort till exempel... Visst - generaliserande men ändå en bra grej :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finnar är fränt folk oavsett DNA:n. :)

Tycker någon att negrer är skit oavsett om det är Obama eller en bongospelande stäppneger så är personen i mina ögon en tvättäkta rasist.

Tycker någon att våldsförhärligande och kvinnoförtryckande religioner är skit är personen i mina ögon en sunt tänkande människa.

Jag har jobbat i många länder, främst i Europa, och finnar är absolut lättast att ha att göra med. :)

Är det någon specifik religion du tänker på eller är det alla?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag gillar också finnar. Osjåpigt folk. Undrar om det kan klassas som rasistiskt även om det är positivt. Man får ju inte säga att svarta springer fort till exempel... Visst - generaliserande men ändå en bra grej :D

Oavsett om vi gillar Finland får vi förlika oss med tanken att vi kan behöva söka asyl där inom vår livstid.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Oavsett om vi gillar Finland får vi förlika oss med tanken att vi kan behöva söka asyl där inom vår livstid.

Det sjuka är att det inte ens är ett skämt det du skriver. I alla fall inte för mig. Även om det inte är panik ännu kanske så är det högsta allvar för mig som redan har börjat se över alternativa länder att flytta till för att trygga min familjs framtid. Det är inte lika lätt som för andra att flytta hit kan jag säga. Och det stör mig nåt oerhört att PK-juntan håller på att förstöra mitt älskade land så överjävligt att jag kan tvingas lämna det.

Har i åtanke USA, Australien, Danmark, Israel, Finland och ev baltikum. Har du några andra förslag?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fast när blev Finnar en ras? Tycker man att finnar rent generellt är dumma i huvudet är det i så fall deras nationella kultur man stör sig på, och det måste man väl få göra utan att bli anklagad för att vara rasist?

Jag har för övrigt jävligt svårt för pedofiler, är jag rasist på grund av det?

Också en spännande fråga. :)
Vad är rasism egentligen?
Är det bara ras som menas finns det ju inte eftersom människan är en enda ras.
wikipedia skrev:
Huruvida människoraser existerar är ett kontroversiellt område och det har inom västvärlden under samtiden avfärdats på grunder av mellanfolklig genetisk likhet. Rasism blir då ur ett taxonomiskt perspektiv inte relevant, eftersom människan är en homogen art (se människoraser). Inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser, och man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är ovetenskapligt.

Så det är väl oftast i kontext av kulturrasism ordet används.
wikipedia skrev:
Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser. Benämningen rasism används också utifrån en kulturell och religiös grund (se kulturrasism).

EDIT. Flyttade om lite.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Också en spännande fråga. :)
Vad är rasism egentligen?
Är det bara ras som menas finns det ju inte eftersom människan är en enda ras.


Så det är väl oftast i kontext av kulturrasism ordet används.


EDIT. Flyttade om lite.

Bara för att det på Wikipedia står att benämningen används i andra sammanhang än gällande etniska raser betyder ju inte att det är ett korrekt användande. Det har vi ju redan konstaterat att det görs.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bara för att det på Wikipedia står att benämningen används i andra sammanhang än gällande etniska raser betyder ju inte att det är ett korrekt användande. Det har vi ju redan konstaterat att det görs.

Det var inte som en facit jag tog med det.
Snarare som diskussionsunderlag.

Här är länken
Återigen inte som en allenarådande sanning bara som underlag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det sjuka är att det inte ens är ett skämt det du skriver. I alla fall inte för mig. Även om det inte är panik ännu kanske så är det högsta allvar för mig som redan har börjat se över alternativa länder att flytta till för att trygga min familjs framtid. Det är inte lika lätt som för andra att flytta hit kan jag säga. Och det stör mig nåt oerhört att PK-sidan (den helt unika som bara har sån makt i Sverige, ingen annanstans råder denna totala vanföreställning) håller på att förstöra mitt älskade land så överjävligt att jag kan tvingas lämna det.

Har i åtanke USA, Australien, Danmark, Israel, Finland och ev baltikum. Har du några andra förslag?

Estland, Polen och Finland ligger nära till hands för mig av personliga skäl. Norge förstås, central-Europa och balkan, USA om möjligt. Italien. Nya Zeeland påstås vara bra. Ryssland. Kina i värsta fall. Typ. Egentligen är det få länder som kommer vara sämre än Sverige på 50 års sikt så det är väl bara att välja några och kolla var man vill bo, se till att man kan vara likvid på någon månad och hoppas att man är en foliehatt som hade helt fel.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Estland, Polen och Finland ligger nära till hands för mig av personliga skäl. Norge förstås, central-Europa och balkan, USA om möjligt. Italien. Nya Zeeland påstås vara bra. Ryssland. Kina i värsta fall. Typ. Egentligen är det få länder som kommer vara sämre än Sverige på 50 års sikt så det är väl bara att välja några och kolla var man vill bo, se till att man kan vara likvid på någon månad och hoppas att man är en foliehatt som hade helt fel.

Balkan menade jag. Inte Baltikum :3freak :dummer Konstigt, tror aldrig jag har sagt fel på det förut. Hur som helst gillar jag balkanmentalitet. Jordnära folk och som finnarna är de inte sjåpiga.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är enig med dig om att det sällan (aldrig?) är konstruktivt att beskylla någon för att vara rasist, men å andra sidan gäller det väl även om man kallar folk med annan åsikt för snällister, PK eller något annat.

Personligen har jag inget problem med om någon skulle vara rasist. Ser inte att det finns något krav på att gilla allt och alla vare sig på individ- eller gruppnivå men om man nu är det hade det för mig känts friskare (som i "frisk fläkt" inte som i "psykiskt frisk") om man dessutom vågade stå för det.

Problemet är ju att just vad en rasist är skiljer sig från person till person, alla har numera sin egna uppfattning.

Då blir det svårt att erkänna en hållning eftersom man inte vet hur motparten ser på saken. Här i Sverige kan jag nog kalla mig rasist, men i sydafrika anses jag vara ultraliberal, det från både boer och mörkhyade afrikaner. Rasism är, hur gärna än folk vill ha det till det, inte förbehållet Européer och dess avkommor.

Jag är till exempel stark motståndare till religioner i stort, monteism i högsta grad och islam i synnerhet. Vilket då gör mig, i till exempel Kratoz ögon, till en rasist, vilket han naturligtvis har rätt att anse och jag bara har att acceptera. Men paradoxalt nog gör det förfarandet att folk i framtiden inte kommer ha några problem med att bli kallade rasister.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top