Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är för att ingen borgerlig väljare kan påstå att det här är bra. Jo, en, jag är kompis med honom. Fortfarande struts, det är inte så många, många flyttar ut igen, vi behöver invandring osv. OK, han höll med om att de varken får jobb eller bostad men det var ändå inte så farligt. Han bor dock i ett extremt segregerat område, Solsidan.

Det är ju alltid lätt att ha verklighetsfrämmande åsikter om sånt som för tillfället inte berör en själv, för egen del skiter jag fullständigt i både VW-skandalen, Nya Karolinska och vargstammen men jag har ändå full förståelse för att de som är berörda inte delar min likgiltighet.

De 1000+ personer om dagen som vi får på halsen berör varenda Svensk i allra högsta grad, men det dröjer väl ett tag till innan det märks ute i de finare kvarteren...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är ju alltid lätt att ha verklighetsfrämmande åsikter om sånt som för tillfället inte berör en själv, för egen del skiter jag fullständigt i både VW-skandalen, Nya Karolinska och vargstammen men jag har ändå full förståelse för att de som är berörda inte delar min likgiltighet.

De 1000+ personer om dagen som vi får på halsen berör varenda Svensk i allra högsta grad, men det dröjer väl ett tag till innan det märks ute i de finare kvarteren...
I just det här fallet tycker jag han får sin dos av verkligheten, bland annat rånades sonen nyligen. Även folk i Saltsjöbaden måste förbi Södermalm liksom.

Det dessa liberaler ständigt återkommer till är att invandring i sig inte är skadlig, det viktiga är sysselsättningen. Det har de förstås rätt i, men de bortser ju från verkligheten på något märkligt sätt. De säger typ: invandringen vore inget problem om alla jobbade. Nej, exakt, liksom.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det lär väl börja med ett erbjudande om att hyra ut stugan till migrationsverket, sen när det visar sig att alldeles för få är dumma nog att gå på det blir det ett "solidaritetstvång" där man löses ut till underpriser.

Då lär nog poletten ramla ner hos många, tyvärr lite för sent.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om det fortfarande behövs skäl, betvivlar det, är rösta på SD så är klockan inte ens lunch och redan har msm gett oss minst två ypperliga skäl:

uploadfromtaptalk1443691122904.jpguploadfromtaptalk1443691134457.jpg
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En del av svaret på frågan om varför folk röstar på SD:
http://www.dn.se/kultur-noje/de-virtuella-sekterna-frodas-i-forvrangda-fakta/

Artikeln tar upp många saker jag tycker är utmärkande för SD-anhängarna här på SH.
* Man hänger i nätmiljöer som bekräftar ens världsbild.
* Man anser det finns en konspiration från etablerade politiker och media att dölja sanningen.
* Man tar de värsta exemplen ur en godtycklig grupp och hävdar att dessa är typiska för gruppen.
* Man är inte beredd att omvärdera felaktig information när fakta ställs emot en.
* E.t.c.

Läs artikeln!

(Fast i äkta rasse-manér lär väl vissa anmärka på att artikeln i sej är en del av konspirationen)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En del av svaret på frågan om varför folk röstar på SD:
http://www.dn.se/kultur-noje/de-virtuella-sekterna-frodas-i-forvrangda-fakta/

Artikeln tar upp många saker jag tycker är utmärkande för SD-anhängarna här på SH.
* Man hänger i nätmiljöer som bekräftar ens världsbild.
* Man anser det finns en konspiration från etablerade politiker och media att dölja sanningen.
* Man tar de värsta exemplen ur en godtycklig grupp och hävdar att dessa är typiska för gruppen.
* Man är inte beredd att omvärdera felaktig information när fakta ställs emot en.
* E.t.c.

Läs artikeln!

(Fast i äkta rasse-manér lär väl vissa anmärka på att artikeln i sej är en del av konspirationen)

Självklart är det en del av propagandan, den som lyfter blicken till bara våra nordliga grannar borde förstå att något inte hänger ihop här. Ca hälften av svenskarna tycker vi skall ta emot färre flyktingar. Sannolikt återfinns samtliga SD's väljare bland denna hälft. Det är ett faktum som sådana som du däremot gör allt för att undvika.
Fatta detta en gång för alla:

Sverige tar emot flest flyktingar av samtliga länder givet vår oerhört generösa välfärdsmodell.
Ju fler som kommer, desto fler som redan bor här kommer tycka det är negativt givet den låga sysselsättningsgraden bland invandrarna.
Denna kombination är inte hållbar i all evighet.

Du kan sprida all negativ propaganda du vill, sedan du började med det på detta forum så har SD gått från några 3, 4 eller 5% till att omnämnas som störst parti totalt i någon enstaka ifrågasatt undersökning, störst bland män, störst bland LO-väljare, näst störst totalt osv osv. Ändå skall deras framgångar viftas bort alltihop med "rasse-manér".

Väx upp lite, tack.
 

dr snuggles

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
sista sovjetstaten
Hoj
Hornet
@Wunder:

Men gæller det inte andra sidan med?

Konstruktiv diskusjon existerar ju knappast utan det ska slængas med epitet hit och dit (rasse-maner) och 20-27% ær alla nassar eller har de enligt dig fått allt om bakfoten?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
@Wunder:

Men gæller det inte andra sidan med?

Konstruktiv diskusjon existerar ju knappast utan det ska slængas med epitet hit och dit (rasse-maner) och 20-27% ær alla nassar eller har de enligt dig fått allt om bakfoten?
Visst förekommer det lite då och då så vi kan väl köra lite enkel matematik.
Du räknar hur många gånger någon på detta forum har blivit kallad rasist så räknar jag antalet gånger då andra har blivit kallade PK, kommunist eller andra nedlåtande ord från de som riskerar att kallas rasister så kan vi se vem som vinner.

För övrigt är det väl bra att ta en saklig debatt utifrån artikeln som Wunder länkade till och då kan vi notera att du gör samma sak som nämns i artikeln fast tvärtom. (om det nu verkar logiskt!?) Visst är det kanske 20 procent som röstar på SD och du har helt rätt att det troligen inte finns 20 % nazister eller rasister i Sverige men på vilket sätt skulle det bevisa att det inte finns en kärna av nazister och/eller rasister i SD. Det är ju trots allt ett parti som är sprunget ur en nazistisk organisation. Tror du att de ränderna verkligen har gått ur partiets ledning?

Jag har även funderat över en annan sak. Hur skulle en rasist, om de nu finns, egentligen uttrycka sig om t.ex. invandrare? Kan du ge mig ett exempel på ett uttalande som du anser faktiskt skulle vara rasistiskt?
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
En del av svaret på frågan om varför folk röstar på SD:
http://www.dn.se/kultur-noje/de-virtuella-sekterna-frodas-i-forvrangda-fakta/

Artikeln tar upp många saker jag tycker är utmärkande för SD-anhängarna här på SH.
* Man hänger i nätmiljöer som bekräftar ens världsbild.
* Man anser det finns en konspiration från etablerade politiker och media att dölja sanningen.
* Man tar de värsta exemplen ur en godtycklig grupp och hävdar att dessa är typiska för gruppen.
* Man är inte beredd att omvärdera felaktig information när fakta ställs emot en.
* E.t.c.

Läs artikeln!

(Fast i äkta rasse-manér lär väl vissa anmärka på att artikeln i sej är en del av konspirationen)

Grattis, du beskrev precis 99,99% av mänskligheten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Visst förekommer det lite då och då så vi kan väl köra lite enkel matematik.
Du räknar hur många gånger någon på detta forum har blivit kallad rasist så räknar jag antalet gånger då andra har blivit kallade PK, kommunist eller andra nedlåtande ord från de som riskerar att kallas rasister så kan vi se vem som vinner.

Jag har även funderat över en annan sak. Hur skulle en rasist, om de nu finns, egentligen uttrycka sig om t.ex. invandrare? Kan du ge mig ett exempel på ett uttalande som du anser faktiskt skulle vara rasistiskt?

SD är ju verkligen ett tryggt och stabilt parti som utersluter ett helt ungdomsförbund, kontrollerar och hotar egna medlemmar o.s.v.

Tack för ditt värdefulla inlägg. Bra att du lagt ner din raljanta stil, den klädde dig inte alls.

Angående ditt sista stycke, jag citerar någon SVT-journalist när Silvio vann över Romani för X år sedan:

Det här betyder inte att Silvio är bra, det betyder att Romani är så fruktansvärt dålig.

Där har du SD kontra svensk massinvandringspolitik i en någorlunda pedagogisk förklaringsmodell. Analogin är alltså att väljarna är inte dumma i huvudet, de förstår att det verkar svajigt i SD. Trots det vill de inte ha mer av förd politik. Du minns säkert Leijonborg-effekten 2002. Hur kunde ett litet obetydligt parti få 12-13% plötsligt? Att sjuklöverpolitiker inte förstod/förstår att mer av samma inte kan vara rätt medicin, det är dagens mysterium.

Allt det här borde var och en kunna se, oavsett om den vill ösa pengar över människor från ursprungligen tredje världen som flyr från Tyskland, Danmark, Italien och andra fullkomligt säkra länder för att nå vårt bidrags-heaven eller inte.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På pricken. Det betyder inte att SD är bra, bara att sjuklövern är frånvänd sitt folk de är satta företräda.

Nog för att Reinfeldt och Persson var begränsade i sin förankring hos folket men det som presteras (mja, det var väl ett synnerligen dåligt ordval) av nuvarande är beklämmande, rentav genant. Hade jag varit partiledare, hade jag varit mer bekymrad över alla de SD röster som grundar sig i misstroende mot de övrig, än att partiet har sunkig historia. Men det sker inte, i alla fall inte på nån tydlig eller bred front. Där är huvudproblemet i Sveriges ledning. Det kommer av allt att döma fortsätta i denna osäkra riktning intill dess att förtroendet återfås
Intill dess kan vi lugnt räkna med att det förblir oroligt och splittrat.

Det är till syvende och sist den etablerade politiska agendan och ledningen som bäddat. Så de får vackert ligga.
 

dr snuggles

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
sista sovjetstaten
Hoj
Hornet
Visst förekommer det lite då och då så vi kan väl köra lite enkel matematik.
Du räknar hur många gånger någon på detta forum har blivit kallad rasist så räknar jag antalet gånger då andra har blivit kallade PK, kommunist eller andra nedlåtande ord från de som riskerar att kallas rasister så kan vi se vem som vinner.

För övrigt är det väl bra att ta en saklig debatt utifrån artikeln som Wunder länkade till och då kan vi notera att du gör samma sak som nämns i artikeln fast tvärtom. (om det nu verkar logiskt!?) Visst är det kanske 20 procent som röstar på SD och du har helt rätt att det troligen inte finns 20 % nazister eller rasister i Sverige men på vilket sätt skulle det bevisa att det inte finns en kärna av nazister och/eller rasister i SD. Det är ju trots allt ett parti som är sprunget ur en nazistisk organisation. Tror du att de ränderna verkligen har gått ur partiets ledning?

Jag har även funderat över en annan sak. Hur skulle en rasist, om de nu finns, egentligen uttrycka sig om t.ex. invandrare? Kan du ge mig ett exempel på ett uttalande som du anser faktiskt skulle vara rasistiskt?

Två fel blir inte ett rätt. För mig är nasse/rasist ett riktigt skällsord som man inte ska slänga med lättvint, PK försöker jag undvika. Vad andra säger, tänker jag inte räkna.

Oavsett vart det er sprungna ur så finns inget alternativ idag vilket gör att partiet växer oavsett tveksamma typer/rasister/nassar järnrör osv. Detta är ju problemet, partiet ifråga hade inte funnits om saklig diskusjon hade brukats och därför min kommentar tidigare. Jag diskuterer inte emot artikeln, men vill lyfta att det är lite smågrumligt på vänsterkanten med som tydligen nästan är helt okej okej idag.

Hur en rasist nazist uttrycker sig, fanns ett riktigt praktmongo sisådär 70-75 år sen man kan lyssna på, men säger man något som minska invandring är man för mig inte det -eller menar du det?
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Visst förekommer det lite då och då så vi kan väl köra lite enkel matematik.
Du räknar hur många gånger någon på detta forum har blivit kallad rasist så räknar jag antalet gånger då andra har blivit kallade PK, kommunist eller andra nedlåtande ord från de som riskerar att kallas rasister så kan vi se vem som vinner.

För övrigt är det väl bra att ta en saklig debatt utifrån artikeln som Wunder länkade till och då kan vi notera att du gör samma sak som nämns i artikeln fast tvärtom. (om det nu verkar logiskt!?) Visst är det kanske 20 procent som röstar på SD och du har helt rätt att det troligen inte finns 20 % nazister eller rasister i Sverige men på vilket sätt skulle det bevisa att det inte finns en kärna av nazister och/eller rasister i SD. Det är ju trots allt ett parti som är sprunget ur en nazistisk organisation. Tror du att de ränderna verkligen har gått ur partiets ledning?

Jag har även funderat över en annan sak. Hur skulle en rasist, om de nu finns, egentligen uttrycka sig om t.ex. invandrare? Kan du ge mig ett exempel på ett uttalande som du anser faktiskt skulle vara rasistiskt?

Jag antar att du ställer samma fråga till alla centerpartister?
Centerpartiet som har sitt ursprung i bondeförbundet, kolla deras partiprogram ifrån 1933-1945 så kan vi sedan diskutera nazism.
Ställer du samma fråga till alla Stalin älskande sossar som 1946 skickade 3000 balter och tyska desertörer till en säker död i ryssland, samma parti som sysslade med rasbiologisk forskning och tvångssterilisering?.
Ställer du samma fråga till de DDR älskande Jonas Sjöstedt och Lars Ohly varför aldrig tagit avstånd ifrån kommunismen?.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst förekommer det lite då och då så vi kan väl köra lite enkel matematik.
Du räknar hur många gånger någon på detta forum har blivit kallad rasist så räknar jag antalet gånger då andra har blivit kallade PK, kommunist eller andra nedlåtande ord från de som riskerar att kallas rasister så kan vi se vem som vinner.

För övrigt är det väl bra att ta en saklig debatt utifrån artikeln som Wunder länkade till och då kan vi notera att du gör samma sak som nämns i artikeln fast tvärtom. (om det nu verkar logiskt!?) Visst är det kanske 20 procent som röstar på SD och du har helt rätt att det troligen inte finns 20 % nazister eller rasister i Sverige men på vilket sätt skulle det bevisa att det inte finns en kärna av nazister och/eller rasister i SD. Det är ju trots allt ett parti som är sprunget ur en nazistisk organisation. Tror du att de ränderna verkligen har gått ur partiets ledning?

Jag har även funderat över en annan sak. Hur skulle en rasist, om de nu finns, egentligen uttrycka sig om t.ex. invandrare? Kan du ge mig ett exempel på ett uttalande som du anser faktiskt skulle vara rasistiskt?

Omvänd bevisbörda är tramsigt.
Du börjar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det beror helt på vem/vilka som tillämpar den. Det vet du.
Ja, det gäller att in i det längsta hylla mångfald och stå upp för allas rätt att uttrycka sig, så länge det inte handlar om att man har fel åsikt.
Nåväl, trollet är tillbaka under sin sten, gott så.
Apropå SD, såg ni Morgan Johansson angående tiggeri-fiaskot? Nu hette det att de som inte har en bostad i Sverige skall skickas tillbaka till sina hemländer alternativt skaffa sig en laglig bostad i Sverige. Nu går SD-retorik bra, det är inte alls hatiskt när S säger ifrån. :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top