Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Först pratar du om invandringen, sedan om de asylsökande. Uppenbarligen blandar du ihop koncepten.
Nej, vart får du det ifrån?

Och om du inte har hört politiker prata om att vi behöver invandring för vår ekonomi och för att fylla upp lediga jobb i vissa yrken så kan du inte ha följt politiken särskilt ingående.
Jo jag har följt den men till skillnad från dig har jag inte bara lyssnat till det som jag vill höra för att göda mina argument. Dessutom handlade det om den allmänna debatten och det innefattar inte enbart politiska utspel.

Konstigt dock när vi har hög arbetslöshet och hela bostadsområden där folk bara går och dräller om dagarna och sporadiskt tjongar iväg en sten på en brandbil för att de har så lite att göra.
Onödigt tillägg av SD-svammel. Hela ditt inlägg bestod alltså av lässvårigheter och en lust att ondgöra sig över helt ovidkommande saker, varför gör jag mig besväret att svara? :va
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nej, vart får du det ifrån?


Jo jag har följt den men till skillnad från dig har jag inte bara lyssnat till det som jag vill höra för att göda mina argument. Dessutom handlade det om den allmänna debatten och det innefattar inte enbart politiska utspel.


Onödigt tillägg av SD-svammel. Hela ditt inlägg bestod alltså av lässvårigheter och en lust att ondgöra sig över helt ovidkommande saker, varför gör jag mig besväret att svara? :va

Vänligen:
1. Lär dig hålla isär koncepten.
2. Följ den politiska debatten.
3. Återkom.
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Vem har påstått att invandringen ska rädda vår välfärd? Tror folk att det är nån slags affärsidé? I så fall har vi en växande skara av folk som har otur när dom funderar.

Det är ju ett av de vanligaste argumenten som används i samhällsdebatten idag..



I vilken debatt? Främsta anledningen till varför vi tar emot asylsökanden är väl inte att vi ska tjäna pengar på dem, det finns ett annat större skäl och jag ska låta dig gissa hej vilt vad det är. Kommer du inte på det så är det deprimerande.


Först pratar du om invandringen, sedan om de asylsökande. Uppenbarligen blandar du ihop koncepten.

.


Nej, vart får du det ifrån?


:glömdet

Sen vad gäller hur slentrianmässigt man beviljar PUT som du nämnde innan; du borde prya, praoa, eller vad det heter nuförtiden, på migrationsverket en vecka och sen komma tillbaka och berätta om hur slentrianmässigt det egentligen är. Tror det skulle göra dig gott.



http://meritwager.wordpress.com/
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jaja jag var lite trött i ögat. Anmärk gärna på ord då om det är det enda du har att komma med istället för argument.

Jag ville inte märka ord utan påpeka att du och Peter pratade om varandra pga att olika epitet användes. Språkförbistring helt enkelt.

I detta fall gör det rätt stor skillnad i vad man menar och det verkar vara ganska vanligt att folk gör det just vad gäller det här ämnet.
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Jaja jag var lite trött i ögat. Anmärk gärna på ord då om det är det enda du har att komma med istället för argument.

Vad för argument? Läser man sista sidan i den här tråden verkar det mest som om du argumenterar med dig själv...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
I Sen vad gäller hur slentrianmässigt man beviljar PUT som du nämnde innan; du borde prya, praoa, eller vad det heter nuförtiden, på migrationsverket en vecka och sen komma tillbaka och berätta om hur slentrianmässigt det egentligen är. Tror det skulle göra dig gott.

Nu är väl inte Aftonbladet världens bästa källa, men det finns på andra ställen också, dock inte som jag orkar surfa upp från luren just nu... Låter rätt slentrianmässigt i mina öron iaf...

http://bloggar.aftonbladet.se/oppen...manga-som-mojligt-ska-ges-uppehallstillstand/

:glömdet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En intressantare fråga vore varför inte fler röstar på dem, då en majoritet (!) av befolkningen tycker de har den bästa politiken i sin främsta profilfråga.

http://www.yougov.se/wp-content/uploads/2011/04/YouGovOpinion-Väljaropinion-April-2011.pdf

Ju fler som drabbas/berikas av invandringens konsekvenser, desto fler röster åt SD framledes, gissar jag.

Det som vore en ännu mer intressant fråga än ovan är varför en liten elit tar sig friheten att diktera vad majoriteten skall rösta på och inte, känns lite prästerskap över det. :gnissla
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
En intressantare fråga vore varför inte fler röstar på dem, då en majoritet (!) av befolkningen tycker de har den bästa politiken i sin främsta profilfråga.

http://www.yougov.se/wp-content/uploads/2011/04/YouGovOpinion-Väljaropinion-April-2011.pdf

Ju fler som drabbas/berikas av invandringens konsekvenser, desto fler röster åt SD framledes, gissar jag.

Det som vore en ännu mer intressant fråga än ovan är varför en liten elit tar sig friheten att diktera vad majoriteten skall rösta på och inte, känns lite prästerskap över det. :gnissla
8% tycker att invandrngen är den viktigaste frågan och SD har ungefär 8% av väljarna, inget konstigt. Skulle väl vara konstigare om folk som ansåg att saker som ekonomi eller arbetslöshet var viktigare röstade på SD? Sen förstår jag inte vad du menar med att en liten elit dikterar vad folk röstar på?

Edit: Ingen replik från Markus, var bara hans vanliga svammelagitation då.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
8% tycker att invandrngen är den viktigaste frågan och SD har ungefär 8% av väljarna, inget konstigt. Skulle väl vara konstigare om folk som ansåg att saker som ekonomi eller arbetslöshet var viktigare röstade på SD? Sen förstår jag inte vad du menar med att en liten elit dikterar vad folk röstar på?

Edit: Ingen replik från Markus, var bara hans vanliga svammelagitation då.

Det konstiga är, för den som inte ser det uppenbara, att om en majoritet av befolkningen gillar en viss politik så tävlar ändå 100% av medierna i att säga att de har fel, ca 90% av politikerna likaså.

Det står ju lyckligtvis var och en, än så länge, att (nästan) själv få bilda sig en uppfattning om huruvida påtvingad massinvandring är rena rama mirakelmedicinen mot [insert valfri regim-floskel] eller inte. Att påstå att invandring och arbetslöshet och/eller ekonomi inte hänger ihop, ja där fick du för svammel. :lol
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Det konstiga är, för den som inte ser det uppenbara, att om en majoritet av befolkningen gillar en viss politik så tävlar ändå 100% av medierna i att säga att de har fel, ca 90% av politikerna likaså.

Det står ju lyckligtvis var och en, än så länge, att (nästan) själv få bilda sig en uppfattning om huruvida påtvingad massinvandring är rena rama mirakelmedicinen mot [insert valfri regim-floskel] eller inte. Att påstå att invandring och arbetslöshet och/eller ekonomi inte hänger ihop, ja där fick du för svammel. :lol
"gillar en politik"? Jag vet inte hur du ser på politik men att hugga en sakfråga och kalla det för "en politik" är inte politik. Vad menar du egentligen? Anser du att invandringen är den styrande faktorn vad gäller ekonomi och arbetslöshet? Och 100% (!!!) av medierna säger att SD har fel?! Det måste vara den där PK-maffian som är i farten igen! :mad:

Herregud va du svammlar. En minoritet tycker att invandringen är en viktig fråga, du har en minoritetsuppfattning så lär dig leva med det utan att tro att allt är en stor konspiration. :foliehatt
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Varför inte är väl frågan. Ett av partierna som sticker ut utanför majoritetens regelbunda gång. Kanske ett försök till missnöjesröst i våran kära sammansvärjning av övriga partier.
Och nej röstar inte på dom.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det måste vara den där PK-maffian som är i farten igen! :mad:

Det är intressant att se hur svenska PK-fjollor erkänner sin brist på motargument genom att försöka dyvla på sina meningsmotståndare konspiratoriska drag. Att svenskar(åtminstone de som får synas och höras) är PK och tråkiga kan du fråga folk från vilket annat land som helst.

Praktexemplet torde vara Korvgubbe som väl knappt kan säga hej till sin fru utan att dra in Avpixlat. Börjar gå lite väl långt där kanske. Tur att han har en kompis som är psykdoktor :hihi
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Praktexemplet torde vara Korvgubbe ...

Din fabläs för wurstkungen tilltar verkar det som. Det var länge sedan du tittade in och skrev inlägg utan att skicka ömhetsbetygelser till mig personligen. Ledsen gubben men jag är tyvärr upptagen, jag spelar inte svåråtkomlig bara för att fresta dig. :krama
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Det är intressant att se hur svenska PK-fjollor erkänner sin brist på motargument genom att försöka dyvla på sina meningsmotståndare konspiratoriska drag.
nej det behöver de inte göra, det gör ni så bra själva.

För övrigt: det är svårt att argumentera emot ickeargument, kryptiska (konspirations?) teorier om nån slags elit som bestämmer vad andra ska rösta och annat nonsens. Bad Mackan förtydliga men det kunde han visst inte.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad menar du egentligen? Anser du att invandringen är den styrande faktorn vad gäller ekonomi och arbetslöshet?

Nej, han anser att det däremot har en sammankoppling. Om utbudet av jobb är 100, andelen arbetsföra 107 så blir inte utbudet per automatik 102 för att man tar in två extra arbetare. Det kallas för matematik. Det hör däremot inte ihop med politik, även om bägge slutar på "tik..

Invandring är självfallet inte styrande, det kan vara bidragande beroende på politik. Kanske lite förvirrande, men det har fundamentalt olika betydelse. Och för att då återkoppla till förstafrågan; eftersom folk tycker att 9 av 10 politiska partier har samma agenda så kommer det sista som avviker att få röster.


Korvkungen skrev:
amenförfan. Fäbless alt. Faiblesse
:besserwisser och :språkpolis :fakta
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Nej, han anser att det däremot har en sammankoppling. Om utbudet av jobb är 100, andelen arbetsföra 107 så blir inte utbudet per automatik 102 för att man tar in två extra arbetare. Det kallas för matematik. Det hör däremot inte ihop med politik, även om bägge slutar på "tik..
Problemet är bara att det, vad jag har hört, inte finns någon korrelation mellan invandring och arbetslöshet.

Du kan kolla t.ex. denna artikeln, fler finns...

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1475-4932.1985.tb02010.x/abstract

Kan vara att det finns andra sätt att mäta eller andra studier som visat annat men det kan ju även vara så att det är ett bra, om än inte faktamässigt korrekt, argument att framföra för att man har politiska syften med argumentet. För visst hade det varit bra och enkelt om det var invandrigens fel att folk var arbetslösa. (Arbetslösa kan vi nog gissa röstar på SD i större utsträckning.)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För visst hade det varit bra och enkelt om det var invandrigens fel att folk var arbetslösa. (Arbetslösa kan vi nog gissa röstar på SD i större utsträckning.)

Man kan alltid tolka statistik på olika sätt. Om man tittar på andelen arbetslösa inom gruppen utrikesfödda 2005-2011 så har den gruppen invånare aldrig varit under 10% i arbetslöshet. Sen 2009 (när det börja gå trögt i ekonomin) och framåt har andelen ökat till över 14% i gruppen utrikesfödda i åldrarna 16-64
Samtidigt har andelen arbetslösa som är födda i riket 4-6% beroende på när i tidsperioden man tittar.
Källa:SCB
Något Reinfeldt fick kritik för när han plumpt uttryckte det som " arbetslösheten bland etniska svenskar är låg"..

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01419870.1995.9993881#preview

med din sista gissning skulle i så fall en stor del av de arbetslösa SD röstarna komma från just immigrerade minoriteter?

http://www.immi.se/ir/ir99/laczak.htm
Trovärdigt?

Om 15% av all invandrad arbetskraft hamnar i sysslolöshet kan det inte minska antalet arbetslösa i landet. Jag hoppas jag har fel av förklarliga skäl.
 
Last edited:
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top