Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det fanns nog en tanke bakom tjänstemannaansvarets avskaffande.

För varje person som vågar tycka att det är åt helvete idag finns det 5 som pekar på statistik om att dödligt våld minskar, pensionärerna aldrig haft det så bra som nu osv osv så att hoppas på någon konstruktiv debatt är nog att hoppas på för mycket.

Ena sidan bestående av bittra cyniker som bunkrar upp för inbördeskrig, andra sidan av naiva godhetsknarkare som tror att massinvandring av religiösa fanatiker ska rädda oss från sotdöden. Blir nog spännande det här framöver...:gnissla

Schizoland.. felknullat är nog ordet jag söker, men jag börjar förstå hur jugoslavien blev som det blev.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sveriges bäste politiske analysator Markcus Oscarsson kommenterar aftonbladets undersökning:

"AFTONBLADET JUST NU:
– SD ÖKAR KRAFTIGT I NY MÄTNING, ”NÄSTA VAL ETT BLODBAD”
– ANNIE (C) UTKLASSAR MP PÅ MILJÖN
SD är Sveriges bästa parti inom hela 3 st områden enl Aftonbladet nya mätning kring partiernas styrka för 9 st områden, vilket är en klar ökning mot 2014. Under Aftonbladets delrubrik ”Nästa val ett blodbad” analyseras att ”Partistrategerna bör genast tänka ut en grundläggande krisplan om de vill undvika att nästa val blir ett blodbad. Det kan dock redan nu vara för sent”, enl Aftonbladet som betonar att SD:s fäste i opinionen är ”långt mer omfattande än väljarbarometrarna”. Mätningen är webbaserad med 1005 personer:
3 frågor vinns av SD (Försvaret + Flyktingar + Äldreomsorgen)
2 frågor vinns av Moderaterna (Jobben + Ekonomin)
1 fråga vinns av Socialdem. (Sjukvården)
1 fråga vinns av Centern (Miljön)
1 fråga vinns av Liberalerna (Skolan)
0 frågor vinns av Vänsterpartiet
0 frågor vinns av KD
0 frågor vinns av MP
ANALYS NEDIFRÅN SETT UR FORMKURVAN
8, KD - - Starkaste kortet är sannolikt Ebba. Redan i maj 2016 analyserade jag att ett tiggeriförbud kan lyfta KD https://goo.gl/BSL5iC men partiet har legat lågt. Vare sig att KD var först ur att kräva stramare flyktingpolitik efter SD eller att partiet var först ut att säga nej till DÖ har hjälpt. Kanske kan sjukvården bli en avgörande fråga för KD.
7, L - - Partiets kris är omfattande. Försvaret & kärnkraften är svårkombinerat för ett parti som säger ja till fler pappamånader. Den väljarprofilen är närmast utrotningshotad.
6, MP - - Partiets främsta sätt att lyfta är via stora miljö- och klimatreformer i resterande budgetar.
5, M - - AKB:s parti är nere i en formsvacka just nu. Partiet är svensk mästare på nya förslag sedan valet 2014 och nyckeln till uppgång kan vara att marknadsföra de förslagen om och om igen.
4, S - - Löfven är underskattad inför 2018 och skall inte räknas ut. Men som det ser ut nu kan S förlora frågan om brott & straff, som kan bli en av tre huvudfrågor 2018.
3, V - - Jonas är en stor tillgång för V som ökar i opinionen. Men Gudrun & Feministerna utgör ett allvarligt hot. Nu när alla andra stramat åt flyktingpolitiken är det en vinnarfråga för V liksom samhällsklyftorna.
2, C - - Annie ångar på med full kraft. Utskåpningen av MP på miljöområdet är en jätteseger för C (+7% mot 2014. MP -22%).
1, SD - - Partiets framgångssaga fortsätter i opinionen. 25% är inte omöjligt 2018. Men den stora utmaningen blir att minska på skället mot Alliansen. Ett och annat skäll på Centern kanske kan fungera men om SD skäller högljutt på Alliansen och främst på M skapar SD själva en atmosfär där M-ledningen kan komma att bedöma att väljarna inte upplever att känslan i valkampanjen ger M mandat att samarbeta efter valet.
Tillägg: Rankingen ovan baseras på min bedömning av nuläget jämfört med valet 2014. L hamnar längre ned än MP ty jag tror MP bottnat och är på väg upp. M hamnar efter S ty M är just nu inne i en formsvacka."

Länk till tvättad aftonbladet: https://unvis.it/aftonbladet.se/nyh...ftonbladet-inizio-sd-vinner-fraga-efter-fraga
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
I 2000 inlägg har vi listat anledningar till att lägga sin röst på SD. Var är alla antagonister? Det har blivit en konsensustråd till den milda grad att till och med Markus har slutat skriva här.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tja, jag tycker fortfarande inte det går att rösta på SD.. men jag har ändrat mig och tycker det är bra att folket missnöjesröstar. Det finns mycket att vara missnöjd med, och sittande regering visar ju att dom gärna offrar sin befolkning på alla upptänkliga sätt pga order från högre ort, så dom ska man ju inte rösta på. Det är i princip samma sak som att skjuta sig själv i huvudet.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tja, jag tycker fortfarande inte det går att rösta på SD.. men jag har ändrat mig och tycker det är bra att folket missnöjesröstar. Det finns mycket att vara missnöjd med, och sittande regering visar ju att dom gärna offrar sin befolkning på alla upptänkliga sätt pga order från högre ort, så dom ska man ju inte rösta på. Det är i princip samma sak som att skjuta sig själv i huvudet.

Snarlika tankebanor här.

Kommer inte rösta på SD egentligen, bara emot alla andra partier...
SD är inte lösningen, men de blir enda alternativet när övriga partier inte ens ser problemen...

Och även om övriga politiker/partier har börjat inse problematiken och vad de ställt till med (fast så skulle de aldrig formulera sig) så har de en lång uppförsbacke framför sig. Iallafall jag är inte nöjd med att de bara vänder 180 grader 1-3 år för sent, speciellt inte när de ska fortsätta förbjuda och hacka på SD, som faktiskt mest bara håller tyst och ligger kvar med samma insyn och åsikter som de haft i många år...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har ändrat åsikt. För drygt ett år sedan stod jag ensam och kämpade för att alla nyanlända skulle få stanna, även brottslingar. Det var en tung kamp och jag tog den nästintill ensam. Idag har jag ändrat åsikt och insett att mitt kämpande var ett hot mot vår lag och våra normer. Varför ska vi skydda folk som kommer hit för att begå brott? Det finns så många runtom i världen som verkligen behöver skydd. Det är dem vi ska hjälpa - inte brottslingar.

Jag tycker det är fullt rimligt att vi utvisar asylsökande som begår brott. Humanitet och medmänsklighet ska inte utnyttjas. Jag ifrågasätter verkligen hur jag själv tänkte när jag försvarade dessa människor.

http://nouw.com/nadinecheffi/folj-lagen-eller-ak-tillbaka-28340236

Nu börjar insikten komma även som de mest godhetskämpande individerna.

Bra tecken, hon verkar vara en stark och kämpande individ :)






*EDIT*

Kastar in en liten skräckhistoria också:
Tänk om Sverige blir som Malmö

http://www.gp.se/ledare/tänk-om-sverige-blir-som-malmö-1.4093407
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I 2000 inlägg har vi listat anledningar till att lägga sin röst på SD. Var är alla antagonister? Det har blivit en konsensustråd till den milda grad att till och med Markus har slutat skriva här.

Ja, det har blivit riktigt tråkigt.

Jag är inte riktigt övertygad än, men det närmar sig med stormsteg.:(
 

Smagatusk

Guest
Kommer inte rösta på SD egentligen, bara emot alla andra partier...
SD är inte lösningen, men de blir enda alternativet när övriga partier inte ens ser problemen...

:va

Så egentligen skulle man kunna säga att du faktiskt röstar på SD fastän du inte vill erkänna det, trots att du erkänner att de har den bästa politiken? Är det fortfarande så skamligt att säga att man tycker SD är partiet med det bästa lösningen? Det ska alltid gömmas bakom undanflykter som "jamen det är ju som att välja mellan pest eller kolera"...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:va

Så egentligen skulle man kunna säga att du faktiskt röstar på SD fastän du inte vill erkänna det, trots att du erkänner att de har den bästa politiken? Är det fortfarande så skamligt att säga att man tycker SD är det partiet med det bästa lösningen? Det ska alltid gömmas bakom undanflykter som "jamen det är ju som att välja mellan pest eller kolera"...

:D:tummenupp:näsblod:va:hej:gnissla

Minst dåliga.

Men du ska också sätta in det i dess rätta kontext; Att vara bäst i obs-klassen är ju ingen direkt bedrift.

Det är helt och hållet SDs tävling att förlora.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
SD äger (enligt Aftonblskan) tre av dom viktigaste frågorna just nu.

Men SD är fortfarande ett nytt parti och har inte finslipat sitt partiprogram under decennier som dom andra, därför händer det att dom "vänder kappan" i vissa frågor där dom inte har lagt så mycket krut tidigare.

Men äger man tre av dom viktigaste frågorna så har man bevisligen jobbat på dom.

Dom kommer ju aldrig att få regera ensammen, så man ställer ju hoppet till att deras samarbetspartners har tänkt färdigt i dom frågor där SD är omogna.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
I 2000 inlägg har vi listat anledningar till att lägga sin röst på SD. Var är alla antagonister? Det har blivit en konsensustråd till den milda grad att till och med Markus har slutat skriva här.

Det är nog inte så lätt att på ett trovärdigt sätt försvara invandring av mena-muslimer nu när vi har facit i hand.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
:va

Så egentligen skulle man kunna säga att du faktiskt röstar på SD fastän du inte vill erkänna det, trots att du erkänner att de har den bästa politiken? Är det fortfarande så skamligt att säga att man tycker SD är partiet med det bästa lösningen? Det ska alltid gömmas bakom undanflykter som "jamen det är ju som att välja mellan pest eller kolera"...

Som FettSnok skrev efter ditt inlägg, Minst dåliga.

De är inte suveräna i mina ögon, men de är bäst :3freak :lol

Det finns mycket SD behöver förbättra, varav en del handlar om mer erfarenhet och bättre personal/politiker. Men det kommer komma per automatik med tiden, det är inget jag oroar mig för så sett.

Förövrigt, Medborglig Samling är ett nytt parti som ligger i bra linje med mina åsikter, dock kommer de inte få min röst 2018, viktigare att rösta SD då(!).
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förövrigt, Medborglig Samling är ett nytt parti som ligger i bra linje med mina åsikter, dock kommer de inte få min röst 2018, viktigare att rösta SD då(!).

Näe, är det någonting man kan lära sig av vänstern, och tacka dom för, är att deras väljare har spridit sina röster på en massa små skitfraktioner av det kommunistiska partiet, vilket har gynnat alla utom V som har förlorat en massa röster till partier som aldrig kommer att nå över sträcket
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
http://nouw.com/nadinecheffi/folj-lagen-eller-ak-tillbaka-28340236

Nu börjar insikten komma även som de mest godhetskämpande individerna.

Bra tecken, hon verkar vara en stark och kämpande individ :)

Fan vad jag stör mig på den typen av personer.

Tidigare gaphalsar som går ut med att man diametralt bytt åsikt utan att spelet egentligen förändrats bevisar ju bara att man inte har koll på någonting, för nog hade hon "rätt" i det hon tyckte tidigare också. Så varför har hon bytt åsikt, det är ju samma samma nu som då?

Jag stör mig alltså inte på att hon säger att hon bytt sida. Jag stör mig på att hon öppnade käften från första början i enligt med känsloargument/öppna era härtan/pk/vänster/den som skriker högst vinner/vi kan rädda hela värden-modellen
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-

Smagatusk

Guest
Som FettSnok skrev efter ditt inlägg, Minst dåliga.

De är inte suveräna i mina ögon, men de är bäst :3freak :lol

Det finns mycket SD behöver förbättra, varav en del handlar om mer erfarenhet och bättre personal/politiker. Men det kommer komma per automatik med tiden, det är inget jag oroar mig för så sett.

Förövrigt, Medborglig Samling är ett nytt parti som ligger i bra linje med mina åsikter, dock kommer de inte få min röst 2018, viktigare att rösta SD då(!).

Det som jag har markerat i fetstil i ditt inlägg tycker jag är en viktig sak... Jag antar att du ligger närmre MS är SD, men vill inte slänga bort din röst på ett parti som ändå inte kommer in i Riksdagen. Korrekt?

I nåt land som jag inte kommer ihåg vilket det var, så röstar man i en turlista. Låt säga att ditt förstaval (MS), inte kommer över riksdagsspärren så går din röst vidare i din röstlista tills nästa parti som klarar spärren. På så sätt slängs inga röster bort.

Nån som vet i vilket land detta tillämpas, och varför det inte är så i Sverige?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det som jag har markerat i fetstil i ditt inlägg tycker jag är en viktig sak... Jag antar att du ligger närmre MS är SD, men vill inte slänga bort din röst på ett parti som ändå inte kommer in i Riksdagen. Korrekt?

I nåt land som jag inte kommer ihåg vilket det var, så röstar man i en turlista. Låt säga att ditt förstaval (MS), inte kommer över riksdagsspärren så går din röst vidare i din röstlista tills nästa parti som klarar spärren. På så sätt slängs inga röster bort.

Nån som vet i vilket land detta tillämpas, och varför det inte är så i Sverige?

Japp, stämmer bra. Även om jag är säker på att SD klarar sig bra utan mig/min röst hehe
Sen är det som GuW skriver, i det system vi har är ju snarlika men olika åsikter "skadligt", man måste kompromissa under ett tak - något som nog framförallt vänsterblocket har problem med, men även alliansen. (Är vi snart, om inte redan?, inne i ett två val system?...)


Väldigt intressant koncept. En egen (och sämre) tanke skulle vara att man har två val, ett som är efter första valets resultat har presenterats, tror det hade genererat snarlikt resultat (men krångligare).
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Fler svenskar borde hyra ut till nyanlända

...

Människor som på ålderns höst bor ensamma i hus och villor, och inte vill flytta ifrån tryggheten men ändå bättra på pensionen, kan hyra ut och dessutom få lite liv i luckan.

Det finns de i Sverige som bor fruktansvärt trångt, inte minst i områden där nyanlända bosätter sig på egen hand, hos släktingar och landsmän, i brist på riktiga bostäder.

Men generellt bor svenskar stort. Det borde finnas många extrarum, gillestugor och småkåkar där nyanlända kan sätta ner en försiktig rot och börja sitt liv i Sverige.

Ja, liv i luckan lär det ju bli. Kanske därför många inte är så sugna på att hyra ut. Undrar hur många i Expressens ledarredaktion som själva hyr ut till nyanlända.

https://unvis.it/expressen.se/ledare/fler-svenskar-borde-hyra-ut-till-nyanlanda
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top