Adblock - nono?

Status
Ej öppen för fler svar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gott Nytt År Swedie
och kasta gärna en blick på http://www.highsider.se och fundera över hur det kommer sig att Rachid fixat annonser överst på sidan och längs hela högerkanten

och att jag på SH enbart har SMC, att 24 MX använder SH webbshop
och hela underdelen av SH sidan med hänvisningar till Motorrad, annonser hoppas jag?

Och går jag in på en Motorrad sida från en av länkarna på SH så är det annonser längst upp
och ner längs högersidan.

Så att jag inte ser några fler annonser hos SH mer än SMC, 24MX och SH Webbshop och alla länkar till Motorrad
och annonserna hos Motorrad, ja det bero helt enkelt på hur Egmont hanterar annonser.
Jag har som sagt inte adblock vare sig installerat eller (naturligtvis) aktivt....
vilket ju tydligt syns hos highsider och motorrad....:7peta
Men jag har Flash normalt inaktiverat
pga att har jag Flash aktivt kan inte min son spela, tar för mycket av vår internet
pga att Flash är ökänt/välkänt för sin följd av säkerhetshål

I webbläsaren har jag blockering av popupfönster (nödvändigt pga många siter)
och spärr av bilder från
fastbikes.se; pcforalla.idg.se; sydsvenskan.se; qstream-down.qbrick.com
som jag lagt in i webbläsaren när deras bilder varit för irriterande. :(

Men nog får jag en liten rad om adblock varenda gång jag går in på SH. :va

Gott Nytt År på er alla.
Må våra hojar fungera som vi vill och vädret, väglaget och trafiken vara precis som vi önskar 2013 :)
 
Last edited:

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Nuförtiden (eller egentligen alltid) så vinner man inte så mycket på att optimera databasanrop och kodexekvering, då de oftast redan är på en bra nivå, förutsatt att man använder någon slags cachning.

Det som tar tid idag är alla andra förfrågningar, dns-uppslag, anslutningar, begränsningar i antalet parallella anslutningar osv osv.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights#url=www.sporthoj.com&mobile=false

Jag blir mörkrädd när jag drar upp nät-fliken i Firebug och kollar på Sporthojs alla förfrågningar. Än värre med AdBlock avslaget.

Att hämta hem startsidan tar ca 300 ms, vilket förmodligen stämmer bra mot din upplevda 1 sekund. MEN för att ladda in alla samtliga 148 (!!!) :3freak förfrågningar på 2 MB (!!!) tar det 4 sekunder. Detta på en snabb dator med 100 Mbit/s.

Ni ska kanske göra lite åt dessa problem innan ni köper in nya servrar osv. För de flesta problemen är ganska lätta att åtgärda.

Installerat tillägget Yslow och Page Speed till Firefox (finns nog till Chrome också) och testa lite.
 

Tjita1

Guest
Stängde av adblock, och genast fick jag upp 75 olika annonser som blinkar och rör sig, vilket för min del kanske inte gör så mycket, men med min stackars veka dator blir sidan helt oläsbar, vilket inte är acceptabelt. Ska ni ha mig till att läsa annonser så får ni allt se till att dom håller sig stilla. Död åt animerade annonser.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jollyroom.se allt för barn, baby och gravid...

Intelligenta annonser...
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Vad har ni för kontroll över vilka annonser som körs egentligen? Härom dagen blev jag (hemma) redirectad till en nerladdning av nåt dr_downloader_nåntingnånting.exe och nyss (jobbet) till en nerladdning av drive_downloader.exe. Känns sådär lagom safe.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vad har ni för kontroll över vilka annonser som körs egentligen? Härom dagen blev jag (hemma) redirectad till en nerladdning av nåt dr_downloader_nåntingnånting.exe och nyss (jobbet) till en nerladdning av drive_downloader.exe. Känns sådär lagom safe.

Det där går ju fetbort!! :(
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Tror att det ligger problem någon annanstans, jag surfar på 8mbit koppar till kåken, trådlöst inomhus och en gammal laptop från hedenhös (firefox), laddar utan problem upp 6-7 sidor på sporthoj på några sekunder. Inga konstiga felmeddelande, exe filer osv... Funkar även bra på jobbet, fast lina men ganska gammal burk.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tjena Swedie,
Nu har jag också fått den berömda bannern som påstår att jag blockar. Men jag blockar inget, har ingen Adblock eller liknande.

Skärmklipp SH.jpg


EDIT: Några minuter senare har bannern försvunnit. Och annonserna har kommit tillbaka. Berusad databas? :)

Skärmklipp SH 2.jpg
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har inte sett röken av adblock-fältet sen jag tillät reklam för SH och detta var nån gång innan jul.
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Läs gärna infosidan om hur adblock faktiskt skadar SH. Annonserna betalar sig i antalet visningar, inte i klick.

Ett antal har uppgett att annonser mellan inlägg vore orsaken. Ni borde isåfall inaktivera adblock, då annonser mellan inlägg togs bort nästan samma dag.

Stöd den sajt ni besöker genom att inaktivera adblock.

På min dator laddar SH på under sekunden i både IE och Chrome. Utan adblock, såklart ;)

fdfdfdfd.png

Jaså? :crash

Edit: Såg dina svar ovanför mig senare. Men jag kan leva med reklamen ;)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Då läget ändrats, och annonser syns igen mellan inlägg så stängs denna tråd, då den innehåller inaktuell information och påståenden.

Det senaste som gäller är:

- Reklam mellan inlägg ska ej vara s.k. "fillers" / nätverksannonser.
- Det ska vara företag som köpt sig in för just den platsen.
- Det finns endast 1 plats idagsläget. På plats 10, eller efter sista inlägget om mindre än 10 inlägg i en tråd.
- Baserat på rubriken / innehållet i tråden = annonsen syns inte i varenda tråd.

Vänligen slå inte på adblock för denna annons.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top