Video Hur lyckas man med detta på en BMW S1000R???

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
ABS betyder inte att det är omöjligt att låsa framhjulet. Speciellt inte i typ 50km/h.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har för mig att det ska sitta ett gyro som släpper av på bromskraften på S1000R när hojen når en viss lutningsvinkel. Men om det går att stänga av abs (som jag inte trodde att det gick på denna modell) så förklarar det såklart den lilla vurpan...
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Är man en riktigt duktig förare (som alla som köper s1000r är) behöver man ingen ABS för man kan ju under kontrollerade former bromsa bättre utan än med. Då går det så där.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Hur klarade sig kronjuvelerna? :S

Och vad har det där med ett låst däck att göra? Snarare tvärt om imo.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Äsch, han ville ju inte köra på människan som sprang över gatan. Inte hans fel direkt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Låser du framhjulet så händer knappast det där? Snarare kass bromsteknik? Han skulle kört på tomten som sprang över vägen istället.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Men abs ser bara till att inte låsa framhjulet eller va yrrar ni om? Att hojen slår över har inget med absen att göra utan att han bromsade för hårt
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Var med om en som hade en likadan olycka, Abs och allt var på, första turen med hojen då den blev hämta samma dag. Polis/verkstad/BMW undersökte mcn men hittade inget fel på den.
Fick hojen över sig och skadade sig rätt rejält :/
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Var med om en som hade en likadan olycka, Abs och allt var på, första turen med hojen då den blev hämta samma dag. Polis/verkstad/BMW undersökte mcn men hittade inget fel på den.
Fick hojen över sig och skadade sig rätt rejält :/


Nej det är ju inget fel på hojen om den reser sig om man bromsar för hårt! Abs ser bara till att hjulen rullar. Utan abs hade han förmodligen låst framhjulet istället
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Nej det är ju inget fel på hojen om den reser sig om man bromsar för hårt! Abs ser bara till att hjulen rullar. Utan abs hade han förmodligen låst framhjulet istället

Va e det för idiot som bara springer rätt ut på vägen eller ser jag fel? E det ett övergångställe där?
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Klart där är något fel om hojen gör så :s
All teknik är ju där för att sådana saker inte ska hända
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
En fundering:
Om man i någorlunda låg fart slänger sig max på hejdarn, både fram och bak broms.
Och då låser båda hjulen samtidigt.
Vad har cykelns ABS system då att gå på, för såvitt datorn förstår så står hojjen still om hjulen gör det...? :va
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
En fundering:
Om man i någorlunda låg fart slänger sig max på hejdarn, både fram och bak broms.
Och då låser båda hjulen samtidigt.
Vad har cykelns ABS system då att gå på, för såvitt datorn förstår så står hojjen still om hjulen gör det...? :va
Gyro som håller koll på vilken vinkel hojen faktiskt har, både i färdriktning och åt sidorna. Det är även gyrot som stryper gaspådraget om du har mer än en viss lutningsvinkel i en kurva osv. Förutsatt att man har har den i ett sådant körläge.

Jag tror inte att ABSen är aktiverad på den där hojen, jag har tvärnitat i en rondell i 40-50 km/h och det enda som hände är att hojen reser sig upp och "hoppar till" men var inte ens i närheten av att göra en stoppie som slår över. S1000rr gick åtminstone förut att köpa utan ABS/DTC, och det finns ju alltid människor som tycker att de är bättre än all elektronik i världen.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Vi har "hårdtestat" detta på dock utan just denna motorcykel i filmen. Testade BMWs lite större K1200, F800R och 1200GS. Det är absolut möjligt att slå runt trots ABS eller ej. Bromsar du hårt nog med felaktig position ofta med hjälp av underlaget så slår man över. Dock så slår denna person över oerhört kraftigt nästan som en slangbella. Så om han hade kopplat ur eller ej är svårt att säga.

Dock skall den personen som spring ut PRECIS framför hojjen ha ordentligt med stryk! att motorcykelåkaren reagerar så snabbt skall han vara jävligt glad för. Ser inte på filmen om han kommer tillbaka dvs han som orsakat olyckan. Jag tror (läs TROR) att om ABS hade varit inkopplat så hade han kört på killen som springer.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Öppnar man cutsen på S1000RR och vrider om med nyckeln där så sätter man väl hojen i slicksläge, dvs alla elektroniska hjälpmedel avstängda. Eller har jag fel?
 

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Ort
Tyresö
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
tycker det ser ut som att han fastnar med framhjulet i järnvägs spåret, som att det sjunkit ner och hjulet hugger....men det är måndag jag kanske bara är trött:3freak
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Senast jag såg en diskussion om orsaken till detta kraftiga överslag på BMW hojen så var det spåret i vägen som hade ett mellanrum som däcket högg i och som ledde till ett tvärstopp.Det var i varje fall vad filmaren den gången gav som orsak för något år sedan på ett annat forum.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top