Funderingar angående biturbo

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hej gott folk, har funderat lite angående mitt nya projekt. Och har lite funderingar.

Vilka aggregat passar bäst för mina behov?

Kommer köra med 1st extern wastegate per turbo, och en dump på plenum.

Motorn kommer komsänkas med spacer och justerbara kamdrev.

Önskad effekt är ca 230-250 hp på bakhjulet.

Priset får gärna vara lågt ( Kina ? ), då 2st måste köpas. Köper gärna nytt och inte begagnat.

Fundering nr 2:

Kommer behöva ett offset drev för att kunna linjera kedja med ett 260 däck. Finns det någon magisk gräns på hur mycket offset man kan ha innan man behöver stödlager?

Finns det männsikor där ute som tillverkar offset drev, eller få man tillverka själv?

Fundering nr 3,

Bränsle system, söker pump och regulator för insprutning med An kopplingar. Har kikat på fuelab osv. Blir det mycket värmeutveckling av så högt flöde som dessa pumpar skapar?

Eller är hög cirkulation önskvärt?

Har massor med funderingar, men vi börjar med dessa så länge.

Tack på förhand

Fredrik
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Kan bara svara på fråga nr 2, jag hade en offset på 25mm och det håller inte om du skall använda hojen till annat än utställning.
Mitt lager på utgående axel höll fint med offset och orginal effekt men inte med turbo.
Använder dubbla lager nu utan packbox och det håller ännu, ett tips är CBR900 den har ett lager på utg som är dubbla bredden mot Suzuki lagret, dock behöver du svarva en bussning då Hondas lager är 2mm mindre.
Mvh Ulf
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Kan bara svara på fråga nr 2, jag hade en offset på 25mm och det håller inte om du skall använda hojen till annat än utställning.
Mitt lager på utgående axel höll fint med offset och orginal effekt men inte med turbo.
Använder dubbla lager nu utan packbox och det håller ännu, ett tips är CBR900 den har ett lager på utg som är dubbla bredden mot Suzuki lagret, dock behöver du svarva en bussning då Hondas lager är 2mm mindre.
Mvh Ulf

Tack för tipset! Detta kommer bli en tung hoj, så stödlager verkar vara ett måste.

Angående bränsle pumpen, så kan jag svara på egna fråga.

Fuelab pumpen är pvm styrd, så man kan reglera hur mycket bränsle man behöver:tummenupp
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Kan bara svara på fråga nr 2, jag hade en offset på 25mm och det håller inte om du skall använda hojen till annat än utställning.
Mitt lager på utgående axel höll fint med offset och orginal effekt men inte med turbo.
Använder dubbla lager nu utan packbox och det håller ännu, ett tips är CBR900 den har ett lager på utg som är dubbla bredden mot Suzuki lagret, dock behöver du svarva en bussning då Hondas lager är 2mm mindre.
Mvh Ulf

Tack för tipset! Detta kommer bli en tung hoj, så stödlager verkar vara ett måste.

Angående bränsle pumpen, så kan jag svara på egna fråga.

Fuelab pumpen är pvm styrd, så man kan reglera hur mycket bränsle man behöver:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Varför fuelab pump till 300 hk , Där duger en vanlig Bosh fin fint

Billigare och du behöver ingen gigantisk regulator

Angående Turbosar så är Mitsu 15T ( saab ) ett utmärkt val

Dessa är lite mindre än Volvoaggen och betydligt smidigare kompressorhus
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hade jag varit du så hade jag ALDRIG köpt ett kina agg. Pysslat mycket med bilar Singel konverterat supran etc, vet folk som "chansat" med att köpa kina agg för att hålla kostnaderna nere slutar med att det blir dyrare, har sett avgashus som varit fastlimmade och allt möjligt skit.

Köp hellre 2 beg agg som är i bra skick än 2 nya kina.

its worth it.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hade jag varit du så hade jag ALDRIG köpt ett kina agg. Pysslat mycket med bilar Singel konverterat supran etc, vet folk som "chansat" med att köpa kina agg för att hålla kostnaderna nere slutar med att det blir dyrare, har sett avgashus som varit fastlimmade och allt möjligt skit.

Köp hellre 2 beg agg som är i bra skick än 2 nya kina.

its worth it.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hade jag varit du så hade jag ALDRIG köpt ett kina agg. Pysslat mycket med bilar Singel konverterat supran etc, vet folk som "chansat" med att köpa kina agg för att hålla kostnaderna nere slutar med att det blir dyrare, har sett avgashus som varit fastlimmade och allt möjligt skit.

Köp hellre 2 beg agg som är i bra skick än 2 nya kina.

its worth it.

Förväxlar jag dig om jag säger att det är du som äger den röda supran? Vet iaf att det var en bosnier i Malmö som gjorde det, kommer inte ihåg namnet men det började på A.

Ganska intressant bygge :)
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Förväxlar jag dig om jag säger att det är du som äger den röda supran? Vet iaf att det var en bosnier i Malmö som gjorde det, kommer inte ihåg namnet men det började på A.

Ganska intressant bygge :)

Japp jag är bosnier och från Malmö. Har dock inte kvar Supran men den var inte "röd" mer orange/röd/brun :yoparty Den är dock död, smällde den köpte Evo och fick aldrig samma lust med bilar igen så blev hojj istället :p
hur kunde du lista ut att det var jag?:p
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Japp jag är bosnier och från Malmö. Har dock inte kvar Supran men den var inte "röd" mer orange/röd/brun :yoparty Den är dock död, smällde den köpte Evo och fick aldrig samma lust med bilar igen så blev hojj istället :p
hur kunde du lista ut att det var jag?:p

Zatzy?

Röda supran med ccw fälgarna, och drygt 1000 + hk?

Ebay intercooler? :)

Det sätter sig i huvudet när en landsman bygger något så coolt helt enkelt.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Zatzy?

Röda supran med ccw fälgarna, och drygt 1000 + hk?

Ebay intercooler? :)

Det sätter sig i huvudet när en landsman bygger något så coolt helt enkelt.

Ah, förväxlat mig med Armin. Jag hade bara runt 520hk~ smällde den innan den blev helt klar låg delar hemma för 750+ men sket sig.. Är inte medlem på Zatzy heller så , http://www.garaget.org/?car=174800 där är min gamla Supra:fyllisar
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
När du säger biturbo antar jag du menar dubbelturbo med två st "parallellt" och inte två i serie?
Jag har också funderat på två parallellt till bilen, var lite sugen på mitsu 14t (twin entry) snurrorna...
Dock är en god för ca 250hk, så det blir kanske lite mycke för dig?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är syftet? Inte så att jag inte ser fördelar men men som Xyron undrar jag lite hur planen ser ut? Fyrcylindrigt? Ska det vara en stor och en liten turbo? Eller två likadana? Två cylindrar till en turbin? Gemensamt plenum?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vad är syftet? Inte så att jag inte ser fördelar men men som Xyron undrar jag lite hur planen ser ut? Fyrcylindrigt? Ska det vara en stor och en liten turbo? Eller två likadana? Två cylindrar till en turbin? Gemensamt plenum?

Gemensamt plenum måste väll vara den enda vägen att gå, annars finns det nog risk för att den går ruggit ojämnt...
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Vad är syftet? Inte så att jag inte ser fördelar men men som Xyron undrar jag lite hur planen ser ut? Fyrcylindrigt? Ska det vara en stor och en liten turbo? Eller två likadana? Två cylindrar till en turbin? Gemensamt plenum?

Ett compoundsystem till en mc-motor hade ju annars varit fräsigt. :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vitsen med 2 små agg är att hålla ner tröghetsmomentet som annars ett stort agg ger

Turbinstorleken blir ganska stor då man fördelar det på 2 och detta ger ett lågt avgasmottryck

Calle Gotby var väldigt tidig med detta koncept och höll bänkrekordet hos Marklund i väldigt många år

med 465 på utgående axel , detta med 2 st Mitsu 15T aggregat och i det närmaste vad man för tiden kunnde jämföra med en prostockmotor

Så porta lite å ladda på förtusan Kanske knäcker du Gotby
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Varför fuelab pump till 300 hk , Där duger en vanlig Bosh fin fint

Billigare och du behöver ingen gigantisk regulator

Angående Turbosar så är Mitsu 15T ( saab ) ett utmärkt val

Dessa är lite mindre än Volvoaggen och betydligt smidigare kompressorhus

Jag har suktat länge efter en fuelab pump, men framför allt så vill jag ha en pump med An gäng för att slippa slangklämmor som bara läcker.

Att fuelab pumpen har borstlös motor och pvm styring gör bara saken bättre :=)

Regulatorn tänkte jag köpa ur samma fuelab serie.

Har letat efter Mitsu 15T, men jag är lite osäker på om jag hittat rätt. Har du någon länk eller bild på turbon du tänker på?

/

Fredrik
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Zatzy?

Röda supran med ccw fälgarna, och drygt 1000 + hk?

Ebay intercooler? :)

Det sätter sig i huvudet när en landsman bygger något så coolt helt enkelt.

Låter som armins supra. Går inte i malmö, utan i Västerås.

Jag har suktat länge efter en fuelab pump, men framför allt så vill jag ha en pump med An gäng för att slippa slangklämmor som bara läcker.

Att fuelab pumpen har borstlös motor och pvm styring gör bara saken bättre :=)

Regulatorn tänkte jag köpa ur samma fuelab serie.

Har letat efter Mitsu 15T, men jag är lite osäker på om jag hittat rätt. Har du någon länk eller bild på turbon du tänker på?

/

Fredrik

Bosch 044 och liknande går ju att köra AN kopplingar på, så slipper man läckage. Tips för dom som vill köpa billig bra pump som håller, både för bf95 och e85. Dock verkar fuelab vara grymma pumpar, med många bra funktioner, så kör på bara :rock
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vad ska du köra för styrsystem?

Det gäller ju att du har en PWM att tillgå för att styra pumpen
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top