Instruktör tillrättavisar snett styre youtubeklipp?

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Läste i somras om en anv. här på sh som hade gått lätt omkull med hojjen så att styret drog snett. Iom att det konstaterades att det var gaffelkronan som behövde "lättas upp och dras åt.."

En användare la upp en väldigt bra genomgående video från youtube där en tjej sa att hon hade lagt sig och hade samma problem(att hojjen drog åt höger), då en instruktör påvisade hur man kunde fixa detta (dom befinner sig på bana i USA)

Någon som sitter på youtube klippet?

Själv la jag mig i somras, startarde hojjen ska göra en sväng i 5km/h och lägger mig innan jag ens kommit ut från garaget, tappade blansen men räddade hojjen med kroppen. Men nu sitter det psykiska kvar att hojjen drar snett.

mvh sjukihuve
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du har ju inte clip-on, så det är ett litet problem.

Men släpp bultarna i kronan som håller gafflarna. (Dumb-note: Tänk på att dessa bultar håller hojen från att "falla ihop", så ha ett stöd i kronan eller häng den i taket eller nåt)

Är det spänningar så släpper dessa om du låter saker röra sig. Se till att benen sitter i samma höjd, dra åt, klart.
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Du har ju inte clip-on, så det är ett litet problem.

Men släpp bultarna i kronan som håller gafflarna. (Dumb-note: Tänk på att dessa bultar håller hojen från att "falla ihop", så ha ett stöd i kronan eller häng den i taket eller nåt)

Är det spänningar så släpper dessa om du låter saker röra sig. Se till att benen sitter i samma höjd, dra åt, klart.

tusen tack!
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Tjena!
Har ingen större erfarenhet om hur grova MC styren är , men jag antar att dom är i alu ? De erfarenheter där ja kraschat med tvåhjuliga ekipage kommer främst från cykling bmx/dh. Det jag vill berätta är att ett alu styre som fått en rejäl smäll kan se helt och fint ut men kan brytas tvärt av vid ett ryck efter en omkullkörning.
Mitt råd är att om styret är tillverkat av alu istället för stål/4130 så bör det bytas...
ett styre i stål böjer sig, alu knäcks tvärt.

Rätta mig gärna om jag har fel då jag inte är så insatt i MC delar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tjena!
Har ingen större erfarenhet om hur grova MC styren är , men jag antar att dom är i alu ? De erfarenheter där ja kraschat med tvåhjuliga ekipage kommer främst från cykling bmx/dh. Det jag vill berätta är att ett alu styre som fått en rejäl smäll kan se helt och fint ut men kan brytas tvärt av vid ett ryck efter en omkullkörning.
Mitt råd är att om styret är tillverkat av alu istället för stål/4130 så bör det bytas...
ett styre i stål böjer sig, alu knäcks tvärt.

Rätta mig gärna om jag har fel då jag inte är så insatt i MC delar...

Crosstyren brukar alltid tåla några knäckningar och blir mjukare men knäcks sällan tvärt förrän vid ganska stora knäckningarn.
Clipon-styren tror jag varierar mer. Gjutna varianter får sprödbrott ganska lätt men jag tror materialvalet varierar ganska starkt på clipon så man kan nog inte generalisera.

Cykelstyren varierar väl iofs också. Tror att dina styren som knäckts är nog ganska extrema styren, höghållfast hård men spröd alu och dessutom tunn. Ett billigt standard cykelstyre i mjuk alu tål nog att brytas tillbaka efter en krasch. Tror jag, men jag har begränsad erfarenhet av cyklar.
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Är hojen fysiskt skadad så kan det ju hända att den drar snett men om det beror på ditt psyke så varför skruva sönder något som det kanske inte är fel på.

nej nej, jag ska såklart köra och se om något känns märkligt därefter gå till handling :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjena!
Har ingen större erfarenhet om hur grova MC styren är , men jag antar att dom är i alu ? De erfarenheter där ja kraschat med tvåhjuliga ekipage kommer främst från cykling bmx/dh. Det jag vill berätta är att ett alu styre som fått en rejäl smäll kan se helt och fint ut men kan brytas tvärt av vid ett ryck efter en omkullkörning.
Mitt råd är att om styret är tillverkat av alu istället för stål/4130 så bör det bytas...
ett styre i stål böjer sig, alu knäcks tvärt.

Rätta mig gärna om jag har fel då jag inte är så insatt i MC delar...

Håller med, aluminiumlegeringar ska man inte kallrikta. Och det är just vad som händer vid en vurpa som böjer styret. Bara att byta ut.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top